Volvo V70n -02 elfel

3rik96
18 maj 2018 · 4 Inlägg

Hej!

Har fått ett problem med elen i min Volvo v70n 2.4t -02 ~28 000mil

Det hela började härom dagen när jag åkte in till staden. Först så fick jag upp ett meddelande i displayen att airbag service skulle göras, tänkte inte mer på det.

Dagen efter när jag skulle åka in så började varningslamporna i mätarhuset att blinka och jag fick felmeddelandet "Allvarligt bromsfel stanna snarast" några sekunder senare så dog hela mätarhuset, varken hastighetsmätare,varvräknare eller något annat rörde sig trots att jag körde, bromsarna fungerade dock problemfritt.

Märkte strax efter det att jag kunde ej dra upp rutorna, klimatanläggningen står igång 24/7 även utan nyckel i tändningslåset. Elspeglar, Blinkers, Centrallås, Spolning till vindrutan är också ur funktion. Men motormässigt så går den precis som vanligt och startar hur lätt som helst.

Testade att dra ur batteriet o låta bilen stå över natten, men det gav inga resultat. Har även testat att byta batteri då jag läste mig fram till att V70n skall vara extremt känsliga för sådant, men utan resultat. Passade även på att slipa rent batteripolerna då det var lite oxid. Har kontrollerat kontaktstyckena ut till dörrarna, CEM, klimatanläggningen och mätarhuset.

Nu det enda som händer när jag vrider om nyckeln till läge II är att motorlampan i mätarhuset tänds men slocknar så fort jag startar bilen. även stereon och takbelysningen fungerar.

Vad kan det vara som orsakar detta spökande tro? Misstänker att det skulle kunna vara CEM men är osäker då detta är ett helt nytt område för min del. Har läst runt en del på nätet men inte hittat någon som har haft exakt samma som jag har på min.

Därför vänder jag mig hit och hoppas att det finns någon som haft samma problem och löst det, känns ju extremt tråkigt om man skulle byta CEM och få den omprogrammerad för att sedan ha samma problem kvarstående då bilen i sig inte är värd speciellt mycket iallafall.

Tack på förhand.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Elektronikfel är inte roliga på en äldre bil, för då sätts man i valet och mest kvalet vad man ska göra..
Satsa pengar på reparation eller göra sig av med eländet..
Ska vi gissa på mellan 5 och 10000 för att åtgärda beroende på vilken repverkstad som ska nyttjas?
Själv hade jag gjort mig av med bilen och köpt något annat begagnat och bytt upp mig.
Det dyker faktiskt upp en del köpvärda bilar på blocket och då menar jag inte typ de som ligger under 25000..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Weaksauce
18 maj 2018 · 158 Inlägg

3rik96 skrev:
Hej!

Har kontrollerat kontaktstyckena ut till dörrarna, CEM, klimatanläggningen och mätarhuset.

Hur har du gått tillväga när du har kontrollerat ovanstående?

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
3rik96
18 maj 2018 · 4 Inlägg

ViktorHolm skrev:

3rik96 skrev:
Hej!

Har kontrollerat kontaktstyckena ut till dörrarna, CEM, klimatanläggningen och mätarhuset.

Hur har du gått tillväga när du har kontrollerat ovanstående?

Kontrollerade enbart kontaktstyckena så inte de var glappa. Hade även dän själva cem enheten men kunde inte se något uppenbart.

Weaksauce
18 maj 2018 · 158 Inlägg

Fungerar trippmätaren och stolsvärmen?

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
3rik96
18 maj 2018 · 4 Inlägg

ViktorHolm skrev:
Fungerar trippmätaren och stolsvärmen?

Trippmätaren fungerar ej, allting är helt svart i mätarhuset, förutom motorlampan då. Kanske var lite otydlig med det. Och stolsvärmen har inte fungerat sen jag köpte bilen.

Sukkan
18 maj 2018 · 451 Inlägg

Det är vanligt problem på dessa med dåliga lödningar i kombiinstrumentet. Då får dem blana annat dessa symtom. Ibland hoppar dem igång en stund när man trycker i nederkanten.  Obdtuning kan fixa det. Har sett nånstans 🤔 var det behövs lödas om? Tror det var på Jag rullar forumet hm?

kunghippe
19 maj 2018 · 197 Inlägg

Vet ej om ja är rätt på det nu men jag fick liknande fel när laddningsregulatorn på generator höll på lägga av . Då laddade inte bilen batteriet och efter x antal mil stannade bilen . Bytte då regulator o h laddade batteriet efter det har den gått som en klocka

Volvo 740 (1986)
3rik96
26 maj 2020 · 4 Inlägg

Ett par år sedan sista inlägg nu, men har löst problemet nu. Bilen blev ståendes tills härom dagen så bestämde jag mig för att ta fram den och se om det gick att lösa på något sätt.

Testade som ovan nämnt att löda om instrumenthuset.
Fick bli att testa att göra det själv i garaget, då hade jag vetskapen att det kan inte bli värre än vad det är. Detta löste mitt problem och bilen fungerar nu klockrent och har gjort ett par dagar nu.
Jag vet inte vilken komponent det var som orsakade problemet,  jag lödde om alla komponenter och lödpunkter i mätarhuset.

Jag skulle rekommendera att skicka in mätarhuset till någon som vet vad de gör om du inte har erfarenhet med lödning av kretskort då pinnarna på processorerna och en del komponenter är väldigt små.

Lycka till.

Senast redigerat av 3rik96 (26 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang