Volvo 744 B230F -87 Startar ej

ILindh
19 maj 2018 · 83 Inlägg

Hej, äger som sagt en gammal volvo som slutade fungera i vintras, den gick från att gå ett tag till att nu vara helt död. Den blev stående tills jag kollade på den idag. Trodde först det var något fel med hallgivaren men efter en del felsökning har jag kommit fram till att det är bra med gnista, torra tändstift. Det kommer soppa fram till spridarna men motorn vill int starta.
Jag kollade relät vid expansionskärlet och jag kan inte se något "löd-fel" påt och det klickar inte när man vrider på nyckeln (vet ej om det ska göra det?).
Får åka på någon skrot och leta efter ett nytt relä, men undrar om ni har några tips på vad det annars kan vara eller om det går att säkerhets ställa vad det är för fel, något mer jag bör kolla upp?

Tack i förhand

Senast redigerat av ILindh (19 maj 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Om startmotorn går runt så hade jag provat med startgas för att avgöra om det verkligen saknas soppa.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ILindh
20 maj 2018 · 83 Inlägg

chanstagarn skrev:
Om startmotorn går runt så hade jag provat med startgas för att avgöra om det verkligen saknas soppa.

Hade inge startgas hemma, men vi testade hälla i lite bensin i två cylindrar å då tände han till en gång, men tänstiften är ju torra och jag får bensin fram till spridarhuset

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Då är du nog nära lösningen..
Kan någon säkring gått?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ILindh
21 maj 2018 · 83 Inlägg

chanstagarn skrev:
Då är du nog nära lösningen..
Kan någon säkring gått?

Vad jag gissar så är det relä:et till spridarna som har gett upp, märkte förut att en av dem två jordkablarna till spridarna hade gått av, men det är återgärdat nu. Skulle gissa på att de kan ha gjort så att relät gav upp också.
Blir iallafall att leta efter ett nytt sånt på skroten imorgon eller tisdag så får jag uppdatera om det hjälpte!

ILindh
27 maj 2018 · 83 Inlägg

Har inskaffat två lika relän från skroten men gjorde ingen skillnad.. Tips på vad man kan göra härnäst uppskattas.
Kan de vara nå me bränslepumpen som har nå me att spridarna inte skickar in bensin i motorn?
Kan man kolla så spridarna fungerar på lätt sätt? Känns konstigt om dem alla skulle sluta fungera samtidigt bara, vilket får mig att tro det är något annat runt dem osv?

Weaksauce
27 maj 2018 · 158 Inlägg

Har du kollat den ensamma säkringen till spridarna som sitter i motorummet?

Annars kanske det kan vara tändimpulsgivaren?

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
ILindh
27 maj 2018 · 83 Inlägg

ViktorHolm skrev:
Har du kollat den ensamma säkringen till spridarna som sitter i motorummet?

Annars kanske det kan vara tändimpulsgivaren?

Får ta å kika på det då, vet du vad det är för säkring? Typ nummer/vart den sitter?

Weaksauce
27 maj 2018 · 158 Inlägg

ILindh skrev:

ViktorHolm skrev:
Har du kollat den ensamma säkringen till spridarna som sitter i motorummet?

Annars kanske det kan vara tändimpulsgivaren?

Får ta å kika på det då, vet du vad det är för säkring? Typ nummer/vart den sitter?

På 240 sitter den vid vänster hjulhus, men eftersom 740 har batteriet på höger sida kanske även den är på höger.

Tändimpulsgivaren sitter på sprängkåpan bakom toppen.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
ILindh
27 maj 2018 · 83 Inlägg

ViktorHolm skrev:

ILindh skrev:

ViktorHolm skrev:
Har du kollat den ensamma säkringen till spridarna som sitter i motorummet?

Annars kanske det kan vara tändimpulsgivaren?

Får ta å kika på det då, vet du vad det är för säkring? Typ nummer/vart den sitter?

På 240 sitter den vid vänster hjulhus, men eftersom 740 har batteriet på höger sida kanske även den är på höger.

Tändimpulsgivaren sitter på sprängkåpan bakom toppen.

Okej, får kika på det imorgon då! Du vet inte om det blir nå felkoder på en 740? Om man kan få reda på något mer med det, om de nu finns på en sån gammal bil?

Weaksauce
27 maj 2018 · 158 Inlägg

ILindh skrev:
Okej, får kika på det imorgon då! Du vet inte om det blir nå felkoder på en 740? Om man kan få reda på något mer med det, om de nu finns på en sån gammal bil?

Jag hittade en bild.

https://i.imgur.com/rlao9zK.gif

Det är den dom kallar för ballast resistor som jag menar.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
jaka54
27 maj 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du har väl två bensinpumpar på din -87:a?!

ILindh
27 maj 2018 · 83 Inlägg

ViktorHolm skrev:

ILindh skrev:
Okej, får kika på det imorgon då! Du vet inte om det blir nå felkoder på en 740? Om man kan få reda på något mer med det, om de nu finns på en sån gammal bil?

Jag hittade en bild.

https://i.imgur.com/rlao9zK.gif

Det är den dom kallar för ballast resistor som jag menar.

Tack för tipset, får kika på det!

ILindh
27 maj 2018 · 83 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl två bensinpumpar på din -87:a?!

Den bör ha det, men är inte helt hundra, vet inte exakt vilka årgångar dem hade två och en

ILindh
25 juni 2018 · 83 Inlägg

Sen uppdatering men tänkte skriva va ja kom fram till, jag fick bränsle fram till spridarna som jag skrev innan. Problemet var att det inte kom med något tryck utan bara "rann" ut ur slangen. Jag bytte därför bränslepumprelät och nu funkar den klockrent igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang