Ostabil - E90 325i 2006.

Jontilito
19 juni 2018 · 17 Inlägg

Tjabba!

Jag behöver er expertis och råd.

Min E90 är otroligt...äcklig att köra rent ut sagt, speciellt i  motorvägshastigheter.
Bilen lever sitt egna liv, är absolut omöjligt att köra rakt med den, får sitta och korrigera ratten konstant.
Sticker iväg åt nå håll för minsta lilla ojämnhet på vägen, det är som att bilen ringlar sig fram.

Inga missljud, klonkande eller gnissel från bilen/bussningar.
Bytt yttrestyrstagen och gjort hjulinställning.
Haft bilen inne hos BMW som inte kunde se några fel på vinklar etc när de gjorde yttligare en hjulinställning. De tömde ur lite luft ur däcken.
Helt nya sommardäck runtom. Problemet fanns på mina gammla däck (var värre då tom) och även på vinterdäck & fälgar.

BMW kunde inte felsöka mer och påpekade att det är ett chassi fel/mina coilovers. (D2 - runt 1000mil på de MAX, endast sommarkörd). Ändå blir man omblåst av böttade volvos och BMW's som ser ut att sakna fjädrar. Min är knappt sänkt.

Känner någon annan igen sig och haft liknande problem på någon bil, hur löste ni det?
Har nog missat en hel del viktiga delar, fråga, spekulera, nu löser vi detta :-)!

BMW 325i - 2006'a.
16 000mil, regelbundet servad hos BMW, inga nedslag på beskitningen gällande glapp/slitage etc.


Mvh
J

BMW 325i "CXA" (2007)
henrikbratt
29 oktober 2018 · 2 Inlägg

Hej!
Fick du någon ordning på det här?
Jag har samma problem med min tror jag. Känns ostabil i höga farter och speciellt när det blåser mycket, sidovindar känns galet myckey över 100km/h. Det är likadant med sommardäck som vinterdäck. Det vidriga är att nu när vinterdäcken är på så känns baken ostabil som fan. Känns som om den ska sticka iväg i minsta lilla sväng på vägen. Både verkstad och bilprovningen har undersökt bilen och alla bussningar men de hittar ingenting.

Jag vet inte vad jag ska göra längre. Sälja skiten eller köpa nya däck. Men jag tror inte däcken är problemet egentligen. Måste vara något annat!

zemet
29 oktober 2018 · 4 030 Inlägg

Är det inte troligt att felet ligger hos coiloversarna då?

henrikbratt
29 oktober 2018 · 2 Inlägg

Mitt problem är att det är helt original. M-sport orört. Ändå så himla knepig gång på bilrackarn.

JN1975
30 oktober 2018 · 234 Inlägg

Kan det inte vara de inre styrstagen? Vet inte riktigt hur det ser ut på BMW, men på Volvo 740/940 har jag haft slitet inre styrstag och det kändes som hela framvagnen flyttade sig när man svängde, och den var ostabil som fn i landsvägsfart. Blev riktigt tajt å fin med nya inre styrstag.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang