Hjälp med förbättring av stenskott.

LasseKongas
13 juni 2018 · 2 Inlägg

Svårt att sätta bra rubrik, men reggade mig nu i hopp om att få svar.

Jag har en vit volvo som fått lite stenskott över vindrutan fram, väldigt små, på ett ställe hade det krupit fram liiiite rost, i övrigt är bilen så fin i lacken.

Jag slipade bort där det fanns rost, plåtrent, köpte kit hos volvo, målade, slipade med lite 2000papper, målade ett lager till och sedan lade jag lack. Skitsamma men det blev ok men jag är väl inte helnöjd, det är ju inte slätt direkt, och syns en hel del, jag förstår att det bara är omlackering av hela taket som gäller.

Men finns det något man kan göra på dessa ställen för att förbättra en aning? Själv tänkte jag om man ska gå på med lite rubbing, polish innan man vaxar upp hela bilden?

Jättetacksam för tips, ska fixa en bild på det värsta stället, om det går att få en vettig bild.

Tack på förhand.

Senast redigerat av LasseKongas (13 juni 2018)

LasseKongas
13 juni 2018 · 2 Inlägg

Före och efter, i efterhand kunde jag ju bara skvätt på färg kanske, men ville ju ha bort rosten, går det att få till något, glans, lite slätare yta, gör inget innan jag fått tips smile

Där är stället som blev "fulast"


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228692/228692-c9a1385edfcf47094f3decad1646288b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228692/228692-2ccd0028749549b23919aa91f2b3873c.jpg

torsen
13 juni 2018 · 7 198 Inlägg

När det gäller (pytte)små stenskott på t ex motorhuven brukar jag skrapa bort rosten med en vass knivsudd tills det blir garanterat plåtrent.
Applicerar sedan zink- eller annan grundfärg på den rostrena plåten.
Måla därefter över grundfärgen med originallack.


Såväl grund- som topplack lägger jag på med en tandpetare som jag doppat i färgen.
Grund- och topplack sprejar jag i resp lock.
Väntar lite så att det mesta av lösningsmedlet avdunstat = färgen "tjocknat" lite.

Meaganeowner
13 juni 2018 · 2 250 Inlägg

En fråga.

Finns det numer zink i någon färg? Spray dom målarfärg.

jaka54
14 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad du måste göra för att få till en perfekt yta är att först ta bort all gammal färg ,det kan göras med knivspets eller med något annat vasst. Under finns rost och den måste blästras bort!  Men på små ytor som det handlar om i ditt fall så tas rosten lämpligen bort med "rostlösare" (Finns på Mekonomen)! Slipa kan gå med Dremel och kaptrissa men...rosten bildar nästan alltid porer i stålet och det är nästan omöjligt att få bort rosten ur dessa porer. Slipar man bäddar man bara in rosten. Naturligtvis går det att slipa bort rost men då måste man slipa relativt djupt vilket när det handlar om karossplåt inte alltid är görligt. -Så rostlösare är vad som gäller på små ytor.

Sen  måste du skaffa 2-komponentsfärg i bilen kulör och sprutspackel, sånt säljs av billackerare. De färgstift som säljs av biltillverkarna duger inte då färgen i dessa inte går att polera till spegelglans.

Så du måste ha :
2-komplack och härdare
Sprutspackel och härdare
Förtunning
Klibbduk
Silikonborttagare
Kompressor
Airbruschspruta

...Och när du har dessa grejer först då kan du ,efter lite träning få till ytorna så att du inte ser skillnad på övriga lackytor. Så frågan är: Är du villig att lära dig?!

Senast redigerat av jaka54 (15 juni 2018)

jaka54
15 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
I alla fall...när du fått HELT plåtrent så penslar man på grundfärg / sprutspackel, detta kan göras flera gånger för att bygga upp ytan i nivå med originallacken. Sen ...tar man fram airbrushen och sprutar på 2-komplack (detta görs i minst tre omgångar för att slippa rinningar), i ditt fall vit färg. Vit färg är en tacksam färg då den relativit lätt kan fås att stämma helt perfekt med övriga ytor på bilen trots att man bättringsmålat på flera små ställen.
När färgen torkat ordentligt efter någon vecka r det dags att vattenslipa ytorna. 2000-2500 våtslipper funkar bra med obligatoriskt på plana ytor är att använda sig av en liten trä eller plastkloss. Slipa ALDRIG större plana ytor med bara händerna/fingrarna.
När man så mattslipat airbruschytorna försiktigt så tar man fram rubbing och trasa och handpolerar ytorna. Resultatet (om du gjort din läxa väl ) är en yta som ser helt ny ut och som inte skiljer sig från övriga lackerade ytor på bilen.

Greenhorn
15 juni 2018 · 399 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
I alla fall...när du fått HELT plåtrent så penslar man på grundfärg / sprutspackel, detta kan göras flera gånger för att bygga upp ytan i nivå med originallacken. Sen ...tar man fram airbrushen och sprutar på 2-komplack (detta görs i minst tre omgångar för att slippa rinningar), i ditt fall vit färg. Vit färg är en tacksam färg då den relativit lätt kan fås att stämma helt perfekt med övriga ytor på bilen trots att man bättringsmålat på flera små ställen.
När färgen torkat ordentligt efter någon vecka r det dags att vattenslipa ytorna. 2000-2500 våtslipper funkar bra med obligatoriskt på plana ytor är att använda sig av en liten trä eller plastkloss. Slipa ALDRIG större plana ytor med bara händerna/fingrarna.
När man så mattslipat airbruschytorna försiktigt så tar man fram rubbing och trasa och handpolerar ytorna. Resultatet (om du gjort din läxa väl ) är en yta som ser helt ny ut och som inte skiljer sig från övriga lackerade ytor på bilen.

Bra att du delar med dig din kunskap, dock kan du väll lägga till vad försorts airbrush du jobbar med, mm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang