Enkel "engine swap"

77 Inlägg
Skrivet 10 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Tjenare.

Blivit sugen på att inhandla någon billig småbil och uppgradera med större motor.

Läst att Saabs motor B204e ska passa i vissa Opel, så som Astra, Vectra osv. Ska tydligen vara ganska "lätt" men hur lätt?

Har också läst att Mitsubishi's motor från Evo 1,2 och 3 ska passa i äldre Colt. Ska också vara ganska "lätt"?

Någon som har mer info angående detta? Kom gärna med idéer om andra motorbyten, ju enklare desto bättre för mig.

Mvh//Anton

Evildan
Skrivet 10 juni #2

Opel Kadett C uppgraderas mycket enkelt från 1200cc till 2000cc.

77 Inlägg
Skrivet 10 juni · Inlägg av trådskaparen #3

Turbo hade vart lite roligt. I slutändan hade man kanske velat ha 200-250hk smile

222 Inlägg
Skrivet 11 juni #4

volvo 240 med 940 turbo motor är väldigt lätt

Evildan
Skrivet 11 juni #5

Alkeruden skrev:
volvo 240 med 940 turbo motor är väldigt lätt

Är Volvo 240 en småbil?

77 Inlägg
Skrivet 11 juni · Inlägg av trådskaparen #6

Någon småbil helst. Även läst om lite äldre ford. Ska finnas någon motor där som ska gå att flytta från bil till bil ganska enkelt. Men skulle vilja veta om någon gjort detta?

5 583 Inlägg
Skrivet 11 juni #7

escort går att montera i en större motor,, en escort rs 2000 har en 2,0l motor från scorpio smile men annat tråg då så klart,  å man kan då montera i en 2,3l som är likadan smile  den har 146hk orginal,, en 2,0 har 136 i scorpion och 150 hk i escort smile  så marginaler finns smile

77 Inlägg
Skrivet 11 juni · Inlägg av trådskaparen #8

granadadr skrev:
escort går att montera i en större motor,, en escort rs 2000 har en 2,0l motor från scorpio smile men annat tråg då så klart,  å man kan då montera i en 2,3l som är likadan smile  den har 146hk orginal,, en 2,0 har 136 i scorpion och 150 hk i escort smile  så marginaler finns smile

Har du koll på årsmodeller osv med? Vad som passar vad? Vad jag har förstått så ska tex en 2.0L Zetec från Ford focus gen 1 passa rakt i en Escort från 92-96? smile

647 Inlägg
Skrivet 11 juni #9

Kör på B204 motorn! Skottsäker, väldokumenterad och lätt att trimma ifall du vill gå det spåret.

77 Inlägg
Skrivet 11 juni · Inlägg av trådskaparen #10

amazinjoey skrev:
Kör på B204 motorn! Skottsäker, väldokumenterad och lätt att trimma ifall du vill gå det spåret.

Och då är det Opel som gäller har jag förstått. Vet du något om vilka Opel den passar i? Googlat runt och hittat ett par Astra från sent 90-tal och även någon Corsa från tidigt 2000-tal. Har du mer info än så? smile

5 583 Inlägg
Skrivet 11 juni #11

Antnor skrev:

granadadr skrev:
escort går att montera i en större motor,, en escort rs 2000 har en 2,0l motor från scorpio smile men annat tråg då så klart,  å man kan då montera i en 2,3l som är likadan smile  den har 146hk orginal,, en 2,0 har 136 i scorpion och 150 hk i escort smile  så marginaler finns smile

Har du koll på årsmodeller osv med? Vad som passar vad? Vad jag har förstått så ska tex en 2.0L Zetec från Ford focus gen 1 passa rakt i en Escort från 92-96? smile

sant,, har en vän som har en 82 escort med zetec,, dock passar inte 5 vxl lådan 100 utan LITE modds krävs,,annars bolton smile

5 577 Inlägg
Skrivet 11 juni #12

granadadr skrev:

Antnor skrev:

granadadr skrev:
escort går att montera i en större motor,, en escort rs 2000 har en 2,0l motor från scorpio smile men annat tråg då så klart,  å man kan då montera i en 2,3l som är likadan smile  den har 146hk orginal,, en 2,0 har 136 i scorpion och 150 hk i escort smile  så marginaler finns smile

Har du koll på årsmodeller osv med? Vad som passar vad? Vad jag har förstått så ska tex en 2.0L Zetec från Ford focus gen 1 passa rakt i en Escort från 92-96? smile

sant,, har en vän som har en 82 escort med zetec,, dock passar inte 5 vxl lådan 100 utan LITE modds krävs,,annars bolton smile

Om Zetec motorn passar från Focus mk1 så bör den komma med B5/iB5 växellådan.. Och passar de bolt-on så går det även att använda 1.6 FFV från Focus 2011.. Som har likadant motorblock som 1.6 Ecoboost.

Alltså bör du kunna montera en 1.6 Ecoboost på 150/180 hk wink

Hon/Henne
3 227 Inlägg
Skrivet 11 juni #13

En enkel ,kul och billig engineswap är 940 drivlina i Volvo 340.

77 Inlägg
Skrivet 11 juni · Inlägg av trådskaparen #14

xXSammy skrev:

granadadr skrev:

Antnor skrev:

Har du koll på årsmodeller osv med? Vad som passar vad? Vad jag har förstått så ska tex en 2.0L Zetec från Ford focus gen 1 passa rakt i en Escort från 92-96? smile

sant,, har en vän som har en 82 escort med zetec,, dock passar inte 5 vxl lådan 100 utan LITE modds krävs,,annars bolton smile

Om Zetec motorn passar från Focus mk1 så bör den komma med B5/iB5 växellådan.. Och passar de bolt-on så går det även att använda 1.6 FFV från Focus 2011.. Som har likadant motorblock som 1.6 Ecoboost.

Alltså bör du kunna montera en 1.6 Ecoboost på 150/180 hk wink

Rolig tanke, men hur stämmer motorfästen överens med en Zetec från mk1 och en 1.6 Ecoboost från 2011? smile

77 Inlägg
Skrivet 11 juni · Inlägg av trådskaparen #15

zemet skrev:
En enkel ,kul och billig engineswap är 940 drivlina i Volvo 340.

Detta låter som en rolig idé! Det är i stort sett bolt-on?

Hur är det med besiktning osv för detta ingrepp? Går det besiktiga med denna motor och drivlina?

3 227 Inlägg
Skrivet 11 juni #16

Antnor skrev:

zemet skrev:
En enkel ,kul och billig engineswap är 940 drivlina i Volvo 340.

Detta låter som en rolig idé! Det är i stort sett bolt-on?

Hur är det med besiktning osv för detta ingrepp? Går det besiktiga med denna motor och drivlina?

Min kompis gjorde det. I stort sett bult on men du får byta växellådan och bakaxeln också. Men det är i princip bult on från andra volvo bilar.

Kompisen besiktigade och fick igenom bilen. Han hade en b230F i den. Jag natar att man kan stoppa i B230FK/FT och plocka bort turbodelarna inför bes om man vill ha mer än 130 hk.

340/360 väger strax under 1 ton orginal.

Handledare · 1 472 Inlägg
Skrivet 11 juni #17

zemet skrev:

Antnor skrev:

zemet skrev:
En enkel ,kul och billig engineswap är 940 drivlina i Volvo 340.

Detta låter som en rolig idé! Det är i stort sett bolt-on?

Hur är det med besiktning osv för detta ingrepp? Går det besiktiga med denna motor och drivlina?

Min kompis gjorde det. I stort sett bult on men du får byta växellådan och bakaxeln också. Men det är i princip bult on från andra volvo bilar.

Kompisen besiktigade och fick igenom bilen. Han hade en b230F i den. Jag natar att man kan stoppa i B230FK/FT och plocka bort turbodelarna inför bes om man vill ha mer än 130 hk.

340/360 väger strax under 1 ton orginal.

Bolt on??  Ja, motorn passar väl men hur får man dit en växellåda från 940 på en 360? Växellådan på 360:n sitter ihopmonterad med bakaxeln. Inget från någon annan Volvo passar där. Det krävs mycket arbete för att få dit en annan låda.

3 227 Inlägg
Skrivet 11 juni #18

saab_sonett skrev:

zemet skrev:

Antnor skrev:

Detta låter som en rolig idé! Det är i stort sett bolt-on?

Hur är det med besiktning osv för detta ingrepp? Går det besiktiga med denna motor och drivlina?

Min kompis gjorde det. I stort sett bult on men du får byta växellådan och bakaxeln också. Men det är i princip bult on från andra volvo bilar.

Kompisen besiktigade och fick igenom bilen. Han hade en b230F i den. Jag natar att man kan stoppa i B230FK/FT och plocka bort turbodelarna inför bes om man vill ha mer än 130 hk.

340/360 väger strax under 1 ton orginal.

Bolt on??  Ja, motorn passar väl men hur får man dit en växellåda från 940 på en 360? Växellådan på 360:n sitter ihopmonterad med bakaxeln. Inget från någon annan Volvo passar där. Det krävs mycket arbete för att få dit en annan låda.

Sitter m47 ifrån 240 på dessa bilar orginal så det skall inte vara så stora problem att få dit. Bakaxel byts till 240 axel samtidigt.

Evildan
Skrivet 11 juni #19

zemet skrev:

saab_sonett skrev:

zemet skrev:

Min kompis gjorde det. I stort sett bult on men du får byta växellådan och bakaxeln också. Men det är i princip bult on från andra volvo bilar.

Kompisen besiktigade och fick igenom bilen. Han hade en b230F i den. Jag natar att man kan stoppa i B230FK/FT och plocka bort turbodelarna inför bes om man vill ha mer än 130 hk.

340/360 väger strax under 1 ton orginal.

Bolt on??  Ja, motorn passar väl men hur får man dit en växellåda från 940 på en 360? Växellådan på 360:n sitter ihopmonterad med bakaxeln. Inget från någon annan Volvo passar där. Det krävs mycket arbete för att få dit en annan låda.

Sitter m47 ifrån 240 på dessa bilar orginal så det skall inte vara så stora problem att få dit. Bakaxel byts till 240 axel samtidigt.

Spårvidden?

Handledare · 1 472 Inlägg
Skrivet 11 juni #20

zemet skrev:

saab_sonett skrev:

zemet skrev:

Min kompis gjorde det. I stort sett bult on men du får byta växellådan och bakaxeln också. Men det är i princip bult on från andra volvo bilar.

Kompisen besiktigade och fick igenom bilen. Han hade en b230F i den. Jag natar att man kan stoppa i B230FK/FT och plocka bort turbodelarna inför bes om man vill ha mer än 130 hk.

340/360 väger strax under 1 ton orginal.

Bolt on??  Ja, motorn passar väl men hur får man dit en växellåda från 940 på en 360? Växellådan på 360:n sitter ihopmonterad med bakaxeln. Inget från någon annan Volvo passar där. Det krävs mycket arbete för att få dit en annan låda.

Sitter m47 ifrån 240 på dessa bilar orginal så det skall inte vara så stora problem att få dit. Bakaxel byts till 240 axel samtidigt.

Byter du till 240-axel så måste den modifieras ganska bra för att passa i infästningen. Om man tänker att sätta växellådan fram så måste kardantunneln skäras upp och förstoras. Finns de som gjort detta. Inte så enkelt som "bolt on"


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang