E36 coupé budget drifter :)

Köpte mig en e36 coupe med skuren motor som jag satsar på att försöka få till ett budget drifting projekt, satsar fullt för att köra säsongen 2019 då det var lite för mycket bekymmer för att hinna bli klar 2018 :) ska även satsa på att ta tungt släp så jag kan köra bilsläpet själv :)
  • 13 Följare
  • 21 704 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2020
edinZ
3 juni 2018 · 409 Inlägg

SportPilot skrev:
Måste bara fråga varför du river ut m42an ? En bra maskin som inte är så speciellt tung, kanon att bygga turbo på dessutom

Den är skuren sad förra ägaren ställde den för att den hade värme nypit och när jag köpte den så testade jag att köra hem den för den var typ 3-4km hemifrån och lyckades köra hem den dock dog den cirka 50 meter hemifrån men det var för att generatorn inte laddade så batteriet dog. Kunde köra den några meter då och då tills den nöp helt och nu orkar inte ens starten att gå runt. Visst 4:an e en bra motor den med men det finns inte mycket som slår en m50 wink

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
3 juni 2018 · 409 Inlägg

edinZ skrev:

SportPilot skrev:
Måste bara fråga varför du river ut m42an ? En bra maskin som inte är så speciellt tung, kanon att bygga turbo på dessutom

Den är skuren sad förra ägaren ställde den för att den hade värme nypit och när jag köpte den så testade jag att köra hem den för den var typ 3-4km hemifrån och lyckades köra hem den dock dog den cirka 50 meter hemifrån men det var för att generatorn inte laddade så batteriet dog. Kunde köra den några meter då och då tills den nöp helt och nu orkar inte ens starten att gå runt. Visst 4:an e en bra motor den med men det finns inte mycket som slår en m50 wink

och kan säga dig om jag inte hade varit så inkompetent gällande att koppla el så hade jag utan vidare stoppat i en m52tub eller en m54 men med tanke på att det är så pass smidigt att sätta i en m50 i e36 så länge du har delar från en annan e36:a smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
9 juni 2018 · 409 Inlägg

Tja! En liten uppdatering bara. Är på sweden rock nu så har inte blivit nått av bilen den senaste veckan. Det jag hann göra innan jag åkte var att svetsa klart vänstersidan inne i bilen och karroserikitta den och dra på grundfärg under där jag bytt plåt och svestat på båda sidor. Ska ge mig på bilen direkt efter att jag kommit hem, sweden rock har varit bra men hade hellre varit hemma och hållt på med bilen istället. Ska iallafall bli helt klar med golvet söndag kväll så att jag kan börja med motorbytet på måndag innan det är dags att jobba igen.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
9 juni 2018 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-f5b4d611bba35a7b2346e3bce273dbd2.jpg

Glömde även skriva det att jag lyckades på tag på en m50 tillslut. Dock inte komplett men det var ingen som jag hittade, det som saknades på denna var generator, vattenpump, termostat och termostathus plus lite småplock här och där men har beställt det mesta nu. Det bästa är att den är från e36 från början så motorbytet kommer gå smidigt.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
9 juni 2018 · 409 Inlägg

Den var komplett med motorhärvan och boxen :-)

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
12 juni 2018 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-6d6aca2b193baf8d1360b279a1032a78.jpg

Sådär en liten update. Har börjat förbereda för motorbytet i den lille blå. Har rensat allt framför för att göra det smidigare. Har tömt kylet och tatt bort det, lossnat på dem tre slangarna från servon och även släppt härvan från karossen. Har lite smågrejer kvar för att ta ur motorn, bränslet, kardan och grenröret. Tror att det kanske är nått mer men ska gå över ordentligt för att inte missa nått.

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
12 juni 2018 · 409 Inlägg

Säg till om jag missar nått i bytet. Har släppt härvan helt från karossen, servon, slavcylindern, kontakten i växellådan, lambdasonden. Om jag har kollat rätt så är det bränslet, grenrör, kardan, slangarna från värmepaketet och nån sladd på startmotorn kvar. Missar jag nått nu?

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
14 juni 2018 · 409 Inlägg

Tjo! har tyvärr inte hänt så mycket det sista när man jobbar kväll och man är tok för morgontrött för att orka gå upp i tid haha ^^ har iallafall kopplat ifrån servon dem 3 slangarna som satt på den men har lite saker kvar att koppla ifrån innan m42:an kan släpas ur.

Har inte släppt på kardan, växellådan med spaken plus växellåds fästet, inga slangar från bränslet, slangarna från värmepaketet, gasvajern, tändspolarna plus nån slang som går från bromsservon eller vad det kallas som sitter på vänstersidan. Jag tror det är i det stora hela, kommer att försöka att skruva så mycket som möjligt imorgon kväll och fredag kväll innan helgen kommer för då ska jag försöka få på t-parts 55 kitt så vore skönt ifall om motorn kunde va ur innan haha ^^ som sagt var inte rädda att skriva smile jag behöver hjälp haha

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
14 juni 2018 · 409 Inlägg

förresten, om ni tittar på den bilden jag la ut senast kan ni se det mysiga vattnet som var i kylaren, vattnet var typ dött nästan och inte fan var det nån glycol i det, har dock inte satt näsan i det för att lukta men tror inte jag behöver det haha^^

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
18 juni 2018 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-e884d57ff97e88954dabf4e480ea2897.jpg

tja! låter bilden tala. Lyckades få ur m42:an tillslut och glömde enbart sladden till kolkanistern så hade riktigt tur för att va första gången jag tog ur en motor helt själv wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-cfaf8fe6532bc3707a0c74c157d9d183.jpg

började även att försöka slänga dit t-parts 55mm kit på bilen. allt gick bra tills jag försökte få dit adaptern som ska sitta i spindeln. Jag har hört att TA-coils inte ska fungera men att det skulle gå att modda för att få dit dem men jag satt och kollade i säkert en timme tills jag kom fram till att det inte var värt att försöka modda adaptern för kändes som att man skulle tappa mycket av "säkerheten" så att säga då den var av ganska solid stål.

Så ska imorgon sticka till linköping 2.5 timme bort för att köpa riktiga BC RH coilovers som enbart gått 100 mil så dem ska vara i bra skick. sen hem och slänga dit kittet. Så förhoppningsvis imorgon kväll så ska coils och t-Parts vara på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-b990c57d4d66f9249c43096a557523a3.jpg

svårt att se på denna bilden men adaptern ska ligga på spindeln och samtidigt vara under coilovern men problemet i det hela är att coilovern är tok för lång så får inte adaptern emellan.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
21 juni 2018 · 409 Inlägg

Liten text update! åkte till linköping i tisdags och köpte coils till den lille blå. Det blev en full uppsättning av bc RH coils och dem e intergrerade coils i bak men fick med såna plattor man sätter i tornet i bak. T-Parts kittet sitter där det ska på högersidan men har inte börjat på vänster än, skulle gjort ikväll men var så sjukt trött när jag kom hem så däckade i soffan ^^ missade tyvärr att hämta ut mitt paket från j-spec idag så får inte mina haknycklar till coilsen inför helgen så den får va olika höjd tills jag hämtar ut dem på måndag smile har iallafall bestämmt att efter helgen ska hela t-parts sitta där det ska och motorutrymmet ska vara hyfsat rent inför insättningen av m50:in som ska förhoppningsvis  i nästa vecka smile jobbar 6 dagar nästa vecka så får se hur mycket man orkar.

Var inte rädda att skriva om ni undrar något smile är sjukt grön själv inom detta så behöver ju hjälp själv haha ^^

Senast redigerat av edinZ (21 juni 2018)

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
25 juni 2018 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-622d4ba56fcf2de5a542da889a334214.jpg

sådärja! t-parts 55mm kitt ditsatt smile var väldigt lätt, allt sitter där original grejer sitter så det är bara att smaska på. Själva ditsättningen av alla grejer var väldigt lätt, det tråkiga var att alla gamla grejer hade ju så klart rostat fast men med hammare modell stor släpper allt .Detta kommer att bli ett litet längre inlägg med lite bilder och förklaringar på hur jag gjorde i helgen för att installera t-parts 55mm kit.

(OBS! DETTA ÄR DET FÖRSTA NI SKA GÖRA INNAN NI KAPAR STYRLEDEN!!) Det jag gjorde efter att jag fick tips av både polare och mr t-parts himself var att jag först försökte att få styrväxeln centrerad genom att försöka att ha så mycket av styrväxeln ute på vardera sida och räknade ut det med ett skjutmått så trodde jag och far att det var så centrerat det kunde bli. Efter det satte jag på ett däck på ena sidan och lade inre och yttre styrled bredvid varandra och försökte att räkna ut hur mycket jag behövde ta bort för att dels kunna skruva in leden ordentligt men även ta bort lite till för att kunna justera åt båda hållen asså in och ut. Detta görs även för att få ett utgångsläge både på ratten men även med det nya paketet. Det gör det väldigt mycket lättare också för att göra en hjulinställning i framtiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-b050dd5a0178f989371b2d72d609ce8c.jpg

Och med centrera styrväxeln menade jag att jag mätte mellan den delen som skruvas in (asså den gråa delen bredvid damasken) och in till den gråa delen i styrväxeln.

Efter att man centrerat styrväxeln är man tvungen att korta in den inre styrleden på båda sidor, asså den delen med gängor som sitter i styrväxeln och den delen som du skruvar i den yttre styrleden i. OBS! väldigt viktigt att tänka på är att det är olika beroende vilken styrväxel du har som du behöver korta in. Jag siktade på att korta in 15mm för det kändes rätt men det slutade på cirka 17mm efter att jag misslyckades med rondellen haha ^^ Så 15mm kändes rätt för mig men det behöver inte vara rätt för dig. Så mät två gången kapa en gång eller vad talesättet är man brukar säga wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-6a558894be55075a38adaca92b66e05c.jpg

Kan säga att jag kom cirka 50% så långt som jag ville, hann inte göra klart motorutrymmet med tvätt och ta bort det som inte behövs till m50:in men det ska jag försöka med att hinna imorgon kväll, hann inte göra nått ikväll då jag kom hem senare än väntat efter jobb och däckade nästan i soffan. så ha en bra måndagskväll och är det nått ni undrar gällande t-parts montering kan ni skriva här eller skriva direkt till tobias olofsson a.k.a Mr t-parts himself då han är väldigt bra att både handla av och även prata med om man har fråger angående kittet eller drifting i allmänt.

Senast redigerat av edinZ (25 juni 2018)

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
25 juni 2018 · 409 Inlägg

märkte nu att inlägget blev väldigt rörigt men jag tror att ni förstår iallafall ^^ säg till om ni inte gör det. wink

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
28 juni 2018 · 409 Inlägg

Tja! en liten text update bara tyvärr, blev inte så mycket gjort idag som jag hade hoppats. Termostat och huset sitter där det ska, drog fast det lite lagom bara och vattenpumpen är ditsatt. Försökte mig på att löda ihop generator kabeln då den var avklippt av någon orsak från härvan men kunde inte då lödkolven inte var tillräckligt snabb att värma kablarna så farsan ska låna en sak från jobbet som ska klämma ihop kablarna med en plastclips eller liknande. Har fått lite saker levererade som kompletta oljestickan med rör och oringar och mina haknycklar till bc coilsen.

Jag har en liten fråga till er som kanske har gjort liknande swap. Hur löser jag det med värmeslangarna in till coupen? det sitter ju tre på motorn men endast 2 i karossen? tack för svar smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
3 juli 2018 · 409 Inlägg

Tyvärr igen så blir det enbart text uppdatering. Var i väg till en skrot i närheten av där jag bor och skaffade värmventilen och ett tanklock som jag saknade på den lille blå, båda sakerna monterades direkt när jag kom hem. Åkte lite senare iväg på kvällen och skaffade remhjulen till servon och vattenpumpen tror jag det var som jag saknade, köpte även polarens shortshift från biltema. Kanske inte riktigt den bästa men det är bättre än inget tänker jag. Ska imorgon kväll montera klart shortshiften då jag kom hem ganska sent igår och att jag inte hade den tången jag behövde för att få bort den ringen längst ner på shortshiften och efter det är växellådan helt klar för montering. Kommer att använda dem bultarna från den gamla växellådan som satt på 4:an för att montera den på M50:in.

Ska även imorgon hämta ut lite saker jag beställde på autoexperten så som olja, filter, tändstift och ventilkåpapackningen för det såg ut som om det hade fuktat lite igenom den. tänker att jag ska vara klart med allt detta imorgon kväll. Behöver fortfarande montera generator och lite mer kringutrustning men problemet är att generator kabeln den tjocka i härvan är avklippt och vi gav oss på att försöka att löda den men kolven var inte tillräckligt snabb att sprida ut värmen där vi skulle löda ihop den så det slutade med att hela kabeln blev riktigt varm. Min far ska låna en special tång från jobbet och klämma ihop kablarna med en hylsa i plast och stål och förhoppningsvis ska detta hålla ihop och ge bra strömkontakt.

Siktar på att försöka att få ihop motor och låda i helgen och i alla fall försöka få i den i bilen men får se hur det går.

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
3 juli 2018 · 409 Inlägg

ojj det blev visst lite upprepning i texten men hoppas ni kan ha överseende med det ^^

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
5 juli 2018 · 409 Inlägg

Tja! har en liten fråga. Nån som vet vart man kan köpa en sån där pluspool som man har när man bakmonterar batteriet? asså den delen som sitter i motorutrymmet på vänstersidan på dem e36:er med batteriet i bak original? funderar på om man ska montera batteriet i bak eller om man ska låta det sitta i motorutrymmet i år och göra det nästa år.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
5 juli 2018 · 409 Inlägg

förresten om någon har en original lmm till m50b25 i närheten av Skövde och vill sälja den skulle jag bli väldigt glad smile det är det sista jag saknar att införskaffa till motorbytet.

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
26 juli 2018 · 409 Inlägg

Hej! blir tyvärr inte mycket skrivet här för det har inte hänt så mycket det sista, har köpt in det som behövs för att montera batteriet över bakaxeln, saknar bara kopplingsplinten men den blev beställd idag på bmw och förhoppningsvis blir det rätt, åkte ganska sent på dagen till bmw och hann knappt prata med han på bmw innan jag var tvungen att stressa till jobbet som ligger 3 mil bort och jag hade bara 15 minuter på mig att komma dit ^^ har även modifierat stolsfästena till mina sitta still stolar så nu sitter stolarna i bilen men behöver borra det sista hålet för att kunna även skruva fast stolen i bakkant. OBS: viktigt att tänka på vid köp av stolar, om ni köper sparco sprint L så passar inte jspecs modellanpassade fästen för E36 då stolen e så pass bred. Sen har jag väll inte gjort så mycket mer, har börjat titta på placeringen av kryckan och tror jag har hittat den positionen jag vill ha den. Går på semester på söndag klockan 16.00 och ska bli klar med bilen under semestern och hoppas att det finns ett bra event för mig att åka på. Ska även inreda min verkstad som jag har börjat hyra så är det någon som säljer verktyg eller maskiner för bra peng i närheten av skövde är det bara att säga till smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
5 september 2018 · 409 Inlägg

Tja! få be om ursäkt till ni få som läser att jag inte har uppdaterat på ett tag. Kommer göra ett större inlägg i helgen och säga vad jag har gjort smile projektet har inte stått still utan bara tråden här har gjort de haha ^^

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang