Köpråd: speldator under 10k

MammDiin
30 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

Presidento skrev:

MammDiin skrev:

panda666 skrev:
Håller med, ta den billigare och båda är bra märken. Du kan säkert oc sj lite grann men inget ja rekommenderar, låt det vara original. Spännande att se hur det kommer att bli:) synd att dessa är svåra att hitta beggade.

Båda är ju samma märke smile
Pulse är ett helt bra kort. Nitro + har ju bättre kylare och lite högre frekvens men inte direkt värt skillnaden i pris.

Kör själv med ett PowerColor 5700 XT Red Devil och funkar bra nu. I början var det lite alla möjliga problem med 5700 seriens kort.

Vad kör du för spel och på vilka grafikinställningar? 😀

Har mestadels blivit Assassins Creed Odyssey och Kingdom Come Deliverance senaste tiden. Kör med 1440 skärm och har high valt i båda spelen.

MammDiin
30 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

panda666 skrev:

MammDiin skrev:

panda666 skrev:
Håller med, ta den billigare och båda är bra märken. Du kan säkert oc sj lite grann men inget ja rekommenderar, låt det vara original. Spännande att se hur det kommer att bli:) synd att dessa är svåra att hitta beggade.

Båda är ju samma märke smile
Pulse är ett helt bra kort. Nitro + har ju bättre kylare och lite högre frekvens men inte direkt värt skillnaden i pris.

Kör själv med ett PowerColor 5700 XT Red Devil och funkar bra nu. I början var det lite alla möjliga problem med 5700 seriens kort.

ja vet hehe det var menat som ett skämt^ amd har alltid haft bekymmer med gpu tyvärr jävla nvidia..men allt borde funka bra nu dom har haft tid på sig att fixa det.

*Presidento: Köp till mig också vill också ha:/ tror du kommer bli jättenöjd! mycket kort för pengarna.

Sen har vi ju problemet med om man ska vänta med att köpa när det snart kommer nya grafikkort från både Nvidia och AMD, som kan göra att priserna sjunker.

Presidento Of World
30 augusti 2020 · 3 306 Inlägg

Skall bli spännande att testa iaf 😁

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2020 · 13 673 Inlägg

skulle inte köpa ett grafikkort just nu..
men ska man mot förmodan göra det köp inget sämre än ett rtx2070 då vet du att du är framtidsäkrat ett par år framåt..  köpte ett beg 1070 2018 och fortfarande idag får jag igen pengarna.   problemet med att köpa low end grafikkorten är att man har nada framtidssäkring..  så fort nyare spel släpps så blir dom för dåliga för att fungera bra.     visst kan man spela med låga inställningar men det blir ju aldrig perfekt.       visst 2070 är lite väl dyrt men samtidigt är det ett bra kort som har allt man kan önska till "skapliga" summor.   vilket antaligen lär bli ännu mer vättigt när rtx3xxx serien släpps.. dom kommer visa det på tisdag och då kommer nog exakta datumet ut när det släpps ut i handeln.     antagligen kommer även amd gå ut med sina kort.. sen kommer dom tyvärr inte ha något att säga till om ännu.    även om xt korterna är okej. så har dom inte myvket att hämta mot nya rtx3000 serien om ryktena stämmer.   vilket kommer sänka både amd och rtx2000 i pris rätt rejält tror jag.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
30 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
skulle inte köpa ett grafikkort just nu..
men ska man mot förmodan göra det köp inget sämre än ett rtx2070 då vet du att du är framtidsäkrat ett par år framåt..  köpte ett beg 1070 2018 och fortfarande idag får jag igen pengarna.   problemet med att köpa low end grafikkorten är att man har nada framtidssäkring..  så fort nyare spel släpps så blir dom för dåliga för att fungera bra.     visst kan man spela med låga inställningar men det blir ju aldrig perfekt.       visst 2070 är lite väl dyrt men samtidigt är det ett bra kort som har allt man kan önska till "skapliga" summor.   vilket antaligen lär bli ännu mer vättigt när rtx3xxx serien släpps.. dom kommer visa det på tisdag och då kommer nog exakta datumet ut när det släpps ut i handeln.     antagligen kommer även amd gå ut med sina kort.. sen kommer dom tyvärr inte ha något att säga till om ännu.    även om xt korterna är okej. så har dom inte myvket att hämta mot nya rtx3000 serien om ryktena stämmer.   vilket kommer sänka både amd och rtx2000 i pris rätt rejält tror jag.

https://www.youtube.com/watch?v=jahdQodYAg0

Rtx2070 Vs 5700 xt rx, förlåt men 5700 är klart snabbare än rtx2070 i många av spelen i videon där, resten är dom lika snabba typ men flera är amds kort snabbare. Rtx2070 typ av sämsta märket kostar endå typ 500-1000kr mer än 5700xt rx. Man kan säga vad man vill men amd börjar komma ikapp typ, nvidia och intel är otroligt dyra tycker ja. Börjar bli lite som android och apple snart här fast nvidia vs amd. Amd vs intel^^ Har haft min 980ti ett bra tag och ja tror inte ja kommer behöva mer kraft i framtiden därför ja tror presidentos 5700xt kommer räcka hur långt som helst, om man inte vill spela med 10 skärmar samtidigt och 5000p upplösning:)

Presidento Of World
30 augusti 2020 · 3 306 Inlägg

Growe skrev:
skulle inte köpa ett grafikkort just nu..
men ska man mot förmodan göra det köp inget sämre än ett rtx2070 då vet du att du är framtidsäkrat ett par år framåt..  köpte ett beg 1070 2018 och fortfarande idag får jag igen pengarna.   problemet med att köpa low end grafikkorten är att man har nada framtidssäkring..  så fort nyare spel släpps så blir dom för dåliga för att fungera bra.     visst kan man spela med låga inställningar men det blir ju aldrig perfekt.       visst 2070 är lite väl dyrt men samtidigt är det ett bra kort som har allt man kan önska till "skapliga" summor.   vilket antaligen lär bli ännu mer vättigt när rtx3xxx serien släpps.. dom kommer visa det på tisdag och då kommer nog exakta datumet ut när det släpps ut i handeln.     antagligen kommer även amd gå ut med sina kort.. sen kommer dom tyvärr inte ha något att säga till om ännu.    även om xt korterna är okej. så har dom inte myvket att hämta mot nya rtx3000 serien om ryktena stämmer.   vilket kommer sänka både amd och rtx2000 i pris rätt rejält tror jag.

Jag är med på att det kommer bättre, next gen verkar vara på G men lär vara apdyrt med sådan ändå så lär dröja något år innan man kan investera i dessa och då får denna duga ett tag, kommer troligtvis duga till dom spelen jag spelar regelbundet, Hoppas det iaf smile kollat lite YouTube klipp där dom jämför så verkar inte vara helt hopplöst iaf 😁

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
31 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

GTX 1070 hänger faktiskt med sjukt bra med tanke på hur många år den plattformen har på nacken.
Sitter själv på ett beggad 1070 GTX och en stenåldersgammal Intel I5 4690K som med vattenkylning snurrar på runt 4,8Ghz (oklockad frekvens är 3.5Ghz) och i de flesta spel som inte är släppta för några veckor sedan kan jag köra förvånansvärt höga grafikinställningar faktiskt!

Jag kör mycket ETS2 och BeamNG Drive, och det förstnämnda flyter väldigt bra trots gott om grafikhöjande moddar, medans det sistnämnda tar liiiite för mycket grafikminne i anspråk för att jag ska kunna köra med riktigt höga inställningar...

Det mesta annat jag spelar (Red Orchestra 2, Shadow of War mm etc osv) flyter kanonbra även på högsta inställningar.
Värt att nämna är väl kanske att jag sitter på 24" skärm och kör 1080 upplösning...
Ska man på 4K eller dylikt blir det kanske segare.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
31 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Grafikkort är så jävla dyrt speciellt från nvidias sida. Tack o lov funkar beggade kort lika bra. Har sj haft både amd och nvidia samt intel men måste säga att amd börjar bli riktigt bra och mycket mycket billigare. Kanske nästa rigg när det kommer min tid så blir det kanske full amd rigg me ryzen osv.

MammDiin
31 augusti 2020 · 2 016 Inlägg

panda666 skrev:
Grafikkort är så jävla dyrt speciellt från nvidias sida. Tack o lov funkar beggade kort lika bra. Har sj haft både amd och nvidia samt intel men måste säga att amd börjar bli riktigt bra och mycket mycket billigare. Kanske nästa rigg när det kommer min tid så blir det kanske full amd rigg me ryzen osv.

Själv så har jag alltid kört med Intel men i senaste bygget valde jag en 3700X från AMD. Hade troligen räckt med en 3600 för mina behov men förhoppningsvis är en 3700X mer framtidssäker.

Grafikkort har jag alltid kört med AMD och kommer troligen fortsätta med det så länge som man får mer prestanda för samma peng jämfört med Nvidia.

Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2020 · 4 628 Inlägg

MammDiin skrev:

panda666 skrev:
Grafikkort är så jävla dyrt speciellt från nvidias sida. Tack o lov funkar beggade kort lika bra. Har sj haft både amd och nvidia samt intel men måste säga att amd börjar bli riktigt bra och mycket mycket billigare. Kanske nästa rigg när det kommer min tid så blir det kanske full amd rigg me ryzen osv.

Själv så har jag alltid kört med Intel men i senaste bygget valde jag en 3700X från AMD. Hade troligen räckt med en 3600 för mina behov men förhoppningsvis är en 3700X mer framtidssäker.

Grafikkort har jag alltid kört med AMD och kommer troligen fortsätta med det så länge som man får mer prestanda för samma peng jämfört med Nvidia.

Jag har varit en AMD Fanboy länge men fick vika mig för Intels snabbare processorer...
Men det var innan Ryzen, så idag hade jag nog gjort ett annat val.

Så småningom blir det nog en Ryzen, om inte annat för att kunna få prestandan som DDR4 erbjuder.

Har testat Radeon-kort förr men på den tiden var deras drivrutiner så sjukt buggiga så jag orkade bara inte med det.
Blivit Nvidia sedan dess, men även där kan man nog ändra sig, ingenting är ristat i sten smile
En sak jag är väldigt glad över är dock att jag sedan många år tillbaks har byggt mina egna datorer!
Det är roligt, lärorikt, billigare (oftast) och man får nöjet att ha gjort det själv 😎

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
1 september 2020 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:

MammDiin skrev:

panda666 skrev:
Grafikkort är så jävla dyrt speciellt från nvidias sida. Tack o lov funkar beggade kort lika bra. Har sj haft både amd och nvidia samt intel men måste säga att amd börjar bli riktigt bra och mycket mycket billigare. Kanske nästa rigg när det kommer min tid så blir det kanske full amd rigg me ryzen osv.

Själv så har jag alltid kört med Intel men i senaste bygget valde jag en 3700X från AMD. Hade troligen räckt med en 3600 för mina behov men förhoppningsvis är en 3700X mer framtidssäker.

Grafikkort har jag alltid kört med AMD och kommer troligen fortsätta med det så länge som man får mer prestanda för samma peng jämfört med Nvidia.

Jag har varit en AMD Fanboy länge men fick vika mig för Intels snabbare processorer...
Men det var innan Ryzen, så idag hade jag nog gjort ett annat val.

Så småningom blir det nog en Ryzen, om inte annat för att kunna få prestandan som DDR4 erbjuder.

Har testat Radeon-kort förr men på den tiden var deras drivrutiner så sjukt buggiga så jag orkade bara inte med det.
Blivit Nvidia sedan dess, men även där kan man nog ändra sig, ingenting är ristat i sten smile
En sak jag är väldigt glad över är dock att jag sedan många år tillbaks har byggt mina egna datorer!
Det är roligt, lärorikt, billigare (oftast) och man får nöjet att ha gjort det själv 😎

hehe det är roligt, höll också på bygga sj back in the day. Gillade också amd kort så som 4870x2, 5970, 6990 men som du sa mycket buggar back then och speciellt om man körde i crossfire dvs 2-3 kort samtidigt. Men börjar likna lite apple vs samsung just nu här me datorer också. Amd börjar komma mer o mer med mycket bra produkter för pengarna medans intel och nvidia tar extrema pengar för samma sak. 5700 xt rx är tex inte så många mil bakom nvidias bästa kort rtx2080ti men till vilken pris? nvidias bästa titan rtx? glöm den den kostar som 2-3 hyror minst. Men det går inte att förneka att amd börjar komma me riktigt vassa grejer speciellt ryzen och grafikkort osv. Blir säkert också amd för mig i framtiden om allt me drivisar osv är bra. Men tror nog så länge min nuvarande rigg funkar så kommer ja ta det lugnt ett tag.

Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2020 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
hehe det är roligt, höll också på bygga sj back in the day. Gillade också amd kort så som 4870x2, 5970, 6990 men som du sa mycket buggar back then och speciellt om man körde i crossfire dvs 2-3 kort samtidigt. Men börjar likna lite apple vs samsung just nu här me datorer också. Amd börjar komma mer o mer med mycket bra produkter för pengarna medans intel och nvidia tar extrema pengar för samma sak. 5700 xt rx är tex inte så många mil bakom nvidias bästa kort rtx2080ti men till vilken pris? nvidias bästa titan rtx? glöm den den kostar som 2-3 hyror minst. Men det går inte att förneka att amd börjar komma me riktigt vassa grejer speciellt ryzen och grafikkort osv. Blir säkert också amd för mig i framtiden om allt me drivisar osv är bra. Men tror nog så länge min nuvarande rigg funkar så kommer ja ta det lugnt ett tag.

Ja, jag bidar min tid och lägger pengarna på annat just nu.
Precis som Du säger duger nog min rigg en stund till.

Samlar ihop cash för o köpa grejer till bilen, men även en ny växelspak till min PC-ratt!
Trött på min Fanatec-spak som är racklig och sitter dåligt, så min tanke är att byta till en SHH Newt.
För €99 är det nog svårslaget plus att splitter-adapters passar på den så man kan få ännu lite mer realism i ETS/ATS 😎

Min Fanatec Porsche 911 GT3 RS V2 (med världens längsta namn...!) och Clubsport pedaler är jag helnöjd med än så länge 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Presidento Of World
3 september 2020 · 3 306 Inlägg

Fick kortet idag , testade att sätta i det men stött på problem .. datorn startar inte 👍 varken med nya eller gamla kortet. Helt stendöd inte ett ljud eller något alls...

Vad för spännande kan ha hänt här? Nätaggregat som sa upp sig? Ligger på 420w och jag misstänker att det blev för mycket kräm med nya kortet men...befarar det värsta typ moderkort  haha :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2020 · 13 673 Inlägg

Utan grafikkort då?    Har du testat att nolla bioseb på moderkortet?   Kolla oxå så du inte råkat dra ur sladden till startknappen.!        Nätagget är lite i klenastw laget men tror inte det är problemet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
3 september 2020 · 3 306 Inlägg

Growe skrev:
Utan grafikkort då?    Har du testat att nolla bioseb på moderkortet?   Kolla oxå så du inte råkat dra ur sladden till startknappen.!        Nätagget är lite i klenastw laget men tror inte det är problemet

Har provat utan kort ochså lika dött.

Jag har provat att ta ut det lilla batteriet som sitter där för att nollställa den men händer inget där heller, jag har letat efter en knapp för att starta på moderkortet men verkar inte finnas på denna.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2020 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:
Fick kortet idag , testade att sätta i det men stött på problem .. datorn startar inte 👍 varken med nya eller gamla kortet. Helt stendöd inte ett ljud eller något alls...

Vad för spännande kan ha hänt här? Nätaggregat som sa upp sig? Ligger på 420w och jag misstänker att det blev för mycket kräm med nya kortet men...befarar det värsta typ moderkort  haha :p

Den borde ju starta med det gamla kortet.
Sitter allt som det ska?
Har varit med om några ggr att man inte får ner kortet helt i PCI-E porten, då kan det bli grinigt.

Om du testar utan kort helt och hållet bör den hoppa igång men pipa ett gäng gånger.
Du har ingen indikator-lampa på moderkortet som talar om att det har ström, tro?

Jag vet ju iofs inte vad Du har för hårdvara i datorn din 🙈
Men om du köpte ett 5700XT så drar ju bara grafikkortet 225W.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Presidento Of World
3 september 2020 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

Presidento skrev:
Fick kortet idag , testade att sätta i det men stött på problem .. datorn startar inte 👍 varken med nya eller gamla kortet. Helt stendöd inte ett ljud eller något alls...

Vad för spännande kan ha hänt här? Nätaggregat som sa upp sig? Ligger på 420w och jag misstänker att det blev för mycket kräm med nya kortet men...befarar det värsta typ moderkort  haha :p

Den borde ju starta med det gamla kortet.
Sitter allt som det ska?
Har varit med om några ggr att man inte får ner kortet helt i PCI-E porten, då kan det bli grinigt.

Om du testar utan kort helt och hållet bör den hoppa igång men pipa ett gäng gånger.
Du har ingen indikator-lampa på moderkortet som talar om att det har ström, tro?

Jag vet ju iofs inte vad Du har för hårdvara i datorn din 🙈
Men om du köpte ett 5700XT så drar ju bara grafikkortet 225W.

Har provat det, lika tyst från den. Lyser inget heller så nåt kul har ju hänt.

Finns det trolleritrick för att testa om nätaggregatet sagt upp sig? Har för mig att det skall lysa en grön lampa bak vid elkontakten när det är inkopplat men lyser inte nu dock.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2020 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:

Presidento skrev:
Fick kortet idag , testade att sätta i det men stött på problem .. datorn startar inte 👍 varken med nya eller gamla kortet. Helt stendöd inte ett ljud eller något alls...

Vad för spännande kan ha hänt här? Nätaggregat som sa upp sig? Ligger på 420w och jag misstänker att det blev för mycket kräm med nya kortet men...befarar det värsta typ moderkort  haha :p

Den borde ju starta med det gamla kortet.
Sitter allt som det ska?
Har varit med om några ggr att man inte får ner kortet helt i PCI-E porten, då kan det bli grinigt.

Om du testar utan kort helt och hållet bör den hoppa igång men pipa ett gäng gånger.
Du har ingen indikator-lampa på moderkortet som talar om att det har ström, tro?

Jag vet ju iofs inte vad Du har för hårdvara i datorn din 🙈
Men om du köpte ett 5700XT så drar ju bara grafikkortet 225W.

Har provat det, lika tyst från den. Lyser inget heller så nåt kul har ju hänt.

Finns det trolleritrick för att testa om nätaggregatet sagt upp sig? Har för mig att det skall lysa en grön lampa bak vid elkontakten när det är inkopplat men lyser inte nu dock.

Det beror nog på nätagg, mitt har t.ex ingen lampa som lyser.
Har du en fläkt i ditt nätagg så borde ju den snurra dock.
Om du kopplar ur ALLT från moderkortet förutom strömsladden från nätagg och start-knappen då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Presidento Of World
3 september 2020 · 3 306 Inlägg

Cuefa skrev:

Presidento skrev:

Cuefa skrev:

Den borde ju starta med det gamla kortet.
Sitter allt som det ska?
Har varit med om några ggr att man inte får ner kortet helt i PCI-E porten, då kan det bli grinigt.

Om du testar utan kort helt och hållet bör den hoppa igång men pipa ett gäng gånger.
Du har ingen indikator-lampa på moderkortet som talar om att det har ström, tro?

Jag vet ju iofs inte vad Du har för hårdvara i datorn din 🙈
Men om du köpte ett 5700XT så drar ju bara grafikkortet 225W.

Har provat det, lika tyst från den. Lyser inget heller så nåt kul har ju hänt.

Finns det trolleritrick för att testa om nätaggregatet sagt upp sig? Har för mig att det skall lysa en grön lampa bak vid elkontakten när det är inkopplat men lyser inte nu dock.

Det beror nog på nätagg, mitt har t.ex ingen lampa som lyser.
Har du en fläkt i ditt nätagg så borde ju den snurra dock.
Om du kopplar ur ALLT från moderkortet förutom strömsladden från nätagg och start-knappen då?

Jag får prova efter jobbet, tror inte det är någon fläkt i den, har aldrig hört den iaf. Jag vet inte om grafikkortet sitter i rätt dock i bakkant så går den att lyfta som om inte det finns någon spärr alls. Kanske skall vara så?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2020 · 4 628 Inlägg

Vissa äldre moderkort har ingen låsning i bakkant på PCI-porten. De nyare brukar ha någon liten bygel eller en plast-bit som fysiskt låser fast kortet när man monterar i det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang