Köpråd: Pickup, Colorado/Annan skön åka-långt-bil. 30k SEK

werd
5 maj 2018 · 349 Inlägg

Hej! VARNING: MYCKET TEXT

Behöver stilla mina drömmar om en brukspickup. Kanske är det sämsta jag kan köpa men, ska försöka förklara min situation.
Söker pickup.
Prisklass: Max 30.000(Plus Minus)  och helst tokbilligt.(Svår kombination)

I början av året letade jag släp. Släp är ett måste för mig, gamla släpet är slut.
Hitta inget vettigt och i lite panik skaffa jag en skoda pickup 1.3 och blev helt biten av pickuplivet.
För mig, kan jag bortse nästan helt från att dom inte är superbekväma(är 193cm lång...), att dom skramlar och dånar i kupen. 1.3 som är riktigt slö men har lastat tungt på den och bryr mig inte nämnvärt att den är slö...

Men: Det skulle ju vara skönt med en mer bekväm bil att åka fler i.

Sökord på blocket består av: Ranger ELLER king cab ELLER l200 ELLER Hilux ELLER s10 ELLER campo ELLER b2500 ELLER b3000 ELLER b2000

Inser väldigt fort att 1: de flesta av dom sökorden, i min prisklass, är obekväma laståsnor. Då kan jag likaväl ha Skodan kvar.
2: Diesel = Dyr skatt.

Det som finns kvar då är Chevapickisar.
Provkört en S10 och en Colorado i basutförande. Båda kändes väldigt lika. Inte toppen komfort men ändå helt i min standard.
Men dom slukar lite soppa... S10 2.2 är väl billig, men skulle vara skönt med AC och lite modernt nångång.
Coloradon jag testa var 2.8 fyran och enligt pappret ligger dom på 0.85ish på långkörning, men killen som ägde bilen sa han pendla 90-100kmh motorväg på 1L.... hmm.
Har fått nys om en billig aut 3.5L Femma Colorado men det blir ju bara värre...

Och jag behöver ju helst dubbelhytt/crewcab...

Vad har ni för tips!
Vad ska jag kika efter?  Hur ska jag finna den rätta kompromissen?
Förstår att förbrukning/bekvämlighet i denna prisklassen inte finns egenligen, men ge mig lite positivt/negativt ni har varit med om med era pickuper så jag lär mig! smile

MVH

Senast redigerat av werd (6 maj 2018)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Presidento Of World
5 maj 2018 · 3 324 Inlägg

Ssangyong actyon (stavning?) är bilen du letar efter smile med normala däck ej off road

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
werd
5 maj 2018 · 349 Inlägg

Presidento: Ja den nya ser faktiskt ...ok ut. Tyvärr i min prisklass hamna vi på den fula första modellen tongue
Och skatten låg på 5000. Plus är att det verkar finnas vettig inredning , okej bränsleförbrukning och givetvis "crewcab/dubbelhytt". Men sen tar det emot lite... tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Presidento Of World
5 maj 2018 · 3 324 Inlägg

werd skrev:
Presidento: Ja den nya ser faktiskt ...ok ut. Tyvärr i min prisklass hamna vi på den fula första modellen tongue
Och skatten låg på 5000. Plus är att det verkar finnas vettig inredning , okej bränsleförbrukning och givetvis "crewcab/dubbelhytt". Men sen tar det emot lite... tongue

Ptjaa pickisar är ju såna. Fördelen är att det är mycket mercedes i dessa så dom går hyfsat iaf.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
andush
28 maj 2018 · 6 Inlägg

Jag har varit lite i samma sits som dig men med behovet att ha en bil att nöta på i jobbet. Lite halvimpulsivt slog jag till på en Actyon Sports med den något mindre groteska Vintec-kåpan (originalkåpan är ju bara såååååå fuuuuul). Kan återkomma då jag kört med den några veckor.

Ska väl mest ha den å köra med i jobbet men kommer nog testa skicka på höjningssats och offroad-däck å ge mig ut i terrängen nån gång. I Ryssland verkar Actyon Sports vara poppis i offroad-kretsar, och de ser ju faktiskt lite småbrutala ut med höjningspaket och feta offroadpuckar..!

https://a.d-cd.net/5a2138cs-480.jpg
https://a.d-cd.net/92ceab8s-480.jpg
https://a.d-cd.net/5e48f8es-480.jpg
https://a.d-cd.net/aca31c2s-480.jpg
https://a.d-cd.net/5769892s-480.jpg

andush
6 juni 2018 · 6 Inlägg

Ok jag har nu kört min Actyon pickup i en vecka. Kan säga att det är mycket bil för pengarna och bra komfort.. MEN... ett stort jävla men..! Det verkar vara en enormt problemdrabbad bilmodell de tidiga årsmodellerna. Killen jag köpte mitt exemplar av jobbade på Ssangyong-verkstad. Den verkstaden han jobbade på hade servat just den bilen ändå sedan var ny, så han kände till historiken till 100%. Jag fick även kopior på alla verkstadskvitton och det är ENORMT mycket pengar nedlagd på den här bilen. Några exempel:
- Min bil är inne på tredje växellådan. Första bytet skedde redan innan 1000 mil körda..(!!) Tydligen problem med bottenstocken i automatlådorna från Ssangyong i modellerna från -06 fram till -10 ungefär. Nu sitter i mitt ex. en uppdaterad låda med ny bottenstock. Den har gått problemfritt nu i 8000 mil iaf. Så ska du ha automatlåda vill du kolla upp att det sitter den nya modellen med starkare bottenstock eller "mellanaxel" i lådan.
- EGR-ventil bytt innan 1000 mil (Garanti) Bytt igen
- Hela toppen är bytt på min bil vid 6600 mil. Fastsatta injektorer
- Backvarnare som säckar ihop före 5000 mil
- Bakaxlar med igensatt ventilation vilket skapar övertryck och oljeläckage före 10000 mil.
- Magnetventil och manöverdon till växling 2WD/4WD som säckat ihop vid 10000 mil.
- Magnetventil turbotrycksreglering som säckat ihop vid 12000 mil.
- Kamaxelgivare som säckat ihop vid 13000 mil.
- Styrdon till glödning som säckat ihop vid 15000 mil.
I övrigt lite smågrejer såsom styr- och spindelleder som verkar bytts 2-3 gånger på 23000 mil min rullat.

Så sammanfattning: Verkar vara en rätt problemfylld bilmodell de tidiga årsmodellerna. Skall du trots allt köpa en är det extremt viktigt med historiken så du kan kontrollera att grejer enligt ovan är bytt. Han jag köpte min bil av kan det mesta om dessa modeller och han sa att han skulle aldrig köpt den om han inte visste att det var bytt så mycket grejer på den redan. Har kopior på verkstadskvitton på bortåt 200k som jag fick med..

werd
12 juni 2018 · 349 Inlägg

Åååååh vilken tur jag kolla tillbaka här. Helt missat.
GULD info "andush". Det lät riktigt läskigt ärligt talat...
Var av en slump iväg och provkörde en 08 13000mil med automatlåda. Gick ju helt fint! Skön komfort, även bak! Kall AC.
Länkarmslagringar eller bussningar var inne för inte länge sedan på garantin yikes
Blev nästan köp, men glödningslampan lyser. Visst blir det tvåa om ett eller fler glödstift inte funkar?
Hörde skräckhistorier om att man måste riva toppen och borra ur....
Med denna nya infon måste jag fråga mig om kvitto på diverse, aldrig att jag köper en bil med så mycket fel :S
200.000 i verkstadskostnad.... Nej tack!
De ser faktiskt tuffa ut med lite fräna hjul. Sett massor av ryska offroad videos nu big_smile

Tusen tack för infon. Det blir att begrunna. Har varken hittat rätt colorado eller annan bil än.
Det är mer rätt pris som styr. Kollat på allt från Subaru Outback till Suzuki Grand Vitara.
Mer pengar krävs ju mer man letar x)

EDIT: Lägg gärna upp lite bilder andush!

Senast redigerat av werd (12 juni 2018)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Presidento Of World
12 juni 2018 · 3 324 Inlägg

werd skrev:
Åååååh vilken tur jag kolla tillbaka här. Helt missat.
GULD info "andush". Det lät riktigt läskigt ärligt talat...
Var av en slump iväg och provkörde en 08 13000mil med automatlåda. Gick ju helt fint! Skön komfort, även bak! Kall AC.
Länkarmslagringar eller bussningar var inne för inte länge sedan på garantin yikes
Blev nästan köp, men glödningslampan lyser. Visst blir det tvåa om ett eller fler glödstift inte funkar?
Hörde skräckhistorier om att man måste riva toppen och borra ur....
Med denna nya infon måste jag fråga mig om kvitto på diverse, aldrig att jag köper en bil med så mycket fel :S
200.000 i verkstadskostnad.... Nej tack!
De ser faktiskt tuffa ut med lite fräna hjul. Sett massor av ryska offroad videos nu big_smile

Tusen tack för infon. Det blir att begrunna. Har varken hittat rätt colorado eller annan bil än.
Det är mer rätt pris som styr. Kollat på allt från Subaru Outback till Suzuki Grand Vitara.
Mer pengar krävs ju mer man letar x)

EDIT: Lägg gärna upp lite bilder andush!

Jag köpte faktiskt en suv. Dock ingen pickup, mitsubishi outlander TURBO med lancer evo motor nedtrimmad (går att trimma till 270hk lätt..) går dock fint fint original. Pigg rackare. Helt ok komfort dock inte i klass med amerikanska bilar.

Inte helt ful. Men kanske inte passar dig?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
andush
13 juni 2018 · 6 Inlägg

werd skrev:
Åååååh vilken tur jag kolla tillbaka här. Helt missat.
GULD info "andush". Det lät riktigt läskigt ärligt talat...
Var av en slump iväg och provkörde en 08 13000mil med automatlåda. Gick ju helt fint! Skön komfort, även bak! Kall AC.
Länkarmslagringar eller bussningar var inne för inte länge sedan på garantin yikes
Blev nästan köp, men glödningslampan lyser. Visst blir det tvåa om ett eller fler glödstift inte funkar?
Hörde skräckhistorier om att man måste riva toppen och borra ur....
Med denna nya infon måste jag fråga mig om kvitto på diverse, aldrig att jag köper en bil med så mycket fel :S
200.000 i verkstadskostnad.... Nej tack!
De ser faktiskt tuffa ut med lite fräna hjul. Sett massor av ryska offroad videos nu big_smile

Tusen tack för infon. Det blir att begrunna. Har varken hittat rätt colorado eller annan bil än.
Det är mer rätt pris som styr. Kollat på allt från Subaru Outback till Suzuki Grand Vitara.
Mer pengar krävs ju mer man letar x)

EDIT: Lägg gärna upp lite bilder andush!

Jag gjorde en total sammanställning av alla verkstadskvitton helgen som var.. vi snackar totalt 352 000 kr nedlagt på bilen (!!!). Däremot var det i dessa pengar även montage dieselvärmare då den var ny (25 papp) samt reparation av en viltskada (25 papp). Men typiska "garantifel" stod för drygt 200k av kvittona på fel som jag nämnt ovan. Jag har nu själv märkt att det återigen fuktar vid diff i bakaxeln som jag kommer ta tag i, antar att det är igensatt ventilering även denna gång. Här är en bild på min kärra:
http://www.ssangyongclub.co.uk/forum/uploads/monthly_2018_06/7317051005.jpg.721f696cbe2d88ca28c7f61f7ebd30db.jpg

andush
13 juni 2018 · 6 Inlägg

Två saker till:
- Provkör minst ett par olika exemplar. Jag testkörde ett annat ex som gått 21k mil men var ordentligt misshandlad med många ägare, dålig historik etc. Den var tvärslut. Min som gått 23k är dock exemplariskt skött av sina ägare. Bra att ha referensram på hur ett dåligt ex känns kontra bra ex. Låga mil är aldrig en garanti för bra ex när det kommer till sådana här bilmärken.
- Automatlådorna har tydligen kommit till sverige i två varianter, 4 växlad och 6-växlad. Då man upptäckte problem med de tidiga 6-växlade så började 4-växlade skeppas till Sverige i stället. Detta är enligt killen jag köpte min av en enormt slitstark låda som i princip är odödlig, men på bekostnad av ganska mycket sämre bränsleekonomi och körupplevelse överlag jmf med den sexväxlade.

Senast redigerat av andush (13 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang