R12- systemet till R134A (det nya systemet

Leo92
13 juni 2018 · 7 Inlägg

Hej!

Vill byta ut ac systemet mot den nya varianten som används nu förtiden, eftersom den som kom med i bilen idag är en helt annan typ av köldmedium nämligen R12 det är det gamla systemet och den används inte längre  och köldmedium finns inte till det heller.

Jag gillar o mecka så därför kommer jag fixa detta själv, men jag behöver veta vad ska man tänka på vid denna byte, och hur ska man hitta R134A kompressor som passar på den gamla varianten och isåfall vad för saker kommer behöva bytas bara kondensor och kompressor, eller bara kompressor.

Kompressor: Artikelnr - 147200 Denso    12 volt (R12), inte helt säker på hur många fästen den har

Nu är min fråga vilken kompressor skulle passa av den nya varianten R134A och i så fall kan någon snälla pm:a mig en länk.

Jag har inte bra koll på priser sedan så vill a*en på Autoexperten har 14 lax för arbete och kompressor

Leo92
13 juni 2018 · 7 Inlägg

Glömde nämna att det är en Corvette (2)

CORVETTE COUPE 1988 CHEVROLET

Chevrolet Corvette Cabriolet 5.6

CHASSI NR: YY2185J5101933

Volym cm3: 5657 cc

Xebers76
13 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Tänkte bara flika in att R134a inte är den nya gasen. R1234yf är den nya. Men att R134a är nyare än R12 det stämmer bra tongue

Leo92
13 juni 2018 · 7 Inlägg

Haha är ingen ac expert men men har du någon koll på vad som skall göras där jag har letat som en dåre för och att hitta något som passar men det är en risk att dem inte passar när man väl beställer det man tror skall passa.


Försök säga passa 10 gånger snabbare i 1 minut

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 juni 2018 · 13 669 Inlägg

Xebers76 skrev:
Tänkte bara flika in att R134a inte är den nya gasen. R1234yf är den nya. Men att R134a är nyare än R12 det stämmer bra tongue

Nästa med r123 är ju att ert brinner riktigt bra..  Byt kompressor oljan och omringarna och kör med r134a

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hilmer
13 juni 2018 · 1 773 Inlägg

Kan detta vara ett alternativ?
https://envirosafe.se/webshop/index/kom … ac-kit-gds
Har inte själv provat men det är många som säger att det fungerar perfekt!
Om inte annat så är det ju bra mycket billigare.
Säkerhetsmässigt säger vissa att det inte är så bra, men samtidigt så är det en så liten mängd att det bör inte göra någon större skillnad. Man kör ju gladeligen runt på 60-70 liter bensin och där ser ju jag fler risker.

Aronson
13 juni 2018 · 912 Inlägg

Jag skulle undvika nåt liknande.
När man konverterade R12 till R134a på volvo saab audi mm som hade  R12 och mineralolja i systemet så bytte man torkfilter ,expansionsventil (orifficeventil) och kompletterade med ca 1,5 dl ester olja.
Esteroljan är blandbar med mineraloljan och R134a.
Byt torkfilter och komplettera med ester olja(om det nu är mineralolja i systemet)och fyll på med R134a.
Konverterade en chevrolet G20 1989 på det sättet i mitten av 90-talet.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
xXSammy
13 juni 2018 · 6 566 Inlägg

Hilmer skrev:
Kan detta vara ett alternativ?
https://envirosafe.se/webshop/index/kom … ac-kit-gds
Har inte själv provat men det är många som säger att det fungerar perfekt!
Om inte annat så är det ju bra mycket billigare.
Säkerhetsmässigt säger vissa att det inte är så bra, men samtidigt så är det en så liten mängd att det bör inte göra någon större skillnad. Man kör ju gladeligen runt på 60-70 liter bensin och där ser ju jag fler risker.

Du fyller systemet med gasol.

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 juni 2018 · 13 669 Inlägg

xXSammy skrev:

Hilmer skrev:
Kan detta vara ett alternativ?
https://envirosafe.se/webshop/index/kom … ac-kit-gds
Har inte själv provat men det är många som säger att det fungerar perfekt!
Om inte annat så är det ju bra mycket billigare.
Säkerhetsmässigt säger vissa att det inte är så bra, men samtidigt så är det en så liten mängd att det bör inte göra någon större skillnad. Man kör ju gladeligen runt på 60-70 liter bensin och där ser ju jag fler risker.

Du fyller systemet med gasol.

Japp mycket säkrare än den nya gasen och lätt att köpa dessutom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Leo92
14 juni 2018 · 7 Inlägg

Aronson skrev:
Jag skulle undvika nåt liknande.
När man konverterade R12 till R134a på volvo saab audi mm som hade  R12 och mineralolja i systemet så bytte man torkfilter ,expansionsventil (orifficeventil) och kompletterade med ca 1,5 dl ester olja.
Esteroljan är blandbar med mineraloljan och R134a.
Byt torkfilter och komplettera med ester olja(om det nu är mineralolja i systemet)och fyll på med R134a.
Konverterade en chevrolet G20 1989 på det sättet i mitten av 90-talet.

Uppskattar verkligen ALL hjälp ska testa med att byta torkfiltret först sedan även expanssionsventil om den har det och jag åter kommer sedan tillbaka.

Leo92
14 juni 2018 · 7 Inlägg

Ni är bäst lovar att återkomma med ett svar detta är till stor hjälp för oss amatörer som inte vill spendera tusentals lappar för ett arbete du kan göra själv.

Tack verkligen!

zzr94092
14 juni 2018 · 4 378 Inlägg

Jag byggde om en Camaro-88 från R12 till R134A  ..bytte oljan i kompressorn och ett nytt torkfilter med rätt anslutningar och ett litet filter som satt i ett rör.mins inte vad filtret heter.bytte det här -02 och funkar fortfarande

Leo92
15 juni 2018 · 7 Inlägg

hur tömmer jag oljan i kompressorn är det med en ac maskin eller kan man öppna upp något?

zzr94092
15 juni 2018 · 4 378 Inlägg

Jag lossade min och vände på den.men en ac  maskin vacumsuger och tömmer oljan automatiskt .den mäter åxxå hur mycket olja du hade i systemet..

simlar
15 juni 2018 · 5 516 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:

Hilmer skrev:
Kan detta vara ett alternativ?
https://envirosafe.se/webshop/index/kom … ac-kit-gds
Har inte själv provat men det är många som säger att det fungerar perfekt!
Om inte annat så är det ju bra mycket billigare.
Säkerhetsmässigt säger vissa att det inte är så bra, men samtidigt så är det en så liten mängd att det bör inte göra någon större skillnad. Man kör ju gladeligen runt på 60-70 liter bensin och där ser ju jag fler risker.

Du fyller systemet med gasol.

Japp mycket säkrare än den nya gasen och lätt att köpa dessutom

Hur menar du att gasol är säkrare än r1234yf?

Gasol fortsätter brinna när det tar eld i det, kan t.o.m explodera.

R1234yf brinner endast om man håller ett extremt varmt föremål eller öppen låga i gasens flöde och flamman slocknar så fort den öppna lågan eller det varma föremålet tas bort.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
xXSammy
16 juni 2018 · 6 566 Inlägg

simlar skrev:

Growe skrev:

xXSammy skrev:

Du fyller systemet med gasol.

Japp mycket säkrare än den nya gasen och lätt att köpa dessutom

Hur menar du att gasol är säkrare än r1234yf?

Gasol fortsätter brinna när det tar eld i det, kan t.o.m explodera.

R1234yf brinner endast om man håller ett extremt varmt föremål eller öppen låga i gasens flöde och flamman slocknar så fort den öppna lågan eller det varma föremålet tas bort.

Det här GDS kittet innehåller 60% Isobutan och 40% Propan
Självantändningspunkt på 460 grader

R1234yf självantänder vid 405 grader, dock inte klassat som nervgift (Som gasol) eller bevisats ha explosivrisk vid kollision (Mercedes avstod i början pga antändningen vid simulerad frontkollision)

De/Dem
Aronson
17 juni 2018 · 912 Inlägg

zzr94092 skrev:
Jag byggde om en Camaro-88 från R12 till R134A  ..bytte oljan i kompressorn och ett nytt torkfilter med rätt anslutningar och ett litet filter som satt i ett rör.mins inte vad filtret heter.bytte det här -02 och funkar fortfarande

Filtret som satt i röret var garanterat expansionsventilen.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang