945 LTT 1997 Orolig tomgång, skakar mycket vid tomgång, något knackar vid tomgång, tvekar under gas.

turbotukt
25 juni 2018 · 3 Inlägg

• Bilmodell
Volvo 945 LTT Classic
B230FK

• Årsmodell
1997

• Miltal
27XXX

• Modifikationer på bilen 
Bytt till justerbar wastegate.
Chiptrim till tänd och bränslebox.

• Hur yttrar sig felet? 
Inga varningslampor.
Den skakar mer än innan vid tomgång, jag har svårt att förklara det förutom att säga att det är ganska rejält(?).
Höjde laddtrycket genom att skruva till wastegaten idag, då började den tveka lite oavsett i varvtal samt oavsett gas så länge det var lite gas. Körde på 0.5~bar tidigare utan problem, men idag skulle jag öka och körde på ca 0.9 och då började den tveka. Sänkte ned trycket till 0.7 bar. Verkade fungera bra tills jag åkte ut på motorvägen och skulle åka hemåt, åkte kanske 10 mil och sen började den tveka igen, dock på 0.7bar. När jag kom hem sänkte jag tillbaka staget till 0.5bar och nu tvekar den inte alls på samma sätt utan endast om jag gasar väldigt lite.

Tomgången går mellan 1000-800 rpm, och bilen skakar väldigt mycket nu, mer än innan som sagt.
Den tvekar nu om jag ligger under 2000rpm ungefär skulle jag säga, men märks definitivt inte på samma sätt som den gjorde när trycket var högre, och inte alls lika frekvent.

Knacket hörde jag inte förrän jag hade testat bilen efter att jag ställt ned trycket ännu en gång, alltså till 0.5bar och hade stannat hemma igen. Jag stängde snabbt av bilen i panik och började googla på alla problem som det kunde vara av.
Vill helst inte ha s.k. rodknock och hoppas därför på att det kan ha varit en effekt av att avgasröret inte verkar vara helt 100% original och därför kanske inte upphängt perfekt, med andra ord skakar så att det låter.

Problemet uppstod alltså idag och jag har kört på 0.5bar ett tag nu utan problem, alltså uppstod problemen idag.

Jag har hört med min far och han tror att det kan vara tändningen, att tändstiften kanske skulle ha blivit dåliga, eller att fördelarlocket eller rotorn har blivit dålig. Just skakningarna är intensiva typ varannan sekund eller så. Eftersom att jag har tummen mitt i handen så ska han hjälpa mig att kolla upp det här om någon dag. Jag uppdaterar allt eftersom.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Höjt/Sänkt laddtryck.
Jag har kollat på LMM och den ser bra ut, alltså inget smuts som eventuellt skulle ha kunnat komma genom filtret eller så. Blir att felsöka denna genom att koppla ur den när min far är med.
Kollat oljelocket om någon kylarvätska var där i, vilket det inte var.

Om det är någon mer information som ni undrar över så får ni jättegärna ställa frågor och jag kommer försöka svara dom så gott jag kan, jag är ingen mekaniker och är alltså inte den kunnigaste.

Senast redigerat av turbotukt (25 juni 2018)

turbotukt
26 juni 2018 · 3 Inlägg

Bump

Martin_volvo940
2 juli 2018 · 63 Inlägg

turbotukt skrev:
• Bilmodell
Volvo 945 LTT Classic
B230FK

• Årsmodell
1997

• Miltal
27XXX

• Modifikationer på bilen 
Bytt till justerbar wastegate.
Chiptrim till tänd och bränslebox.

• Hur yttrar sig felet? 
Inga varningslampor.
Den skakar mer än innan vid tomgång, jag har svårt att förklara det förutom att säga att det är ganska rejält(?).
Höjde laddtrycket genom att skruva till wastegaten idag, då började den tveka lite oavsett i varvtal samt oavsett gas så länge det var lite gas. Körde på 0.5~bar tidigare utan problem, men idag skulle jag öka och körde på ca 0.9 och då började den tveka. Sänkte ned trycket till 0.7 bar. Verkade fungera bra tills jag åkte ut på motorvägen och skulle åka hemåt, åkte kanske 10 mil och sen började den tveka igen, dock på 0.7bar. När jag kom hem sänkte jag tillbaka staget till 0.5bar och nu tvekar den inte alls på samma sätt utan endast om jag gasar väldigt lite.

Tomgången går mellan 1000-800 rpm, och bilen skakar väldigt mycket nu, mer än innan som sagt.
Den tvekar nu om jag ligger under 2000rpm ungefär skulle jag säga, men märks definitivt inte på samma sätt som den gjorde när trycket var högre, och inte alls lika frekvent.

Knacket hörde jag inte förrän jag hade testat bilen efter att jag ställt ned trycket ännu en gång, alltså till 0.5bar och hade stannat hemma igen. Jag stängde snabbt av bilen i panik och började googla på alla problem som det kunde vara av.
Vill helst inte ha s.k. rodknock och hoppas därför på att det kan ha varit en effekt av att avgasröret inte verkar vara helt 100% original och därför kanske inte upphängt perfekt, med andra ord skakar så att det låter.

Problemet uppstod alltså idag och jag har kört på 0.5bar ett tag nu utan problem, alltså uppstod problemen idag.

Jag har hört med min far och han tror att det kan vara tändningen, att tändstiften kanske skulle ha blivit dåliga, eller att fördelarlocket eller rotorn har blivit dålig. Just skakningarna är intensiva typ varannan sekund eller så. Eftersom att jag har tummen mitt i handen så ska han hjälpa mig att kolla upp det här om någon dag. Jag uppdaterar allt eftersom.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Höjt/Sänkt laddtryck.
Jag har kollat på LMM och den ser bra ut, alltså inget smuts som eventuellt skulle ha kunnat komma genom filtret eller så. Blir att felsöka denna genom att koppla ur den när min far är med.
Kollat oljelocket om någon kylarvätska var där i, vilket det inte var.

Om det är någon mer information som ni undrar över så får ni jättegärna ställa frågor och jag kommer försöka svara dom så gott jag kan, jag är ingen mekaniker och är alltså inte den kunnigaste.

Hade fel på min med att min ville dö på tom gång gick rätt bra höga varv men släppte du gasen ville han dö. Kollade lmm såg bra ut och kunde inte fatta vad som va fel. Av ren har lite att göra så byte jag lmm till en annan och pang bilen gick super på tomgång igen stabil och fin. Så behöver inte alltid synas nåt för det ska va fel. Testa byt om du kan.

turbotukt
6 juli 2018 · 3 Inlägg

Martin_volvo940 skrev:

turbotukt skrev:
• Bilmodell
Volvo 945 LTT Classic
B230FK

• Årsmodell
1997

• Miltal
27XXX

• Modifikationer på bilen 
Bytt till justerbar wastegate.
Chiptrim till tänd och bränslebox.

• Hur yttrar sig felet? 
Inga varningslampor.
Den skakar mer än innan vid tomgång, jag har svårt att förklara det förutom att säga att det är ganska rejält(?).
Höjde laddtrycket genom att skruva till wastegaten idag, då började den tveka lite oavsett i varvtal samt oavsett gas så länge det var lite gas. Körde på 0.5~bar tidigare utan problem, men idag skulle jag öka och körde på ca 0.9 och då började den tveka. Sänkte ned trycket till 0.7 bar. Verkade fungera bra tills jag åkte ut på motorvägen och skulle åka hemåt, åkte kanske 10 mil och sen började den tveka igen, dock på 0.7bar. När jag kom hem sänkte jag tillbaka staget till 0.5bar och nu tvekar den inte alls på samma sätt utan endast om jag gasar väldigt lite.

Tomgången går mellan 1000-800 rpm, och bilen skakar väldigt mycket nu, mer än innan som sagt.
Den tvekar nu om jag ligger under 2000rpm ungefär skulle jag säga, men märks definitivt inte på samma sätt som den gjorde när trycket var högre, och inte alls lika frekvent.

Knacket hörde jag inte förrän jag hade testat bilen efter att jag ställt ned trycket ännu en gång, alltså till 0.5bar och hade stannat hemma igen. Jag stängde snabbt av bilen i panik och började googla på alla problem som det kunde vara av.
Vill helst inte ha s.k. rodknock och hoppas därför på att det kan ha varit en effekt av att avgasröret inte verkar vara helt 100% original och därför kanske inte upphängt perfekt, med andra ord skakar så att det låter.

Problemet uppstod alltså idag och jag har kört på 0.5bar ett tag nu utan problem, alltså uppstod problemen idag.

Jag har hört med min far och han tror att det kan vara tändningen, att tändstiften kanske skulle ha blivit dåliga, eller att fördelarlocket eller rotorn har blivit dålig. Just skakningarna är intensiva typ varannan sekund eller så. Eftersom att jag har tummen mitt i handen så ska han hjälpa mig att kolla upp det här om någon dag. Jag uppdaterar allt eftersom.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Höjt/Sänkt laddtryck.
Jag har kollat på LMM och den ser bra ut, alltså inget smuts som eventuellt skulle ha kunnat komma genom filtret eller så. Blir att felsöka denna genom att koppla ur den när min far är med.
Kollat oljelocket om någon kylarvätska var där i, vilket det inte var.

Om det är någon mer information som ni undrar över så får ni jättegärna ställa frågor och jag kommer försöka svara dom så gott jag kan, jag är ingen mekaniker och är alltså inte den kunnigaste.

Hade fel på min med att min ville dö på tom gång gick rätt bra höga varv men släppte du gasen ville han dö. Kollade lmm såg bra ut och kunde inte fatta vad som va fel. Av ren har lite att göra så byte jag lmm till en annan och pang bilen gick super på tomgång igen stabil och fin. Så behöver inte alltid synas nåt för det ska va fel. Testa byt om du kan.

Jag ordnade det, var isoleringen på ett tändstift som hade pajat, så förmodligen tände den på tre cylindrar konstant och lite hipp som happ på fjärde.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang