V50, -07 felkoder

soppan
20 juni 2018 · 4 Inlägg

Regnr FNT605 om ni behöver.
Får dessa 4 felkoder ganska omgående efter man börjat rulla bilen. Eller vid en inbromsning.
Eller om den står på tomgång. Ja dom kan dyka upp närsom.

Fått tillbaka den från verkstad idag. Dom säger den funkar som en klocka.
Inget snack om verkstan. Endast tips om vad göra med felkoderna.
Nån som har nå bra tips

http://soppan.com/bilda/20180620_195928.jpg
http://soppan.com/bilda/IMG_20180620_204953.jpg
http://soppan.com/bilda/IMG_20180620_205103.jpg
http://soppan.com/bilda/IMG_20180620_205125.jpg

När startspärren slår i så får man vänta ett tag innan den kan starta. Och då kan det funka ett hundra ta meter. Sen rycker det till och så kommer nån av ovan fel upp.

panda666
20 juni 2018 · 4 250 Inlägg

Har kört flertal sånna modeller på jobbet och ibland så när batteriet är kasst eller nått brukar det dyka upp massa sånna felkoder. Brukar hjälpa att ta en ordentlig runda så försvinner dom. Alla möjliga felkoder kan dyka upp ifall batteriet är svagt. Pröva köra en bit? Annars kan du radera och kolla igen om dom dyker upp

namcon
20 juni 2018 · 242 Inlägg

Vanlig fel som ger samma symptom är att kontakterna till säkringsboxen under handskfacket börjar lossna, bara trycka dit dem igen, är ganska vanligt innan faceliften kom. Dem ser ut att sitta men spärr grejen man drar i för att lossa dem är inte hela vägen i längre så att säga.

Senast redigerat av namcon (20 juni 2018)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
soppan
20 juni 2018 · 4 Inlägg

panda666 skrev:
Har kört flertal sånna modeller på jobbet och ibland så när batteriet är kasst eller nått brukar det dyka upp massa sånna felkoder. Brukar hjälpa att ta en ordentlig runda så försvinner dom. Alla möjliga felkoder kan dyka upp ifall batteriet är svagt. Pröva köra en bit? Annars kan du radera och kolla igen om dom dyker upp

Batteriet byttes i 28 mars. MS 242205
samma koder fortsatte komma upp
in på service och dom nollställde felkoderna vid mätarställning 242879
och efter det så funkade det bra fram till ms 245844 (nuvarande ms)
men nu har dom nollställt men nu fortsätterkoderna komma.

soppan
20 juni 2018 · 4 Inlägg

namcon skrev:
Vanlig fel som ger samma symptom är att kontakterna till säkringsboxen under handskfacket börjar lossna, bara trycka dit dem igen, är ganska vanligt innan faceliften kom. Dem ser ut att sitta men spärr grejen man drar i för att lossa dem är inte hela vägen i längre så att säga.

Jag var och kikade där precis nu.
tog lös samtliga stora grejjer. och tryckte tillbaka dom igen. tog mig ett provåk på 3 mil med kraftiga inbromsningar och accelerationer.

inte en gång under dom 3 milen kom dessa fel upp. så kanske det kan vara löst.

låter mig testa bilen under några dagar till för att se om det kan vara så att det inte kommer tillbaka.

namcon
21 juni 2018 · 242 Inlägg

soppan skrev:

namcon skrev:
Vanlig fel som ger samma symptom är att kontakterna till säkringsboxen under handskfacket börjar lossna, bara trycka dit dem igen, är ganska vanligt innan faceliften kom. Dem ser ut att sitta men spärr grejen man drar i för att lossa dem är inte hela vägen i längre så att säga.

Jag var och kikade där precis nu.
tog lös samtliga stora grejjer. och tryckte tillbaka dom igen. tog mig ett provåk på 3 mil med kraftiga inbromsningar och accelerationer.

inte en gång under dom 3 milen kom dessa fel upp. så kanske det kan vara löst.

låter mig testa bilen under några dagar till för att se om det kan vara så att det inte kommer tillbaka.

Vi får hoppas att det var så simpelt smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
panda666
21 juni 2018 · 4 250 Inlägg

soppan skrev:

namcon skrev:
Vanlig fel som ger samma symptom är att kontakterna till säkringsboxen under handskfacket börjar lossna, bara trycka dit dem igen, är ganska vanligt innan faceliften kom. Dem ser ut att sitta men spärr grejen man drar i för att lossa dem är inte hela vägen i längre så att säga.

Jag var och kikade där precis nu.
tog lös samtliga stora grejjer. och tryckte tillbaka dom igen. tog mig ett provåk på 3 mil med kraftiga inbromsningar och accelerationer.

inte en gång under dom 3 milen kom dessa fel upp. så kanske det kan vara löst.

låter mig testa bilen under några dagar till för att se om det kan vara så att det inte kommer tillbaka.

kör du ofta korta sträckor?

soppan
24 juni 2018 · 4 Inlägg

panda666 skrev:
kör du ofta korta sträckor?

Bumpvarning.

Ja det är oftare småkörning än längre sträckor om veckorna med bilen.

panda666
24 juni 2018 · 4 250 Inlägg

soppan skrev:

panda666 skrev:
kör du ofta korta sträckor?

Bumpvarning.

Ja det är oftare småkörning än längre sträckor om veckorna med bilen.

kanske därför bilen känner sig lite ledsen, får aldrig åka ut nån längre sträcka. Kanske skulle må bättre av att åka nån längre sträcka, pröva det;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang