Köpråd e90 320d

davidklang
15 maj 2018 · 908 Inlägg

Hej. Går i tankar om att köpa en e90 320d 08. Något bra o veta om dessa bilar? Hur fungerar motor o hur hållbar är org turbo/växellåda/koppling. Tanken är steg 1 till den sen från gdmperformance som skulle ge 248hk och 500nm. Håller bilen för de?  Någon som äger en som är chippad o kan berätta lite. Vill veta så mycket som möjligt helt enkelt, manuell lr automat med steg 1?. Mvh

Jokabsson
15 maj 2018 · 1 172 Inlägg

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=306366
Risk för kedjeras pga dålig kvalité från någon av flera leverantörer av kedjor (tror man).
Motorn håller ju dessutom inte bättre när man trimmat den.

Skall dock nämnas att motorerna i störst utsträckning gick sönder i början när bilarna bara hade gått 5-12 000 mil. Köper man en N47 som gått 15-20 000 mil så bör man rimligen vara på den säkra sidan (tror man).

Det finns inte så mycket konkret information, utan mest teorier. BMW vill liksom inte riktigt erkänna deras misstag för även om det är leverantörens brist, så ligger det ju ändå på BMW att testa genomgående så att de viktiga bitarna fungerar innan massproduktion. Exempelvis motor och växellåda.

Sedan vet jag folk som har trimmat N47 ordentligt och kört många tusen mil utan problem, medan det finns äldre gubbar med otrimmade 318d (N47) som endast söndagskör på landsväg där kedjan gått av eller kuggat. Varierande kvalité.

Senast redigerat av Cracksoup (15 maj 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Med andra ord..
Det är hugget som stucket om man köper en måndagsbil eller inte..
Man får helt enkelt kolla  NOGA själv och bedöma efter antalet ägare och egen provkörning.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
davidklang
15 maj 2018 · 908 Inlägg

Om jag skulle leta efter en 325d ist då. Några sjukor på dem motorerna? Samt hur ligger den med steg 1 mot en 330d?

panda666
15 maj 2018 · 4 228 Inlägg

ja n47 är problem me kedjan, har man tur eller otur är upp till var och en, spelar ingen roll hur ofta man har servat eller hur många ägare som har börnat me den. Finns flertal fall av folk som har kört fullservade och pedantskötta exemplar som har rasat me kedjan. turbon på 2,0d på 320d kan också rasa i förtid, kolla ifall motorlampan börjar lysa vid körning och gaspådrag, manuella lådorna kan rasa i förrtid, backen går inte in tex, hände mig. Det jag kan rekommendera är köp vad du vill men se till att garanti finns kvar i form av maskinskadegaranti via försäkring via din försäkringsbolag tex tills bilen gått 8.000mil eller tills bilen fyllt 10 år eller antingen nån form av garanti via bilhandlare osv. köper du utan nått sånt kommer du få pynta allt själv och det är inte roligt.


just ja ge fan i att trimma, dom håller inte ens för original effekt ju, se till att skaffa istället de kraften du vill ha utan att trimma, tex skaffa 330d eller 335d osv och håll dig original^^


Mvh

Senast redigerat av panda666 (15 maj 2018)

saab_sonett Handledare
16 maj 2018 · 1 481 Inlägg

325d har i princip skottsäker motor. Den mest driftsäkra av alla BMW-motorer.
Köp en med manuell låda så kan du optimera rejält.  Svensk motoroptimering har bra renome. Steg 1 ger 250hk och 500Nm. Jag vet en bil här i trakten som har steg 3 och körts rejält hårt ett antal 1000 mil. Inga problem.  Åker själv en 325dA -08 som gått över 18000 mil som en klocka. (Std dock, då automaten inte tål momenthöjning)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang