Saab 900 RWD Track Build

#1 Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross! Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska den gå! Detta projekt är inget vi slänger ihop på en helg, utan tid kommer krävas, pannor kommer rynkas och hår kommer slitas. Vi har absolut inte några överlägsna förutsättningar eller resurser för detta. Vi jobbar heltid och har inte mycket pengar att lägga på dyra delar, så vi kommer behöva jobba smart och långt utanför boxen!! Jag hoppas ni som läser denna tråd kommer att gilla det vi försöka göra, samt att ni är tålmodiga med att detta kommer bli ganska utdraget. Väl mött och ses i kommentarsfältet!!!

Joel_Wiklund

  • 54 Följare
  • 6 346 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 april
Joel_Wiklund
9 juni 2018 · 269 Inlägg
#1

Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross!
Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska den gå!

Detta projekt är inget vi slänger ihop på en helg, utan tid kommer krävas, pannor kommer rynkas och hår kommer slitas.
Vi har absolut inte några överlägsna förutsättningar eller resurser för detta. Vi jobbar heltid och har inte mycket pengar att lägga på dyra delar, så vi kommer behöva jobba smart och långt utanför boxen!!

Jag hoppas ni som läser denna tråd kommer att gilla det vi försöka göra, samt att ni är tålmodiga med att detta kommer bli ganska utdraget.

Väl mött och ses i kommentarsfältet!!!

Senast redigerat av Joel_Wiklund (9 juni 2018)

Joel_Wiklund
2 juli 2018 · 269 Inlägg
#2

Snurriis skrev:
Upp med bilder på skapelsen!! :-)

Ja jag ska uppdatera så fort jag kommer till garaget!! smile

Joel_Wiklund
10 juli 2018 · 269 Inlägg
#3

Igår kom vi en bit närmre vårt mål! Vi var iväg och köpte oss en växellåda big_smile

Vi har under en längre tid diskuterat och funderat på vad för växellåda vi ska åka med då vi tänkt ha ganska mycket effekt i bilen. Vad vi vet kan vi plocka ut kring 700Nm ur motorn utan att det är något större problem. Och kan man så kommer man wink

Det bästa alternativet vi kom fram till som fortfarande går att köpa på begagnatmarknaden är ZF S5-39DZ. Med andra ord från en 530d e39. De har original 410Nm så de kanske borde hålla för 600Nm iallafall???? smile

Om det är någon som har koll på vad de klarar så vill vi gärna veta!!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-1e3fa0aeb60eb98911baabbe861c60a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-1b69289a56209ccdd4fd07d1a1e7b2e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-360d49709253566e1e69216257245533.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b2ca45a34aa6e74c69040abfe1e665cc.jpg

Joel_Wiklund
10 juli 2018 · 269 Inlägg
#4

Ja det är den 5 växlade smile Det låter ju för bra för att vara sant!! Är det helt original eller med uppgraderat innehåll?

Joel_Wiklund
10 juli 2018 · 269 Inlägg
#5

wBes skrev:
Helt original, kolla storleken på pjäsen.. wink

Okej fasen så bra! big_smile
Jag jobbar på Scania så de växellådor som jag ser om dagarna är betydligt kralligare än den där lilla plutten wink

Joel_Wiklund
11 juli 2018 · 269 Inlägg
#6

Jag och Albin diskuterade lite om vart vi ska placera drivlinan och hur saker och ting ska få plats. Vi vill ha motorn så långt bak som möjligt för att ha gott om utrymme för Turbo och alla kylare samt bra viktfördelning smile Vi måttade lite på torpeden vart vi behövde fila lite med vinkelharry och började kapa...
Efter typ 5 min konstaterade vi att "Fuck it!" vi gör om och gör rätt från början och nu är hela torpedplåten borta lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b3defec51e920d56bfa6538fd1edaa6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-bf8da349fd663836d966d5410e4382c7.jpg


Vi ska fortsätta kapa golv så ännu mer ska bort innan saker börjar komma dit wink

Joel_Wiklund
21 juli 2018 · 269 Inlägg
#7

Nu har vi kapat bort (troligtvis) det sista som behöver försvinna för att få plats med motor och låda. Vi siktar på att ha motorns framkant i höjd med fjäderbenstornen, då hamnar allt ganska långt in i bilen och vi får plats med turbo och kylare fram, samt mycket bättre viktfördelning i bilen.
Next up är att göra en adapterplatta mellan Saab motor och bmw låda smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-185014fb030f5c51dbb438ee696b30b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-8ff0799486e9669c9df78d65733e537a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-46a4318420f6f17fc0877e95d8c2596b.jpg

Joel_Wiklund
23 juli 2018 · 269 Inlägg
#8

masens skrev:
denna tråd lär följas, det blir hur kul som helst

Kul att du gillar det! Ja det kommer ju inte bli klart på en eftermiddag direkt men bra ska det bli!! smile

Joel_Wiklund
6 november 2018 · 269 Inlägg
#9

Igår kom vi ett viktigt steg framåt i bygget!
Jag var och hämtade vår nya fina adapter mellan Saab och BMW big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-69d32f007974f43323f3a5b8a4cb94e3.jpg

Vi började försöka förstå ännu bättre hur saker och ting kommer se ut och vart vi behöver ha våra fästpunkter för drivlinan, och det känns bra!!
Vi vet att hela paketet kommer att behöva plockas in och ut regelbundet så vi försöker designa fästena för det. Hela fronten och kylarpaketet ska gå att plocka av och motor och låda ska backas ut utan att egentligen behöva lyfta dem. Det ända vi vet blir ivägen är styrväxeln men värre än så borde det inte behöva bli wink

Nu står vinkelharry på agendan tillsammans med farbror svets och en rynkad panna, så ska nog snart det där paketet vara bultat på plats och inte hängandes i lyften smile

Återkommer wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-46a4318420f6f17fc0877e95d8c2596b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-0cefd3955257a653d2f990acba8eec01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-eae1d38f15b8d09ecfcafd39a55708db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-7b796bbaf3545a2829e2ce013181ca03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-28cd2f472ddee84bdd54ce0ce7d83748.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-a00bf8ce9861ecc317f500847ff22f37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b7d4d88a0be7e7774a2d0d571946ec7b.jpg

Joel_Wiklund
7 november 2018 · 269 Inlägg
#10

Ja motorn hamnar rätt högt, dock ska växellådan ner säkert 20-30 cm i bakkant. Just nu går det en balk där som vi måste dirigera om wink

Men motorn kommer hamna bara någon centimeter under plåten där rutan sitter, och om vi får på en motorhuv utan att kapa i den vet vi inte ännu smile

Joel_Wiklund
7 november 2018 · 269 Inlägg
#11

Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

Joel_Wiklund
7 november 2018 · 269 Inlägg
#12

wBes skrev:

Joel_Wiklund skrev:
Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Jag vet inte riktigt vart jag hittade infon, men har läst att grundmotorn ska / kan klara av ca 700häst och 800Nm. Oklar källa dock....
Men eftersom allt ska handbyggas så finns det ju ingen "originaldel" som stryper eller förstör. Vi bygger nog gasväxlingen för rätt hög effekt, men sätter på ganska liten turbo så vi får respons. Mer än 500hk behöver vi inte ha till en början för det håller ändå inte bakvagnen för wink

Får se vad det kan tänkas bli sedan smile

Joel_Wiklund
8 november 2018 · 269 Inlägg
#13

Cuefa skrev:
Nämen dra åt h-e! Det här kommer bli en spännande rackare att följa! :-D
Vilken serie ska ni tävla i?
Sjukt kul bygge i alla fall! Den har ju redan en rwd bakvagn, är den ett hembygge eller har den anpassats från något annat fordon?

Ja men visst kan det bli bra? smile

Vi hade tänkt MSLS men de tillåter inte att man har bytt drivande ände på bilen. Men vi tänker åka långlopp med den, kanske testa på time attack smile

Bakvagnen är hemmagjord utav en annan visionär, volvo 740 axel med justerbara stag. Inget optimalt men nu har vi inte råd att vara kinkiga wink

Joel_Wiklund
8 november 2018 · 269 Inlägg
#14

wBes skrev:

rcy skrev:

wBes skrev:

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Maptun's 9-3 Silverbeast bänkade väl typ 650hk och 800Nm om jag inte missminner mig.

Nackdelen med att vara Facebook befriad är att man missar såna roliga grejor, var ingen dålig kärra dom smällt ihop..

Silverbeasten finns på Instagram med wink Ja det är en riktig kärra det!!

Joel_Wiklund
13 november 2018 · 269 Inlägg
#15

Uppdatering efter gårdagens insats smile

Vi måttade och funderade över motorfästen, kom fram till att det som finns kvar där framme av bilen är alldeles för klent, så vi kapade bort det med lol

Efter ett varv i garaget fick två gamla ben till en verktygstavla kliva in i tjänst och agera ramben.

Nu har vår adapterplatta ca 10mm frigång per sida och en väldigt bra utgångspunkt för att bygga motorfästen i! 

Nästa steg är att kapa och svetsa om mitten på tvärbalken så att växellådan får plats under. När vi gjort det så måste vi mäta vinkeln på drivlinan mot bakaxeln så vi får en bra vinkel på kardan, därefter kan vi mäta vart motorfästena kommer att hamna smile

Allt känns lite som ett moment 22 eftersom vi måste veta hur det kommer se ut innan vi vet hur det ska se ut wink


Låter bilderna tala för sig själva, men ja, vi ska kapa ner balkarna så att bilen inte blir 7m lång lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-99c52d875202ec91c7c79a852bfb0b8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-0d276a00844982646937db0056dd5fae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-aa15187d18a64453aabe760fa6c42875.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-32cb3ee96fee26ea16a9fa1e6193295e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-ca55ade203e7df916f9b32d2c8ea9eae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-d4466608d20c22f9bd37ef7d871b1794.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-a3e27ba133fabd521f4d158a7daf0ba9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-e1779cb590b6ffe7788a2682f8eeefdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-5e37b44662a5a3f0ebd9b37ac5e8a67f.jpg

Joel_Wiklund
10 januari · 269 Inlägg
#16

Här om dan så vart det en till insats på bilen!
Vi har inte kunnat måtta in hela drivlinan ordentligt då ramverket i bilen tagit i växellådan. Nu tog vi och svetsade ihop en liten boxsektion som i sin tur kommer gå runt växellådan och ändå tillåta tvärbalken att sitta ihop. Det ska dit två till stödstag för att få det vridstyvt, men medans den står på pallbock så kan vi göra såhär wink När boxsektionen satt på plats så kapade vi ut det som var i vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-14fb73ea007edaf518bd25856f482a7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-febaa7b6de3bc26a9de1d16466ddc704.jpg

Tanken är att växellådan ska stå med originalfästet på boxsektionen, adapterplattan ska bultas i de blåa rambenen och fram på motorn ska vi bygga en galge som hänger på varsin sida av torpedtornen. Allt detta ska göras så att drivlinan enkelt ska kunna  backas ut ur bilen när något gått sönder smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-149131b2ffadb406d10790f080403376.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-3de92b3bdf1f78a76a63b8a34aa7dd73.jpg

Vi kommer närmre och närmre att få drivlinan att sitta fast i bilen och inte hänga och dingla dagarna i enda wink
Det var allt just nu! Väl mött!! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-bfbc15e2e9cb2ee5f240c028843370f6.jpg

Joel_Wiklund
10 januari · 269 Inlägg
#17

Ja men visst! wink Tanken är att ha snap-of front och snabbfästen på kylarpaketet, så de går snabbt och smidigt att få bort allt. Finns risk att man måste flytta på motorn när man ska komma åt de två bakre tändstiften lol

Joel_Wiklund
14 februari · 269 Inlägg
#18

Liten kort uppdate smile

Vi har börjat förbereda fjäderbenstornen för att kunna fästa motorn på. Vi ska bygga en galge som låter motorn hänga mellan tornen, men för att det ska orka måste vi förstärka tornen och vi började med att kapa ut rostiga partier och ersatte med vanlig plåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-2a533b2f8b39bfe1e926eed6863d6b02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-41e7474962ff2cb3bbbc3dd94c32c24a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-91f7ec7978b43412daac7d495c5f971e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-da31a0f90eab1b99bc64a2082c033ca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-e6c3e9c3b4240b94ac1492f0949fa4be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-82241fb15f8e1ae91d1df3b0988ff126.jpg

Nu ska vi kapa till en större bit att fästa direkt utanpå tornen så att det blir tjockare, så det inte viker sig.

Det var allt idag wink

Joel_Wiklund
14 februari · 269 Inlägg
#19

Cuefa skrev:
Haha, det förklarar saken :-P

Precis som Albin sa wink det finns ingenting att ställa motorn på fram, så det får bli en hängande lösning. Dock kommer den att bultas nertill i adapterplattan så den kommer ha 4st fästpunkter plus att lådan även ska sitta med två smile
Den borde sitta kvar med andra ord lol

Joel_Wiklund
15 februari · 269 Inlägg
#20

Kort uppdatering från igår. Vi mallade upp en form för fjäderbenstornet och kapade ut en rejäl bit smile
Vi passade in den och började mata med svetsen, ena sidan är i stort sett klar och andra ska påbörjas.
Detta är för att vi ska ha något att hänga motorn i, hoppas det håller :o


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-87d6be082a941c30ad70794725360278.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-f327b60749522ce821687a09dc17dad9.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang