Volvo 244 -83 Kortslutning

e-frans
16 maj 2018 · 32 Inlägg

Tjena hade problem med min generator som gick sönder så fixade en ny från skroten satte dit alla kablar igen och drog på Plus och minus på batteriet då började det gnista o hålla på först 3 sek efter så började de ryka sen smälte jordkablen från geneatorn upp då bytte jag den o testa igen och nu smälte röda batterikabeln som ska sitta på B+ vad fan ska ja göra tongue

fax110
16 maj 2018 · 344 Inlägg

Bilder på hur du har kopplat? nånstanns ligger u + och - ihop med varann. t.ex. går det ju vidare en kabel till startmotorn oftast, vart är denna kopplad på generatorn?

e-frans
17 maj 2018 · 32 Inlägg

fax110 skrev:
Bilder på hur du har kopplat? nånstanns ligger u + och - ihop med varann. t.ex. går det ju vidare en kabel till startmotorn oftast, vart är denna kopplad på generatorn?

Kan fixa bilder sen efter jobbet, den röda kabeln från startmotorn sitter på B+ tillsammans med kondensatorn

Evildan
17 maj 2018 ·

e-frans skrev:

fax110 skrev:
Bilder på hur du har kopplat? nånstanns ligger u + och - ihop med varann. t.ex. går det ju vidare en kabel till startmotorn oftast, vart är denna kopplad på generatorn?

Kan fixa bilder sen efter jobbet, den röda kabeln från startmotorn sitter på B+ tillsammans med kondensatorn

Där är problemet. Du skall inte ha någon direktmatande kabel kopplad till kondensatorn.

e-frans
17 maj 2018 · 32 Inlägg

Var ska kondensatorn vara kopplad då?

Evildan
17 maj 2018 ·

e-frans skrev:
Var ska kondensatorn vara kopplad då?

Den skruvas på brytarplattan, ofta med en isolerad genomföring så att den inte jordar.

e-frans
17 maj 2018 · 32 Inlägg

Jaha vad lustigt förut när jag monterade bort generatorn så var kondensatorn kopplad B+ tillsammans med Röda kabeln

Evildan
17 maj 2018 ·

e-frans skrev:
Jaha vad lustigt förut när jag monterade bort generatorn så var kondensatorn kopplad B+ tillsammans med Röda kabeln

Var sitter den delen du kallar kondensator?

Aronson
17 maj 2018 · 912 Inlägg

Den kondensatorn han menar är nog en svart liten fyrkantig kondensator som sitter skruvad i generatorns bakre gavel och sedan har en kabel med ring kabelsko som ska sitta på B+ på generatorn,det är en radioavstörning.

Senast redigerat av Aronson (17 maj 2018)

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Weaksauce
17 maj 2018 · 158 Inlägg

Från generatorn går B+ till startmotorn och D+ till instrumentpanelen. Se bifogat kopplingsschema.

Om du har kopplat rätt är det bara att ta fram multimetern och börja göra förbindelsetest för att hitta kortslutningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-80cb7a63711f559edd63deb3d0a960cd.jpg

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
e-frans
17 maj 2018 · 32 Inlägg

Aronsson har helt rätt så ser den ut!

Weaksauce
17 maj 2018 · 158 Inlägg

Mät mellan jord på generator och B+ med läge Summer på multimetern. Det kan ju faktiskt vara kortis i generatorn.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
e-frans
17 maj 2018 · 32 Inlägg

ViktorHolm skrev:
Mät mellan jord på generator och B+ med läge Summer på multimetern. Det kan ju faktiskt vara kortis i generatorn.

Yes ska kika vidare imorgon! Tack för hjälpen än sålänge hör av mig hur det går imorgon!

fax110
17 maj 2018 · 344 Inlägg

Vart sitter jordkabeln på generatorn?

Weaksauce
17 maj 2018 · 158 Inlägg

fax110 skrev:
Vart sitter jordkabeln på generatorn?

Mellan generatorns chassi och motorblocket om jag inte mins fel.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
fax110
17 maj 2018 · 344 Inlägg

ViktorHolm skrev:

fax110 skrev:
Vart sitter jordkabeln på generatorn?

Mellan generatorns chassi och motorblocket om jag inte mins fel.

Jag tänkte mer på vårt just hans sitter

e-frans
17 maj 2018 · 32 Inlägg

https://imgur.com/gallery/bZvpZai
Jordkabeln är kopplad där nere som ni ser i bilden och Jordan på motorblocket och sen ser ni kondensator kabeln på bilden den var kopplad på B+ tillsammans med röda kabeln från startmotorn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang