Mercedes sprinter 313 CDI sprintshift. Kan ej välja växel.

Goranerland
16 maj 2018 · 4 Inlägg

Hejsan folket. Jag har ett litet eller snarare stort bekymmer.

Bilen i fråga är som rubriken lyder, samt från år 2001. Gått ca 22000 mil.
Har lagt ut alldeles för mkt pengar på den som det är. Bytt nav, nya batterier och service mm.

Jag var nyligen ute på en helglång trip med bilen och stannade till sista natten i en liten stad 3 timmar hemifrån. När jag vaknar och skall iväg på morgonen  kan jag ej lägga den i neutral för att starta bilen (automatlåda som det är).

Jag hade uppenbarligen stängt av bilen med drive-läget i, som man iförsig skall kunna göra. Det enda som händer när jag flyttar växelspaken är att det surrar från växellådan, mitt omekaniska sinne tycker det låter som att den inte riktigt orkar flytta eller trycka i växeln. Bilen visar då felmedelande att växelspaken ej motsvarar faktiska växeln i lådan. Surret försvinner när jag lägger tillbaka spaken i driveläge.

Detta har hänt tidigare vid riktigt kalla nätter men funkat felfritt så fort bilen blivit varmt. Jag kollade allt jag kunde komma på och googla fram ( kan ej stoltsera med att vara motorkunnig).

Saker kollade: Säkringar, Att det var gott om kräm i batteriet, gunga bilen samt släppa handbroms ifall den stod och nöp växeln.  koppla ur batteriet för en stund, samt att inget läckte under.

Efter som det inte är intressant att lägga mer pengar på bilen så, söker jag nu efter alla ideér och kunskapaer att testa när jag åker dit i helgen för att försöka få med mig bilen hem.  Så är det någon som kommer på ngt eller har en aning får ni gärna skriva så mkt som möjligt. Så ska jag göra en checklista att ta med mig i helgen.

tack på förhand forumet!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2018 · 17 470 Inlägg

Nej, den orkar inte flytta växlarna. Hydralpumpen som sköter detta har gett upp eller fastnat.

Låt en bil med bogserlina vara beredd och sätt på tändning samt flytta spaken till N. När lådan låter så gör den anslutna bilen ett litet ryck för att flytta bussen ett par Decimeter.  Då kan saker och ting trilla på plats och den går att köra hem utan anmärkning (Stanna inte på vägen).

Är felet permanent så kommer felet att upprepa sig nästa gång ni ska iväg... Så ställ den på ett bra ställe.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang