Hjälp med målvaktsbil!

Krizz
14 juni 2018 · 11 Inlägg

Hej alla motor älskare!

Först vill jag be om ursäkt ifall denna tråden hamnar i fel kategori, men jag visste inte vart den passade in.

Det jag behöver råd om, är hur jag ska gå tillväga med en bil som står registrerad på en målvakt.

Det är nämligen så att killen jag köpte bilen utav var någon sorts mellanhand till målvakten i fråga. Efter att affären var klar och vi hade skrivit på ägarbeviset, varav jag betalade och sen tog hem bilen så hade någon utav dom fifflat med pappret, och tippexat över alla mina uppgifter.

Jag har polisanmält det, men dom la ner undersökningen. Med motiveringen att det är omöjligt att hitta målvakter.

Polisen som hade ärendet sa att jag skulle begära en ägarutredning via Transportstyrelsen. Sagt och gjort, jag skickade in en begäran till dom med alla uppgifter jag hade, om säljaren och målvakten som jag hade forskat fram på nätet. Och allt annat som var relevant. Transportstyrelsen kunde t.o.m se att dom 3 sista i mitt personnummer och dom 2 sista i mitt postnummer var skrivet under tippexen. Men dom ansåg att det som stod över tippexen va det som var det mest aktuella.

Flera månader senare, så avslog dom min begäran med motiveringen att eftersom målvakten hade inte svarat på deras försök att nå honom. Eller motstridit min begäran. Så kunde dom inte ta beslut baserat på enbart min sida.

Sen överklagade jag deras beslut till Förvaltningsrätten i Karlstad, som också avslog min överklagan med anledningen att Transportstyrelsen hade gjort rätt i sin bedömning.

Då överklagade jag igen, denna gången till Kammarrätten i Göteborg. Och dom tog knappt ens upp ärendet. Först fick jag ett papper om att det hade fått ett målnummer, men sen väldigt kort därefter fick jag ett brev om att jag nekades prövningstillstånd.

Så här står jag nu, med min drömbil som jag varken kan skatta eller försäkra. Eller ens sälja vidare. Jag har haft bilen sen i December 2016, och har inte kunnat använda bilen sen i Januari/Februari 2017 p.g.a. Rädsla att polisen ska stoppa mig.

Så jag hoppas med hela mitt hjärta och själ, att det finns någon på detta forumet som kan ge mig tips på hur jag ska göra. Vill ju inte köra runt med en olaglig bil, som säker hade blivit beslagtagen ifall jag hade blivit stoppad.

Om någon bor i Malmö (med omnejd) som vill träffas personligen och läsa alla papper, så skicka ett privat meddelande här på Garaget för att få mitt mobilnummer.

spillolja
14 juni 2018 · 4 014 Inlägg

Finns något kontrakt/kvitto upprättat vid affären ?

när det gäller ägarbytet så kan det vara bra att vara med tills ägarbytet är lagt på lådan

kan du inte skanna in dokumenten och maskerar alla personliga och lägga upp ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
14 juni 2018 · 4 030 Inlägg

Fyfan va segt och ruttet av våra myndigheter som inte kan lösa en sådan här situation:(

Undrar vad bilmålvakten har för nytta av en bil han ej har åtkomst till?

Mitt råd till dig är att kontakta någon jurist som får hjälpa dig. Samt att bara vara så jävla jobbig och påstridig du kan mot transportstyrelsen och polisen.

Vad är värdet på bilen ungefär?

Caprice77
14 juni 2018 · 102 Inlägg

Jag köpte en bil i december av en kille i Malmö.


Resten raderat. Inte tipsa om olagligheter tack.

Med vänlig hälsning mod.

Krizz
14 juni 2018 · 11 Inlägg

spillolja skrev:
Finns något kontrakt/kvitto upprättat vid affären ?

när det gäller ägarbytet så kan det vara bra att vara med tills ägarbytet är lagt på lådan

kan du inte skanna in dokumenten och maskerar alla personliga och lägga upp ?

Tyvärr skrevs inget sådant, då jag var lite stressad och ville bli klar med affären, då jag skulle iväg senare på kvällen och jobba. Dock har jag min far som var med som vittne vid köpet, och en telefon inspelning där jag ringde säljaren några dagar efter, då jag upptäckte lite fel med bilen. Där hör man ganska tydligt säljaren säga att jag hade köpt bilen, sen efter lite tjat fram och tillbaka så blir han hotfull mot slutet. Även denna informationen ignorerade alla myndigheterna.

Efter detta så kommer jag aldrig göra ett ägarbyte utan Transportstyrelsens app och mitt körkort. Detta för att undvika trassel på posten.  (Jobbar nämligen själv inom post branschen) Eftersom varken jag eller min far kände till Veberöd, så va vi dumma nog att låta säljaren posta ägarbeviset.

Jag kan försöka, dock så jobbar jag natt och under dagarna så sover/tar jag hand om barnen. Så det kan dröja väldigt länge isåfall. Möjligtvis kan jag fixa det när jag har semester i slutet av Juli.

zemet skrev:
Fyfan va segt och ruttet av våra myndigheter som inte kan lösa en sådan här situation:(

Undrar vad bilmålvakten har för nytta av en bil han ej har åtkomst till?

Mitt råd till dig är att kontakta någon jurist som får hjälpa dig. Samt att bara vara så jävla jobbig och påstridig du kan mot transportstyrelsen och polisen.

Vad är värdet på bilen ungefär?

Eller hur! Mitt förtroende sjönk väldigt mycket efter ha upplevt detta. sad

Jadu, det undrar jag med. Det skumma är att dagen efter jag hade köpt bilen d.v.s. den 6:e December 2016 så skrev målvakten över bilen till en som jag misstänker är hans mor, och sen den 18 December 2016 så skrevs bilen tillbaka till honom och han ställde samtidigt av den för att få tillbaka ca 1800kr på skatten.

Ja, det är nog den enda möjligheten som finns kvar. Har ju tillgång till jurister via mitt fack förbund, dock tror jag inte dom blir så glada då jag redan har anlitat dom till en pågående vårdnadstvist.

Jag vet tyvärr inte vad värdet är på bilen just nu. När jag köpte bilen 5/12 - 17 (Volvo XC90 D5 AWD 03:a) så betalade jag 40,000kr.

Dennis99
15 juni 2018 · 26 Inlägg

Det som antagligen går absolut fortast är att du letar rätt på personen. Man kan ju se på transportyrlsen hemsida när du beställer fordonsuppgifter så står det ju var ägaren är skriven på för adresss och sen åker du och hälsar på??.

Caprice77
15 juni 2018 · 102 Inlägg

Prova de vänliga sättet först. Förklara att det är inte schysst och säg att du bara vill gå vidare.

Caprice77
15 juni 2018 · 102 Inlägg

Vill inte riktiga ägaren ha tillbaka bilen? Det är helt tyst?

candyweiss
15 juni 2018 · 863 Inlägg

Caprice77 skrev:
Vill inte riktiga ägaren ha tillbaka bilen? Det är helt tyst?

Tycker också det är märkligt. Har inte ägaren anmält bilen stulen?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
15 juni 2018 · 863 Inlägg

skogsjoel skrev:
Du har alltså köpt en bil av en som INTE äger den.
Du har alltså betalt, utan att få kvitto/köpekontrakt.
Du har alltså åkt iväg utan att själv lagt på ägarbytspappren på en postlåda.
Tyvärr får du nog se det som läropengar.

Ja, TS får aldrig se sig som ägare till den bilen. Blir kanske så att TS åker dit för stöld?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Caprice77
15 juni 2018 · 102 Inlägg

Det bästa du kan göra är att prata med riktiga ägaren, säg att du vill lösa detta. Sen är vi ju alla olika.



..som sagt det här med det olagliga..

Med vänlig hälsning mod

Caprice77
15 juni 2018 · 102 Inlägg

Det märkliga är ju att riktiga ägaren inte vill ha bilen, han kan ju sälja den en gång till.  Vad är det för bil?

Evildan
15 juni 2018 ·

Caprice77 skrev:
Det märkliga är ju att riktiga ägaren inte vill ha bilen, han kan ju sälja den en gång till.  Vad är det för bil?

#5

KolGruvan
15 juni 2018 · 1 450 Inlägg

Om jag vore i din sits och fick reda på namn och adress hade jag utan tvekan gjort ett hembesök.
Jag har själv gjort ett liknande scenario.  Sålde en bil och den nya ägaren skulle posta papperna. ( dumt av mig ja vet) men det slutade med att bilen blev överskriven på nya ägaren till slut efter lite telefonsamtal osv..

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Krizz
15 juni 2018 · 11 Inlägg

Dennis99 skrev:
Det som antagligen går absolut fortast är att du letar rätt på personen. Man kan ju se på transportyrlsen hemsida när du beställer fordonsuppgifter så står det ju var ägaren är skriven på för adresss och sen åker du och hälsar på??.

Det har jag tänkt på, och gjort. Det enda jag får fram är adressen till en postbox.

Caprice77 skrev:
Prova de vänliga sättet först. Förklara att det är inte schysst och säg att du bara vill gå vidare.

Vänliga sättet? Jag får ju inte ens kontakt med personerna.

skogsjoel skrev:
Du har alltså köpt en bil av en som INTE äger den.
Du har alltså betalt, utan att få kvitto/köpekontrakt.
Du har alltså åkt iväg utan att själv lagt på ägarbytspappren på en postlåda.
Tyvärr får du nog se det som läropengar.

Så det är mitt fel att det finns oärliga personer i samhället?

Caprice77 skrev:
Vill inte riktiga ägaren ha tillbaka bilen? Det är helt tyst?

Det är 100% helt tyst. I alla papper som alla myndigheterna har skickat ut så har alla mina kontaktuppgifter funnits. Och snubben har haft över ett helt år på sig att hör av sig för att försöka få tillbaka den, men har inte hört ett dugg!

candyweiss skrev:

skogsjoel skrev:
Du har alltså köpt en bil av en som INTE äger den.
Du har alltså betalt, utan att få kvitto/köpekontrakt.
Du har alltså åkt iväg utan att själv lagt på ägarbytspappren på en postlåda.
Tyvärr får du nog se det som läropengar.

Ja, TS får aldrig se sig som ägare till den bilen. Blir kanske så att TS åker dit för stöld?

Med tanke på att jag har haft kontakt med Polisen, och dom själv har inte ens anmält det så jag tror risken för stöld är liten.

Caprice77 skrev:
Det bästa du kan göra är att prata med riktiga ägaren, säg att du vill lösa detta. Sen är vi ju alla olika, men om det inte hjälpte skulle jag ställa till bus så denne tröttnade på att allt. Tex beställa saker via ports order. Göra diverse anmälningar till myndigheter. Tills personen tröttnade, det vintriga är ju att du aldrig får använda din ip adress eller Telenr. Jag vet det är jobbigt, men vad ska man göra. Rätten och transportstyrelsen har ju sagt sitt säger du ju... I värsta fall får du köpa en  likadan bil i dåligt skicka för en billig peng och plocka över plåtarna eller delarna. Det finns nog inget lagligt att göra. Du är nog I en dålig sits här...

Får tyvärr ej kontakt med personen, jag har provat varenda telefon nummer jag hittat på nätet, och eftersom han står skriven på en postbox. Så finns det ju ingen adress att besöka. Dock har jag besökt föräldrarna till killen som sålde bilen, och dom påstår att han har gömt sig, då han själv har blivit hotad till livet p.g.a. målvakten som står som registrerad ägare.

Caprice77 skrev:
Det märkliga är ju att riktiga ägaren inte vill ha bilen, han kan ju sälja den en gång till.  Vad är det för bil?

Ja, det tycker jag också. Han har haft både tid och möjlighet att nå mig. Men har inte hört något!
Hur ska han kunna sälja den en gång till, när han bara har ägarbevist och inte själva bilen?

KolGruvan skrev:
Om jag vore i din sits och fick reda på namn och adress hade jag utan tvekan gjort ett hembesök.
Jag har själv gjort ett liknande scenario.  Sålde en bil och den nya ägaren skulle posta papperna. ( dumt av mig ja vet) men det slutade med att bilen blev överskriven på nya ägaren till slut efter lite telefonsamtal osv..

Hittar tyvärr inga adresser förutom postboxen.
Skönt för dig att det löste sig iallafall med lite telefonsamtal.

Krizz
15 juni 2018 · 11 Inlägg

candyweiss skrev:

Caprice77 skrev:
Vill inte riktiga ägaren ha tillbaka bilen? Det är helt tyst?

Tycker också det är märkligt. Har inte ägaren anmält bilen stulen?

Nope, den är inte anmäld stulen. Håller regelbunden koll på det.

granadadr
15 juni 2018 · 7 268 Inlägg

sälj den i delar,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 juni 2018 · 7 217 Inlägg

Vad heter ägaren ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Krizz
15 juni 2018 · 11 Inlägg

granadadr skrev:
sälj den i delar,,

Tanken har slagit mig. Men jag tror hyresvärden hade ringt en bärgare, då den står på en öppen parkering.

SportPilot skrev:
Vad heter ägaren ?

Vet tyvärr inte om jag får ge ut namn här på Garaget. Skicka ett pm om du verkligen vill veta.

Mack Forum- och sitemoderator
16 juni 2018 · 26 111 Inlägg

Tråd rensad från diverse olagliga förslag.
Tips är alltid trevligt och jag hoppas verkligen att det ordnar sig för trådskaparen, men det är inte ok att driva på om olagligheter.

Med vänlig hälsning mod.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang