Passat 1.8t 2003 tvärdog, startar inte

timmyn
21 maj 2018 · 19 Inlägg

• Bilmodell

VW Passat 1.8t

• Årsmodell

2003

• Miltal

27000



• Hur yttrar sig felet? 

Var ute och gjorde några ärenden då bilen började "knacka", knackade ca 10-15 min sen tvärdog den, gick ej att starta efter det. Oljelampan började även lysa vid knackning, dock fanns det bra med olja i bilen.
När jag försöker starta bilen så tuggar den bara, tänder INTE till.
Vad kan vara fel?


• Vilken felsökning har redan gjorts?

Kollat med felkodsläsare, fick felkod P0341 samt P0011. Bensin pumpen "surrar" som den ska, kollat tändstift, kollat lite lätt på kamrem den verkar sitta där den ska.

marcus80 Sir
21 maj 2018 · 935 Inlägg

Låter som igensatt oljepickup och motorn skurit pga dåligt oljetryck. Därav knackandet

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Mew
21 maj 2018 · 2 152 Inlägg

Körde du 10-15 min med lysande RÖD lampa? I så fall är motorn nog skrot tyvärr. hmm Det betyder inte låg oljenivå, utan lågt oljetryck, förmodligen pga igensatt oljesil. Vanligt att de motorerna koksar igen om man inte sköter servicarna minutiöst.

Bmsone Reservdelsnisse
21 maj 2018 · 182 Inlägg

Mew skrev:
Körde du 10-15 min med lysande RÖD lampa? I så fall är motorn nog skrot tyvärr. hmm Det betyder inte låg oljenivå, utan lågt oljetryck, förmodligen pga igensatt oljesil. Vanligt att de motorerna koksar igen om man inte sköter servicarna minutiöst.

Från 01 så lyser en gul lampa om nivån är låg. Men var den röd är det oljetryck. Då SKA motorn stängas direkt. Annars blir det skrot, turbon gillar det definitivt inte.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
timmyn
22 maj 2018 · 19 Inlägg

Tack för svar!

Men om motorn går runt då man försöker starta, kan den ha skurit då endå? Den tänder inte till.
Jag är inte duktig på motorer dvs..

Senast redigerat av timmyn (22 maj 2018)

Mew
22 maj 2018 · 2 152 Inlägg

timmyn skrev:
Tack för svar!

Men om motorn går runt då man försöker starta, kan den ha skurit då endå? Den tänder inte till.
Jag är inte duktig på motorer dvs..

Ja absolut, tyvärr. Det betyder bara att motorn inte satt sig (och har komp), men den kan vara skrot ändå.

Senast redigerat av Mew (22 maj 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang