Köpråd sommardäck 18"

Easterlily
15 maj 2018 · 40 Inlägg

Nu börjar det bli dags att byta mina sommardäck. Köpte en uppsättning 18" fälgar i fjol som hade 225/45 continentaldäck som nu bör bytas. Däcken har fungerat okej men varit något bullriga (även för att vara 18").

225/45 är egentligen inte rekommenderat (över 5% skillnad) för min bil V40 -15 och tänker därför köra på 225/40 istället.

Har tittat runt lite och gått främst efter premiumdäck med låg bullernivå i specen.
Goodyear Asymmetric 3
Dunlop Sport Maxx RT2
Michelin Primacy 4
är de tre jag tittat främst på. Är dessa vettiga eller finns det något bättre alternativ?
Som sagt gärna med låg bullernivå och bättre bränsleförbrukning. Det är rätt svårt att veta skillnaderna i verkligheterna efter att bara titta på siffrorna.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar om man verkligen märker någon skillnad i den prisklassen ..
Eftersom jag själv inte är så noga med däck,  så slänger jag inte ut TUSENLAPPAR bara för att det ska bli lite tystare..
200 kr/däck lägger jag ut och det är jag hyfsat nöjd med..
Man får ju vad man betalar för s a s..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Easterlily
15 maj 2018 · 40 Inlägg

Kanske är helt rätt. Ett bra däck för 900spänn kanske ligger marginellt mot ett 1500kr däck. Jag tänker främst på Dunlop däcken jag nämnde som idag kan köpas för 950/st och gratis frakt.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
666_Beast
15 maj 2018 · 1 863 Inlägg

Jag kör på primacy,  grymt nöjd. Kör 3000 mil sommarhalvåret och känner mig alltid trygg med dom.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jaha, där ser man..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
16 maj 2018 · 7 231 Inlägg

Michelin Primacy 4 skulle jag köpa från dackonline.

Easterlily
16 maj 2018 · 40 Inlägg

Hmm två stycken som är för Primacy. Måste vara ett bra däck alltså, men kan det verkligen vara 300kr per däck mer värt än Asymmetric 3?

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang