nkewk
19 maj 2018
· 47 Inlägg
"Kilen" till kamremsdrevet är tydligen en fjädrande rörpinne som sitter precis intill bulthålet till kammen, i kamdrevet är det alltså ett litet urtag vid hålet för bulten! Den hade gått helt av och vridit sig så att den låg ungefär 50-60 grader fel.
Jag har en b230fk liggandes i garaget som jag har planerat att stoppa in i min 740 (får se när det blir av haha ) och tog "kilen" från den efter att jag lyckats få ut den avbrutna biten som satt kvar.
Satte dit den nya rörpinnen, drog bulten till 60nm och efter det så stämde alla markeringar på dreven. Nu startar bilen men den lägger sig på ungefär 2000 rpm och går efter nån minut ner på 1500 rpm. Har sprutat bromsrengöring runt insug, spridare, k-jet enhet, alla vakumanslutningar på insug och luftintag, det ger dock ingen påverkan.
Det är dock fortfarande ett problem som stör mig en del, jag provkörde runt kvarteret för att se och känna hur den gick och resultatet var positivt för den gick nästan som innan, förutom att det nu uppstår ett skrammlande läte.
Innan kamdrevet monterades så la jag en sträng med loctite på flensen mellan kamdrev och kamaxel då det gamla kamdrevet var lite lätt uppracklat i nyckelhålet där rörpinnen hade gått av.
Nu när det är konstaterat att det ursprungliga problemet var att kamdrevet hade vridit sig mot kamaxeln och rörpinnen gått av så är den stora frågan hur detta inträffade??
Tack för alla tips och förslag som har framkommit i tråden, jag kommer att återkomma så fort jag har tagit reda på vad som orsakar missljudet, det kan vara så att det har funnits där innan men att jag lyssnar extra noga nu när jag vet att kammen stod fel... Kan eventuellt låna en klocka så att jag kan utföra ett kompressionsprov och jag kommer att meddela resultatet i tråden.
MVH
BILDER: https://imgur.com/a/Ynp7T8f
Senast redigerat av nkewk (19 maj 2018)