Volvo 740 -87 B230E går ej på tomgång och varvar max 500rpm vid fullgas. *1 av 2 problem lösta

nkewk
15 maj 2018 · 47 Inlägg

Tjena garaget!

**Problemet löst!**

Problemet:
Bilen dog på tomgång och ville inte starta igen.

Saker som gjordes:
Kollade tändningen, bensinpump och så att allt såg rätt ut vid motorn. Kollade kamremmen och den stod fel, hade hoppat framåt 4-5 steg. Bilen startade men gick endast upp på 500 RPM vid full gas.
Efter mycket om och men så kollade jag innanför remkåpan igen och insåg att remmen hade hoppat framåt igen. Bytte då remspännaren och såg samtidigt att rörpinnen / kilen som sitter i kamremsdrevet hade gått av och det som gjorde så att hela skiten hade spårat ur.

Lösning:
Borrade försiktigt bort den avbrutna biten från blocket och bytte till en hel rörpinne / kil som jag tog från en B230FK som jag har i garaget. La en sträng med loctite innan jag satte på det nya drevet vid rätt position.
Bilen startade nu, den gick dock högt på tomgång men enbart tomgångsskruven som behövde justeras.


Nytt problem:
Någonting som troligtvis finns under bilen låter vid gaspådrag. Framförallt vid lite högre varv på växel 2 och lägre varv på växel 3, 4 och 5. Det låter som att någon form av metall som slår emot någonting och skapar ett skramlande läte.
Redan kollat värmeplåt och avgassystem.
Väldigt svårt att avgöra var det kommer ifrån så det bara låter när man kör.
Alla förslag uppskattas väldigt mycket!


Bilen är alltså en Volvo 740 -87 med B230E (K-Jet) utan katalysator.

MVH Pontus

Senast redigerat av nkewk (26 maj 2018)

nkewk
17 maj 2018 · 47 Inlägg

Hallå igen!
Ikväll så har jag återigen kollat allt som har med kamremmen att göra och denna gången så tog jag bort allt.
Alltså sattes vevaxeldrevet i höjd med ”piggen” på blocket bakom remskivan. Kuggen högst upp var även den i helt perfekt linje.
Nu är det alltså HELT klart inget fel på kamen. Men tyvärr så vill bilfan inte hoppa igång. Det ända jag kan tänka mig nu är att det möjligtvis kan vara ventilerna. Det känns dock väldigt skumt att jag kunde köra bilen så pass långt (jobbet-hem-grolls-hemmahallen-hem) och sedan när jag startar upp den efter oljepåfyllning lite drygt två timmar efter jag kom hem och stängde av bilen så dör den helt och hållet..

Imorgon så ska jag plocka ventilkåpan och kika, då de flesta alternativ nu är uteslutna. Jag har en 531 topp hemma och undrar om någon vet om ventilerna i den passar på min 530 topp som sitter i bilen nu?

Alla tips och funderingar uppskattas som alltid.
Ha det fint.

Senast redigerat av nkewk (17 maj 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Ett kompprov hade nog varit på sin plats eftersom den går lätt.

Senast redigerat av chanstagarn (17 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade kollat att den VERKLIGEN får både gnista och soppa innan jag lagt ner mer arbete.
Därför har jag alltid startgas hemma som jag t o m använder på gräsklipparen när den bråkar för att avgöra om det är soppa som saknas.
Tycket det är konstigt att remmen kuggade i s m svetsningen och därför tror jag att något mera hänt med bilen som inte nämnts här ännu..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
nkewk
17 maj 2018 · 47 Inlägg

Lyfte av ventilkåpan och konstaterade att märkningen på kamdrevet verkar vara helt fel. Struntade i markeringen på drevet och ställde kammen så att båda nockarna på ettans cylinder stod lika mycket uppåt och då hoppade den igång och gick på tomgång. Då står markeringen på kamdrevet på ungefär kl 7 (istället för kl 11 som markeringen på remkåpan visar) när ettans cylinder står i ÖD??? Kamdrevet sitter väl med en kil?

Det är bara orginaldelar det handlar om, förutom VX3-kam som tidigare ägare monterat men det ska väl inte påverka kamdrevet?

Senast redigerat av nkewk (17 maj 2018)

nkewk
17 maj 2018 · 47 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag hade kollat att den VERKLIGEN får både gnista och soppa innan jag lagt ner mer arbete.
Därför har jag alltid startgas hemma som jag t o m använder på gräsklipparen när den bråkar för att avgöra om det är soppa som saknas.
Tycket det är konstigt att remmen kuggade i s m svetsningen och därför tror jag att något mera hänt med bilen som inte nämnts här ännu..

Tror inte att remmen kuggade på grund av svetsningen eftersom jag körde bilen en dag efter svetsningen och då fungerade det helt normalt efter åktur på ca 20 km. Det var först när jag kom hem som jag märkte av att den gick väldigt hårt på tomgång...
Se mitt föregående inlägg, det verkar vara kamdrevet som vridit sig på något märkligt sätt..

Senast redigerat av nkewk (17 maj 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, då verkar du vara på rätt väg..
Går den som vanligt nu?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
nkewk
17 maj 2018 · 47 Inlägg

chanstagarn skrev:
Ja, då verkar du vara på rätt väg..
Går den som vanligt nu?

Avslutat för idag nu men den lät normalt när den startades upp efter senaste ändringen som jag skrev innan. Jag varvade ingenting utan den stod bara på stabil tomgång i ungefär 1 minut utan att hosta eller beté sig konstigt.

Innan jag börjar köra med den så vill jag konstatera felet så att något liknande inte upprepas. Imorgon eftermiddag/kväll så kommer jag att försöka ta reda på vad fasiken det kan ha varit som gjort det här. Just nu ligger tankarna som sagt på kamrevsdrevet, får kika mer på det imorgon. Tack för tipsen förresten!

Steff240
17 maj 2018 · 1 005 Inlägg

På min 740 gick kilen i kamdrevet av en gång, helt oprovocerat hmm då la motorn av naturligtvis.
Jag gjorde en kaminställning, slog i en ny kil och bilen har gått bra de senaste 2000 milen big_smile

nkewk
18 maj 2018 · 47 Inlägg

Steff240 skrev:
På min 740 gick kilen i kamdrevet av en gång, helt oprovocerat hmm då la motorn av naturligtvis.
Jag gjorde en kaminställning, slog i en ny kil och bilen har gått bra de senaste 2000 milen big_smile

Kom precis hem och ska ta bort kamdrevet och ta en titt. Jag ställde ju både kamdrevet och vevaxeldrevet enligt märkningarn på block/kåpa och sedan har den tydligen kamremsdrevet flyttats igen.
Antingen så satte jag den fel vilket jag inte tror är fallet, annars kan det nästan bara vara kilen i kamdrevet. Bilen startade ju dock igår efter jag tog av remmen, justerade så att nockarna på ettans cylle stod lika mycket uppåt och sedan satte på remmen igen. Får se hur det ser ut sen men idag ska det lösas!

Senast redigerat av nkewk (18 maj 2018)

Utmarks-Loke
18 maj 2018 · 5 809 Inlägg

Jag hade en volvo 245 med B230E en gång, som kamremmen först hoppade några kuggar på och sedan gick av. Trots att B230 skall vara en "non-interference" så räckte det ändå för att göra en eller flera ventiler lite krokiga. Den startade men var trött och knackade lite. Så det skulle inte skada om du gjorde ett komptest...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag hade en volvo 245 med B230E en gång, som kamremmen först hoppade några kuggar på och sedan gick av. Trots att B230 skall vara en "non-interference" så räckte det ändå för att göra en eller flera ventiler lite krokiga. Den startade men var trött och knackade lite. Så det skulle inte skada om du gjorde ett komptest...

Due,  du e 2a på den..smile
Me komptestet asså..

Senast redigerat av chanstagarn (18 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
18 maj 2018 · 5 809 Inlägg

chanstagarn skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag hade en volvo 245 med B230E en gång, som kamremmen först hoppade några kuggar på och sedan gick av. Trots att B230 skall vara en "non-interference" så räckte det ändå för att göra en eller flera ventiler lite krokiga. Den startade men var trött och knackade lite. Så det skulle inte skada om du gjorde ett komptest...

Due,  du e 2a på den..smile
Me komptestet asså..

Jo jag såg det men jag gav ett praktiskt exempel på varför det vore vettigt

nkewk
19 maj 2018 · 47 Inlägg

"Kilen" till kamremsdrevet är tydligen en fjädrande rörpinne som sitter precis intill bulthålet till kammen, i kamdrevet är det alltså ett litet urtag vid hålet för bulten! Den hade gått helt av och vridit sig så att den låg ungefär 50-60 grader fel.
Jag har en b230fk liggandes i garaget som jag har planerat att stoppa in i min 740 (får se när det blir av haha tongue)  och tog "kilen" från den efter att jag lyckats få ut den avbrutna biten som satt kvar.

Satte dit den nya rörpinnen, drog bulten till 60nm och efter det så stämde alla markeringar på dreven. Nu startar bilen men den lägger sig på ungefär 2000 rpm och går efter nån minut ner på 1500 rpm. Har sprutat bromsrengöring runt insug, spridare, k-jet enhet, alla vakumanslutningar på insug och luftintag, det ger dock ingen påverkan.
Det är dock fortfarande ett problem som stör mig en del, jag provkörde runt kvarteret för att se och känna hur den gick och resultatet var positivt för den gick nästan som innan, förutom att det nu uppstår ett skrammlande läte.
Innan kamdrevet monterades så la jag en sträng med loctite på flensen mellan kamdrev och kamaxel då det gamla kamdrevet var lite lätt uppracklat i nyckelhålet där rörpinnen hade gått av.

Nu när det är konstaterat att det ursprungliga problemet var att kamdrevet hade vridit sig mot kamaxeln och rörpinnen gått av så är den stora frågan hur detta inträffade??

Tack för alla tips och förslag som har framkommit i tråden, jag kommer att återkomma så fort jag har tagit reda på vad som orsakar missljudet, det kan vara så att det har funnits där innan men att jag lyssnar extra noga nu när jag vet att kammen stod fel... Kan eventuellt låna en klocka så att jag kan utföra ett kompressionsprov och jag kommer att meddela resultatet i tråden.

MVH

BILDER: https://imgur.com/a/Ynp7T8f

Senast redigerat av nkewk (19 maj 2018)

zzr94092
19 maj 2018 · 4 378 Inlägg

Byt kamdrev! Hur ser kammen ut ?

nkewk
21 maj 2018 · 47 Inlägg

zzr94092 skrev:
Byt kamdrev! Hur ser kammen ut ?

Kammen är OK, inget tydligt syntes på nockarna.

nkewk
21 maj 2018 · 47 Inlägg

Nu går bilen som sagt, dock på lite hög tomgång (1500rpm). Spenderat alldeles för många timmar under bilen de senaste dagarna för att se/lyssna efter något som slår emot under bilen (syftar på det skramlande ljudet jag nämnde tidigare i tråden. Avgassystemet hängde lite för nära balken som går tvärs över bilen och det är åtgärdat. Ljudet finns tyvärr kvar ändå men inte riktigt lika högt nu som det var innan. Har kollat i princip överallt men har fan ingen aning längre.

Angående tomgången så måste det ju vara tjuvluft, så nu gäller det bara att hitta den. Men det här "skrammlandet" är metall mot metall låter det som och låter som mest när jag gasar, det hörs absolut som högst om jag ligger på exempelvis fyrans växel när jag vanligtvis hade haft i treans växel. Alltså borde det vara någont emot/vid motorn eller avgassystemet?

Vad tror ni?

nkewk
26 maj 2018 · 47 Inlägg

Efter lite finjustering på tomgångsskruven så fungerar bilen nu bra fram och tillbaka till jobbet iallafall. Gasar man inte när man startar bilen så hoppar motorn igång men den dör igen, gasar man lite medans man vrider nyckeln så går den igång dock.

Det är tyvärr fortfarande missljud. När man gasar på högre varvtal på tvåans växel och lägre varvtal på trean, fyran och femmans växel så skramlar det en del. Det är inte särskilt lätt att beskriva ljudet men det låter som att någon form av rör/plåt/metall som inte väger särskilt mycket slår emot någonstans under bilen.
Har redan kollat avgassystemet och det låg lite nära balken som går tvärs över bilen. Har justerat det nu men samma ljud uppstår och jag tror inte det är avgassystemet för det låter som att något lite lättare typ av metall slår emot någonstans.
Värsta möjliga grej skulle kunna vara att en plåtbit från svetsandet har lossnat eller att det ligger någonting inuti någon av trösklarna... Då hade det ju dock varit hål någonstans under bilen där jag svetsat och det ser ut att vara helt överallt.

När jag ligger med växel i och släpper gasen så att bilen rullar så rycker den lite smått också, jag vet faktiskt inte vad det här kan bero på och hade uppskattat föreslag om det också kring vad det kan vara för något.

Bilen fungerar som sagt men den känns inte riktigt som innan rörpinnen gick av, inte riktigt lika rapp och kopplingen känns lite konstigt på så sätt att det känns som att det är ett "mellanrum" när man kopplar. Också svårt att beskriva men det känns lite som att kopplingssträckan har blivit längre och rycker väldigt lätt om man inte gasar perfekt mycket vid rätt tillfälle.

Eftersom den rycker lite lätt när man rullar med växel i så misstänker jag att det kan vara något med kopplingen, men jag har svårt att tro att missljudet har något med kopplingen att göra. Vad tror ni?
All hjälp uppskattas!

mvh

Evildan
26 maj 2018 ·

Oväsendet är kanske en lossad värmeplåt eller en invändigt trasig katalysator/ljuddämpare?

nkewk
26 maj 2018 · 47 Inlägg

Evildan skrev:
Oväsendet är kanske en lossad värmeplåt eller en invändigt trasig katalysator/ljuddämpare?

Har ryckt i värmeplåten och kontrollerat bultarna så det är troligtvis inte den. Har ingen kat på bilen och det låter mer mitt under bilen än längre bak. mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang