Bonus-Malus syns i beställningsböckerna.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2018 · 17 376 Inlägg

Där jag jobbar finns även en ren PDI-anläggning. För de som inte vet: En anläggning som snabbt kollar över alla nya bilar innan de lämnar hamnen till återförsäljarna. Så de som passerar speglar rakt av det som säljs och beställs.

Det är ovanligt mycket motorstarka bensinbilar i nuläget... Alla ska ut nu. Antar att säljarna får ställa på vissa bilar innan de når kund av skatteskäl men det går ju inte att göra hur länge som helst. Eftersom det är högtryck får även jag ta på mig läderhandskarna och köra lite bil i nuläget. Har till och med passerat ett antal Grand Cherokee Trackhawk med 717hk under locket. Finns sämre arbeten.

Frågan är hur det ser ut om en månad? Misstänker att det blir övervägande hybrider som lämnar området. Personbilar med dieselmotor är redan extremt ovanligt.

Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
20 juni 2018 · 6 566 Inlägg

Tror det blir kommer bli låg försäljning i början och öka med tiden.. Även om det finns billiga hybrider och elbilar för en arbetares plånbok så är det inget som tilltalar mig.

De/Dem
Evildan
20 juni 2018 ·

Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Senast redigerat av Evildan (20 juni 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2018 · 17 376 Inlägg

Evildan skrev:
Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Jag delar inte helt din åsikt men det lär visa sig. I nuläget står jag och matar ut Kia Stinger med dubbelturbo på 370Hk. Pigga jävlar om du frågar mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
20 juni 2018 · 5 809 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Jag delar inte helt din åsikt men det lär visa sig. I nuläget står jag och matar ut Kia Stinger med dubbelturbo på 370Hk. Pigga jävlar om du frågar mig.

Kunde tänka mig en sådan med bakhjulsdrift och diesel men jag antar att de flesta är bensin med automatlåda och fyrhjulsdrift?

hardrox
21 juni 2018 · 731 Inlägg

Jag förstår att skatten blir skyhög på typ 717hk Cherokee men många "vanligare" bilar med mycket power blir inte så dyra att man behöver köpa en Prius.
Ta min bil som exempel, den skulle hamna runt 9500 / år istället för typ 2500, de är en ganska liten kostnad sett till det stora hela. Helt klart en fördel att köpa en innan 1juli men jag kan inte riktigt se att den summan skulle bli avgörande framåt, men nu pratar vi om premium bilar som är relativt dyra.

Jag tror att det kommer påverka väldigt hårt på dom bilarna som har billiga hästar, typ mustang som landar på extremt hög skatt i tre år, den lär få det kämpigt.

Audi RS3 (2018)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2018 · 17 376 Inlägg

hardrox skrev:
Jag förstår att skatten blir skyhög på typ 717hk Cherokee men många "vanligare" bilar med mycket power blir inte så dyra att man behöver köpa en Prius.
Ta min bil som exempel, den skulle hamna runt 9500 / år istället för typ 2500, de är en ganska liten kostnad sett till det stora hela. Helt klart en fördel att köpa en innan 1juli men jag kan inte riktigt se att den summan skulle bli avgörande framåt, men nu pratar vi om premium bilar som är relativt dyra.

Jag tror att det kommer påverka väldigt hårt på dom bilarna som har billiga hästar, typ mustang som landar på extremt hög skatt i tre år, den lär få det kämpigt.

Just Mustanger har vi ett gäng kvar. De lär nog bli lite svårsålda ja..

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-99ee602fa4edd23ee4329460cf600b84.jpg

Bilden från Mars i år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
21 juni 2018 · 4 030 Inlägg

Evildan skrev:
Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Jag delar inte din åsikt här. Många ointresserade som normalt kör typ toyota yaris och liknande som jag pratar med vill gärna ha hybrid och frågar mig om råd om dessa.

Min uppfattning är att nästan alla jag pratar med som bara vill ha en A till B bil är sugna på hybrid.
Flera av dem jag pratat med vet inte ens skillnad på en plugin hybrid vs en vanlig hybrid.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2018 · 17 376 Inlägg

zemet skrev:

Evildan skrev:
Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Jag delar inte din åsikt här. Många ointresserade som normalt kör typ toyota yaris och liknande som jag pratar med vill gärna ha hybrid och frågar mig om råd om dessa.

Min uppfattning är att nästan alla jag pratar med som bara vill ha en A till B bil är sugna på hybrid.
Flera av dem jag pratat med vet inte ens skillnad på en plugin hybrid vs en vanlig hybrid.

Samma här. "Men vi kan inte ha en hybrid för den måste ju laddas". Vi har som kund en stor biluthyrare och merparten av de bilar som beställs ifrån denna är just Optima/Niro Plug-in. Och de beställer sjuka mängder bilar. Tro mig på den punkten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 juni 2018 ·

zemet skrev:

Evildan skrev:
Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Jag delar inte din åsikt här. Många ointresserade som normalt kör typ toyota yaris och liknande som jag pratar med vill gärna ha hybrid och frågar mig om råd om dessa.

Min uppfattning är att nästan alla jag pratar med som bara vill ha en A till B bil är sugna på hybrid.
Flera av dem jag pratat med vet inte ens skillnad på en plugin hybrid vs en vanlig hybrid.

Det är i min mening då en fantastisk utveckling att pöbeln efter 20år av hybrider på marknaden faktiskt fått upp ögonen för dom, att det är ekonomiskt fördelaktigt påverkar förmodligen även det. Tyvärr har inte jag upplevt detta i lika stor utsträckning, men fingers crossed, plötsligt händer det.

Hybrid_ skrev:

zemet skrev:

Evildan skrev:
Vad tror ni? Blir de tomt på kunder hos de stackars handlare som inte har hybrider i sitt sortiment?

Nej kreti och pleti förblir oupplysta tillika trångsynta och köper vad skit som helst så länge den finns i en fin färg och har ett längre emblem än grannens bil.

Jag delar inte din åsikt här. Många ointresserade som normalt kör typ toyota yaris och liknande som jag pratar med vill gärna ha hybrid och frågar mig om råd om dessa.

Min uppfattning är att nästan alla jag pratar med som bara vill ha en A till B bil är sugna på hybrid.
Flera av dem jag pratat med vet inte ens skillnad på en plugin hybrid vs en vanlig hybrid.

Samma här. "Men vi kan inte ha en hybrid för den måste ju laddas". Vi har som kund en stor biluthyrare och merparten av de bilar som beställs ifrån denna är just Optima/Niro Plug-in. Och de beställer sjuka mängder bilar. Tro mig på den punkten.

20 år sedan hybrider började säljs till privatpersoner och 7år sedan laddhybrider lanserades och det har fortfarande inte skjunkigt in hos medelsvennebanan att bilarna går utmärkt att köra helt utan uppladdning.
Det dräller av Optimor i Sörmland med allehanda firmanamn på samt en god andel utan klistermärken. Toyota är frånåkta gällande pluggisarna för när var ande även om Aurisar säljer i takt med jordgubbar utanför Ica maxi i morgon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang