Köpråd Audi A6 C6 3.2 FSI

stoonemanu
19 maj 2018 · 19 Inlägg

Hej är intresserad av att köpa en Audi A6 3,2 årsmodell 2005-2009 och vill kolla lite om detta är en pålitlig bil eller inte. Hur är motorn? Är v6 an pålitlig? Växellådan? Dela gärna med er av egna erfarenheter, nått man bör se upp för osv.

Undrar även om det finns bättre bilar i liknande prisklass. max 60.000 är budgeten.
Är ute efter en rolig, ganska snabb bil med 4 dörrar.
Alla vettiga svar uppskattas!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2018 · 17 376 Inlägg

3.2 FSi är erkänt en av de sämre motorer VAG har skickat ut på marknaden. Köp avrådes bestämt!

http://teknikensvarld.se/12-tickande-bi … ed-116688/

Hade för övrigt inte köpt en bil från VAG alls. De har problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stoonemanu
19 maj 2018 · 19 Inlägg

oj hade ingen aning om detta, tack för att du påpekade det! Har du någon förslag på en liknade bil som är mer pålitlig?

Jokabsson
19 maj 2018 · 1 172 Inlägg

Jag skulle också skippa A6 3.2.
Vad tycker du om BMW 3-serie 2005-2007? smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
stoonemanu
19 maj 2018 · 19 Inlägg

Ja dom verkar roliga, har du haft en sån? Vilken motor och växellåda ska man kolla på då?

Jokabsson
19 maj 2018 · 1 172 Inlägg

stoonemanu skrev:
Ja dom verkar roliga, har du haft en sån? Vilken motor och växellåda ska man kolla på då?

Det är en sådan jag har idag. BMW 325i med manuell låda. De är mest prisvärda då 330i skenar iväg prismässigt och 320i är inte särskilt roliga. Jag tycker att man skall köpa med manuell, då den gamla automaten är ganska långsam. Hade endast köpt BMW med automat fr.o.m 2012<

Sikta på en med den s.k. N52 motorn, då de är mest framtidssäkra och detta gäller då årsmodellerna 2005-2007. Efterträdaren N53 fick direktinsprut och riskerar att sota igen nu när de börjar bli till åren.

Jag är väldigt nöjd med min. Har varit inne på att byta bort den mot något billigare, men den kostar så pass lite i drift att jag inte känner något behov. Största haken är bränsleekonomin. Kör man mycket i stan så går den lätt över 1,2l/milen. De kan vara ganska slabbiga motorer, dvs packningar som blir dåliga. Ventilkåpspackning, oljefilterpackning och oljetrågspackning kan bli dåliga och börja läcka. Snorbilligt att byta om man gör det själv, då en packning ligger på runt 200kr, medan en verkstad tar uppåt 10 000kr för bara jobbet.

Andra saker att kolla upp:
- Kupéfläkt kan gnissla. Enkelt fixat med lite motorolja. Tar 20 minuter att montera ner fläkten, smörja upp och sätta tillbaka.
- Motorns ventillyftare kan ticka (låter som ett tuffande ljud). Inga problem om ljudet bara försvinner efter en liten stund av provkörning.
- Kolla noga efter rost i skärmar och baklucka. Min har klarat sig bra, men har hört att det är en akilleshäl i touringmodellernas baklucka.
- Sedvanlig provkörningskoll, dvs lyssna efter skrammel, klonk osv som inte bör finnas och testa all elektronik samt AC.

Riktigt rolig att köra på krokiga bakgator, samtidigt som den inte gör bort sig på sega långresor! Jag har inte hittat en bättre allround-bil för mina behov och preferenser.

Senast redigerat av Cracksoup (20 maj 2018)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
stoonemanu
20 maj 2018 · 19 Inlägg

Det låter som en bra bil faktiskt. Det är det som man vill ha. En rolig bil med få problem. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 376 Inlägg

Vill slå ett slag för en riskokare:

https://www.blocket.se/ostergotland/Hon … 15&w=3

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stoonemanu
20 maj 2018 · 19 Inlägg

Vet inte så mycket om Honda men den såg ut som en rolig bil. Dock har den inte 4 dörrar /:

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2018 · 17 376 Inlägg

stoonemanu skrev:
Vet inte så mycket om Honda men den såg ut som en rolig bil. Dock har den inte 4 dörrar /:

De är pålitliga men du har rätt. 2 dörrar är ett litet handikapp. Har en bil med 2d och det är lite bökigt ibland. Bilen är dock bra och pigg.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
20 maj 2018 · 9 296 Inlägg

stoonemanu skrev:
Vet inte så mycket om Honda men den såg ut som en rolig bil. Dock har den inte 4 dörrar /:

Vad behöver du? En A6a är ju ganska stora bilar, en BMW300 betydligt mindre och Hondan likaså. Fyra dörrar är bra, men ska du ha in folk där ofta? Barnstol? Kombi? Vad letar du efter?

Edit: Slänger in en Accord Type-S i ekvationen. Sedanen är ju ganska snygg och de är pålitliga. Inte blixtrande snabba men bra väghållning och hyfsat roliga att varva ur.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
stoonemanu
20 maj 2018 · 19 Inlägg

Jag är ute efter en bil med 4 dörrar. Behöver inte va kombi. Den ska va rolig att köra, kännas snabb helst. Inte som en bmw 5 serie, dom är för bekväma och känns inte så snabba. En 3 sere är nog rologare. Men bilen ska va pålitlig också. Har varit inne på Alfa 159 också men dom verkar inte va så pålitliga heller. Max pris: 60.000

caromania Forummoderator
20 maj 2018 · 9 296 Inlägg

stoonemanu skrev:
Jag är ute efter en bil med 4 dörrar. Behöver inte va kombi. Den ska va rolig att köra, kännas snabb helst. Inte som en bmw 5 serie, dom är för bekväma och känns inte så snabba. En 3 sere är nog rologare. Men bilen ska va pålitlig också. Har varit inne på Alfa 159 också men dom verkar inte va så pålitliga heller. Max pris: 60.000

Då fortsätter jag att säga Accord Type-S sedan. Rolig att varva men till en kostnad av väldigt dåligt bottenvrid, utan börjar vakna vid 4000rpm. Kul på vägen. Pålitlig. Få Honda-ägare är missnöjda.
(Iofs kan du kolla även på vanliga 2.4 executive, exakt samma bil men det sitter lite emblem och 17 tummare på Type S. Samma chassie och motor.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
stoonemanu
20 maj 2018 · 19 Inlägg

Ok ska kolla in den! Dock tror bmw 3 serien från 2007 är mer i min smak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang