Startspärr problem, volvo 740 B234f Automat!

Ytrewq
17 maj 2018 · 143 Inlägg

Hej! Skulle besiktiga bilen häromdan och fick en tvåa på att bilen går att starta i alla lägen på växelspaken. P R N D 2 1...

Just nu vrider jag bara runt tändningen och sen är det kopplat till en knapp som ska vara sista ''läget'' på tändningen. Tror det är startspärren som gått sönder, så den känner inte av att den är på P eller N.

Man kan vrida spaken till alla lägen när motorn är avstängd, ska man kunna det? På en  polares 940 går det inte att rubba spaken först bilen är igång.

Det jag undrar är hur jag löser detta, vart sitter den där spärren, eller kan det  vara något relä? Bilen har startat en gång med bara nyckel i min ägo, annars har man fått använda knappen som hjälp. Just nu när man vrider på nyckeln till läge 3 så klickar det bara, från 2 st relän, Är bokstav J och K på dem.

Vet inte vilken av automatlådorna det är förutom att det ska vara den stabilare lådan då det är en gammal polisbil och dom ska ju såklart ha det rejälaste hehe.

En annan liten fråga är, kan man byta katalysator från en helt annan bil? Har en gammal mazda 626 2.0 från 87 och undrar om den skulle fungera i denna bil. Då avgasvärdena är skyhöga också.
Tacksam för svar=)

Senast redigerat av Leafly (17 maj 2018)

Ytrewq
21 maj 2018 · 143 Inlägg

Ingen som har någon idé ? Skulle uppskattas mycket! Vet inte vilket relä det är jag ska byta ut eller vilken kontakt jag ska byta/fixa

Senast redigerat av Leafly (21 maj 2018)

Aronson
21 maj 2018 · 912 Inlägg

Startspärren till lådan sitter alldeles under växelspaken dvs lyft på konsolen med elsits knapparna i så ser du den i skålen där växelspaken går ned i.
Och höga avgasvärden på B234f brukar bero på otäta ventiler då sticker bla hc värdet upp i höjden.
Men...men från 20 maj iom de nya besiktiningsreglerna så är det bara CO halten som har gränsvärden på
4,5 % bilar upp tom 1992
gå in och googla o läs föreskrift TFSF 2017:54 skrålla ned till sidan 108.
När besiktade du ...före 20 maj.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Ytrewq
21 maj 2018 · 143 Inlägg

Aronson skrev:
Startspärren till lådan sitter alldeles under växelspaken dvs lyft på konsolen med elsits knapparna i så ser du den i skålen där växelspaken går ned i.
Och höga avgasvärden på B234f brukar bero på otäta ventiler då sticker bla hc värdet upp i höjden.
Men...men från 20 maj iom de nya besiktiningsreglerna så är det bara CO halten som har gränsvärden på
4,5 % bilar upp tom 1992
gå in och googla o läs föreskrift TFSF 2017:54 skrålla ned till sidan 108.
När besiktade du ...före 20 maj.

Tack så mycket! Det är inget relä som går till den?

Det här med nya regler, försvinner HC mätningen nu igår? Vore ju underbart, dock är alla mina värden höga så jag ska testa med en ny katalysator.

Aronson
21 maj 2018 · 912 Inlägg

Nej inget relä inblandat,går från tändningslåset till startspärren därefter ut till startmotorn...om det inte sitter ett larm inblandat..
Ja hc mätningen försvinner,när besiktade du och vad hade du för avgasvärden.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Aronson
21 maj 2018 · 912 Inlägg

Det ska vara TSFS2017:54  EJ TFSF=TrafikSäkerhetsverketsFörfattningsSamling

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Ytrewq
21 maj 2018 · 143 Inlägg

Aronson skrev:
Nej inget relä inblandat,går från tändningslåset till startspärren därefter ut till startmotorn...om det inte sitter ett larm inblandat..
Ja hc mätningen försvinner,när besiktade du och vad hade du för avgasvärden.

Jag besiktigade för en vecka sedan! Okej jag ska öppna upp och kika där!

Jag hade
Co 0.9 (0.5)
Co2500 1.7 (0.3)
HC 190 (100)
Lambda 1.05 (0.96-1.04

Ytrewq
22 maj 2018 · 143 Inlägg

Aronson skrev:
Nej inget relä inblandat,går från tändningslåset till startspärren därefter ut till startmotorn...om det inte sitter ett larm inblandat..
Ja hc mätningen försvinner,när besiktade du och vad hade du för avgasvärden.

bump!

Aronson
22 maj 2018 · 912 Inlägg

Leafly skrev:

Aronson skrev:
Nej inget relä inblandat,går från tändningslåset till startspärren därefter ut till startmotorn...om det inte sitter ett larm inblandat..
Ja hc mätningen försvinner,när besiktade du och vad hade du för avgasvärden.

Jag besiktigade för en vecka sedan! Okej jag ska öppna upp och kika där!

Jag hade
Co 0.9 (0.5)
Co2500 1.7 (0.3)
HC 190 (100)
Lambda 1.05 (0.96-1.04

Då ska det bara vara att åka in igen och släcka 2:an då de nya värdena gäller idag.Sväng in till stationen och fråga dem.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang