Volvo v50 startar bara ibland

evebra
14 juni 2018 · 6 Inlägg

Hej!
Långt inlägg men är tacksam om ni orkar läsa.

Jag har råkat ut för de där typiska v50 problemet då oljan blandas med diesel och motorn rusar. I mitt fall så lyckades jag bromsa bilen så den dog och blev bogserad på Volvo där dom dömde ut bilen direkt och sa att det enda som går att göra va att byta motor. Men jag tog hem bilen och tömde den på olja sen fick den stå tom nån vecka och efter det fyllde vi på med ny olja och slog även till och bytte spridare. Efter det startade bilen igen efter några försök men rök som f*n och luktade satan. Efter det har den fungerat rätt bra, rycker dock väldigt mycket vid låga varv.

Nu till problemet:
Efter någon vecka med en bil som oftast startat på engång. Går dock fruktansvärt dåligt i början då hoppar man fram mer än rullar så har bilen nu slutat starta om jag inte har motorvärmare i. När man ska starta den så snurrar allt på som vanligt men den "tänder" aldrig riktigt till och startar. Så nu står jag likt förbannat här utan bil igen 🤨

Jag skulle bli väldigt tacksam för alla möjliga olika förslag på vad som kan vara fel för jag blir galen snart då jag verkligen behöver bil.

xXSammy
14 juni 2018 · 6 566 Inlägg

Övervarvning kan orsakars av läckande spridare eller dåliga kolvringar.
Gör ett komp test.

De/Dem
evebra
14 juni 2018 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Övervarvning kan orsakars av läckande spridare eller dåliga kolvringar.
Gör ett komp test.

Spridarna är bytt och komp test är gjort vilket inte visade nå fel.

ECPS_Scandinavia
15 juni 2018 · 14 Inlägg

Tyder på kolvringarna, kanske det krävs att bilen är genomvarm innan man kan göra komptestet. Har bilen turbo? Kanske kan vara en slump att flera saker inte fungerar samtidigt. Ex glödare, kass turbo osv. Tänk på att du troligtvis har bränt katalysatorn.

Christian S
15 juni 2018 · 4 815 Inlägg

ECPS_Scandinavia skrev:
Tyder på kolvringarna, kanske det krävs att bilen är genomvarm innan man kan göra komptestet. Har bilen turbo? Kanske kan vara en slump att flera saker inte fungerar samtidigt. Ex glödare, kass turbo osv. Tänk på att du troligtvis har bränt katalysatorn.

eftersom ts skrev att oljan har blandats med diesel så lär det sitta en dieselmotor i och då har den turbo eftersom det inte finns några sug dieslar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
evebra
15 juni 2018 · 6 Inlägg

ECPS_Scandinavia skrev:
Tyder på kolvringarna, kanske det krävs att bilen är genomvarm innan man kan göra komptestet. Har bilen turbo? Kanske kan vara en slump att flera saker inte fungerar samtidigt. Ex glödare, kass turbo osv. Tänk på att du troligtvis har bränt katalysatorn.

De låter inte så lovande med andra ord. Ska försöka göra ett till komptest när bilen är varm om den startar igen.

xXSammy
15 juni 2018 · 6 566 Inlägg

Har ni programmerat spridarna som ni bytte?

De/Dem
evebra
15 juni 2018 · 6 Inlägg

xXSammy skrev:
Har ni programmerat spridarna som ni bytte?

De måste jag kolla då de inte va jag som bytte dom. Men vi lämna iaf in mina gamla och fick sedan nya så de borde väl va lika? (Har inte riktigt koll på hur de funkar)

xXSammy
16 juni 2018 · 6 566 Inlägg

evebra skrev:

xXSammy skrev:
Har ni programmerat spridarna som ni bytte?

De måste jag kolla då de inte va jag som bytte dom. Men vi lämna iaf in mina gamla och fick sedan nya så de borde väl va lika? (Har inte riktigt koll på hur de funkar)

Även om spridarna är lika så måste de kodas in i motorstyrdonet, om funktionen finns.

De/Dem
ECPS_Scandinavia
16 juni 2018 · 14 Inlägg

Christian S skrev:

ECPS_Scandinavia skrev:
Tyder på kolvringarna, kanske det krävs att bilen är genomvarm innan man kan göra komptestet. Har bilen turbo? Kanske kan vara en slump att flera saker inte fungerar samtidigt. Ex glödare, kass turbo osv. Tänk på att du troligtvis har bränt katalysatorn.

eftersom ts skrev att oljan har blandats med diesel så lär det sitta en dieselmotor i och då har den turbo eftersom det inte finns några sug dieslar.

Tar inget för givet, ursäkta min "okunskap" om Volvo. Du kanske har några idéer istället för att att störa dig på petitesser.

ECPS_Scandinavia
16 juni 2018 · 14 Inlägg

Vilken motor har du i den? Läste något om partikelfilter kunde vara igensatt, vilket medförde att motorn kunde börja gå på olja och varva ihjäl sig. Tydligen vanligt på 2.0D.

it_mutt Avstängd
16 juni 2018 · 10 388 Inlägg
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ECPS_Scandinavia
16 juni 2018 · 14 Inlägg

it_mutt skrev:
läste tydligen om det; https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325068

Exakt! Tack för att du klistra in det.

Christian S
17 juni 2018 · 4 815 Inlägg

ECPS_Scandinavia skrev:

Christian S skrev:

ECPS_Scandinavia skrev:
Tyder på kolvringarna, kanske det krävs att bilen är genomvarm innan man kan göra komptestet. Har bilen turbo? Kanske kan vara en slump att flera saker inte fungerar samtidigt. Ex glödare, kass turbo osv. Tänk på att du troligtvis har bränt katalysatorn.

eftersom ts skrev att oljan har blandats med diesel så lär det sitta en dieselmotor i och då har den turbo eftersom det inte finns några sug dieslar.

Tar inget för givet, ursäkta min "okunskap" om Volvo. Du kanske har några idéer istället för att att störa dig på petitesser.

finns väll ingen som kör med sug diesel idag?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ECPS_Scandinavia
17 juni 2018 · 14 Inlägg

Christian S skrev:

ECPS_Scandinavia skrev:

Christian S skrev:
eftersom ts skrev att oljan har blandats med diesel så lär det sitta en dieselmotor i och då har den turbo eftersom det inte finns några sug dieslar.

Tar inget för givet, ursäkta min "okunskap" om Volvo. Du kanske har några idéer istället för att att störa dig på petitesser.

finns väll ingen som kör med sug diesel idag?

Genom att fråga, kanske man kan bilda sig en uppfattning om hurvida personen ifråga kan om bilar. Bara för att TS skriver på ett bilforum, behöver det inte betyda att hen kan så mycket om bilar. Men jag ser att du är relativt aktiv och kanske finns här en jargong på gorg som jag inte är helt med på.

Senast redigerat av ECPS_Scandinavia (17 juni 2018)

evebra
17 juni 2018 · 6 Inlägg

Nu verkar de vara kört med denna kära v50 ändå då den startade och jag skulle iväg och kolla lite saker som ni föreslagit och efter vägen gick antagligen kylaren åt helvete rent ut sagt! Så det verkar som att jag ska låta denna bil få åka på skroten ist.

Mew
17 juni 2018 · 2 152 Inlägg

Släng ut den på Blocket istället. Finns alltid någon kunnig som kan tjäna en hacka på ett motorbyte eller att sälja den i delar, och du får mycket bättre betalt än på skroten. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang