Fläktsensor???

jaka54
19 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Senast redigerat av jaka54 (19 juni 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2018 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Jag gissar att du inte har AC men din bror har det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
19 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det stämmer ! Han har AC men inte jag.

it_mutt Avstängd
19 juni 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Undertill på kylaren på min Audi 100 2,0E -89:a , sitter det en tempsensor  som styr kylarfläkten, Senorn är graderad 90/95 grader.
Vad betyder det?
Betyder det att fläkten får signal att starta med EN hastighet vid 90 grader och gå upp i varv vid 95 grader?
Eller...
Betyder det att tempsensorn bara startar och håller ett konstant varvtal vid en temperartur mellan 90-95 grader?
Ska sägas att temperaturen på motorn håller sig strax över 90 grader när motorn är varm.

Jag lutar åt det första...
Varför? Jo på fläktmotorn sitter en tre-polig kontakt och kopplar jag in 12V där så får jag olika varvtal beroende på var jag lägger +12V .

Varför frågar jag då? Jo, jag märker inte att varvtalet på min fläktmotor varierar beroende på kylarvattnets temperartur när motorn är i gång.

Däremot på Brorsans Audi 100 Turbo -91:a där varierar varvtalet på fläktmotorn när motorn är  i gång.

Steg 1 är vid 90c

Steg 2 är vid 95c

Inte ovanligt att ett steg lägger av.

- - - -  Edit - - - -

"Termostatbrytare" benämns den hos VAG

Senast redigerat av it_mutt (19 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
20 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Intressant! Så även om jag inte har AC så skulle jag ha två olika farter på kylarfläkten!?

it_mutt Avstängd
20 juni 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Intressant! Så även om jag inte har AC så skulle jag ha två olika farter på kylarfläkten!?

Japp, ska vara så iaf.

Finns någon avart som har två elfläktar som båda styrs av den. Då går andra fläkten igång vid "steg 2" också.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
21 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

it_mutt Avstängd
21 juni 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Märkligt, alla jag har haft har varit tvåstegs. Men, jag har å andra sidan aldrig haft någon "c3" heller så det är möjligt att det är så på den.

C4:an min (utan ac), hade ett tvåstegssystem, samma sak med b5:an och sen efter det började man...ehm...Audi...låta systemet se annorlunda ut för fläktstyrningen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2018 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det verkar inte stämma enligt kopplingsschemat  (se Mekonomen) och dels det som står här.
"Kopplas på vid 95 grader och kopplas av vid 90". Alltså inte två farter på kylarfläkten.

https://autopartsmarket.eu/?action=cata … roup%5D%3D

Det var lite det jag hade i åtanke då min gamla 100 från -87 hade samma setup. Det vet jag för den började koka en vacker sommardag året 1992. Det var min förstabil som fick utstå mycket stryk och detta var det ända felet under det dryga året jag hade nöjet att bruka den i min ägo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang