Lysen husvagn funkar, bilkontakt till släp funkar men inte ihop?

Ponwik
8 maj 2018 · 6 Inlägg


Tråd från 2018 /Mod



Tjena!
Skulle köra min husvagn (öggestorp comfort 510 -86, 7-polig) med min bil (mazda 6 wagon -14, 7-polig) för första gången för ett tag sen och då funkade inte positionslysena på husvagnen. Blinkers och bromsljus funkade galant. Provade annan släpvagn, en som funkar på andra bilar, och det va lika där. Verkstan säger att bilen fungerar som den ska. Bilen funkar med ett hyrsläp med 13-polig kontakt. Husvagnen funkar med en annan bil, även den med 7-polig kontakt.

Vad kan vara felet? Har själv kollat med en kontrollampa och ser att det är ström i uttaget på dom piggarna som det ska vara ström i. Har försökt böja isär hanpiggarna lite försiktigt för att dom ska få kontakt med honorna.

Den enda skillnaden som jag kan se är att det funkar när jag använder ett släp med 13-polig kontakt men inte när jag använder en 7-polig.

Fråga om det är något som va otydligt.

Tacksam för svar.

//Pontus

Ponwik
8 maj 2018 · 6 Inlägg

Har ingen adapter mellan husvagn och bil då båda är 7-poliga. Hade varit grymt om de va så enkelt!

/Pontus

xXSammy
8 maj 2018 · 6 566 Inlägg

Du kör på halvljusläget och inte 0 eller auto?

De/Dem
Ponwik
8 maj 2018 · 6 Inlägg

Jag har provat alla lägen och det är samma på alla tyvärr.

/Pontus

Sukkan
8 maj 2018 · 451 Inlägg

Prova och sära lite på piggarna i kontakterna, dem trycks ihop med tiden.

Ponwik
8 maj 2018 · 6 Inlägg

Det har jag provat till noll effekt.

/Pontus

Myhran
8 maj 2018 · 452 Inlägg

Beroende på hur pass bra box det sitter i bilen kan det vara så enkelt att husvagnen har alla positionsljus kopplade på en sida, och känner styrenheten att detta är för mycket belastning så slår den av allt,

Dvs man har gjort det enkelt för sig som man gärna gjorde på den tiden och kopplade alla positionsljus på ex stiftet i kontakten för höger sida, istället för att dela upp höger och vänster. På husvagnen då såklart.

Senast redigerat av Myhran (8 maj 2018)

Ponwik
9 maj 2018 · 6 Inlägg

Det skulle de kunna vara, tänkte på de innan men tyckte de kändes konstigt eftersom jag har el i båda stiften för positionsljus på bilen men tänkte inte på att de kunde vara en box som känner av om de blir för högt tryck på den ena!

Skulle de räcka att sätta en brygga mellan stiften på husvagnen eller tror du jag behöver dra om den berörda elen på husvagnen?

/Pontus

Myhran
10 maj 2018 · 452 Inlägg

Om husvagnen är kopplad att allt ligger på en sida så tycker jag du skall dra om den berörda elen i vagnen, det är den bästa lösningen,
Det är inte för att den känner av att det är för mkt ström på en sida eg utan det är för att det är för mkt ström på den kretsen kopplar man ur alla lampor utom bakljusen kan bakljusen hoppa igång ev, det är den totala strömåtgången som slår ut enheten,
Men om det är så på just din bil kan jag inte svara på men det låter troligt,

Med vänlig hälsning,

Ponwik
10 maj 2018 · 6 Inlägg

Myhran skrev:
Om husvagnen är kopplad att allt ligger på en sida så tycker jag du skall dra om den berörda elen i vagnen, det är den bästa lösningen,
Det är inte för att den känner av att det är för mkt ström på en sida eg utan det är för att det är för mkt ström på den kretsen kopplar man ur alla lampor utom bakljusen kan bakljusen hoppa igång ev, det är den totala strömåtgången som slår ut enheten,
Men om det är så på just din bil kan jag inte svara på men det låter troligt,

Med vänlig hälsning,

Har nu varit och kollat elen på husvagnen och kan inte se att det skulle ligga på ena sidan varken i kontakten till bilen eller längre in i husvagnen, men så är jag ingen elektriker heller. Sitter kablar i båda stiften i kontakten och när jag följer dom färgerna in i husvagnen hittar jag inte att dom skulle vara sammankopplade någonstans.

Har du nått mer förslag? Jag kommer nog lämna in ekipaget till verkstan så får dom fixa de. Det är kul att hålla på men har inte kunskap nog för de.

/Pontus

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2018 · 17 379 Inlägg

Ponwik skrev:

Myhran skrev:
Om husvagnen är kopplad att allt ligger på en sida så tycker jag du skall dra om den berörda elen i vagnen, det är den bästa lösningen,
Det är inte för att den känner av att det är för mkt ström på en sida eg utan det är för att det är för mkt ström på den kretsen kopplar man ur alla lampor utom bakljusen kan bakljusen hoppa igång ev, det är den totala strömåtgången som slår ut enheten,
Men om det är så på just din bil kan jag inte svara på men det låter troligt,

Med vänlig hälsning,

Har nu varit och kollat elen på husvagnen och kan inte se att det skulle ligga på ena sidan varken i kontakten till bilen eller längre in i husvagnen, men så är jag ingen elektriker heller. Sitter kablar i båda stiften i kontakten och när jag följer dom färgerna in i husvagnen hittar jag inte att dom skulle vara sammankopplade någonstans.

Har du nått mer förslag? Jag kommer nog lämna in ekipaget till verkstan så får dom fixa de. Det är kul att hålla på men har inte kunskap nog för de.

/Pontus

Jag uppmuntrar folk att greja själva men det är bra att inse sina begränsningar ibland. Är de facto Elektriker själv men kliar mig i huvudet här...

Tror Myhran är inne på rätt spår. Allt kan vara korrekt i bägge ändar men bilens canbus kanske tycker att belastningen är för stor helt enkelt. Detta borde en bilverkstad med rätt diagnosutrustning kunna rätta till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myhran
10 maj 2018 · 452 Inlägg

det Man kan testa är helt sonika att koppla ett löst batteri och testköra kretsen och se vad som lyser på vagnen istället för att kolla kablar och kontakter,
Ett släpvagnsstyrdon har idag lampövervakning på många bilar, vilket jag vill påvisa inte har något med Canbus att göra!
Canbus är ett dataöverföringsprotokoll att använda det i detta sammanhang är helt fel,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

Däremot kommunicerar styrenheterna med varandra via Canbus.

Om verkstaden säger att systemet fungerar och att du själv testat att det fungerar med andra släpvagnar så skulle jag säga att felet fortfarande ligger i din husvagn,
Antingen har husvagnen för hög last mot vad styrenheten klarar av och stänger av pga det, det kan ju även vara en sak till och det är ju om du råkat byta till dioder på husvagnen och styrenheten inte klarar av att dioder sitter där, dvs känner inte av att kretsen är sluten med lampövervakningen.
Det jag stött på när det inte fungerar är oftas dessa fel, och det är väldigt sällan felet ligger i bilen i sig, klart att det händer men mer vanligt att släpvagnarna har div fel.
Så det jag tror är att det antingen är för mkt last mot vad styrenheten klarar av och stänger därför av, det är för mkt sned last så den stänger av den kanalen för att inte skada sig,
Det sitter diodlampor så att styrenheten helt enkelt inte slår på strömmen ut,
Det man kan göra är ju att koppla in sig med en lampa i kontakten och frigöra husvagnen och se om testplantan tänds, fungerar det där skruvar man ihop 7pol och går till kopplingsdosan i vagnen och gör samma sak där, tills man hittar på varför den gör så,
Har man även något som uppfattas av styrenheten Som en ren kortslutning så kan styrenheten även där slå ifrån strömen lite beroende på hur bra lampövervakning den är utrustad med,

Men som sagt bra att inse sina begränsningar men skulle tro att du behöver lämna in din bil och släpvagn så firman du lämnar till har hela förutsättningen för problemet.

Med vänlig hälsning,

BOKE
14 juli 2019 · 2 Inlägg

Hej
Jag har liknande problem med min nya bil
Har en Kabe -97 med 7 pol som jag dragit med min XC60-17 med 7 pol utan problem (senast vi påsken i år)
Men nu har vi bytt till en VW Touran -13 som har 13 pol som strular
Använder en adapter (15 år gammal men i princip aldrig använd) , blinkers samt bromsljus funkar på vagnen, men inte position o bakljus, de blinkar till när jag vrider på ljusreglaget så nån ström kommer det, men bilen varnar o säger att lampor är trasiga på släpet
Inga andra tankar, vad det kan vara

mb_pucken
14 juli 2019 · 5 083 Inlägg

BOKE skrev:
Hej
Jag har liknande problem med min nya bil
Har en Kabe -97 med 7 pol som jag dragit med min XC60-17 med 7 pol utan problem (senast vi påsken i år)
Men nu har vi bytt till en VW Touran -13 som har 13 pol som strular
Använder en adapter (15 år gammal men i princip aldrig använd) , blinkers samt bromsljus funkar på vagnen, men inte position o bakljus, de blinkar till när jag vrider på ljusreglaget så nån ström kommer det, men bilen varnar o säger att lampor är trasiga på släpet
Inga andra tankar, vad det kan vara

Ledbelysning på vagnen?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BOKE
14 juli 2019 · 2 Inlägg

mb_pucken skrev:

BOKE skrev:
Hej
Jag har liknande problem med min nya bil
Har en Kabe -97 med 7 pol som jag dragit med min XC60-17 med 7 pol utan problem (senast vi påsken i år)
Men nu har vi bytt till en VW Touran -13 som har 13 pol som strular
Använder en adapter (15 år gammal men i princip aldrig använd) , blinkers samt bromsljus funkar på vagnen, men inte position o bakljus, de blinkar till när jag vrider på ljusreglaget så nån ström kommer det, men bilen varnar o säger att lampor är trasiga på släpet
Inga andra tankar, vad det kan vara

Ledbelysning på vagnen?

Nej, vanliga glödlampor
Märkte att det funkar när jag slår på tändningen o sedan på med lyset, men så fort jag startar bilen kommer fel upp, kontrollera höger bakljus o vänster bakljus, sen släckt positionsljuset, men stopplampor o blinkers funkar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2019 · 17 379 Inlägg

BOKE skrev:

mb_pucken skrev:

BOKE skrev:
Hej
Jag har liknande problem med min nya bil
Har en Kabe -97 med 7 pol som jag dragit med min XC60-17 med 7 pol utan problem (senast vi påsken i år)
Men nu har vi bytt till en VW Touran -13 som har 13 pol som strular
Använder en adapter (15 år gammal men i princip aldrig använd) , blinkers samt bromsljus funkar på vagnen, men inte position o bakljus, de blinkar till när jag vrider på ljusreglaget så nån ström kommer det, men bilen varnar o säger att lampor är trasiga på släpet
Inga andra tankar, vad det kan vara

Ledbelysning på vagnen?

Nej, vanliga glödlampor
Märkte att det funkar när jag slår på tändningen o sedan på med lyset, men så fort jag startar bilen kommer fel upp, kontrollera höger bakljus o vänster bakljus, sen släckt positionsljuset, men stopplampor o blinkers funkar

CANBUS som är lite nitiskt? Märke på kroken?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
14 juli 2019 · 4 378 Inlägg

Kroken har väl inget med saken att göra..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juli 2019 · 17 379 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kroken har väl inget med saken att göra..

Tänkte mest på elen. En billig krok kanske inte har rätt/saknar "trailerBCM" utan kan vara inkopplad rakt av på elsystemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Sjur
1 augusti 2022 · 1 Inlägg

Hej! Fick du till någon lösning på detta problem? Jag har samma problem nu, när tändningen är på lyser allt som det ska men när jag startar bilen slocknar allt. Vilken är en Skoda Octavia 2017 och husvagnen en polare från 1990.

/Steffe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang