Volvo 850 t5 1994 dör plötsligt

Calibranissen
6 juli 2018 · 148 Inlägg

Hej garaget vänner!

Nu var det ett tag sen jag var aktiv här men jag har en fråga till er som är duktiga på Volvo 850 t5.

Jag har en chippad 850 som funkat problemfritt i 3 år nu men nyligen startade ett problem jag inte riktigt kan reda ut...

Bilen kan plötsligt dö under körning/efter bilen stått en stund och den vägrar att starta igen men efter en stund startar den och går normalt igen.

Detta händer inte så ofta dock och det är det som förvånar mig...
Detta händer ibland med 1 veckas mellanrum och ibland 2-3 veckors mellanrum...
Hade det varit bränslepump, relä eller dyligt borde detta hända oftare är min tanke...

Idag när far kom förbi hände det igen men denna gången hade bilen stått ett tag, då startade den och dog sedan direkt, efter det gick den ej att starta, kollade bränslet och den fick inget, efter ca10 min startade den igen och går normalt igen.

Inga felkoder finns registrerade förutom förvärming till lambda som skall bytas inom kort

Spec på bilen:
Volvo 850 t5 1994
Steg 3 autech chippad
3” JT SUPERFLOW HELSATS
K&n sportluftfilter
Alla vacuum slangar nya
Vacuumträd bytt
Tryckrör 2,5”
Ny orginalturbo (td04 15g)
Arm magnetventil
Ca 25000 mil på mätarn
Vinterförvarad de senaste 10 åren

Tacksam för svar /Ola

Calibranissen
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade tvångskört bränslepumpen i det läget när det strular för att verifiera om det är den eller ej.
Bara chansbyta blir dyrt..

Senast redigerat av chanstagarn (6 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Marlboroman
7 juli 2018 · 8 228 Inlägg

Antingen reläet till bränslepumpen eller huvudreläet. Båda är klassiker och ger såna symptom.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Calibranissen
7 juli 2018 · 148 Inlägg

Tack för svar. Dock är det väldigt random när detta händer, men när min far var här kollade vi pumpen och den gick trots att insprutningen ej fick nån soppa... pratade med en vän och han sa samma som er = bränslereläet, men det kan även vara bränslefiltret vilket ej är bytt under mina 3 år som ägare till den.

Calibranissen
VD-Design
9 juli 2018 · 1 324 Inlägg

Haft samma fel. Byta filter och relä så ska de fungera! Är även vanligt pumpen ger upp.. smile filtret ger mer symtom att den hackar lite under färd...

Senast redigerat av VD-Design (9 juli 2018)

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Calibranissen
11 juli 2018 · 148 Inlägg

VD-Design skrev:
Haft samma fel. Byta filter och relä så ska de fungera! Är även vanligt pumpen ger upp.. smile filtret ger mer symtom att den hackar lite under färd...

Tack för svar!

Nu när du säger det så har bilen småryckt sen jag ställde på den efter vinterdvalan, och det har blivit värre...

Jag har nu inhandlat nytt filter och relä (för säkerhetens skull), skall byta detta nu till helgen så ger jag er uppföljning.

Senast redigerat av Calibranissen (11 juli 2018)

Calibranissen
MickeEng
11 juli 2018 · 475 Inlägg

Hej,

Jag hade en Volvo 850 GLT-93 ingen turbo då, men var precis det fel du beskriver.

Köpte ett nytt relä till bränslepumpen, fungerade felfritt sedan.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang