Slirig automatlåda Volvo 240

Gahmen
24 maj 2018 · 4 Inlägg

Hej! Precis skaffat en Volvo 240 79. En riktigt trevlig bil faktiskt. Den har gått förvånansvärt bra ända fram till nu när aut-lådan börjat slira något fruktansvärt och hoppar ur ettans växel lite hit och dit när den precis är nystartad. Även krävs det att man väntar en stund innan den ens driver på växlarna. Först när man varvar upp den en del så kopplar den. Jag tänkte direkt att det kanske har något med oljan att göra så kollade oljan och den var i princip slut. En växellåda förbrukar väl inte olja? Kan det ha med ett läckage att göra och är det dyrt att åtgärda?

Har någon erfarenhet av detta och finns det något jag kan göra som inte innebär att jag måste ta ut både motorn och lådan för att åtgärda det?

Senast redigerat av Gahmen (25 maj 2018)

simlar
25 maj 2018 · 5 525 Inlägg

Låg oljenivå orsakar så gott som alla problem i en automatlåda.

Oljenivån i lådan ska kollas vid varmkörd motor och alla växelllägen ska läggas i en gång och sen tillbaka till P för att "primea" ventilhuset.

Syns inget läckage så börjar du med att fylla på olja, ska vara Dexron II om jag inte minns fel.
Efter du fyllt olja så har du bilen på tomgång och lägger dig under för att se läckage, oftast är det från oljetrågspackningen på lådan som det inte håller tätt.

Senast redigerat av simlar (25 maj 2018)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Gahmen
25 maj 2018 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Låg oljenivå orsakar så gott som alla problem i en automatlåda.

Oljenivån i lådan ska kollas vid varmkörd motor och alla växelllägen ska läggas i en gång och sen tillbaka till P för att "primea" ventilhuset.

Syns inget läckage så börjar du med att fylla på olja, ska vara Dexron II om jag inte minns fel.
Efter du fyllt olja så har du bilen på tomgång och lägger dig under för att se läckage, oftast är det från oljetrågspackningen på lådan som det inte håller tätt.

Jag tackar för svaret. Ska bli!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 maj 2018 · 14 046 Inlägg

Gahmen skrev:
Hej! Precis skaffat en Volvo 240 79. En riktigt trevlig bil faktiskt. Den har gått förvånansvärt bra ända fram till nu när aut-lådan börjat slira något fruktansvärt och hoppar ur ettans växel lite hit och dit när den precis är nystartad. Även krävs det att man väntar en stund innan den ens driver på växlarna. Först när man varvar upp den en del så kopplar den. Jag tänkte direkt att det kanske har något med oljan att göra så kollade oljan och den var i princip slut. En växellåda förbrukar väl inte olja? Kan det ha med ett läckage att göra och är det dyrt att åtgärda?

Har någon erfarenhet av detta och finns det något jag kan göra som inte innebär att jag måste ta ut både motorn och lådan för att åtgärda det?

Antingen är det som simlar säger eller så kan lamellerna vara slut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
25 maj 2018 · 7 235 Inlägg

Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

Evildan
25 maj 2018 ·

torsen skrev:
Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

BW-35 i en -79 modell 200. Jag har samma bild av justeringsmöjligheterna på den BW-lådan.

Gahmen
25 maj 2018 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

Det verkar hittills som att oljan varit felet i slutändan. Blev mycket bättre med lite påfyllning och tömning av det gamla verkar det som!

Mew
25 maj 2018 · 2 160 Inlägg

Gahmen skrev:

torsen skrev:
Nu ger jag mig ut på djupt och okänt vatten.
Men hur är det med din Volvo?
Har den en Borg-Warner växellåda?
På de äldre skulle bandbromsarna justeras regelbundet.
Har för mig att en av bandbromsarna kunde justeras utifrån = utan delvis isärtagning av växellådan.
Eller är det MOPAR Torqueflite jag tänker på?
Andra, med bättre kunskap, får korrigera mitt inlägg.

Det verkar hittills som att oljan varit felet i slutändan. Blev mycket bättre med lite påfyllning och tömning av det gamla verkar det som!

Håll koll på nivån nu bara, och kolla undertill efter ev läckage. En växellåda ska inte förbruka någon olja alls. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang