Projekt: Volvo 244-813 1984 renovering av nybörjare
Jag fick en bil av farsan min med löfte om att ha den som projektbil. (Kan även tilläggas att detta är min första projektbil.) Med hjälp av min far ska vi fräscha upp en gammal Volvo 244 från 84 så den är i första hand körbart skick. Men eftersom projektet fortgår så är tanken att den till slut ska bli i riktigt fint skick både att köra och se på.
Fick en äldre men ganska välbehållen 244 av min far med löfte om att ta mig an den som projektbil och fräscha upp den. Jag som är nybörjare på att skruva bilar och även om min far hjälper mig otroligt mycket kände jag att det vore klokt att gå med i denna sida eftersom att det finns folk med så mycket kunskap som jag kan rådfråga ifall att det är något jag fastnar i. Hursomhelst så till det väsentliga, bilen och vad som ska göras/redan gjorts på den:
Vit Volvo 244-813 1984 sedan 111hk/82kw Bensin med 5vxl manuel låda Nuvarande status: Påställd och besiktad ua.
Jag tänkte börja att försöka ordna till den maskinellt så den känns bra och säker att köra. Efter att jag fått till det så är tanken att börja fixa upp karosseriet/interiör med nya delar, fixa lackskador och bucklor där det behövs. Sen sist så är tanken att polera upp den så det blir riktigt fint. Vad som sen skall göras får jag fundera ut när projektet fortgår. Men det känns som att det är en ganska lång väg dit.
Vad som är gjort: · Tändstift bytta · Luftfilter, oljefilter samt motorolja bytt · Ny packning oljepåfyllningslock · Lagat och installerat torkarmotor · Lagat förarstolen så den blev rak och bekväm · Nya tändkablar · Ny upphängning kardanaxel samt lager, även fettat korsen · Nya bromsskivor och bromsbelägg bak och fram · Lackat bromsok bak och fram · Nya fälgar och sommardäck · Få den igenom besiktningen (helt utan anmärkningar) · Bytt spindelled höger sida · Bytt spindelled vänster sida · Bytt inre och yttre styrled båda sidorna · Bytt hjullager båda sidorna · Lagt nya fjädrar fram och bak (sänkt 60mm fram och 40mm bak) · Valsat ut skärmarna ungefär 1cm · Nytt fjäderbenslager höger fram · Bytt packningar grenröret · Slipat bort rost och målat grenröret · Bytt packning ventilkåpa · Slipat och lackat ventilkåpan röd med text i borstat stål · Bytt startkontakt · Nytt bilbatteri · Bytt vattenpump · Slagit ut bucklor · Tvätta av ordentligt samt polera upp och lackskydd på det · Kamremsbyte och ny spännrulle · Nya multiremmar · Bytt laddningsregulator · Fixat blå belysning invändigt · Kapat bort böjen bak på avgassystemet och lagt slutrör · Nya torkarblad · Fixa slangen till spridarna/spolarvätskan · Bytt bussningar i framvagn · Bytt bussningar i bakvagn · Bytt startkontakt · Ny generator · Nya regplåtar · Införskaffa en svart Jalusi · Renoverat koppling · Bytt packning vevaxel bak · Haft lös egr ventil och rengjort, samt bytt röret från grenrör till egr · Renoverat förgasaren och ställt in · Bytt rotor, brytare, motstånd och ställt in tändningen · Fixat fläkten till kylaren
Vad som ska göras/bytas inom närmsta framtid:
· Tvätt motorutrymmet · Fixa lackskador, spackla bucklor · Ny framruta · Ny behållare för spolarvätska (om jag inte bara fixar locket som spruckit) · Ordna lister runtom hela bilen (saknas bak bla.) · Nya navkaplsar runtom till vinterdäcken · Nya stänklappar runtom och rikta dom lite bättre · Montera en varvräknare · Hjulinställning på verkstad (efter byte av andra spindelleden dvs) · Fräsha upp stötfångare bak och fram · Tona rutor kanske(?)
Det här känns som en bra början, men jag återkommer och uppdaterar med jämna mellanrum när det dyker upp nya saker.
Såg ut som ett riktigt trevligt projekt. Håller själv på med 240 på hobbynivå, och kul att se att där är fler.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Javisst, alltid roligt. Var in och kikade på ditt projekt också, såg riktigt fint ut (gillar den blåa färgen du hade på fälgarna). Det projektet ska jag minsann följa.
Homaz skrev: Javisst, alltid roligt. Var in och kikade på ditt projekt också, såg riktigt fint ut (gillar den blåa färgen du hade på fälgarna). Det projektet ska jag minsann följa.
Kul att du även fann nåt intressant i mitt projekt också! Jo, är nåt speciellt med Polestar-blått hehe. Vet dock inte om jag kommer använda dom fälgarna. Vi får se. Ska först få till bilen i körbart skick igen..sen får vi se vart färden går så att säga. Lite som för dig, kan tänkas.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Homaz skrev: Javisst, alltid roligt. Var in och kikade på ditt projekt också, såg riktigt fint ut (gillar den blåa färgen du hade på fälgarna). Det projektet ska jag minsann följa.
Kul att du även fann nåt intressant i mitt projekt också! Jo, är nåt speciellt med Polestar-blått hehe. Vet dock inte om jag kommer använda dom fälgarna. Vi får se. Ska först få till bilen i körbart skick igen..sen får vi se vart färden går så att säga. Lite som för dig, kan tänkas.
Verkligen grym färg, hehe ja det är inte så bara att få iordning och genom besiktningen 🙂
Idag har jag projekterat lite med motorn till vindrutetorkarna. Problemet som uppstod när man använde torkarna var att motorn lät hemskt, skulle beskriva ljudet som att lägga grus i en mixer ungefär. Ja ni kan ju tänka er, haha Nå iallafall så monterade jag ut motorn och öppnade upp den. Väl öppen så fann jag att en av dom stora magneterna som sitter i den cylinderformade delen hade lossnat från väggen där den skulle sitta limmad. Den hade även brutits av på mitten. Efter rengöringen så ruggade jag upp sidorna som skulle limmas med lite sandpapper. Jag började med att limma ihop själva magneten för att sedan limma fast hela magneten tillbaka på väggen i cylindern där den hade suttit tidigare. Skrapade bort lite på kontaktytor som hade ärgats och monterade ihop allt. Sen in med den i bilen och det fungerade klockrent! Trodde inte jag skulle lyckas med det, men skam den som ger sig.
Homaz skrev: Idag har jag projekterat lite med motorn till vindrutetorkarna. Problemet som uppstod när man använde torkarna var att motorn lät hemskt, skulle beskriva ljudet som att lägga grus i en mixer ungefär. Ja ni kan ju tänka er, haha Nå iallafall så monterade jag ut motorn och öppnade upp den. Väl öppen så fann jag att en av dom stora magneterna som sitter i den cylinderformade delen hade lossnat från väggen där den skulle sitta limmad. Den hade även brutits av på mitten. Efter rengöringen så ruggade jag upp sidorna som skulle limmas med lite sandpapper. Jag började med att limma ihop själva magneten för att sedan limma fast hela magneten tillbaka på väggen i cylindern där den hade suttit tidigare. Skrapade bort lite på kontaktytor som hade ärgats och monterade ihop allt. Sen in med den i bilen och det fungerade klockrent! Trodde inte jag skulle lyckas med det, men skam den som ger sig.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Homaz skrev: Tror jag lyckades göra något fel, testar göra om ifall det blir bättre?
Nu så, haha.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Tog och fixade till förarstolen som var sne idag. När jag skruvade lös den så upptäckte jag att den var sne i ramen. Så med lite våld och vilja så lyckades jag räta på den såpass mycket att den vart riktigt bekväm att sitta i faktiskt.