Vibbrationer Bakvagn Nissan Qashqai 4x4 ,Värst runt 60km/h

6 Inlägg
Skrivet 5 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Hej , Har en Nissan Qashqai 4x4 2007 som vibrerar i  60km/h oberoende av växel eller varvtal .
Har haft hjälp av däckfirma att balansera hjulen och bytt hjulpar fram till bak o.s.v utan skillnad .
Är ett ganska högt och tröttsamt malande med ett helikopter liknande ljud .
Det är svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån eller vänster / höger sida , men det verkar komma från bakvagnen .
Känner heller inga vibrationer i ratten .
Börjar vibrera i 50km/h och slutar efter 70 km/h är värst i 60 km/h .
Har legat under och känt på kardan och drivaxlar och letat efter glapp eller tappade vikter .
Känner inte heller några vibrationer i bromspedalen , ifall skivorna är vinda .

Någon hjälpsam här som har tipps hur man skall gå vidare ?

Med vänlig hälsning Patrick

Senast redigerat av Puttejakob (6 juni )

Jag ska hjälpa dig.. · 2 445 Inlägg
Skrivet 6 juni #2

En stilla undran..
Kan man koppla bort funktionen och bara köra framhjulsdrivet?

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Det blir liksom billigare då..
6 Inlägg
Skrivet 6 juni · Inlägg av trådskaparen #3

Den är fyrhjulsdriven , men normalt så körs den med endast med framhjulsdrift . Osäker Men tror att kardan och drivaxlar snurrar ändå vid  endast tvåhjjulsdrift . Tror heller inte jag kan skruva bort kardan för då skulle olja forsa ur växellådan .
.
Är nyfiken på ifall bromsskivorna bak kan ha slagit sig , men känner ju inga vibrationer i bromspedalen .
Frågan är om det alltid är så lätt att känna det vid skeva skivor ?
Ser ju heller inga skador på skivorna , men har inte haft isär och sett på baksidan och hårdgranskat än .
Men känns som att det är dags att syna bromsarna bak eller vad tror ni ?

Bilen är hur som helst så gott som obrukbar då man blir galen av helikopterljudet .
Här i Dalsland går trafiken långsamt och ofta i bara i 60 Km/h där det tjofsar som mest .

Tror strax jag river isär bilen ifall ingen skriver nått som jag glömt att kolla .
Tur man har moppe wink

Med vänlig hälsning Patrick

Senast redigerat av Puttejakob (6 juni )

4 001 Inlägg
Skrivet 6 juni #4

Kolla så däcken inte fått ojämnt slitet mönster där slitaget går i vågor efter mönstret, sker oftast på insidan.
Brukar även synas att kanten på en klack i mönstret ligger i annan höjd än motsvarande klack bevid.

Kan även vara idé att kolla hjullager. Hissa upp bilen, rotera hjulet samtidigt som du känner efter vibrationer i fjädern vid det hjul som roteras.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
6 Inlägg
Skrivet 6 juni · Inlägg av trådskaparen #5

Däcken har bara rullat 200-300 mil , därav ger det ingen garanti att de är felfria . Vi har ju flyttat runt och bytt hjul .Balanserat flera gånger och tittat ordentligt på däcken .
Nu har jag tagit av bromsskivorna bak , ser inga defekter direkt , har ingen tillgång till svarv så jag kan se skevhet . Men skivorna var på minimala 8mm i tjocklek och tunna klossar likaså .
När jag snurrade hjulet så gick det något trögare med ventilen i ett visst klockslag samtidigt som man kunde höra ett viskande från bromsskivan .
Kände ju inget i bromspedalen ,men detta är ju enda hittills jag funnit som är lite dåligt.
Har beställt nya skivor bak och klossar nu så jag får testa mig fram .

Of World · 2 224 Inlägg
Skrivet 6 juni #6

Du har inte för hög växel så bilen inte orkar då det blir massa jäkla vibrationer och ljud

Presidento saknar signatur
Forum- och sitemoderator · 10 791 Inlägg
Skrivet 6 juni #7

Stödlager till kardan?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
6 Inlägg
Skrivet 6 juni · Inlägg av trådskaparen #8

Presidento skrev:
Du har inte för hög växel så bilen inte orkar då det blir massa jäkla vibrationer och ljud

Spelar liksom ingen roll vilken växel eller om jag så rullar i friläget i den farten .

6 Inlägg
Skrivet 6 juni · Inlägg av trådskaparen #9

Hybrid_ skrev:
Stödlager till kardan?

Har bara känt för hand på Kardan och drivaxlar och då känner jag inget glapp.

6 Inlägg
Skrivet 13 juni · Inlägg av trådskaparen #10

Felet hittat ! Knasig gummiblandning eller något sjukt med däcken , skall få andra . Hjälper inte att balansera .

Senast redigerat av Puttejakob (13 juni )

Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck