Köpråd Bil, sparande

swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

Hej!

Jag är 17 år gammal, blir 18 under sena 2019 och har börjat fundera på bil. Vet inte riktigt vad jag är ute efter, och vilken prisklass man bör lägga sig i vid köp av första bil. Kommer att spara ihop till den själv då jag har möjligheten till det pga goda inkomster från jobb + csn. Så jag kan lägga undan några tusen varje månad, lägger undan pengar ända fram tills att jag fått körkortet.

Behöver lite råd för att se hur jag ska lägga upp det med sparande varje månad, alltså modeller jag bör kika närmare på samt vad som är rimligt att lägga på en första bil? Är sjukt sugen på en bmw 118d/i dock, dvs inte stora bilar alltså, men lite sportiga typ ;)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 april 2018 · 4 917 Inlägg

Ja , när man siktar på motorstarka alternativ som nybörjare så undrar man verkligen hur tankegången är..
Risken är minst sagt STOR att kärran blir skrot snabbt..
Köp en billig bil och lär dig skruva är mitt eminenta tips..
Och du ska få ett bra tips till..
Kolla på tuben på "  carcrashes " och lägg ner några timmar och försök memorera deras korkade misstag..

Senast redigerat av chanstagarn (26 april 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

Tack för sunt svar!
Grejen är ju att jag vet att jag ej kommer köra snabbt och vårdslöst, behöver ingen motorstark heller, det är inte i min natur däremot vill jag väl att utseendet ska va lite sportigt... Att lära mig skruva  kommer aldrig hända då min IQ ligger på max 75 :)

Muttley
26 april 2018 ·

Om du är en jubelidiot så krockar du vare sig du har 30 eller 300 hästar.

Köp den bil du är intresserad av.  Så nytt som möjligt.  Jag hade siktat på någonstans mellan 50 och 100 tusen.

AndreAron
26 april 2018 · 222 Inlägg

Personligen skulle jag inte lägga speciellt mycket pengar på en första bil, max 30 tusen. Anledningen är att du kommer behöver pengar till buffert för reparation, bränsle, försäkring osv. Sedan OM du gör något korkat eller helt enkelt råkar ta sönder något på bilen (missar växlingar, fälgskrap etc.) så är det bättre med en bil som inte är värd lika mycket.

Som de andra här ovan säger så bör den inte vara alltför motorstark. Lär dig hantera en bil med lite hästar plus att du då kan gå upp i motorstorlek vid nästa bilköp. BMW e46 320 skulle jag säga är en bra förstabil, relativ lättmeckat, går att få billiga och finns otroligt mycket kunskap om dessa bilar på nätet om du vill lära dig mer.

Själva sparandet lägger du upp själv, men tänk på att en bil kommer kosta mer pengar än enbart föräkring, skatt och bränsle, så ha som tidigare nämnt en buffert för detta.

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson
swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

Absolut! Bäst för samvetet att ha en bil som man känner att världen inte går under om det blir knas.

swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

Muttley skrev:
Om du är en jubelidiot så krockar du vare sig du har 30 eller 300 hästar.

Köp den bil du är intresserad av.  Så nytt som möjligt.  Jag hade siktat på någonstans mellan 50 och 100 tusen.

Jag känner ju så, vill ha så nytt som möjligt, helst inte äldre än 2008.

Muttley
26 april 2018 ·

swq01 skrev:

Muttley skrev:
Om du är en jubelidiot så krockar du vare sig du har 30 eller 300 hästar.

Köp den bil du är intresserad av.  Så nytt som möjligt.  Jag hade siktat på någonstans mellan 50 och 100 tusen.

Jag känner ju så, vill ha så nytt som möjligt, helst inte äldre än 2008.

Det finns massor av bra bilar mellan 50-60 tusen från 2010.   Min megane 2010 tror jag att jag gav någonstans mellan 55 och 59.  Kommer faktiskt inte ihåg.   Strular inte något överhuvudtaget.  90 pållar som duger mycket mer än väl.  Helt okej vid omkörning med.  Billigt går den.

swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

Muttley skrev:

swq01 skrev:

Muttley skrev:
Om du är en jubelidiot så krockar du vare sig du har 30 eller 300 hästar.

Köp den bil du är intresserad av.  Så nytt som möjligt.  Jag hade siktat på någonstans mellan 50 och 100 tusen.

Jag känner ju så, vill ha så nytt som möjligt, helst inte äldre än 2008.

Det finns massor av bra bilar mellan 50-60 tusen från 2010.   Min megane 2010 tror jag att jag gav någonstans mellan 55 och 59.  Kommer faktiskt inte ihåg.   Strular inte något överhuvudtaget.  90 pållar som duger mycket mer än väl.  Helt okej vid omkörning med.  Billigt går den.

Låter ju bra och ekonomiskt det! Värt att kika närmre på...

swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

Har någon här en aning om ens förälder får stå på försäkringen för ens bil? Hört att många gör så men det känns skeptiskt om det skulle framkomma att det är en ung person som framför bilen?

SportPilot Ubåtsingenjör
26 april 2018 · 7 218 Inlägg

Sparar du 2000 kr månaden i 18 månader så har du 36 000, räkna med att det är ungefär vad det kommer kosta att äga bilen sen. Just nu lägger jag ca 30 000 om året på min bil totalt, med bensin, försäkring, service osv kör mellan 1500-2000 mil

En BMW 118d är en rätt trevlig liten bil, dock så är den lite halv dyr i försäkring. Räkna med 8-900 i månaden som 18 åring i bara försäkring. Vet inte alls hur din ekonomi ser ut, men mitt råd är att hitta något som är lite billigare att äga.

Angående om din förälder får stå på bilen så är svaret nej, dock så ser de flesta försäkringsbolag mellan fingrarna så länge du bor hemma.

Här finns massor vettiga alternativ https://www.blocket.se/kristianstad?q=& … &md=th

Spara sen dina övriga stålar, du kommer tacka dig själv senare.  Vill du ha ett enkelt sparande så rekommenderar jag Lysa.se smile

Senast redigerat av SportPilot (26 april 2018)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
26 april 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

swq01 skrev:

Muttley skrev:
Om du är en jubelidiot så krockar du vare sig du har 30 eller 300 hästar.

Köp den bil du är intresserad av.  Så nytt som möjligt.  Jag hade siktat på någonstans mellan 50 och 100 tusen.

Jag känner ju så, vill ha så nytt som möjligt, helst inte äldre än 2008.

Det finns massor av bra bilar mellan 50-60 tusen från 2010.   Min megane 2010 tror jag att jag gav någonstans mellan 55 och 59.  Kommer faktiskt inte ihåg.   Strular inte något överhuvudtaget.  90 pållar som duger mycket mer än väl.  Helt okej vid omkörning med.  Billigt går den.

Jag skulle tänka lite lika som Muttley. En vanlig, trygg, normal Svensson-bil att rulla runt i, kunna bula till mot en eller annan gråsugga på Coop-parkeringen eller stolpe utan att du gråter dig till sömns.

Däremot skulle jag nöja mig med något pålitligt för runt 20-30k. Det finns en massa bilar i den prisklassen som fortfarande är både vettiga att åka runt i och att äga ur pålitlighetssynpunkt och kostnader. Tipset från mig är mellanklassjaps från 2005 och nyare. Toyota - Honda. Erkänt låga ägandekostnader och hyfsat bekymmersfria plus att värdeminskningen vore försumbar.

Ett annat alternativ är om du erbjuds en bil billigt som t ex funnits i familjen länge, en bil med känd problemhistorik etc. Alla biltillverkare kan stoltsera med exempel som fungerar klockrent. Om du kan överta en bil som du vet har funkat bra så är chansen större att så förblir fallet. Det finns ju trots allt flera anledningar till att folk säljer en bil och en av anledningarna är att den strulat och att de vill bli av med den.

Som ung idag skulle jag även börja undersöka försäkringskostnader. Plocka några regnummer från t ex blocket-annonser och ring till olika bolag för att få en fingervisning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

SportPilot skrev:
Sparar du 2000 kr månaden i 18 månader så har du 36 000, räkna med att det är ungefär vad det kommer kosta att äga bilen sen. Just nu lägger jag ca 30 000 om året på min bil totalt, med bensin, försäkring, service osv kör mellan 1500-2000 mil

En BMW 118d är en rätt trevlig liten bil, dock så är den lite halv dyr i försäkring. Räkna med 8-900 i månaden som 18 åring i bara försäkring. Vet inte alls hur din ekonomi ser ut, men mitt råd är att hitta något som är lite billigare att äga.

Angående om din förälder får stå på bilen så är svaret nej, dock så ser de flesta försäkringsbolag mellan fingrarna så länge du bor hemma.

Här finns massor vettiga alternativ https://www.blocket.se/kristianstad?q=& … &md=th

Spara sen dina övriga stålar, du kommer tacka dig själv senare.  Vill du ha ett enkelt sparande så rekommenderar jag Lysa.se smile

Ja, BMW:arna jag kikat på ligger högt i pris å känns kanske lite dyrt hmm Tack för ett bra svar!

swq01
26 april 2018 · 8 Inlägg

caromania skrev:

Muttley skrev:

swq01 skrev:

Jag känner ju så, vill ha så nytt som möjligt, helst inte äldre än 2008.

Det finns massor av bra bilar mellan 50-60 tusen från 2010.   Min megane 2010 tror jag att jag gav någonstans mellan 55 och 59.  Kommer faktiskt inte ihåg.   Strular inte något överhuvudtaget.  90 pållar som duger mycket mer än väl.  Helt okej vid omkörning med.  Billigt går den.

Jag skulle tänka lite lika som Muttley. En vanlig, trygg, normal Svensson-bil att rulla runt i, kunna bula till mot en eller annan gråsugga på Coop-parkeringen eller stolpe utan att du gråter dig till sömns.

Däremot skulle jag nöja mig med något pålitligt för runt 20-30k. Det finns en massa bilar i den prisklassen som fortfarande är både vettiga att åka runt i och att äga ur pålitlighetssynpunkt och kostnader. Tipset från mig är mellanklassjaps från 2005 och nyare. Toyota - Honda. Erkänt låga ägandekostnader och hyfsat bekymmersfria plus att värdeminskningen vore försumbar.

Ett annat alternativ är om du erbjuds en bil billigt som t ex funnits i familjen länge, en bil med känd problemhistorik etc. Alla biltillverkare kan stoltsera med exempel som fungerar klockrent. Om du kan överta en bil som du vet har funkat bra så är chansen större att så förblir fallet. Det finns ju trots allt flera anledningar till att folk säljer en bil och en av anledningarna är att den strulat och att de vill bli av med den.

Som ung idag skulle jag även börja undersöka försäkringskostnader. Plocka några regnummer från t ex blocket-annonser och ring till olika bolag för att få en fingervisning.

Bra tips! Finns tyvärr ingen billig bil att köpa inom familjen tyvärr.. Gillar Honda så får väl bli att kika lit närmare på en billig sådan då smile

AudiJ Avstängd
27 april 2018 · 70 Inlägg

Kolla in Mitsubishi Lancer. https://www.blocket.se/helsingborg/Mits … 11&w=1

Tål allt, bra med utrymme för alla dina kompisar och billig i drift. Reservdelar är snorbilliga, men de går aldrig i sönder så det är inget du behöver bry dig om särskilt.

Det är smartast att skriva försäkringen på dina föräldrar. Oroa dig inte över att något ska krångla ifall något händer, det är ju din farsas bil eller hur? wink

Försäkringen blir i regel mycket billigare när du skriver den på dina päron. Är du under 20 och man så får du betala skyhöga försäkringsavgifter.


Tillägg från moderator: det är alltså inte lämpligt att skenförsäkra fordon på andra personer än sig själv även om man delar boende. Vid eventuell skada kan ersättning utebli helt och det kan leda till rättslig påföljd.

xXSammy
27 april 2018 · 6 566 Inlägg

Smidig, lagom storlek och går billigt:
https://www.blocket.se/jonkoping/Ford_F … 14&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_F … 14&w=3
https://www.blocket.se/orebro/Ford_Focu … 14&w=3
https://www.blocket.se/orebro/Ford_Focu … 14&w=3

Fri assistans ingår efter service hos auktoriserad verkstad (Gäller fram till nästa service tillfälle)
Så skulle t.ex. bilen inte starta så försöker en bärgare göra det åt dig, löser dom inte det får du bilen bärgad gratis till närma auktoriserade verkstad.

https://www.ford.se/agande/service-underhall/motorcraft
https://www.ford.se/agande/service-unde … -assistans

AudiJ skrev:
Försäkringen blir i regel mycket billigare när du skriver den på dina päron. Är du under 20 och man så får du betala skyhöga försäkringsavgifter.

Klart de blir, bolaget ersätter inte vid olycka

Jag betala 1000kr månad för en Alfa när jag var 18 och bodde i Stockholm.

Senast redigerat av xXSammy (27 april 2018)

De/Dem
caromania Forummoderator
27 april 2018 · 9 296 Inlägg

AudiJ skrev:
Det är smartast att skriva försäkringen på dina föräldrar. Oroa dig inte över att något ska krångla ifall något händer, det är ju din farsas bil eller hur? wink.

Det är ingen bra idé och ligger på gränsen till försäkringsbedrägeri.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
27 april 2018 · 1 172 Inlägg

Är du intresserad av att faktiskt få dina pengar att växa, öppna ett aktie-konto redan nu på Avanza eller Nordnet! Är du under 18 så kan du be om hjälp av en förälder eller annan myndig. Där kan du hitta bra fonder att sätta in en hög med pengar på så dem växer lite varje månad. Varje gång du får lön från jobbet, sätter du in den på investeringskontot och försöker klara vardagen med dina studiemedel.

De flesta människor har så svårt att hålla i pengar och sätter bara in dem i vanliga sparkonton. Sedan undrar de varför de har det så svårt ekonomiskt.

Jag lyssnade på en podcast (typ Sparpodden) där de berättade om en kvinna som har jobbat som undersköterska sedan hon var 16 år. Idag är hon 40 och sitter på en mindreförmögenhet om 5 miljoner kronor, tack vare aktie- och fondsparande.

När du investerar så tjänar du pengar medan du sover, sitter och skiter, spelar tv-spel och till slut märker du att du faktiskt har råd att både köpa och äga den där BMW:n som du ville ha från början smile


Jag uppfattade det som att du ville ha råd om sparande och det är det absolut bästa rådet jag kan ge dig!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
viccoA
27 april 2018 · 3 109 Inlägg

OM det nu skulle ske en olycka krockar jag hellre i en modern bil än något från tidigt -90tal.

BMW 118d är en trevlig första bil, svänger som en gokart och går snålt och billigt. smile

zemet
27 april 2018 · 4 030 Inlägg

Köp något billigt är mitt råd. Helst under 20K.

Beroende på var och hur du bor så kommer försäkringen bli svindyr. Så en bil där det räcker med endast trafikförsäkring eventuellt halvförsäkring är att föredra.

Tar jag mig själv som exempel så har jag en bil som är värd ca 130K. Jag betalar 13K om året för helförsäkring på den. Trots att jag haft körkort i 11 år och inga skador på den tiden.

Helförsäkring på dig som 18 åring kommer vara svindyr. Jag skulle gissa att bara trafikförsäkringen går på runt 7-8K.

Så köp något billigt där du klarar dig med trafikförsäkring är mitt tips

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang