Felsökning med VCDS (VAG-COM) för Audi, Volkswagen, SEAT och Skoda (även Bentley)

Soulman
9 maj 2018 · 1 271 Inlägg

Det här är tråden för dig som kör en VAG bil och behöver ha support, stöd och rådgivning när billiga felkodsläsare från reservdelsbutiker och skumma sajter på Internet inte hjälper dig tillräckligt för att lösa ditt problem.

VCDS är ett ytterst kompetent felsökningsverktyg som kan det mesta som märkesverkstädernas utrustning gör och det är anledningen till att det kostar upp till 8000kr för en VCDS licens och inte 195kr som ett typ "ELM327 OBD Scan Tool Interface" kan kosta. VCDS hittar alla loggade felkoder i bilen. Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler.

Här listar vi de som har en laglig licens för VCDS (kallades VAG-COM för typ 20 år sedan...) och var vi bor så den som behöver hjälp med en ordentlig felsökning kan få hjälp av någon som kanske finns nära där man har sin bil.

Har du VCDS - fyll på nedan var du bor och vilken erfarenhet du har av att använda det.

Jag finns i Sollentuna Stockholm och har använt VCDS sedan 2012. Jag har även VCP (Vag Can Pro) som kan göra ytterligare djupdykningar i VAG bilarnas styrsystem.

Senast redigerat av Soulman (9 maj 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Mack Forum- och sitemoderator
9 maj 2018 · 26 111 Inlägg

Underbart initativ!
Jag kan som moderator bistå med assistans med att föra upp namn på listan om det inte hinns med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
9 maj 2018 · 26 111 Inlägg

Soulman skrev:
Ja men precis, jag har ju haft kontakt med någon av er och den ska klistras, så nu gör jag som jag blivit tillsagd. Skickade även PM till första listade moderatorn (Goffen tror jag), så....

"Gör så att du startar din tråd (om du inte redan gjort det), skicka sedan PM till någon av moderatorerna och be dem göra tråden klistrad.

Mvh

Kristoffer
Garaget.org

Fixat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
lopz121
26 december 2019 · 1 Inlägg

trevlig delning moderator mycket användbar och informativ passage. jag väntar på din nästa ..

Greenhorn
26 december 2019 · 399 Inlägg

Kan man få tips? Om vilken sorts VCDS "Octavia MK1 1.8T - 2000 - VAG OBD2" köp för enklare jobb... innan man måste ta sig till någon... någon inom Skaraborg? Jag gjorde det misstaget att köpa en som skulle fungera... sad  "Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler"

Senast redigerat av Greenhorn (26 december 2019)

it_mutt Avstängd
27 januari 2020 · 10 388 Inlägg

Greenhorn skrev:
Kan man få tips? Om vilken sorts VCDS "Octavia MK1 1.8T - 2000 - VAG OBD2" köp för enklare jobb... innan man måste ta sig till någon... någon inom Skaraborg? Jag gjorde det misstaget att köpa en som skulle fungera... sad  "Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler"

För en bil i den åldersgruppen skulle jag jaga tag i någon begagnad version av vcds. Om du inte tänkt fortsätta vara VAG:are resten av livet, då är det givetvis bara att knata in på deras hemsida o köpa en HEX-V2 Unlimited eller liknande

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Greenhorn
27 januari 2020 · 399 Inlägg

Tackar för tipset, dock sitter jag och sneglar lite på en Emerald-k6- AGU ECU, som säljes av  Badger 5 Ltd

boha
7 november 2022 · 10 Inlägg

hej hur man kontaktar dig tack

boha
7 november 2022 · 10 Inlägg

Soulman skrev:
Det här är tråden för dig som kör en VAG bil och behöver ha support, stöd och rådgivning när billiga felkodsläsare från reservdelsbutiker och skumma sajter på Internet inte hjälper dig tillräckligt för att lösa ditt problem.

VCDS är ett ytterst kompetent felsökningsverktyg som kan det mesta som märkesverkstädernas utrustning gör och det är anledningen till att det kostar upp till 8000kr för en VCDS licens och inte 195kr som ett typ "ELM327 OBD Scan Tool Interface" kan kosta. VCDS hittar alla loggade felkoder i bilen. Många felkodsläsare klarar inte av att kommunicera med bilens alla elektroniska styrmoduler.

Här listar vi de som har en laglig licens för VCDS (kallades VAG-COM för typ 20 år sedan...) och var vi bor så den som behöver hjälp med en ordentlig felsökning kan få hjälp av någon som kanske finns nära där man har sin bil.

Har du VCDS - fyll på nedan var du bor och vilken erfarenhet du har av att använda det.

Jag finns i Sollentuna Stockholm och har använt VCDS sedan 2012. Jag har även VCP (Vag Can Pro) som kan göra ytterligare djupdykningar i VAG bilarnas styrsystem.

hur kan man kontakta er?

Martiiinnn
21 december 2022 · 2 Inlägg

Hej min polare har laddat sin personbil med en 24v laddare och på den ena panelen så har 8 mindre säkringar gått än så länge det är en wolkswagen passat,reg plåt EUR 647 och jag tänkte kolla här om ni vet vad som mer kan ha tagit skada och gärna ett pris på ett ungefär vad det skulle kosta att åtgärda dom felen,han har än så länge enbart kollat säkringarna på panelen under huven.tacksam för svar👍🏻

krambriw
21 december 2022 · 424 Inlägg

Omöjligt att säga med så lite info. Allt ifrån bara säkringar tillatt allt gått åt h-vete kan ha skett
Har han satt in helasäkringar? Startar bilen? Lyser motorlampan -> i så fall felkodsavläsning

Martiiinnn
21 december 2022 · 2 Inlägg

Ingenting alls lyser inga lampor inte panelen ja absolut ingenting,han har inte bytt säkringar än han skulle göra det senare idag

Goffen Administratör
21 december 2022 · 2 974 Inlägg

Beroende på modell så kan det sitta en säkring på batteriet eller jordsidan som kan gå sönder då är bilen helt död sen men man kan brygga med en startkabel för o se om den funkar bara.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
AllenSimmons Avstängd
18 augusti 2023 · 3 Inlägg

It also depends on the car, everyone can refer here https://modilimitado.com/pt/toca-life-world-apk because I used to have the same problem but after consulting, I was able to fix it

Senast redigerat av AllenSimmons (21 augusti 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang