Effektförlust efter borttagning av resonator Audi A5 2.0TFSI

Hefal noob
23 maj 2018 · 112 Inlägg

Hallå, min bil går märkbart sämre i överlag efter jag tog bort resonatorn. Bilen är "chippad" hos chiptrim.nu sedan tidigare om det spelar någon roll.

Trodde verkligen inte att resonatorn skulle påverka effekten nämnvärt men effektförlusten är påtaglig. Är detta ett normalt fenomen och vad gör jag åt det? Måste jag tune:a  om bilen igen kanske?

Tacksam för svar!

-lärling :)
Evildan
23 maj 2018 ·

Det är normalt då mottrycket har ändrats. Sätt tillbaka ljuddämparen och ta bort eftermarknadsmjukvaran så kommer din bil att prestera sitt bästa.

Senast redigerat av Evildan (23 maj 2018)

amazinjoey
23 maj 2018 · 1 138 Inlägg

Hefal skrev:
. Bilen är "chippad" hos chiptrim.nu sedan tidigare om det spelar någon roll.
!

Åhh herre...Kunde du inte valt ett bättre ställe att trimma bilen...

Cassius Hobbymekaniker
13 juni 2018 · 470 Inlägg

Något låter konstigt... Så känsliga är inte ens moderna motorer för ändrade avgassystem! Märkbart sämre bör den inte ha gått av den anledningen. Ger den några andra symptom?

Chippades bilen i samband med resonator borttagningen eller innan? För är den dessutom chippad bör de ha märkts ännu mindre åt det negativa hållet efter att den togs bort!

Min gissning ligger i att du fått en felkod som bromsar motorn på något sätt, så jag hade börjat att kolla där om bilen chipades innan borttagningen och då gick bra. Hände de i samband med chipningen hade jag testat original programvara först istället.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
CC72
13 juni 2018 · 1 661 Inlägg

amazinjoey skrev:

Hefal skrev:
. Bilen är "chippad" hos chiptrim.nu sedan tidigare om det spelar någon roll.
!

Åhh herre...Kunde du inte valt ett bättre ställe att trimma bilen...

Hur vet du vem som gjort optimeringen? Förutom PBZ som driver sidan så har dom väl även återförsäljare?

Eller är det någon annan orsak till att dom är dåliga?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang