V8 startar inte efter bensinstopp

DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Tja jag har en Dodge Dart 68 som dog för mig. Motorn är en V8 318 från en Van, 2 portare. Bilen funkade bra i 5 mil. Sen tog jag några rundor runt kvarteret. Men så dog bilen plötsligt. Så jag startade den igen. Gick igång bra. Men när jag la i Driven så dog den om och om igen. Sen så gick motorn bara runt och runt. Så jag hällde i 10 liter bensin. Men den gick bara runt då också. Hostade väl till 3-4 gånger på 10 minuters startförsök.

Provade att suga bensin ifrån bensinslagen till förgasaren och fick hela käften full med bensin. Tog även lös bräslefiltret och körde på starten, och det kom fram skvättar av bensin. Så det verkar ju inte vara stopp i nån ledning. Tändstiften och tändkablarna och fördelaren ser väldigt nytt ut också.

Är det någon som har en idé om varför den inte går igång?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2018 · 14 007 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Tja jag har en Dodge Dart 68 som dog för mig. Motorn är en V8 318 från en Van, 2 portare. Bilen funkade bra i 5 mil. Sen tog jag några rundor runt kvarteret. Men så dog bilen plötsligt. Så jag startade den igen. Gick igång bra. Men när jag la i Driven så dog den om och om igen. Sen så gick motorn bara runt och runt. Så jag hällde i 10 liter bensin. Men den gick bara runt då också. Hostade väl till 3-4 gånger på 10 minuters startförsök.

Provade att suga bensin ifrån bensinslagen till förgasaren och fick hela käften full med bensin. Tog även lös bräslefiltret och körde på starten, och det kom fram skvättar av bensin. Så det verkar ju inte vara stopp i nån ledning. Tändstiften och tändkablarna och fördelaren ser väldigt nytt ut också.

Är det någon som har en idé om varför den inte går igång?

Kolla stiften. Är dom svarta och blöta så kan det vara tändningsfel. Brytarspetsar, kondensator hur är dom?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Allt i tändningsväg ser nytt ut. Men jag ska ta och kolla det också. Ös på med mer förslag smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Kollade fördelaren och allt ser fabriksnytt ut. Samt att jag kollade tändstiften, lite sotiga och lite lite fuktiga. Men allt gick att torka av med en bit papper. Några mer förslag? Choken fungerar inte. Utan jag får stänga choken manuellt i motorrummet.

Senast redigerat av DieLuftWaffe (20 maj 2018)

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Startas för att avgöra vilket det verkligen är..
Gnista eller soppa asså. .smile
Jag vet att det skrives alltså, men jag gillar uttalet, asså. .smile

Senast redigerat av chanstagarn (20 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Provade igen och den hostade bara igång några gånger. Ska ta lös en tänkabel sen och sätta mot motorblocket och se om det blir en fin blå gnista. Ska bara ladda batteriet igen haha.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Eller finns det någon som förklara hur man felsöker en mekanisk bränsle pump? Samt hur kopplar man en flaska med lite bensin till förgasaren? smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2018 · 14 007 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Eller finns det någon som förklara hur man felsöker en mekanisk bränsle pump? Samt hur kopplar man en flaska med lite bensin till förgasaren? smile

Prova startgas för att se om det är bränslet eller tändningen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Har provat startgas och det gör ingen större skllnad.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2018 · 14 007 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Har provat startgas och det gör ingen större skllnad.

Tändningen då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DieLuftWaffe
20 maj 2018 · 645 Inlägg

Ska lägga tändstift mot motorblocket sen och kolla. Ska bara ladda batteriet igen. Så jag återkommer.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Janneutanb
20 maj 2018 · 7 267 Inlägg

Går den inte på startgas är det inte fel bränslesidan iallafall

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Utan gnista så kan den inte ens hosta..smile smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
DieLuftWaffe
21 maj 2018 · 645 Inlägg

Någon som vet tändningsföljden på 318? Kan fördelaren flytta sig? Har ni varit med om det nångång?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
granadadr
21 maj 2018 · 7 268 Inlägg

justera tändningen,, medans man kör startmotorn,  låter helt klart som NÅGOT tändproblem,,  tändprolem är ju inte BARA att den inte får gnista,, brytare kan vara för tight å tändning justeras,,  mm

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Evildan
21 maj 2018 ·

1
8
4
3
6
5
7
2

Jag har varit med om fördelare som lossnat men även där axeln blivit krökt, hitta tdc och nollställ motorn.

granadadr
21 maj 2018 · 7 268 Inlägg

tändföljden ändras ju ej om man ej tar lös kablarna,, så TVIVLAR PÅ ATT DET ÄR PROBLEMET

DieLuftWaffe
22 maj 2018 · 645 Inlägg

Hej allihopa och tack för era svar. Det visade sig att brytarna stog fel. Hur de kan a ändrats det vet jag inte för att fördelaren är ny. Så bilen fick ingen gnista alls. Men nu spinner den på bra smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Evildan
22 maj 2018 ·

DieLuftWaffe skrev:
Hej allihopa och tack för era svar. Det visade sig att brytarna stog fel. Hur de kan a ändrats det vet jag inte för att fördelaren är ny. Så bilen fick ingen gnista alls. Men nu spinner den på bra smile

Dom kan lossna och nötas så gapet och tidpunkten ändras. Bra att det var enkelt och gratis.

granadadr
22 maj 2018 · 7 268 Inlägg

som jag misstänkte då,, har haft samma problem ute i skogen mitt i natten wink ,, ett tips byt till brytarlöst,, ska jag göra,, så slipper man dem bekymren smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang