Deffekt växellåde efter bilbärgning

BMW_Matt
23 juni 2018 · 4 Inlägg

Min BMW X3a bärgades efter en olycka och drogs då upp på en bärgningsbil med växeln i. Efter reparation av krockskadorna (mest plåtskador och kylare och hjulupphängning) så började en felkod med drivline problem att komma upp i diplayen. Efter ca 10-15 mils körning så har det nu visat  sig att det hela växellådan måste bytas en kostand på ca 70.000SEK. Jag undrar om det är troligt att problemet med växellådan uppsått pga av att bilen släpades upp på bärgningsbilen med växeln i 1ans läge? (jag ärä säker på att detta skedde eftersom jag lämnade bilen med växeln i och bilen var låst vid bärgningen. Jag undrar även vad annat som kan ha tagit skada pga släpningen med växeln i tex fördelarboxen för fyrhjuls drivningen Xdrive?

Tack för svar!!

Janneutanb
23 juni 2018 · 7 267 Inlägg

Nej det vore väldigt märkligt om en manuell bil skulle tagit skada av att dras en kort bit med växeln i.
Vad för felkod har du fått på drivlinan?
Hur mycket skadades i olyckan ?

Senast redigerat av Janneutanb (23 juni 2018)

panda666
23 juni 2018 · 4 228 Inlägg

har bmw sagt att du måste byta lådan? kolla med anann verkstad. Dom är helt galna dom där, säger att lådan måste bytas såfort en felkod uppstår. Kanske batteriet är dött eller nått annat relaterat som ger detta felkod. I annat fall så har bmw faktiskt ganska svaga lådor så inte helt ovanligt att dom rasar tyvärr. Hoppas att du har försäkring o sånt.

Soulman
23 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Om du nu med säkerhet vet att bilen bärgades med växeln i är det ju ett försäkringsärende. Det tillhör ju skadan.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Utmarks-Loke
24 juni 2018 · 5 809 Inlägg

Men är det en manuell eller automatväxlad bil? Om det är en manuell kan jag inte tro att lådan gått sönder, speciellt inte som bilen har fyrhjulsdrift också. Och vad är det för felmeddelande som en manuell låda skickar ut? Låter mycket märkligt. Eller är det en automatväxlad bil? Och vad exakt är det för felmeddelande och hur visar sig felet? Det saknas en väldig massa fakta, utan den kan man inte säga någonting om detta.

torsen
24 juni 2018 · 7 198 Inlägg

BMW_Matt skrev:
Min BMW X3a bärgades efter en olycka och drogs då upp på en bärgningsbil med växeln i. Efter reparation av krockskadorna (mest plåtskador och kylare och hjulupphängning) så började en felkod med drivline problem att komma upp i diplayen. Efter ca 10-15 mils körning så har det nu visat  sig att det hela växellådan måste bytas en kostand på ca 70.000SEK. Jag undrar om det är troligt att problemet med växellådan uppsått pga av att bilen släpades upp på bärgningsbilen med växeln i 1ans läge? (jag ärä säker på att detta skedde eftersom jag lämnade bilen med växeln i och bilen var låst vid bärgningen. Jag undrar även vad annat som kan ha tagit skada pga släpningen med växeln i tex fördelarboxen för fyrhjuls drivningen Xdrive?

Tack för svar!!

En erfaren och kunnig bärgare låser upp bilen (på sitt eget hemliga sätt) och lägger ur växeln.
Värre om framhjulen står snedställda.
Rattlåset når bärgaren inte på (utan våld).

Härutöver är det inte så smart att låsa bilen och inte invänta bärgaren.
Men det kanske uppstod personskador och då är man ursäktad.

Två frågor:

Om X3:an lämnas med 1:an i och sedan "tvångbogseras".
Är även framhjulsdriften inkopplad då?
BMW har ju ingen "riktig" 4x4-drift!
D v s permanent fyrhjulsdrift.

X3 har väl "elektrisk" parkeringsbroms?
I s f "bromsas väl bakhjulen dubbelt"?
D v s inte enbart transmissionen tar upp krafterna.
Med stor sannolikhet ENDAST bakbromsarna som tar upp krafterna.
Då går väl transmissions fri från misstankar att den skulle skadas vid en "tvångsbogsering"?

Eller tänker jag fel?

torsen
24 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Träffade nu på middagen en gammal bekant som är bärgare.
Han instämde i mitt påstående att växellådan inte kan skadas då den elektriska handbromsen automatiskt låser bakhjulen.
Dessutom sa han att bärgarna ofta har med en sprejflaska YES, eller annat diskmedel, och sprejar framför de hjul som inte roterar.
Så växellådan kan inte ha tagit skada av den korta uppsläpningen på bärgaren.

Djo
24 juni 2018 · 10 157 Inlägg

Vid en kolition kan elektronik ta skada,  En fördetta kolega lade ner flera veckors jobb på en v40 2015 som hade blivit rejält smäld och lagad, Han påpekade då att detta är varför tex bmw inte lagar krockade bilar i Tyskland.

Bara hans felsökning på den v40 var uppe i över 30 tusen och då var inte felet funnet änn detta fick försäkringsbolsget betala.

Så med modern känslig teknologi bör man passa sig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Som sagt, bmw har endå svaga växellådor somt det är, en krock här o där och bärgning eller what not kan i värsta fall resultera i ras. Även bara i vanlig motorvägskörning eller random vanlig körning kan saker ge upp i förrtid hos bmw, så detta känns inte alls konstigt för mig. Min rasade en vanlig dag när ja skulle bara in och parkera.

Utmarks-Loke
24 juni 2018 · 5 809 Inlägg

panda666 skrev:
Som sagt, bmw har endå svaga växellådor somt det är, en krock här o där och bärgning eller what not kan i värsta fall resultera i ras. Även bara i vanlig motorvägskörning eller random vanlig körning kan saker ge upp i förrtid hos bmw, så detta känns inte alls konstigt för mig. Min rasade en vanlig dag när ja skulle bara in och parkera.

Svaga växellådor? Om du räknar dom som svaga, vilken bil har då en stark låda?

panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
Som sagt, bmw har endå svaga växellådor somt det är, en krock här o där och bärgning eller what not kan i värsta fall resultera i ras. Även bara i vanlig motorvägskörning eller random vanlig körning kan saker ge upp i förrtid hos bmw, så detta känns inte alls konstigt för mig. Min rasade en vanlig dag när ja skulle bara in och parkera.

Svaga växellådor? Om du räknar dom som svaga, vilken bil har då en stark låda?

många andra märken? vet gamla volvos rullar 50.000mil me samma låda, gammel merca taxi över 50.000mil me samma låda, min e39 35.000mil vad ja vet samma låda. Aldrig hört om nån japanare som behövt byta låda??? Löjligt svaga lådor javvist, Läs på autopower folk som fått byta låda på bmw redan vid 4000 mil, andra vid mera eller mindre och på bilar som är runt 2015-2016 bara in o läs. Läs in också vid bimmerfest, och nej ingen som har lekt med bilen.

Utmarks-Loke
24 juni 2018 · 5 809 Inlägg

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
Som sagt, bmw har endå svaga växellådor somt det är, en krock här o där och bärgning eller what not kan i värsta fall resultera i ras. Även bara i vanlig motorvägskörning eller random vanlig körning kan saker ge upp i förrtid hos bmw, så detta känns inte alls konstigt för mig. Min rasade en vanlig dag när ja skulle bara in och parkera.

Svaga växellådor? Om du räknar dom som svaga, vilken bil har då en stark låda?

många andra märken? vet gamla volvos rullar 50.000mil me samma låda, gammel merca taxi över 50.000mil me samma låda, min e39 35.000mil vad ja vet samma låda. Aldrig hört om nån japanare som behövt byta låda??? Löjligt svaga lådor javvist, Läs på autopower folk som fått byta låda på bmw redan vid 4000 mil, andra vid mera eller mindre och på bilar som är runt 2015-2016 bara in o läs. Läs in också vid bimmerfest, och nej ingen som har lekt med bilen.

Menar du att X3 har svag låda, för din E39 är väl också en BMW? Annars kan du kolla in på PPF forum, där finns BMW som klarar 500-1000hk eller mer via en BMW-låda så de är inte generellt svaga.

panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:

Svaga växellådor? Om du räknar dom som svaga, vilken bil har då en stark låda?

många andra märken? vet gamla volvos rullar 50.000mil me samma låda, gammel merca taxi över 50.000mil me samma låda, min e39 35.000mil vad ja vet samma låda. Aldrig hört om nån japanare som behövt byta låda??? Löjligt svaga lådor javvist, Läs på autopower folk som fått byta låda på bmw redan vid 4000 mil, andra vid mera eller mindre och på bilar som är runt 2015-2016 bara in o läs. Läs in också vid bimmerfest, och nej ingen som har lekt med bilen.

Menar du att X3 har svag låda, för din E39 är väl också en BMW? Annars kan du kolla in på PPF forum, där finns BMW som klarar 500-1000hk eller mer via en BMW-låda så de är inte generellt svaga.

ja ja menar det på allvar. Min e39 är gammal så jag jämför med nyare moderna x3 som delar säkert delar med 3 och 5 serien eftersom dom har nästan likvärdiga lådor och motorer, läs hur många 3 och 5 serier har fått motorras samt lådsras, n47 tex och dåliga växellådor. dom som är trimmade har väl förstärkta lådor antar ja och liknande. Så varför ser man så ofta bmw lådor rasa på forums? det är inte bara en eller 2

panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

BMW owners report that the expensive transmission failures show up most often in 3 series cars as well as the X3 and X5 BMW SUVs.

taget från bimmerfest sticky.

granadadr
24 juni 2018 · 7 268 Inlägg

panda666 skrev:
BMW owners report that the expensive transmission failures show up most often in 3 series cars as well as the X3 and X5 BMW SUVs.

taget från bimmerfest sticky.

vad menas med det då ?? hehe fattar noll smile  att det är skräp??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Utmarks-Loke
24 juni 2018 · 5 809 Inlägg

Skulle snarare tro det är fördelningslådorna som gett upp när det står "transmission failure". De är känsliga och går sönder om man går upp en storlek på bakdäcken, skillnaden i rullomkrets mot framhjulen knäcker fördelningslådan

panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

granadadr skrev:

panda666 skrev:
BMW owners report that the expensive transmission failures show up most often in 3 series cars as well as the X3 and X5 BMW SUVs.

taget från bimmerfest sticky.

vad menas med det då ?? hehe fattar noll smile  att det är skräp??

hehe ja kanske^^ upp till var och en att bilda egen uppfattning tycker ja, men ja personligen tycker det.

torsen
24 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Skulle snarare tro det är fördelningslådorna som gett upp när det står "transmission failure". De är känsliga och går sönder om man går upp en storlek på bakdäcken, skillnaden i rullomkrets mot framhjulen knäcker fördelningslådan

Finns det folk som är så dumma att de på en 4-hjuldriven bil har olika stora hjul?
Skulle vara BMW-folket i så fall.
Läste en USA-enkät bland BMW-ägare.
Där trodde över hälften av de tillfrågade att deras bakhjulsdrivna BMW var framhjulsdrivna och att det inte fanns så gammalmodiga bilar som hade bakhjulsdrift nu för tiden.
Så över hälften av BMW-ägarna är, statistiskt sett, tekniska analfabeter.

Att BMW inte rosar marknaden kvalitets mässigt ställer jag, efter 4 BMW, upp på.

Minns bara att BMW köpte Land Rover.
Konstruerade den 5-cylindriga dieselmotorn kallad Storm.
När Ford övertog Land Rover satte de in en egenkonstruerad motor, kallad Puma.
BMW bidrog till att dra ner Land Rovers kvalitetsrykte till botten.
Har själv ägt både Storm och Puma.
Fast i ärlighetens tecken så låter Stormen snyggare.

Utmarks-Loke
24 juni 2018 · 5 809 Inlägg

torsen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Skulle snarare tro det är fördelningslådorna som gett upp när det står "transmission failure". De är känsliga och går sönder om man går upp en storlek på bakdäcken, skillnaden i rullomkrets mot framhjulen knäcker fördelningslådan

Finns det folk som är så dumma att de på en 4-hjuldriven bil har olika stora hjul?
Skulle vara BMW-folket i så fall.
Läste en USA-enkät bland BMW-ägare.
Där trodde över hälften av de tillfrågade att deras bakhjulsdrivna BMW var framhjulsdrivna och att det inte fanns så gammalmodiga bilar som hade bakhjulsdrift nu för tiden.
Så över hälften av BMW-ägarna är, statistiskt sett, tekniska analfabeter.

Att BMW inte rosar marknaden kvalitets mässigt ställer jag, efter 4 BMW, upp på.

Minns bara att BMW köpte Land Rover.
Konstruerade den 5-cylindriga dieselmotorn kallad Storm.
När Ford övertog Land Rover satte de in en egenkonstruerad motor, kallad Puma.
BMW bidrog till att dra ner Land Rovers kvalitetsrykte till botten.
Har själv ägt både Storm och Puma.
Fast i ärlighetens tecken så låter Stormen snyggare.

Om jag förstår rätt är det Td5 som även kallas för Storm. Jag läser att det var några småproblem med den motorn de första två åren men att den ansågs som mycket driftsäker och bra sedan?

fish Allfixare
24 juni 2018 · 1 475 Inlägg

Och vad har allt det här snacket om landrovers motorer att göra med TS växellåda? TS, är det en manuell eller en automat? Lämnade du växeln i istället för handbromsen, eller va den i också? Jag skulle tro att transmission en kan ha tagit skada Ja om bilen har tvingats upp på bägaren så t, ex framhjulen har studsat mot asfalten. Bärgare är inte direkt försiktiga alla gånger, i synnerhet om dom är rätt säkra på att bilen inte ska lagas (kan ju dom omöjligen veta i förhand, men dom kan väl gissa antar jag) Obs inte alla bärgare såklart. Jag hade ringt försäkringsbolaget och förklarat att bilen va helt OK innan, du vet hur den drogs upp på flaket och att lådan bör bytas med bekostnad av din försäkring eller möjligen bärgarens försäkring, troligtvis vägrar bärgaren om du eller bilnyckeln inte fanns tillgänglig, då kan det ju ha vart svårt att göra på annat vis för han/hon. Vi har fått för lite info helt enkelt för att kunna hjälpa dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang