Topplockspackning sönder peugeot 207 - söker råd inför beslut

Fiskekyrka
24 juni 2018 · 8 Inlägg

Hej!
Jag har en peugeot 207 som rullat snart 16k mil och är fyllda 10 år(min första bil). Troligen har topplockspackningen gått; kylarvätskan minskar ganska snabbt och när jag var inne med den så hittade de inget läckage. Vi har kollat på oljan och tycker inte att den är vitaktig eller ngt sådant och notorn ryker inte. Vi testade tätningsmedel och vätskan höll sig bra i kanske drygt en månad men har nu sakta börjat gå ner igen.

Det jag söker hjälp för är vad ni tycker att vi ska göra. Vi är studenter och har inte ett absolut behov av bil men använder den ändå flitigt. Vi står mellan att antingen göra oss av med bilen och sedan köpa en ny, betydligt modernare, om något/ngra år. Det andra vi funderar på är att "köra slut den".

Hur länge tror ni bilen håller? Jag vet att motorn kan ta skada men hur yttrar det sig? Kommer bilen att plötsligt ge upp och så står vi där vid vägkanten? Eller kommer man kunna märka det, ex att det börjar ryka kraftigt eller ngt? Kan man testa att köra på tätningsmedel ännu en gång?

Tackar väldigt mycket på förhand för eventuella råd/tips!

Senast redigerat av Fiskekyrka (24 juni 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juni 2018 · 14 007 Inlägg

Fiskekyrka skrev:
Hej!
Jag har en peugeot 207 som rullat snart 16k mil och är fyllda 10 år(min första bil). Troligen har topplockspackningen gått; kylarvätskan minskar ganska snabbt och när jag var inne med den så hittade de inget läckage. Vi har kollat på oljan och tycker inte att den är vitaktig eller ngt sådant och notorn ryker inte. Vi testade tätningsmedel och vätskan höll sig bra i kanske drygt en månad men har nu sakta börjat gå ner igen.

Det jag söker hjälp för är vad ni tycker att vi ska göra. Vi är studenter och har inte ett absolut behov av bil men använder den ändå flitigt. Vi står mellan att antingen göra oss av med bilen och sedan köpa en ny, betydligt modernare, om något/ngra år. Det andra vi funderar på är att "köra slut den".

Hur länge tror ni bilen håller? Jag vet att motorn kan ta skada men hur yttrar det sig? Kommer bilen att plötsligt ge upp och så står vi där vid vägkanten? Eller kommer man kunna märka det, ex att det börjar ryka kraftigt eller ngt? Kan man testa att köra på tätningsmedel ännu en gång?

Tackar väldigt mycket på förhand för eventuella råd/tips!

Så kan det mycket väl bli. Rinner det ut för mycket kylvätska så kan motorn skära p.g.a. för hög temperatur. Hur ni ska göra är ert val.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Fiskekyrka skrev:
Hej!
Jag har en peugeot 207 som rullat snart 16k mil och är fyllda 10 år(min första bil). Troligen har topplockspackningen gått; kylarvätskan minskar ganska snabbt och när jag var inne med den så hittade de inget läckage. Vi har kollat på oljan och tycker inte att den är vitaktig eller ngt sådant och notorn ryker inte. Vi testade tätningsmedel och vätskan höll sig bra i kanske drygt en månad men har nu sakta börjat gå ner igen.

Det jag söker hjälp för är vad ni tycker att vi ska göra. Vi är studenter och har inte ett absolut behov av bil men använder den ändå flitigt. Vi står mellan att antingen göra oss av med bilen och sedan köpa en ny, betydligt modernare, om något/ngra år. Det andra vi funderar på är att "köra slut den".

Hur länge tror ni bilen håller? Jag vet att motorn kan ta skada men hur yttrar det sig? Kommer bilen att plötsligt ge upp och så står vi där vid vägkanten? Eller kommer man kunna märka det, ex att det börjar ryka kraftigt eller ngt? Kan man testa att köra på tätningsmedel ännu en gång?

Tackar väldigt mycket på förhand för eventuella råd/tips!

byt in den hos en handlare kanske mot nått billigare/besiktad?byt in den mot nått som funkar och är besiktad. Kanske är nån slang eller nått som läcker eller så kanske är kylaren slut, svårt att se ibland varifrån skiten försvinner.

volvo245amazon
24 juni 2018 · 110 Inlägg

Försök att hitta var vattnet tar vägen.
Med tur bara något enkelt att fixa - byta.
Annars kommer ett motor ras ganska snart.
Eller som "Panda 666" skrev - sälj eller byt in och skaffa något som fungerar.
lycka till

Fiskekyrka
24 juni 2018 · 8 Inlägg

Tack för svar! Vad tror ni om att använda topplockstätningsmedel igen? Förstår att det inte är en långsiktig lösning men tänker om vi kan ta oss igenom sommaren typ wink Min fundering är alltså om det kan förvärra situationen att testa med ytterligare en flaska?

panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Fiskekyrka skrev:
Tack för svar! Vad tror ni om att använda topplockstätningsmedel igen? Förstår att det inte är en långsiktig lösning men tänker om vi kan ta oss igenom sommaren typ wink Min fundering är alltså om det kan förvärra situationen att testa med ytterligare en flaska?

hur ofta fyller ni i glykol? varje dag? varje vecka? alla mina bmw tex har ja alltid behövt fylla i glykol varje 3-4veckor. Så har det alltid varit i alla mina bmw tex. ingen av dom har rasat och har alltid kört så, brukade alltid kolla oljenivå och glykolnivå varje vecka eller så.

Fiskekyrka
24 juni 2018 · 8 Inlägg

panda666 skrev:

Fiskekyrka skrev:

hur ofta fyller ni i glykol? varje dag? varje vecka? alla mina bmw tex har ja alltid behövt fylla i glykol varje 3-4veckor. Så har det alltid varit i alla mina bmw tex. ingen av dom har rasat och har alltid kört så, brukade alltid kolla oljenivå och glykolnivå varje vecka eller så.

Innan vi hällde i tätningsmedlet så gick det kanske ner från max-strecket till min på kanske 2-3 veckor, +/-. Jaså? yikes När vi var inne hos verkstaden så sade han att man i princip inte behöver fylla på glykol, därför han felsökte efter läckage.

torsen
24 juni 2018 · 7 198 Inlägg

1. Topplockstätningsmedel finns inte.
Kylartätningsmedel finns.
Nackdelen med det är att det blir en beläggning över allt i kylsystemet.
Således även i värmeradiatorn, vars förmåga att avge värme sätts ner.

2. Kolla NOGA under så att det inte bara är en slangklämma att dra åt.
Alternativt någon av kylvattenslangarna som håller på att ge upp.

3. Kör du och håller kollen på tempmätaren så ser du när motortempen blir för hög.
Då bara att stänga av motorn, kolla om den kokar, avvakta till kylvätskan svalnat.
Om det fortfarande finns kylvätska i expansionskärlet är det ingen överhängande fara.
Bara att fylla på.

4. Ett tips är att slå på full värme så kanske temperaturen går ner.

B t w så genomled jag en sommar med en Opel Rekord där man var tvungen att köra med full värme året runt efter kylarcement i kylsystemet. Varmt som bara den i bilen sommartid, och minst sagt blygsam värme på vintern. Suck.

panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Fiskekyrka skrev:

panda666 skrev:

Fiskekyrka skrev:

hur ofta fyller ni i glykol? varje dag? varje vecka? alla mina bmw tex har ja alltid behövt fylla i glykol varje 3-4veckor. Så har det alltid varit i alla mina bmw tex. ingen av dom har rasat och har alltid kört så, brukade alltid kolla oljenivå och glykolnivå varje vecka eller så.

Innan vi hällde i tätningsmedlet så gick det kanske ner från max-strecket till min på kanske 2-3 veckor, +/-. Jaså? yikes När vi var inne hos verkstaden så sade han att man i princip inte behöver fylla på glykol, därför han felsökte efter läckage.

Så släng in färdigblandad glykol och kör och ha koll på tempen, om det är varje 2-3 veckor så kanske ni överlever ett bra tag. Men blir det att ni behöver fylla varje dag då kanske det är dags för nått. Men som flera har sagt kolla igenom ifall det läcker nånstans eller nån slang osv. Ser kylaren fräsch ut? häll i mer medel i kylarn så kanske den täpper till eller nått. Annars äre bara byta in mot nått annat som funkar. Finns masssssor me bilar hos handlare besiktade och färdiga att köra. Ni kanske inte ens behöver lägga nått emellan.

jaka54
24 juni 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Någonstans måste vattnet läcka ut!
Om det inte är via en trasig topplockspackning (inte troligt i det här fallet då oljan inte är brun/vit eller att det bubblar i expansionskärlet) så kan det vara en trasig kylare,en trasig vattenpump eller något så enkelt som en slang som läcker.
Det kan också vara värmepaketet!
En ny kylare kostar inte mer än en tusing , likså en vattenpump och bägge är enkla att byta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2018 · 17 380 Inlägg

Gyllende regel: Om bilen kostar hälften av bilens värde eller mer att laga så gör man inte det. Kolla på blocket vad den kan tänkas vara värd (inte bilprissidor)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Kolla runt lite på småfirmor vad dom tar för att byta packningen vetja. .
Ibland kan man ha tur..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2018 · 13 673 Inlägg

åk till en riktig verkstad..  alltså ingen märkesverkstad utan en bra liten verkstad med mekaniker med hjärnor istället för det där byta ut mentalitetet som många har..

sen ska du se att dom hittar läckan.    eller var vattnet tar i vägen.. för någonstans tar det vägen och det ska gå att se antingen var det droppar eller att det rinner ner i cylindrarna

jag tror på ett mindre läckage som säkert visar sig när bilen går från varm till kall eller liknande..  med andra ord ett läckage som är svår att hitta om man inte tänker när man provtrycker kylarsystemet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
24 juni 2018 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
åk till en riktig verkstad..  alltså ingen märkesverkstad utan en bra liten verkstad med mekaniker med hjärnor istället för det där byta ut mentalitetet som många har..

sen ska du se att dom hittar läckan.    eller var vattnet tar i vägen.. för någonstans tar det vägen och det ska gå att se antingen var det droppar eller att det rinner ner i cylindrarna

jag tror på ett mindre läckage som säkert visar sig när bilen går från varm till kall eller liknande..  med andra ord ett läckage som är svår att hitta om man inte tänker när man provtrycker kylarsystemet

allt detta kommer givetvis att kosta bra vart än ts bestämmer sig för att lämna in bilen. åk till nån mack och lyft upp skiten och kolla me ficklampa som en galning, hittar ni inget så skiti det och kör bara. fyll på me glykol när det behövs. Har kört så förr i flera månader utan problem, men du kanske inte har lika mycket tur()smile)

torsen
24 juni 2018 · 7 198 Inlägg

chanstagarn skrev:
Kolla runt lite på småfirmor vad dom tar för att byta packningen vetja. .
Ibland kan man ha tur..

Vilken packning??????
Eftersom det varken finns olja i vattnet eller vatten i oljan, enligt ts, så är det väl inte topplockspackning som ska bytas?????
Vilken annan packning är det som ska bytas??????

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 juni 2018 · 14 007 Inlägg

torsen skrev:

chanstagarn skrev:
Kolla runt lite på småfirmor vad dom tar för att byta packningen vetja. .
Ibland kan man ha tur..

Vilken packning??????
Eftersom det varken finns olja i vattnet eller vatten i oljan, enligt ts, så är det väl inte topplockspackning som ska bytas?????
Vilken annan packning är det som ska bytas??????

Torsen har nog en befogad undring.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 juni 2018 · 13 673 Inlägg

torsen skrev:

chanstagarn skrev:
Kolla runt lite på småfirmor vad dom tar för att byta packningen vetja. .
Ibland kan man ha tur..

Vilken packning??????
Eftersom det varken finns olja i vattnet eller vatten i oljan, enligt ts, så är det väl inte topplockspackning som ska bytas?????
Vilken annan packning är det som ska bytas??????

nu kan iof packningen vara gången för 100% att det rinner ner i oljan eller olja i vattnet är det aldrig..
kan läcka kall och täta sig när den blir varm

även om jag oxå finner det rätt otroligt att det verkligen är det som är felet..

tror mer på någon slang som läcker när systemet är avlastat men tätar under tryck eller liknande problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2018 · 17 380 Inlägg

Visst kan packningen vara slut som Growe påpekar. Men det kan lika gärna vara läcka någonstans. Vi har en liten pump som man kan provtrycka systemet med. Upp till 2,5 bar innan dess egen ventil löser ut. En sådan enkel felsökning borde vara en bra start.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
25 juni 2018 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Visst kan packningen vara slut som Growe påpekar. Men det kan lika gärna vara läcka någonstans. Vi har en liten pump som man kan provtrycka systemet med. Upp till 2,5 bar innan dess egen ventil löser ut. En sådan enkel felsökning borde vara en bra start.

X 2!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang