Min V60 T2 går inte under liter?

kules volvo v60
25 maj 2018 · 6 Inlägg

Har en V60 T2 AUT från 2011 och får inte den att gå under liter drar ca 1.1 milen på lands väg om man kör snällt?? Vad kan man göra för att få ner förbrukningen??

Evildan
25 maj 2018 ·

Anliggande broms?
Lågt lufttryck i däcken?
Kör du korta svängar?
Är bilen servad?

kules volvo v60
26 maj 2018 · 6 Inlägg

Nä inga anliggande bromsar.
3,0 på 235/35 19 ?
Nä pratar om landsvägskörning?
Bilen ny servad!
Funderar om den är uppställd för den går åta bara hellvete! 
Kan man kolla det själv eller är det in till volvo eller en chipverkstad?
Så vad kostar det och kolla upp det?
Det är frugans bil och hon kör så mjukt så tror inte hon behöver så mycket power! Bättre och ställa ner den på ekonomi?

panda666
26 maj 2018 · 4 228 Inlägg

kules skrev:
Nä inga anliggande bromsar.
3,0 på 235/35 19 ?
Nä pratar om landsvägskörning?
Bilen ny servad!
Funderar om den är uppställd för den går åta bara hellvete! 
Kan man kolla det själv eller är det in till volvo eller en chipverkstad?
Så vad kostar det och kolla upp det?
Det är frugans bil och hon kör så mjukt så tror inte hon behöver så mycket power! Bättre och ställa ner den på ekonomi?

lol ni har brutala hjul på 19+tomatlåda=hög förbrukning, smacka på 15 tum så ska du se hur mycket billigare det kommer åkas. varför så stora hjul?^^

sen fråga du om den är chippad? ja skulle iaf kasta på 15 tummare och se ifall hur mycket det ändras.

xXSammy
26 maj 2018 · 6 566 Inlägg

Vilka hastigheter pratar vi om?
Hur mycket stadstrafik är inblandat?
Hur långt åker ni?

De/Dem
kules volvo v60
26 maj 2018 · 6 Inlägg

Misstänker också 19 tum, Dom satt på när vi köpte bilen! Tror mer på 16 tum och 205:er?
Pratar om runt 90-100 ingen stadstrafik,Då dricker den betydligt mer!
Runt 10 mil!
Går det lätt att kolla om den är uppskruvad? (Chippad) Eller måste man diagnosa den??
Och vad kostar det??

Easterlily
26 maj 2018 · 40 Inlägg

kules skrev:
Misstänker också 19 tum, Dom satt på när vi köpte bilen! Tror mer på 16 tum och 205:er?
Pratar om runt 90-100 ingen stadstrafik,Då dricker den betydligt mer!
Runt 10 mil!
Går det lätt att kolla om den är uppskruvad? (Chippad) Eller måste man diagnosa den??
Och vad kostar det??

Min T3 v40 drar med 225/40/18 (2.8bar) 7. 2L/100km i blandad körning, mest stads och kortare mororvägakörning.

Påväg mellan Västerås och Uppsala låg den mellan 6-7 vill jag minnas men så körde jag lite fortare också.

Värt att tillägga är att mina förra 205/55/16 mätte 6.8 med samma körstil.

-
Borde inte spela någon roll om bilen är chippad eller inte. Är man försiktig med gasen ska man ändå kunna få marginellt samma förbrukning som tidigare. Enklast är väll att göra ett 0-100 accelerationstest. T2 borde väl ligga runt 8-9 sek med manuell låda. Går det mycket snabbare, ja då är det något som är lurt.

Skoda Octavia "VRS" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang