Här kan ni följa mitt projekt som är SFRO besiktad med helsmidd B230 turbo, 1031 bakaxel med torsen diff, 6-växlad BMW låda, MaxxECU med mera! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och bankörning på hobbynivå.
Köpte mig en Manta A från 1972 i början på Maj 2017, den hade då motor och växellåda från Volvo 240 turbo (B21ET med M47 låda). Laddet var höjt till ca 0.7 bar och effekten uppskattades till just under 200 hästar ungefär. Tyvärr så slirade kopplingen när man höjde laddet ytterligare och för att vara ärlig så tror jag att 1 bar hade varit rysk roulette med en K-jetronic
Jag körde den kanske 3 veckor innan pikébussen stoppade mig på flygande besiktning och sa att du har för små bromsar för den där turbon! De menade på att 110 hk i regbeviset var för litet trots att jag hade T31A i papperna. Detta var som ni förstår väldigt tråkigt och förstörde den sommaren av bilkörning och inget kunde jag göra för att överklaga. (Tydligen så kan en polis på känn genom arslet göra ett bromsprov på din bil?)
Jaja, nog med det så var tanken att plocka bort turbon och besikta för att sedan sätta tillbaka och bara undvika polisen igen. Just efter jag plockat bort den så slog tanken mig att bygga om den och SFRO besikta den för att både få den precis som jag vill ha den och eventuellt höja värdet givetvis. Jag bestämde mig för att gå med SFRO och har under vintern varit i kontakt med dem och bollat idéer, men nu har jag bestämt mig för att gå vidare med allt!
I och med de nya planerna så ingick även massor av uppgraderingar, här är några planerade:
* Volvo 1031 bakaxel med skivbromsar, diffbroms * B230FT/FK motor med BMW ZF låda * Eftermarknads styrsystem + e85 * Volvo nav fram med ventilerade bromsskivor Givetvis blir det mer saker som följd till allt detta.
Bilen plockades fram ganska nyss efter en lång vintervila och tanken är att den förhoppningsvis ska vara besiktad redan till nästa sommar! (Notera förhoppningsvis:p)
Inbackad i garaget, nu redo för uppgraderingar
Fick tag i en skrotad bakaxelupphängning från en 240, bakaxeln var sopslut men tanken var att bygga dit bärarmarna för att sedan byta till en fräschare axel.
Började med att ta ned den gamla bakaxeln som är en Manta B axel med lamelldiff.
Gissningsvis så är detta 240 original pumpsystem?
Började provisoriskt montera den nya upphängningen och bärarmarna måste förlängas ca. 4cm.
Skar ut några 4x5cm distanser av 5mm plåt, sedan satte jag kapen i bärarmarna.
Provmontering nr.2, börjar likna något med hjulplaceringen nu. Blir in med nån förstärkning emellan plåtarna och sedan helsvetsa.
Här bjuder jag på en bild på motorutrymmet som den står nu. Det ser kanske lite lustigt ut eftersom det egentligen ska sitta en turbo där
Cassius skrev: Nu ska jag vara både stygg och snäll samtidigt Diffbromsade Manta B axlar brukar börja på 4-5000 och beroende på skick sträcka sig uppåt 7-8000 i dagsläget. Förutsatt att dom inte är nyrenvoverade då prislappen kan gå upp lite över 10'.
Dom växer som sagt inte på trän längre...
Om du bygger om till 240 upphängning, kolla upp vad 240 folket har för knep för sig, jag vet att dom brukar korta antingen de övre eller undre bärarmarna en halv till hel centi för att få axeln att "sätta" sig bättre. Ger bättre grepp när man kliver hårt på gasen, det har att göra med pinjongvinkeln till stor del. När du ändå förlänger kan du ju bygga in sånna småtrix direkt
Bilen ser förövrigt riktigt fin ut! Lite synd att kofångarna är lackade istället för chromade och att huven är förstörd.. men annars riktigt fin som sagt!
Jo tanken var justerbar pinjongvinkel, får se hur jag gör där då jag helst vill undvika att kapa nåt hål i golvet.
Smaken är väl som baken som man brukar säga, är ingen krom människa egentligen så länge det inte är en superfräsch originalbil med mycket puts. Förstod att det skulle bli lite blandad åsikt om huven, men å andra sidan så blir det bra med plats för en turbo
Har bockat lite plåt som ska agera stopp eller ersätta fjäderskålarna i original Manta bakaxel, problemet som uppstod var att fjädern då blev för lång och måste nog kapas för att kunna fjädra hela vägen.
Sen skar jag ut mer 5mm plåtbitar som skulle bli fästöron för stötdämparna och för första gången så hänger bakaxeln på plats utan domkraft!
Nu blir det att handla bultar och helsvetsa/ev. förstärka, sen givetvis en ordentlig bakaxel
Har gått lite segt i garaget dem senaste 2 veckorna pga. semester och jobb men ska försöka hålla lite tempo.
Har iallafall kommit igång lite och börjat kolla kring fjädringsvägen för bakaxeln och såg direkt att bärarmen skulle ta i infästningen för panhardstaget.
Kapade bort den biten som stack ut och passade på att runda till stötdämparinfästningen. Ska läggas dit nån plåt som täcker hålet senare.
Har även påbörjat förstärkning av förlängningarna i bärarmarna.
Monterade tillbaka axeln och kollade hur det skulle passa. Det var extremt tight men bärarmen kunde åka upp och ner fritt, bestämde mig dock för att kapa bort lite extra för marginal då gummibussningar flexar lite.
I väntan på några beställningar så började jag riva ner inredningen och leta lite rost.
VDO ampere, klocka och oljetryck som jag tror var extra tillbehör till Manta A?
Tog loss sidopanelen höger fram och såg en påse med bomull stoppat in i hålet, trodde först nån gömt knark i bilen hahaha
Sen kom jag till botten av golvet och då kom givetvis lite rost fram också, hade faktiskt räknat med lite rostlagning då det är en gammal Opel men jag har sett värre golv
Förarsidans golv som var värst, går ihop med domkraftsfästet som också ser genomtuggat ut.
Nån tidigare ägare som försökt lappa ihop inför någon besiktning antagligen.
Jag tror största orsaken till att förargolvet gick åt var på grund av att det regnade in någonstans och droppade ner precis där, min gissning är nånstans vid batterilådan så lyfte ur och kollade, blir att borsta rent sedan och se om det blivit nåt hål.
Båda golven vid baksätet var lite vek och ska bytas, men såg ut som att det inte hade tuggat sig så långt in.
Passagerarsidans golv verkade hålla ihop när jag bankade på det, hade tänkt skrapa bort all asfaltsmatta och se hur det ser ut. Såhär ser inredningen ut i nuläget.
vw_audi skrev: Riktigt intressant projekt! snyggt bil och ovanlig breddning en bil helt i min smak med ATS fälgarna prem lagt !
Jo ATS fälgarna gör sitt ganska bra med breddarna men tyvärr så kommer jag inte kunna använda dom när det blir Volvo 5 bults nav på. Är fortfarande osäker vilka fälgar jag ska köra med. Kul att du vill följa!
Cassius skrev: Ser att du har varvräknare med, sen ser de ut som svart innertak också?
Om alla dessa saker är original så har du SR paketet. Står det Manta Rallye i reg papprerna? I så fall får jag grattulera, då är du ägare till en av mindre än 40st Manta A SR i Sverige
Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara
Började skrapa bort all asfaltsmatta och driver inte när jag säger att det tog drygt 6 timmar att få bort allt, hursomhelst så visade sig ett till rosthål på passagerarsidan som jag hade hoppats på slippa
Har även rensat ur bagaget och hatthyllan som ska få sig en mindre uppfräschning senare.
Sen så var jag igång och skulle slipa hela golvet plåtrent, köpte en grovrengörare på Biltema och den räckte inte ens för hela passagerargolvet innan den var slut. Någon som har nåt tips på en grovrengörare som räcker lite längre?
Finns även ett kit med lite olika modellen och fästen till borrmaskin. Den håller mycket längre. Jag har tagit bort all underredsmassa i ett hjulhus och den ser fortfarande ut som ny.
Hmm ja jag var ju och snegla på den där då jag stod bland verktygsavdelningen, men det jag tänkte var att den täckte så lite yta så det skulle ta sån tid att ta hela golvet. Men å andra sidan med lite mer tålamod kanske man slipper köpa 5 grovrengörare till
WilleG skrev: Svart innertak också, stämmer också bra att det står Manta Rallye i papperna. Roligt att höra, men samtidigt tråkigt att man har "förstört" en så pass udda bil. (Men då den redan är moddad så tänkte jag fortsätta åt det hållet) Har fortfarande inte nån aning av fabrikatet på skärmbreddarna, men gissar att det kan vara Irmscher? Hittar nämligen inte någon annan Manta A som har "gälarna" som mina bakskärmar har, skulle vara kul att veta bara
SÅ mycket är de väl inte sönderkapat? Volvo motorn borde ha fått plats utan att kapa torpeden, och växeltunneln ser intakt ut?
Bakaxeln hade du väl hängt upp i original punkterna för de nedre länkarna? Orkade inte läsa igenom allt igen nu, men kör du med ett moment stag behöver du ju inte kapa mer i karossen för att få dit den nya axeln. Då går de sätta ett fäste i stödlagerhuset. (Leta upp erikjakan's Ascona A byggtråd på rejsa.nu, vill minnas att han gjorde så)
Ang. breddarna så ser dom ju ut som Steinmetz/Irmscher breddare (Kan vara Lexmaul med), kan ju vara så att dom bara är modifierade? Tror inte de gör sååå mycket för värdet, och ska du sälja och vill maximera vinsten går de ju fylla ut den biten också. Frågan är dock om de inte smakar mer än vad de kostar.. Tror motor/låda gör klart mer minus för prislappen än breddarna.
Grejen är ju den att tävlingsbilarna som Irmscher och Steinmetz byggde hade dom breddarna, så att sälja en äkta SR med breddare och GTE läpp sänker definitivt inte värdet på den. Den SR jag hade köpte jag för 2000:-, renoverade och snyggade till för drygt 20'. Körde ett par år och sålde sen till Polen. Den var garagelackad och inte alls perfekt även om den såg bra ut på 4-5m håll. Den hade 5 växlad låda och 2.2a med sprut så "fel" motor, men ändå samma motorfamilj och en bra uppdatering mot originalet. Sen satt det ställbara dämpare, ventilerade skivor fram och lite annat smått å gott. Det var en helt okej sommarbruks som var driftsäker, kul å köra och som man inte behövde skämmas för. Hade jag sålt den i sverige hade jag varit glad om jag fått mer än 35' för den.. Nu fick jag drygt 75' för den! För 2 år sen.
Din bil ser klart finare ut överlag, så kommer du en dag på att du ska sälja hade jag rekommenderat att leta fram en fungerande gammal rallymotor (en Opel CIH motor) och stoppat ner samt hängt tillbaka original bakaxeln, sen skaffat fram en icke sönderkapad huv och lackat upp. Med dagens prisbild hade jag inte blivit förvånad om du fått mer än 150 000 för den.
Tunneln är lite breddad (vet inte hur det ser ut original) jag kan se det i och med att den är svartmålad och fusksvetsad (man ser genom fogen).
Bakaxeln blir nu som sagt byggd i moddad Volvo 240 upphängning så det enda jag egentligen förstör i karossen nu är att borra upp hålen i infästningarna, skulle man råka sälja den i framtiden så är det inte omöjligt för någon att återställa den till renrasig Opel. Tanken är som du säger att bygga eget momentstag likt erikjakan's Ascona.
En sån replica hade inte vart dumt, men samtidigt ska det bli spännande att se min egen vision bli till
Idag fick jag paket! Lite bromsgrejor som är tänkt ska på inom kort. Ventilerade 287mm Volvo 740 skivor och solida 240 skivor bak med bromsok.
Sen har jag vart och plockat ett par nav fram från en 240 och ville kolla så att 740 skivorna passade rakt på.
Helsvetsade stötdämparfästena på bärarmarna.
Började fundera kring golvet och skar ut en plåtbit som är tänkt att byta ut den skadade, ska även bytas lite mer upp mot torpedväggen sedan.
Sen har jag en fundering till ni som läser; behöver man verkligen dem här dräneringshålen med gummiring i? För och nackdelar med eller utan? Tänkte mer på att det blir lättare att ersätta med en rak plåt tvärs över men ska man borra hål i den ändå?
Har gått trögt senaste tiden pga mera semester och därefter jobb, men det har inte stått stilla.
Kapade bort det sönderrostade golvet på passagerarsidan och fick med mig domkraftsfästet som var helt bortom räddning.
Beställde 2 nya domkraftsfästen från Nederländerna (fanns bara till Manta B i Sverige)
Nytt vs. gammalt
Helsvetsade bärarmarna, är fortfarande osäker på om jag ska förstärka mer eller ej.
La igen hålen som blev efter kortningen bak på bärarmarna, inte dem snyggaste fogarna jag gjort men..
Har även påbörjat demontering av spindlarna fram.
Fick även hem ett roligt paket, nybyggd Volvo 240 bakaxel med torsen diff!
Var lite nyfiken så öppnade locket för att titta lite.
Drog även iväg under semestern och köpte en GS6-37DZ BMW låda omsvetsad för rödblock. Mätte lite snabbt och längdmässigt så är denna låda inte så mycket längre än en M47 som sitter i tunneln just nu, däremot så blir det intressant att se hur mycket jag måste bredda tunneln
Bankade in nya bärarmsbussningar till bakaxeln, har gjort roligare saker kan jag säga då. Fick slipa och banka, slipa banka. Dem ser väl inte så fina ut längre men nu sitter dom där iallafall. Provmonterade även den nya bakaxeln och allt verkar stämma.
Demonterade spindlarna som nu ska få sig Volvo nav. Möttes av spruckna damasker i några leder, dock glappar inga så vi får se om jag satsar på nya direkt eller limmar ihop damaskerna.
Fick hem nya hjullager fram och sen tänkte jag testa om 3Ms grovrengörare kanske höll lite längre. Kan meddela att den höll inte mycket längre än Biltemas!
Sen var det några timmar grovjobb i garaget så var det lite friskare plåt på plats! Fotar lite på avstånd så jag inte blottar mina snygga fogar
Lite redig grundfärg och massor av underredsmassa på det så kanske det håller ett tag
Till en början så skrapade jag bort resterande asfaltsmatta i bagageutrymmet.
Sen färdigställdes golven bak med ny plåt!
Här ser ni all skadad plåt som nu är utbytt.
Bärarmarna, krängningshämmare och blivande panhardstag tillbaka från blästring. Passade även på att lägga in ytterligare förstärkningar i bärarmarna. Nu tror jag dom håller
Då jag inte har nån svarv själv så fick jag hjälp av en kompis att göra distanser till spindlarna, nu är Volvo navet monterat!
Sen byggdes det en bromsoksadapter som skulle passa in 740 bromsok på skivan, testmonterat med ett slitet 740 ok.
Dax för en uppdatering tycker jag! Försöker spara ihop så jag får några längre inlägg istället för flera korta.
Det har inte hänt makalöst mycket sen sist men tänkte att jag skulle börja med att ta upp om skavankerna som var på bilen när jag köpte den eftersom jag aldrig visade det vid de första inläggen. Men den största skavanken sitter i skärmkanten vänster bak, där tidigare ägare har tappat ett hjul. Turligt nog är lacken intakt så det syns inte så mycket men fortfarande tråkigt givetvis. I övrigt så är den garagelackad och lacken har spruckit på vissa ställen men det ser man inte på håll. En omlackering är inte planerad men kommer nog att bli efter några år när lacken börjar flagna och se riktigt hemsk ut.
Nu med det tråkiga sagt så går vi vidare till ett paket som dök upp med nya bromsok och belägg från 740!
Då förra adaptern till bromsoket placerade oket för långt ut fick det blir nya, såhär vart slutgiltiga versionen av bromskonstruktionen.
En likadan gjordes för vänstra spindeln.
Spindlarna monterades igen och det kändes givet att prova med en Volvo fälg, ser kanske lite mesigt ut med original plåtisar men det var kul att se! Oken och adaptrarna kommer att målas senare givetvis.
Lika fort som det åkte på så rev jag ur fjäder och stötdämpare fram för nu har jag bestämt mig för coilovers runtom vilket borde dyka upp nästa vecka. Det förklarar kanske också varför mina hemmagjorda fjäderskålar "försvann" från bärarmarna bak i förra inlägget
Har beställt en bussning som ska sitta in framänden av momentstaget.
Svarvade ner en stång så ena änden skulle passa i momentstaget och andra i bussningen. Jag bockade även en plåt över bussningen som ska bli svetsad mot golvet. Sen testmonterades den mot golvet och punktades med förstärkningar i 5mm plåt.
Färdigsvetsat och provmonterat igen. Vart lata bilder då telefonen höll på dö
Har även påbörjat att rensa lite gamla kablar och förbereda lite i motorrummet i väntan på beställningar.
Fick hem ett ganska tungt paket, det var coilovers fram och bak!
Jag började med coilsen fram och kapade ut bitar ur 5mm plåt som sen blev adaptrar till original infästning.
Provmonterat!
När allt såg ut att stämma så passade jag på att rostskyddsgrunda alla adaptrar i framvagnen innan dom skulle monteras.
Dom nya domkraftsfästena och övrig rostlagning under bilen fick rostskyddsgrund också.
Passade även på att lacka bromsoken röda runtom, det blir lite mer rejsigt
Fick kapa ner gängan en bit och snygga till den då den vart för lång. Sen monterades hela kittet!
Och för första gången kunde jag sätta ner framvagnen på Volvo nav med coilovers! Vart något låg då coilsen är ojusterade men det kommer senare
Sen var det dags att gå över till bakvagnen, då började jag med att testa cirkulärborsten till att ta bort slagget från asfaltsmattan. Funkade kanon!
Till en början behövde jag bredda och förstärka stötdämpartornen då dessa nu skulle bära all kraft från fjädringen. Jag började med att bredda genom att kapa upp tornen och böja ut dem.
Adaptrar byggdes även bak, dock behövde jag distansa ca. 12cm för att matcha original stötdämparlängd. (Sinnessjukt vilka långa bakdämpare Manta har) Tyvärr hade jag ingen bild på adaptern när den var klar, dock ser ni längre ner hur den ser ut monterad.
Tornen färdigställdes med förstärkningar, det kommer nog komma dit ett stag mellan tornen och golvet som stadgar upp lite extra.
Sen i och med att adaptern vart förlängd med 12cm så kom ju problemet upp att det skulle uppstå brytningar vid hård fjädring. Lösningen blev en genomgående M12 gängstång vilket även gav mig möjligheten att justera vinkeln på övre infästningen.
Nu var även adaptrarna bak färdiga och bakaxeln hängde på coils!
Momentstaget helsvetsades och jag köpte även in en damask som skulle hålla inne fettet i bussningen till glidändan av staget. Detta monterades sedan provisoriskt utan klammer.
Drivaxlarna skruvades i bakaxeln tillsammans med bromssköld och bromsskiva för att kunna montera ett hjul. Bilen sattes för första gången på ett halvår ner på alla fyra! Höjdskillnaden bak och fram ser ju ganska rolig ut i dagsläget, lite dragster stuk
Justerbart panhardstag ska byggas nu när jag kan mäta mellan däck och skärmkant, dock ska jag sänka den till önskad höjd först.
I övrigt är det så ska bakvagnen senare tas ner igen och rostskyddsgrundas sen är det inte mycket som återstår innan man kan börja riva ur gamla motorn!
Sänkte lite mer bak för att komma närmare "ride height" när jag skulle bygga panhardstag så det blev rätt justermån på det. Ser ju även lite bättre ut
Började sedan med att kapa staget vid den smala ändan och slipade ner en M20 bult med mutter som ska agera justering.
Helsvetsat och klart, körde två vändor med svetsen för maximal stabilitet. Fick även korta bredden på bussningen mot karossen sen passade det bolt-on då det var samma bult dimension på Manta original bussning.
Provmonterat! Fick bra mått i skärmkanterna så det kan bli bra det här!
Sen var det ner med hela bakvagnen igen! Dags att grundmåla
Helsvetsade adaptrarna bak, passade även på att stansa in höger och vänster så man inte förväxlar dom efter lackeringen.
Grundlackad bakvagn, lackade även stötdämpartornen och bussnings-fästet under bilen till momentstaget (vilket jag glömde fota).
Medan färgen torkade så började jag förbereda för att lyfta ur motorn genom att ta bort alla kablar. Känns behövligt att göra en översyn på kablaget då det är skarvat såhär
Tändsystemet från B21:an demonterat.
Den grundlackade bakvagnen monterades nu ihop igen, komplett med brickor och muttrar. Passade även på att lacka upp undersidan av den borttagna reservhjulsbaljan då den hade börjat ytrosta.
Tog lite tidig (h)julafton och beställde lite välbehövliga grejor, tänker inte avslöja vad det är riktigt än men av det lilla som syns kanske ni kan gissa
Motorn är mer eller mindre redo att lyftas ur nu, bilen ska rullas ut, vändas och garaget ska städas först dock.
Men mer om det blir det i nästa inlägg vilket jag förmodligen inte kommer skriva förns början på nästa år. Tills dess får ni ha en god jul och ett gott nytt år!