Opel Manta SR -72 SFRO projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är SFRO besiktad med helsmidd B230 turbo, 1031 bakaxel med torsen diff, 6-växlad BMW låda, MaxxECU med mera! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och bankörning på hobbynivå.
  • 78 Följare
  • 62 098 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 oktober 2021
Cassius Hobbymekaniker
9 januari 2019 · 470 Inlägg

Går de inte korta länkaget så spaken hamnar längre fram igen?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
9 januari 2019 · 185 Inlägg

Cassius skrev:
Går de inte korta länkaget så spaken hamnar längre fram igen?

Jo det går nog korta kanske 2-3cm till som max då det redan var kortat på M47 lådan. Och BMW lådan bygger ut ca 6cm till. Men redan tidigare med M47 lådan så låg handbromsspaken under mittkonsolen och den var lös så man kunde lyfta den för att dra handbromsen.

I mitt tycke var det väl en bra "bonn-lösning" men vill gärna ha mittkonsolen fastskruvad. Men i värsta fall måste jag ju köra utan eller bygga en egen.

När vi ändå är inne på det så vill jag undvika att plocka bort allt som satt i bilen, vill som sagt ha kvar baksäte, SR extramätarna osv. för att det ska vara just gatstuket, så det vore tråkigt att behöva ta bort mittkonsolen.
I framtiden kanske det blir bur, men så långt är det inte planerat nåt än.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Cassius Hobbymekaniker
10 januari 2019 · 470 Inlägg

Hur till tycker du att handbromsspaken sitter? Det är lite pill med, men den kanske går flytta bakåt en aning utan att de stör funktionen?

Kanske går de använda mittkonsolen från en Kadett C och göra en ny del runt spaken i så fall? Vill minnas att den är lite smäckrare runt just spaken, den har rätt "utseende" för att passa i bilen i övrigt med.

Om BMW lådan har samma spakställ som Getrag 240 som sitter i bl a Manta B så kan du korta axeln in mot lådan så att lederna i princip sitter ihop. Men jag ser inte på bilderna riktigt hur de ser ut.. hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
10 januari 2019 · 185 Inlägg

Cassius skrev:
Hur till tycker du att handbromsspaken sitter? Det är lite pill med, men den kanske går flytta bakåt en aning utan att de stör funktionen?

Kanske går de använda mittkonsolen från en Kadett C och göra en ny del runt spaken i så fall? Vill minnas att den är lite smäckrare runt just spaken, den har rätt "utseende" för att passa i bilen i övrigt med.

Om BMW lådan har samma spakställ som Getrag 240 som sitter i bl a Manta B så kan du korta axeln in mot lådan så att lederna i princip sitter ihop. Men jag ser inte på bilderna riktigt hur de ser ut.. hmm

Tror inte det går att flytta bak själva infästningen till handbromsen då den kommer att hamna mitt i stolsinfästningen då, samt att man måste kapa bort halva tunneln för att flytta bak den vilket lät som en pina i röven roll
Om man nu ändå ska ta bort mittkonsolen kan det ju vara lättast att ta handbroms från en Volvo 240 som bakaxeln dessutom är från, då blir ju allt bolt-on.

Fick tyvärr inget spakställ med på köpet av lådan. Letade upp bilder på hur original spakställ ser ut här dock:
https://i.gyazo.com/4a65914192d2966acf1a39e5e5ef5004.png

Men min tanke var att sätta dit M47 spakställ då "förar-leden" (eller hylsan) passar rakt på. Dock skulle nog ett original spakställ kanske funka ännu bättre med kortning? Kändes nästan lättare att leta rätt på ett original ställ då det även ser ut att ta betydligt mindre plats.

Senast redigerat av WilleG (10 januari 2019)

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Cassius Hobbymekaniker
11 januari 2019 · 470 Inlägg

En annan variant vore ju att ändra riktning på spaken så den pekar lätt uppåt från början, eller höja upp spaken så greppet kommer högre upp kanske? (Tänker då att man svetsar på en förhöjning och har kvar infästning och allt på originalplats)

Kom ihåg att Volvo 240 har längre axelavstånd så vajrarna är förmodligen för långa bara smile

Det spakstället påminner väldigt mycket om de på Getrag 240 lådan, där har axeln mellan låda och spak en gaffel mot spaken istället och går rakt mot hylsan in i lådan med en led där. Så som de där ser ut borde du kunna korta ner så du har spaken bara någon cm bakom ingången till lådan. Om du har lite längre mellan gaffelfästet och kulan skulle du t.o.m kunna ha kulan mer eller mindre ovanför ingången till lådan med axeln mellan kula och gaffelfäste lutande bakåt, sen själva spaken bockad så den står rakt upp eller efterliknar original 4-pet spaken med en krok bakåt.

Sen om de hjälper vet jag inte.. smile

Vad jag däremot vet är att jag, som är lite längre, inte kunde ha en rak spak som kom upp i originalhålet. Då fick jag luta mig frammåt för att växla, och näven touchade stereon vid varje växel frammåt :p Så en "original böjd" kan jag rekomendera smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
11 januari 2019 · 185 Inlägg

Cassius skrev:
En annan variant vore ju att ändra riktning på spaken så den pekar lätt uppåt från början, eller höja upp spaken så greppet kommer högre upp kanske? (Tänker då att man svetsar på en förhöjning och har kvar infästning och allt på originalplats)

Kom ihåg att Volvo 240 har längre axelavstånd så vajrarna är förmodligen för långa bara smile

Det spakstället påminner väldigt mycket om de på Getrag 240 lådan, där har axeln mellan låda och spak en gaffel mot spaken istället och går rakt mot hylsan in i lådan med en led där. Så som de där ser ut borde du kunna korta ner så du har spaken bara någon cm bakom ingången till lådan. Om du har lite längre mellan gaffelfästet och kulan skulle du t.o.m kunna ha kulan mer eller mindre ovanför ingången till lådan med axeln mellan kula och gaffelfäste lutande bakåt, sen själva spaken bockad så den står rakt upp eller efterliknar original 4-pet spaken med en krok bakåt.

Sen om de hjälper vet jag inte.. smile

Vad jag däremot vet är att jag, som är lite längre, inte kunde ha en rak spak som kom upp i originalhålet. Då fick jag luta mig frammåt för att växla, och näven touchade stereon vid varje växel frammåt :p Så en "original böjd" kan jag rekomendera smile

Det blev svårt att rita upp hur du menade i huvudet, men jag tror det ska gå ordna med det gamla M47 spakstället på nåt vis. Däremot blir placeringen på växelspaken och handbromsen intressant men jag ska börja med att kapa upp tunneln och placera lådan så man ser vad man har å göra med smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Cassius Hobbymekaniker
14 januari 2019 · 470 Inlägg

Tänk dig att du har växelspaken helt lodrät i alla vinklar när du inte har någon växel i. Sen lägger du i 3an t ex som normalt sett är frammåt.

Då är växelspaken lutad frammåt och växelarmen (ut ur lådan) dragen bakåt. Dra hela spakstället frammåt tills du hamnar i neutral igen, bocka om spaken ovanför kulan så den blir lodrät igen.

Kan fungera, kan bli kollisionsproblem smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
14 januari 2019 · 185 Inlägg

Cassius skrev:
Tänk dig att du har växelspaken helt lodrät i alla vinklar när du inte har någon växel i. Sen lägger du i 3an t ex som normalt sett är frammåt.

Då är växelspaken lutad frammåt och växelarmen (ut ur lådan) dragen bakåt. Dra hela spakstället frammåt tills du hamnar i neutral igen, bocka om spaken ovanför kulan så den blir lodrät igen.

Kan fungera, kan bli kollisionsproblem smile

Får klura på det när jag fått dit lådan, men tusen tack för tipset! smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
WilleG
30 januari 2019 · 185 Inlägg

Lite framsteg! Till en början demonterade jag bromsservon med huvudcylindern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a6a636fe1bdce512c35d61ef18a3d2b9.jpg

Mer rost och smuts! Undra vad som gömmer sig under isoleringsmattan?
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2a32ebd0d8c90c9fbe03bd366c9709d7.jpg

En mysig gömma för fukt! Tur nog är inget genomtuggat utan endast ytligt, det kommer slipas ner och neutraliseras med rost-ätare innan lackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-54d8f14962c8399f23ceb53f69056175.jpg

Tyvärr var batterilådan lite ihålig, det skadade hörnet kapades bort och lagades, passade även på att slipa bort det värsta från ytrosten. Fogarna ska snyggas till ytterligare senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8fb94860f0f1e08e7ed34c4baf69efbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c124ef389d1fc987f80e541c5709048e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b5c60b52a969ee8c2486c5bf109142cb.jpg

Fick tag i huvudbromscylinder och bromsservo från en Nissan King Cab som ska ersätta original bromssystem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bdfc4d8462d683650dd5b10e94438bc4.jpg

Original servo till höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bc36f64a0e48e042342eadf5fb286bad.jpg

Original huvudcylinder till höger, viktskillnaden är enorm då Nissan cylindern är gjord av aluminium.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b386fd8e2dfefd8e5524631055e48c28.jpg

I samband med bromssystemet så plockades även pedalstället ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c3c2f820439e3d014e15a1519467125f.jpg

Hastighetsmätarvajer och kopplingsvajer är saker jag inte behöver längre så dem åkte ur!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-416afb516f2df8e9b763372b0f6bee9c.jpg

Original bromsfördelningsventil som dessutom läkte, denna kommer ersättas med en justerbar ventil.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8f60f568ea1156a818a02f6034e90300.jpg

En huvudkopplingscylinder från BMW 320d införskaffades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bc0e5fc9d487aa74cec6b50968fa363e.jpg

I och med att kopplingspedalen hade en krok för vajer så byttes ändan till ett hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c2540dd841145d25cdf92f22294ba2c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8a11bf6ba7ee05ae7630e7bb9e015191.jpg

Ett fäste byggdes, nu återstår bara att testa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c02f8610fd3ba224226133cdfb7ae55e.jpg

Alla gängor i King Cab servon var på tok för långa jämt emot Mantans, samtliga kortades för att spegla original servon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-94c693855333770843ccfeac9f56a4ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-969c01c0e5069c13b61cc6b4287a032a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-cb010140089d0d59bc6dd74d27ff1977.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7cb10a7c103d6fa3377c81166182cbaf.jpg

Till sist byggdes det brandvägg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1a3d201abc659fbde5a6dc90b7adf613.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0bd3227a3e50e46ee0ba5c5d673c7c68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6b1c7c1a59b03cf45ecfe75e82b5bf71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a8642aa8cbeb50b14bbd00f71e1a04ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3f731e2bce55f81d5bc6b02a9141a0b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e2968c9dfec0d5a4f397dbd6a73f1075.jpg

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
WilleG
22 mars 2019 · 185 Inlägg

Börjar bli lite stressigt inför sommaren nu, vi får väl se om man hinner köra nåt i år men förhoppningsvis!

I och med K-jetronic systemet på B21 motorn så har det sedan tidigare varit byggt en "låda" för att luftmassemätaren ska rymmas, jag tog bort denna och svetsade igen alla hål i innerskärmarna. Nu syns ingen mer stjärnhimmel när man tittar in i hjulhuset!lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a1ecca5f2f15135bddeb754295c5385d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d186ff1ce94e88e1be65e8586646ec37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-711dcfa3d6870ffdf35a0f7045a29f16.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e2b7b3e4cfa136a963f219b0daf1edc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3b1eb0ceb7164804ae866708d76a9b83.jpg

Huvudbromscylindern och behållaren fick en liten uppfräschning så gott det gick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e2029dbc4ff37a1d967cd6fda50e1f05.jpg

Har även vart och köpt en original 531 topp som ska få bekänna färg! Denna ska nog inte göras så mycket åt i "första versionen" av bilen, dock blir det nog dubbla fjädrar och trimkam.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3479da14aa7d032d93c9c9fce8ec1395.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7e08f694daaa6697bfa0c5056cbebc87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f45c9480a19d8ff2f3e0b6a1f7402495.jpg

Lyktorna och grillen togs ur för en översyn och för att ge plats för att sedan lacka motorrummet. Lyktorna är från BMW E30.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1b35ddd4b8f11168a59b6f068754db41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8e3aa092b941a382abf095341c81e2a5.jpg

Ett trasigt clips till justeringen som förklarade varför ena halvljusen fladdrade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5eeed8b454495020002a4fc812095693.jpg

I förberedelse för nya motorn fick gamla B21:an agera mall för att bygga växellådsbalk och tunnel.
Gamla kopplingen togs av och lådan skruvades på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7b4d60ed48b3a9cd1e8b03bdd7aea8c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d4507a3348b94af1dbd083e1f2ae3ec3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-dfb78ca8cda5ad08de7f07b147477076.jpg

Original tunnel kapades ur då den smalnade av för tidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2f9c6d13454765f0602d1e57c901761c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ec557f5a9aa6826a4f45117fb501583f.jpg

SR mätarna sattes på plats för att se hur mycket marginal jag hade att höja tunneln så att jag fortfarande kunde ha mätarna monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b16420d541ccf22ecc004bf01eb14bba.jpg

Växellådan vilade mot krängningshämmaren, den fick bli nerslipad en aning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-60540a56e25224f332b72323ef98f49d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-275b16c4b891d560860a28e361e2db8f.jpg

Tunneln höjdes ungefär 1.5cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8c3a6c57207ea1700ad9e8578dc40af9.jpg

Lådan på plats med bra marginal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-360131dd2c60595349221dddf9e8c5ab.jpg

Ett fäste köptes från MKMotorsport och provmonterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-54945a056a22345be54587bd59d3c7dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-74954e23c162c4433f94b77dbd84c9e8.jpg

Sen var det dags för balkbygge!
Började med att göra mittenbiten genom att "låsa fast" båda kuddarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f199fcf55f30e226788366d2f791c374.jpg

Några bitar blev till, och fästen gjordes i rambalkarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-23b43f979e3671dcd439154bf70dd1e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-813d3e1e3a9c73466c4878aa8a069745.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-80df0790ad8c86683554f56ae77cdcb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ec244b7e9d8019d0e63ce2b48249e3f6.jpg

Några stödhylsor gjordes, dessa skulla hålla stabiliteten i rambalken medan man drar åt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bd5ce0bcfab6947682eeb9537fa5a32d.jpg

Det hela fogades ihop och balken håller nu upp lådan på egen hand!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-22d457dba6b522c06a8b193e065326fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d5f2a1d0e5812f082527c50994f7cc8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c9028f34916bba9f8965e919528d454d.jpg

Det som återstår nu på växellådsbalken är att förstärka själva fästöronen till rambalkarna då dessa endast vilar på en svets just nu. Utöver det så är det tunneln, växelspak och kardan som ska byggas sen är det dags för byggbesiktning!

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
WilleG
30 mars 2019 · 185 Inlägg

Nu när växellådan är på plats så kunde jag börja med spakstället.
Jag bestämde mig för att använda M47 spakstället då denna redan var kortad en gång.

Till en början förlängdes det nedtill så man kunde skruva fast den i bultarna till växellådsfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e63fb87b34125e5507cea856e77cdf24.jpg

Ett till fäste gjordes ovantill för att förhindra brytningar vid karate-växling wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ac14817f8feb0f95763fe13620b65d16.jpg

Enligt mina beräkningar skulle BMW lådan vara ca. 4cm längre än M47an, alltså borde det göra susen att korta spakstället 4cm för att få den på samma plats som innan. Både stället och gaffeln kortades 4cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-514f4cd161b259e4dc91d1eee45960be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3f1e40b9f530304bec49dbabae4a04e2.jpg

Mycket riktigt så vart till syns ganska bra med att ta bort 4cm. Det återstår att se hur växellägena blir, men det lilla jag provat verkar det lovande!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-79b90ceb676322dbbfbbe29359e2824d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-afc1725bc540597dd385fb3a81bf11d1.jpg

Jag ska ordna nya bussningar till växelspaken innan jag provar nåt mer, sen ska undre delen av spaken förlängas eller göras justerbar så man kan få till några ordentliga lägen.


Passade på att koppla in frambromsarna, bestämde mig för att återanvända original bromsslang då båda såg sprickfria ut. Tyvärr var dock rören från slangen till oket för korta och jag fick tillverka nya.
Dom gamla nipplarna rengjordes och återanvändes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7524d88b67cc20cc38f97b86597b3aac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9185fe2224aa88b878b6c6dc3f51aedb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-27aeece168440231dc468187b57852db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8e1cfb91196b1692e0ab34e75f27e2cc.jpg

Grundmålade alla svetsar i hjulhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-ed73986a46241769685db307e6d685e5.jpg

Sen åkte underredsmassa på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8158cd941a7d3318662ceca9cb62654e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-286d04bd9496a75c8d0db4d412c2ae10.jpg

Handsbroms är ju bra att ha!
Original "hakar" slipades ner för att passa i 1031:ans hävarm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-caedbccbb90cc8195de7604cb2ce3b55.jpg

Handbromsbackarna monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5698d05cf3419157dab949e34ba29ec8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9ab9ffba4e3b03d314e96ff2ea328a4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c9970ac6557a44c67b5eb3d71bcff473.jpg

Och slutligen bromsok med belägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-fb8e6e4c292398753e1cdd7e2eed9056.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-32b1e93a30623d8201b194e6d90f9c72.jpg


Tar med en gammal bild här, om ni tittar noga så ser ni att handbromsspaken låg under mittkonsolen. Detta var gjort för att M47an flyttade bak växelspaken så pass att mittkonsolen också behövdes flytta bakåt. Konsolen låg alltså lös på heltid och kunde lätt lyftas för att dra åt handbromsen, men enligt mig var detta väldigt omständigt och kändes billigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-58183e53e9ecdf5aeb1c070e913ca409.jpg

I och med att växelspaken nu bör hamna på ungefär samma ställe hade jag tänkt åtgärda detta genom att korta svingen på spaken. På så vis ligger alltid spaken ovan konsolen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c08d7f6d5be31018cf84336a874d35c3.jpg

En simpel lösning, två plattjärn ca 3x1cm som flyttade upp lampknappen, som även fungerar som stopp för spaken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-23dc4f099734849365208ae58f7b35f5.jpg


Som en liten bonus hittade jag denna som nån gång för längesedan har trillat ned i hålet för handbromsspaken. Ser ut som den har hört till nån nyckelring eller något. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3efc0b6ab3bb7cc90242579deef3c9d0.jpg

Senast redigerat av WilleG (30 mars 2019)

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
CCRobin
30 mars 2019 · 735 Inlägg

Ser riktigt bra ut smile

WilleG
30 mars 2019 · 185 Inlägg

CCRobin skrev:
Ser riktigt bra ut smile

Tackar! smile

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
WilleG
8 april 2019 · 185 Inlägg

Fått hem lite grejor så som intercooler, kylare, catchtank, delar till downpipe och lite smågrejor, givetvis rakt ut i garaget och sätta igång big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6d5efff3f8a3b1af809735999d38a4d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1e811e5d8e835db698dc09e7413962c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-40910bbc12f39641cf6bb73fea2c0632.jpg

Började med att passa in intercooler och kylare i detta trånga motorutrymme, kapade bort en bit av "kyltunneln" för att få intercoolern längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a1cba7710cb8dc681fabee1449be18c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-911172ecdb6a1c392537072671bc021d.jpg

Även en del av frontplåten fick jackas ur för att kylaren skulle få plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6af4a4771348e1c28b02a91965182242.jpg

Påbörjade några fästen för intercoolern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-05446f2b782d30df8eff307d58b5e5dd.jpg

Sen gjordes ett nytt undre fäste för kylaren då den behövde sänkas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b974fd2b2cdb1b550d73b4e7d850054b.jpg

Provmonterat! Saknas just nu gummimellanlägg till fästena och sen ska även fästöronen förstärkas så dom inte flexar lös kylaren. En elfläkt provmonterades även, vart jättetrångt med B21an men motorn som ska i ska ha en remskiva mindre så det blir lite hyggligare med plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8c9cfa43675819975e38bc855911abf7.jpg

För er som undrar varför kylaren sitter så långt ner så får denna bild tala för sig själv tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5c78971de2651046135aad827ffe5741.jpg

Kardanen blir från en Volvo 740 med hardyskiva, den främre delen kommer lämnas okortad och den bakre kommer behöva kortas en del.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-129373f20d742b2066dc82003cf32368.jpg

Passade på att montera nytt stödlager, balk ska byggas senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9c747bc2c889881a98f908b91c4711ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e6c32cc14448891b2d560eeb4fc48627.jpg

Har fått lite ordning på växelspaken nu, en kompis hjälpte mig och svarvade nya plastbussningar till föraren, mången tack!
Kapade upp runt spakstället lite för att ge plats att kunna skruva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-071de91af4f553df3e7c1c3f97bf5d50.jpg

Då nedre delen skulle förlängas för kortare lägen så gjordes låsskruven till sprinten om till modell mini för att inte ta i hardyskivan rakt under. En bits hamnade på bild för storleksreferens.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bda5b6ae7069ce63d7403f93ca7563ca.jpg

Spaken förlängdes och det vart ganska bra, lägena känns bra och fasta. Skulle gärna ha liiiite kortare växellägen men det får bli senare. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9fe4df8ec1095c63a6c0b8812cf58087.jpg

Passade även på att förstärka huvudcylinder-fästet till kopplingen då jag hade igång svetsen, nu flexar det inte!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5aba9922e9bffc0615ef6f331eb5bdcf.jpg

Tänkte göra klart bromsrörsdragningen, jag återanvände t-kors och nipplarna från denna original reducering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a82c06acaaa9e83cc69200f973f14226.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-68dabb439fc3b5c67f5c2c6f504ad2c8.jpg

Gjorde ett fäste för t-korset som ska sitta på bakaxellocket, denna målades svart men glömde fota detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f0ea1d38c22eaf013f0c2f57dde99a32.jpg

Bromsrör drogs ut till bromsarna. Bakaxeln är skitig jag vet roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-446cd8f73637948cfec74b6b3f334b48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3d1f1250a0831fd817f87d6d7f470db1.jpg

Sen fick det bli en specialare för bromsslangen. Jag gjorde en hona-hona adapter så att den kunde förlängas med bromsrör. Ena änden i bromsröret enkelkonades för att slangen skulle kunna pressa mot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f5b720bd1fd7bdf992d68bcfc470e515.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8d75dc1ca09079fc51d30be243a5e689.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-92d25ba468189a1bc9d8580e272a46bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-153099bec9523f7ba376097caeb1a7fd.jpg

Är inte helt nöjd med slang-lösningen, det ska klamras ytterligare på slangen så det inte nöter på bromsledningen. Man kanske kan göra någon snyggare lösning i framtiden om man ev. byter till stålomspunna slangar.

Senast redigerat av WilleG (12 april 2019)

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
CCRobin
8 april 2019 · 735 Inlägg

Bra jobbat smile

Cassius Hobbymekaniker
9 april 2019 · 470 Inlägg

Är du klar med dragningen av slangarna? Min SFRO bes man hade inte släppt igenom de där.. smile Bilprovningen kanske är mer slapphänta men jag skulle rekommendera att du klamrar eller låser slangen på något sätt också.

Fram har du ju ett bleck med ett hål som slangen går genom och låses mot med en fjädergaffel-bricka. En sån lösning vore riktigt bra! Men bara ett slangklammer som håller fast slangen så nära kopplingen som möjligt fungerar egentligen lika bra.

Slangen kan teoretiskt vicka lite när du kör på ojämn väg t ex, när du bromsar hårt så flexar och rör den sig etc. De rörelserna kommer över tid matta ut bromsröret som då tillslut går av hmm Ett extra klammer på var sida är en billig försäkring smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
9 april 2019 · 185 Inlägg

Cassius skrev:
Är du klar med dragningen av slangarna? Min SFRO bes man hade inte släppt igenom de där.. smile Bilprovningen kanske är mer slapphänta men jag skulle rekommendera att du klamrar eller låser slangen på något sätt också.

Fram har du ju ett bleck med ett hål som slangen går genom och låses mot med en fjädergaffel-bricka. En sån lösning vore riktigt bra! Men bara ett slangklammer som håller fast slangen så nära kopplingen som möjligt fungerar egentligen lika bra.

Slangen kan teoretiskt vicka lite när du kör på ojämn väg t ex, när du bromsar hårt så flexar och rör den sig etc. De rörelserna kommer över tid matta ut bromsröret som då tillslut går av hmm Ett extra klammer på var sida är en billig försäkring smile

Jo precis det var det jag menade lite med att jag inte var helt nöjd med bromsrörs-dragningen ännu. Blir att göra det lite mer simpelt och klamra slangen mot golvet tror jag, och på bakaxeln blir det även någon form av klammer som håller på slangen och inte röret. För att förhindra att det mattas ut som du säger. smile

På bakaxeln skulle man kunna dra ett avgasklammer runt för att få fästpunkter för klammret till slangen, får se hur jag löser det dock!

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Cassius Hobbymekaniker
10 april 2019 · 470 Inlägg

Bra smile Jag hade rekommenderat klämma på både rör och slang vid skarven på bakaxeln också dock, när man väl är där kan man lika gärna sätta en extra för säkerhets skull smile

Själv körde jag med AN3 stålomspunnen slang och övergångar till 3/8 bromsrörsnipplar. Då fick jag per automatik möjligheten till ett sånt fjäderclips fäste överallt. Väldigt smidigt och eftersom jag låser direkt på skarven behövde jag inget extra på vardera sida smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
WilleG
25 april 2019 · 185 Inlägg

Bromsslang lösningen åtgärdades, blev ett rörklammer över bakaxeln och ett extra klammer mot golvet som tidigare nämnt. Simpelt men effektivt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c4b8407d826e9a98212cea3504cb5323.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-08695f6608d121aa1a1e57335852b144.jpg

Byggde växellådstunnel! Tyvärr lite bildfattigt dock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4526fbad9047ddddf0cc3da54ce1d6ee.jpg

Helsvetsat. Lite vinkelslip så blir man till svetsaren man inte är wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-37b9cd11db7c4c031b8897ce973578a4.jpg

Här har jag gjort en början på en avtagbar ända på tunneln, så ifall man vill komma åt växellänkaget för underhåll så kan man bara skruva av sista delen. Den ska kompletteras lite senare så jag kan få dit en damask.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2423e202aa357061c88c7b982addb518.jpg

Bränslesystemet ska på plats! Byggde en platta som catchtank och bränslepumpen ska skruvas fast på inne i skuffen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d3f16f9171a2aa41abb6472f627abe97.jpg

Efter lite missbedömning av hur mycket AN kopplingarna bygger ut fick jag förlänga plattan lite. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-045888e0257d163d2989baeaba185674.jpg

Ett fäste som ska hålla upp plattan, ska utvärdera om det blir för vekt när catchtanken är full, dock det blir nog att förstärka ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-0865607446d3b73e4ef24bba15425b8c.jpg

Provmonterat. Mer bränslesystem kommer nog i nästa inlägg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-2e59ad46a67a93130aa7cbc59c885928.jpg

Nytt clips till höger halvljus, easy peasy!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d6ed8718b55c8e4e7e284d80cca4cd2c.jpg

Hämtade ut ett grenrörskit, nu snart börjar det roliga. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-30600ca762cfbf0d57347f2f2c66fe44.jpg

Fortsättning följer!

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
WilleG
18 maj 2019 · 185 Inlägg

Den avtagbara änden på tunneln färdigställdes, nu kan man lätt skruva av och komma åt växellänkage utan att ta ner lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-f06bdcb68b7a902c8d4928db44e93330.jpg

Påbörjade även att snygga till lite kablage mellan andra åtgärder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a108a37996eda8b0615567e566a8870f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-af2ad7346e2dff273e103543b3314c20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-39c2062ac718024e73d52666ba2bcebb.jpg

Gjorde förstärkningar till kylar/intercooler fästet och skar ut gummi som ska fästas när det är lackat klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d2ff5bbe7872cd736170e3f89035a6ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c0df1aec6a99018a7878f40948b3c343.jpg

Ut ur garaget en sväng för städning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-288445dbf8165d82137a1b576f34e22b.jpg

Sen var SFRO på besök! Vart några små punkter men inga större åtgärder krävs vilket känns väldigt skönt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4fb987ad21f728828c94003ea822dcac.jpg

Spände upp lådan och la in förstärkningar över svetsarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-64eccb2418538c9a175f536549396d12.jpg

Kardanen hemkommen från kortning och balansering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-64ae4e85938302644e50b36693be2f43.jpg

Byggde en simpel stödlagerbalk av 5mm plåt fäst med M8 i golvet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c651a54f274e3a206d8ffdde8ed8b6a8.jpg

Provmonterat. Kan funka bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d5277fa96e38817a2feb9ddd26f25c08.jpg

Fäste för att hålla fast batteriet byggt, ska kompletteras med gummi efter lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-832661af80c38b568e4f0aa36deeea59.jpg

Fräschade även upp servon, torkarmotorn och startmotorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-d4f2deb6d7deecac36deff80fa04b564.jpg

Med SFRO byggbesiktning gjord kan man börja lacka och göra i ordning golv och skuff bland annat. Hoppas på ha bilen igång så snart som möjligt, väntar dock fortfarande på motor så hade tänkt bygga grenrör på gamla B21:an och eventuellt avgassystem. Styrsystem kan man ju börja klura på också.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang