Audi A4 1.8ts 2004. abs samt esp lyser + hastighetsmätare dör.

PjukeN
1 juli 2018 · 18 Inlägg

Tjena!

Har ett problem med audin att abs samt esp lyser + hastighetsmätare dör. De uppstår oftast när jag bromsar in och stannar. då räcker det med att starta om bilen så funkar allt normalt igen (oftast, ibland 2-3 gånger). De händer inte vid varje inbromsning.
När jag bromsar ibland så känner man att abs:en jobbar nån sekund precis som att nått hjul skulle tappa fäste trots att de inte gör det.

Har prova läst av bilen med en enklare obd läsare + app till telefon. får inte upp några felkoder, men den kanske är för "dålig" för att se dessa.

nån som varit med om detta och vet vart man ska börja?

ska ta bilen till nån med en bättre obd läsare och se om man får fram några koder då nånting framöver.

Men tänkte jag kunde kolla här först ifall någon varit med om samma.

Mvh olle

Audi A4 1.8TS "STCC" (2004)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det låter som elektronikfel och då kan man känna över relevanta/abs elanslutningar och ev motionera dom.
Annars är det tyvärr dyrbar felkodsutläsning som hägrar..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
1 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Det behöver verkligen inte vara dyrt!

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zzr94092
1 juli 2018 · 4 378 Inlägg

Har varit med om att bilen"abs:ar" trots att den inte gör/ska göra det, visade sig vara en defekt givare..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Soulman skrev:
Det behöver verkligen inte vara dyrt!

Eh, jag grundade det på den billiga läsaren som ts förfogade över..smile
Ska audiverkstaden kika så kan det nog kosta, men hörnverkstaden kanske BARA tar nån hundralapp..
Så frågan är vilket som är mest prisvärt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
2 juli 2018 · 4 014 Inlägg

u281 finns, var dock beredd på att Postmord lägger på sina avgifter
https://www.ebay.com/sch/eBay-Motors/60 … ;_nkw=U281

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
marcus80 Sir
2 juli 2018 · 935 Inlägg

chanstagarn skrev:

Soulman skrev:
Det behöver verkligen inte vara dyrt!

Eh, jag grundade det på den billiga läsaren som ts förfogade över..smile
Ska audiverkstaden kika så kan det nog kosta, men hörnverkstaden kanske BARA tar nån hundralapp..
Så frågan är vilket som är mest prisvärt..

Sist jag var på Audi och nollade felkoder gick det på 300:- vilket inte jag tycker är dyrt. Så det är inte alltid det kostar.
Fick hjälp på Volvo (bilia i Strängnäs) att ta bort låsbultar, kostade inget. Så frågar man snällt kan dom hjälpa en ändå

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
PjukeN
14 juli 2018 · 18 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har varit med om att bilen"abs:ar" trots att den inte gör/ska göra det, visade sig vara en defekt givare..

okej vilken givare? nån av ABS givarna?

UPPDATERING. har ohm mätt alla 4 abs givarna och dom pendlar mellan 1600-1800 ohm när man snurrar försiktigt på hjulet man mäter på.
höger fram pendlade mellan 1500-2000 ohm så den var mest "orolig" men tycker inte de borde va nått problem ändå?

Har I dagarna även fått fram en felkod som kom I och med att motorlampan börjat lysa nu också.

P0501 - Vehicle speed sensor "A" Range/Performance

Kan denna mena någon av ABS givarna? Eller är det någon annan givare?

Har googlat lite och fått fram att de sitter en givare på motorn ungeför vid oljefiltret som kan ha med denna felkod att göra. men de känns konstigt att den skulle ha med hastighetsvisningen att göra.

Audi A4 1.8TS "STCC" (2004)
zzr94092
14 juli 2018 · 4 378 Inlägg

Tycker att det låter som en ABS givare..eller är det lösa tandhjul på den bilen? När du mäter ohm värden så ska du inte snurra på hjulen,mäter du däremot milivolt så ska du snurra på hjulet,..

Lasse62
14 juli 2018 · 292 Inlägg

Har du möjligen eftermarknads xenon?

PjukeN
15 juli 2018 · 18 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tycker att det låter som en ABS givare..eller är det lösa tandhjul på den bilen? När du mäter ohm värden så ska du inte snurra på hjulen,mäter du däremot milivolt så ska du snurra på hjulet,..

okej ja jag är lite lur på det jag med. lösa tandhjul? när man tittar in I hålet om man tar bort en abs givare ser de ut som en kugg krans  som eller vad man ska kalla det, som sitter på driv axeln.
ska prova mäta om igen nästa gång jag blir ledig.


Lasse62 skrev:
Har du möjligen eftermarknads xenon?

Jag hade förut på halvljusen. dock ligger ballasterna fortfarande kvar I motorutrymmet, ska plocka bort dom för dom kanske kan störa?

Audi A4 1.8TS "STCC" (2004)
Soulman
15 juli 2018 · 1 271 Inlägg

PjukeN skrev:

zzr94092 skrev:
Tycker att det låter som en ABS givare..eller är det lösa tandhjul på den bilen? När du mäter ohm värden så ska du inte snurra på hjulen,mäter du däremot milivolt så ska du snurra på hjulet,..

okej ja jag är lite lur på det jag med. lösa tandhjul? när man tittar in I hålet om man tar bort en abs givare ser de ut som en kugg krans  som eller vad man ska kalla det, som sitter på driv axeln.
ska prova mäta om igen nästa gång jag blir ledig.


Lasse62 skrev:
Har du möjligen eftermarknads xenon?

Jag hade förut på halvljusen. dock ligger ballasterna fortfarande kvar I motorutrymmet, ska plocka bort dom för dom kanske kan störa?

Leta upp någon med VCDS eller liknande så kommer du spare en hel del tid och huvudbry. Det ska ligga felkod om abs lampan varit tänd. Dessutom kan du då få hjälp att läsa alla värden från sensorerna.

Som föreslaget av Lasse62 så kan ballaster av dålig kvalite ställa till djävulska saker när de läcker ohemula mängder elektriska emissioner. I synnerhet om de är direkt kopplade på lampmatningen och inte via extra relä. Många ECU har brunnit upp på det sättet, eller skapat obegripliga fel.

Senast redigerat av Soulman (15 juli 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zzr94092
15 juli 2018 · 4 378 Inlägg

Då har du en "kuggkrans"..Kolla så att kransen inte är avrostad ,vilket gör att det blir många fel. Nyare bilar har det inbyggt i lagret..Med dator så kan man läsa av hjul för hjul..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang