Agilan får nytt liv igen.

Projekt där jag rustar upp morsans gamla pärla, Opel Agila 1.2 från 2001. Bilen har knappt gått 8800mil och är i allmänt fint skick. Dock har den varit rätt misshandlad de senaste fem åren och fått ta emot en del skit med råttangrepp, ingen som brytt sig om den. Bilen ska kunna nyttjas för transport och frakt, vardagligt bruk, vara "optimerad" för vintern och vara i bra form. Jag hör mig mycket om, och jag söker rätt mycket information om bilar för att lära mig, och självfallet vore jag dum om jag inte tog chansen att nyttja det här forumet och den kunskap ni sitter på, ni som hänger här.
  • 8 Följare
  • 14 856 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 maj 2018
FredrikWickbom
9 maj 2018 · 26 Inlägg

Jag har alltid gillat bilar och varit intresserad av bilar. Ironiskt nog tog jag aldrig körkort när jag fyllde 18 och jag drog ut på det tills förra året då jag som 30åring såg till att fixa lappen. Något ännu konstigare är att även fast jag inte haft körkort, så har jag haft två bilar. En volvo v50, som jag fått ärva efter min pappa och mammas opel Agila, hennes favorit.

Morsan fick bilen 2002 när hennes dåvarande Corsa hade brakat ihop och hon har älskat den. Det är en riktig standardbil, utan något lullull och en svag motor (1.2), men den har gjort sitt jobb, transportera mamma från hemmet, till jobbet, och tillbaka. Någon gång på sommaren har den dessutom fått göra en utflykt till närliggande städer såsom eskilstuna eller dylikt (från stockholm), men det är nog allt. Iochmed det, så har den inte gått mer än 8700mil sen 2001, och den spinner fortfarande som en jäkla pärla.

De senaste tre åren har den däremot varit rätt misshandlad. Den har blivit sönderbiten av råttor i motorn, den har haft problem med att starta, och den har överlag varit rätt äcklig. Morsan har således tröttnat på den rätt bra.

Samtidigt som jag nu tagit körkort, fixat garageplats och kunnat ta mig an bilen på ett annat sätt så tänker jag använda bilen för att lära mig mer om den, och hur bilar fungerar generellt. Dessutom har jag som mål att rusta upp den, utan att använda mig av allt för dyra saker, eller stoppa in något ljudsystem från westcoast customs, utan bara få den att leva vidare och underhålla den. Det jag vill stoppa in i den, är saker som ska fylla en funktion och som ska få den att bli lite mer uppdaterad.

Bilen ska kunna nyttjas för transport och frakt, vardagligt bruk, vara "optimerad" för vintern och vara i bra form.

Jag hör mig mycket om, och jag söker rätt mycket information om bilar för att lära mig, och självfallet vore jag dum om jag inte tog chansen att nyttja det här forumet och den kunskap ni sitter på, ni som hänger här.

Det jag planerar att göra.

- Se till att rekonda bilen ordentligt invärtes
- Tvätta och se till att bilen lyser igen
- Genomföra en grundlig service
- Se om det är möjligt att byta upp sig till en bättre stereo
- Se över möjligheten att "installera" en GPS i bilen.

Jag har dessutom tänkt mig att detta projekt inte ska springa iväg, så mkt av det som införskaffas kommer såklart köpas på biltema, jula, rusta osv.

Hoppas ni följer med och kommer med tips och invändningar smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-517bb372999a86e41d06b91d3154cb82.jpg

Opel Agila "Agilan" (2001)
Sukkan
9 maj 2018 · 451 Inlägg

Jag hänger på och kollar 😀 även dessa bilar förtjänar att leva vidare. 😀

FredrikWickbom
9 maj 2018 · 26 Inlägg

Sukkan skrev:
Jag hänger på och kollar 😀 även dessa bilar förtjänar att leva vidare. 😀

Kul!

Ja, de gör ju det.
Just den här är jag lite småförtjust i iochmed att den funnits med sen jag var 15. Lite som en familjehund. Alltid med, alltid där och gör sitt bästa. Har inte hjärta att låta den förgås bara. Sen att den blir en bra övningsplattform dessutom gör ju inte saken sämre smile

Opel Agila "Agilan" (2001)
Evildan
9 maj 2018 ·

En Keijidosha (Kei Car) är inte ofta det dyker upp på sidan, speciellt inte en för Europeiska marknaden.
Jag följer tråden då jag skarpt gillar dessa enkla bruksiga fordon som kan köras med kockmössa.
Kul initiativ.

Senast redigerat av Evildan (9 maj 2018)

FredrikWickbom
9 maj 2018 · 26 Inlägg

Evildan skrev:
En Keijidosha (Kei Car) är inte ofta det dyker upp på sidan, speciellt inte en för Europeiska marknaden.
Jag följer tråden då jag skarpt gillar dessa enkla bruksiga fordon som kan köras med kockmössa.
Kul initiativ.

HAHA! big_smile
Min kusin brukade skämtsamt kalla den för korvkiosken iochmed dess höjd.
Tack för pepp! Hoppas kunna bjuda på några roliga uppdateringar smile

Opel Agila "Agilan" (2001)
FredrikWickbom
9 maj 2018 · 26 Inlägg

Passar direkt på och ställer en fråga.

Har märkt att bilen "skriker" ibland.
Händer när jag kommit upp i hastighet (60-70) och vrider ratten lätt. Hittills har det varit som så att den skriker när jag har ratten svängd åt vänster, men den slutar då direkt när jag vrider till höger. Idag var det tvärtom. Skrek när jag svängde höger, men slutade när jag vred åt vänster.
Någon som har några idéer om vad det kan bero på?

Opel Agila "Agilan" (2001)
marcus80 Sir
9 maj 2018 · 935 Inlägg

FredrikWickbom skrev:
Passar direkt på och ställer en fråga.

Har märkt att bilen "skriker" ibland.
Händer när jag kommit upp i hastighet (60-70) och vrider ratten lätt. Hittills har det varit som så att den skriker när jag har ratten svängd åt vänster, men den slutar då direkt när jag vrider till höger. Idag var det tvärtom. Skrek när jag svängde höger, men slutade när jag vred åt vänster.
Någon som har några idéer om vad det kan bero på?

Alla måste börja någonstans så varför inte smile
Ang skrikande, kolla nivån i servostyrningsoljan. Har varit med om att bilar kan skrika lite när nivån har blivit för låg.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
FredrikWickbom
9 maj 2018 · 26 Inlägg

marcus80 skrev:

FredrikWickbom skrev:
Passar direkt på och ställer en fråga.

Har märkt att bilen "skriker" ibland.
Händer när jag kommit upp i hastighet (60-70) och vrider ratten lätt. Hittills har det varit som så att den skriker när jag har ratten svängd åt vänster, men den slutar då direkt när jag vrider till höger. Idag var det tvärtom. Skrek när jag svängde höger, men slutade när jag vred åt vänster.
Någon som har några idéer om vad det kan bero på?

Alla måste börja någonstans så varför inte smile
Ang skrikande, kolla nivån i servostyrningsoljan. Har varit med om att bilar kan skrika lite när nivån har blivit för låg.

Tackar! Blir det första att göra imorgon!

Opel Agila "Agilan" (2001)
FredrikWickbom
9 maj 2018 · 26 Inlägg

Antar att man inte kommer undan lite "lullull"

Passade på att ordna två stycken nyckelringar på funplate när jag nu tog över bilen:) Hade liknande innan till Volvon och tyckte att det gott kunde få bli samma för Opeln.


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-f88564e2879757eb33ab7223bfa8e4d8.jpg

Opel Agila "Agilan" (2001)
FredrikWickbom
11 maj 2018 · 26 Inlägg

Har identifierat lite saker att göra med bilen för att fixa till den och lär nog lägga ett par beställningar under de kommande månaderna för att få tillbaka bilen till fint skick.

Kommer börja idag med att sticka till Jula och köpa en del rengörings och underhållsprodukter. Tips på något som man absolut INTE bör missa?

Hursom. Det som jag lagt ögonen på de senaste dagarna är

- Nya lyktor
- Grillen från en suzuki swift eller en Opel Agila från 03-05, då den nuvarande ser så sjukt dålig ut och drar ner helheten när man tittar på den framifrån. Kanske att den ser bättre ut idag efter lite puts?
- Nya däck och eventuellt fälgar
- Nya filter (beställda)
- Hatthylla

Hoppas kunna återkomma senare idag med bilder från rekonderingen som jag tänkt att dra igång idag smile

Opel Agila "Agilan" (2001)
CC72
11 maj 2018 · 1 661 Inlägg

Finns det andra hatthyllor än det där tyget som finns?

FredrikWickbom
11 maj 2018 · 26 Inlägg

CC72 skrev:
Finns det andra hatthyllor än det där tyget som finns?

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Opel/ … -34159814/ Den här tänker jag på smile

Opel Agila "Agilan" (2001)
FredrikWickbom
11 maj 2018 · 26 Inlägg

Så, blev en tur till Jula idag och köpa en massa grejs. Hade redan köpt en bilvårdshink på biltema med interiörtvätt, våtvax, shampo m.m. men passade på att följa upp med att köpa till lite grejer. Sen hem till morsan för att tvätta utvändigt och invändigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-cdde1656a91d77a46b2f6e50d9b4cbd3.jpg

Borde ju tagit en massa före och efter bilder men med två hundar som for runt samtidigt som man skulle hålla på så var kamera det sista man fokuserade på. Nåja. Nu är hon fin och ren (Nåja) utvändigt och invändigt. Kommer nog behöva göra om det snart, men hon blev betydligt renare nu än vad hon någonsin varit innan. Nästa tvätt blir att göra en motortvätt, och passar då samtidigt på att byta filter, fylla på vätskor och byta oljefilter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-fa44d1a4317a8e88447cc6e2aaa74982.jpg

Funderar även på att fixa en mindre ledramp, because sweden-mörkt-så-in-i-helvete.

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
12 maj 2018 · 1 145 Inlägg

Kul nån tar hand om dessa (åker själv i svärmors just nu haha)

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Gett Agilan några rundorde senaste dagarna och hon spinner fint. Väldigt nöjd med hur det ser ut inuti också efter min rekondering, men kommer behöva ge den en omgång till både utvändigt och invändigt. Våtvaxet som biltema hade var ju sådär, eller så var det jag som var en sopa på att applicera det. Får testa hårdvaxet nästa gång istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9b053bdc7016bc098d65ffe9e39f792e.jpg


Stör mig väldigt mkt på hur bilens sidorpaneler har försvunnit färgmässigt och hur de håller på och faller av. Min plan är således att ta av dem och få dem målade i en mattsvart färg men som fortfarande lyser mer än de gör idag.

Frågan är då, vad skulle ni använda för medel för att få av dem? Jag kan i princip rycka loss en av dem, men jag tror ju mer att det behövs något medel?


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9bab9b8ba7bcc98c9e4a773c0804025e.jpg

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 145 Inlägg

FredrikWickbom skrev:
Gett Agilan några rundorde senaste dagarna och hon spinner fint. Väldigt nöjd med hur det ser ut inuti också efter min rekondering, men kommer behöva ge den en omgång till både utvändigt och invändigt. Våtvaxet som biltema hade var ju sådär, eller så var det jag som var en sopa på att applicera det. Får testa hårdvaxet nästa gång istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9b053bdc7016bc098d65ffe9e39f792e.jpg


Stör mig väldigt mkt på hur bilens sidorpaneler har försvunnit färgmässigt och hur de håller på och faller av. Min plan är således att ta av dem och få dem målade i en mattsvart färg men som fortfarande lyser mer än de gör idag.

Frågan är då, vad skulle ni använda för medel för att få av dem? Jag kan i princip rycka loss en av dem, men jag tror ju mer att det behövs något medel?


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9bab9b8ba7bcc98c9e4a773c0804025e.jpg

Listerna är bara dit limmade

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:
Gett Agilan några rundorde senaste dagarna och hon spinner fint. Väldigt nöjd med hur det ser ut inuti också efter min rekondering, men kommer behöva ge den en omgång till både utvändigt och invändigt. Våtvaxet som biltema hade var ju sådär, eller så var det jag som var en sopa på att applicera det. Får testa hårdvaxet nästa gång istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9b053bdc7016bc098d65ffe9e39f792e.jpg


Stör mig väldigt mkt på hur bilens sidorpaneler har försvunnit färgmässigt och hur de håller på och faller av. Min plan är således att ta av dem och få dem målade i en mattsvart färg men som fortfarande lyser mer än de gör idag.

Frågan är då, vad skulle ni använda för medel för att få av dem? Jag kan i princip rycka loss en av dem, men jag tror ju mer att det behövs något medel?


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9bab9b8ba7bcc98c9e4a773c0804025e.jpg

Listerna är bara dit limmade

Jo det förstår jag ju också. Jag tänker mest, hur tar man av dem lättast?

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 145 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:
Gett Agilan några rundorde senaste dagarna och hon spinner fint. Väldigt nöjd med hur det ser ut inuti också efter min rekondering, men kommer behöva ge den en omgång till både utvändigt och invändigt. Våtvaxet som biltema hade var ju sådär, eller så var det jag som var en sopa på att applicera det. Får testa hårdvaxet nästa gång istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9b053bdc7016bc098d65ffe9e39f792e.jpg


Stör mig väldigt mkt på hur bilens sidorpaneler har försvunnit färgmässigt och hur de håller på och faller av. Min plan är således att ta av dem och få dem målade i en mattsvart färg men som fortfarande lyser mer än de gör idag.

Frågan är då, vad skulle ni använda för medel för att få av dem? Jag kan i princip rycka loss en av dem, men jag tror ju mer att det behövs något medel?


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-9bab9b8ba7bcc98c9e4a773c0804025e.jpg

Listerna är bara dit limmade

Jo det förstår jag ju också. Jag tänker mest, hur tar man av dem lättast?

När ja tog av dom nu på svärmors räser så använde ja mattkniv iaf på en dom andra 3 släppte bara genom att dra.

Thinner så blir du av med limresterna

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Knugcab
13 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Följer....kanske är lite sjuk men gillar fasen projekt som är jordnära där man tar hand om vanliga, enkla bilar på gräsrotsnivå bättre än jag gillar det som blir för storslaget.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

Listerna är bara dit limmade

Jo det förstår jag ju också. Jag tänker mest, hur tar man av dem lättast?

När ja tog av dom nu på svärmors räser så använde ja mattkniv iaf på en dom andra 3 släppte bara genom att dra.

Thinner så blir du av med limresterna

Tusen tack!

Opel Agila "Agilan" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang