*LÖST* Smattrande ljud vid ca 2/3 gaspådrag Volvo 740 -87 B230E

nkewk
8 juli 2018 · 47 Inlägg

Tjena, uppstår ett smattrande ljud under bilen vid gaspådrag omkring 2500-4500rpm. Det låter som mest på lägre varv på växel 3, 4, 5 och så låter tvåan en del också men mest på högre varv. Det låter mer när bilen är varm och startar man bilen med varm motor så klonkar/smattrar det till. Bifogar lite videoklipp nedan.

Det jag har kollat: olika ledningar/rör under bilen, värmeplåtar, avgassystem (bytt grenrörspackningar, bytt packning vid första ljuddämparen/kat och bytt fläns.), pulseair-röret, kardan (bytt stödlagergummit), kollat att alla fästen/gummibussningar till motor/växelllåda/bakaxel ser okej ut. Det är antagligen fler saker som jag kollat men missat att skriva upp just nu.

Bilen har gått kasst ett tag nu och insåg att bilen inte tände på treans cylinder, det är nu åtgärdat men det smattrande ljudet låter fortfarande när man gasar på lite. Sen känns bakaxeln lite konstig med när man svänger åt vänster, typ som om axeln rör sig i sidled/sjunker ner. Tror dock inte det har något med ljudet att göra men ändå.

Vad skulle det kunna vara för något? Som jag ser det så är det troligtvis något med motorn, antingen vakum eller tändning?

mvh

https://youtu.be/rO4o4Q3XS3I
https://youtu.be/4wkZJVmRjuk
https://youtu.be/3wtxfIqtGVY -
https://youtu.be/tWF-O8uH8t4 - Smattrar till lite lätt när motorn hoppar igång

Senast redigerat av nkewk (24 juli 2018)

nkewk
10 juli 2018 · 47 Inlägg

Bytte pulsair ventiler idag men det hjälpte inte heller.

Förstår fan inte vad det kan vara... Inga förslag? Har verkligen provat allt jag kan tänka mig nu

jaka54
10 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du kollat kardanupphängningen  mitt under bilen?

nkewk
10 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat kardanupphängningen  mitt under bilen?

Hej, jag har kollat allt flera gånger känns det som och allt ser ut som det ska men får dubbelkolla igen imorgon.

Det händer alltså bara när man gasar och bilen rullar. Skulle det kunna vara något kammen? Dock så borde det ju låta på tomgång om det skulle va något med kammen. Jaja, jag har slut på idéer nu iaf. Ska kolla igen somsagt men jag är rätt säket på att allt är som det ska med kardanen.

Aronson
10 juli 2018 · 912 Inlägg

Dåligt stödlagergummi=kardan rummlar så det hörs i golvet

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
nkewk
10 juli 2018 · 47 Inlägg

Aronson skrev:
Dåligt stödlagergummi=kardan rummlar så det hörs i golvet

Ska kolla igen imorgon, tack för tipset!

nkewk
11 juli 2018 · 47 Inlägg

Aronson skrev:
Dåligt stödlagergummi=kardan rummlar så det hörs i golvet

Skruvade bort plattan under stödlagergummit idag och ryckte o hade mig litegrann. Det uppstod ett ljud som lät ungefär likadant som när jag kör och gummit kändes väldigt mjukt, jag kunde väldigt enkelt röra kardanen flera cm åt alla håll. Hur mycket ska man kunna röra på kardanen under gummit?

Aronson
12 juli 2018 · 912 Inlägg

Svårt att säga exakt,en nytt går också att pressa lite åt sidorna.
Om du ska köpa nytt så köp EJ biltemas,,då får du garanterat nya oljud ,,,dem är för stumma hårda.
Duger väldigt bra till folkrace.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
nkewk
12 juli 2018 · 47 Inlägg

Aronson skrev:
Svårt att säga exakt,en nytt går också att pressa lite åt sidorna.
Om du ska köpa nytt så köp EJ biltemas,,då får du garanterat nya oljud ,,,dem är för stumma hårda.
Duger väldigt bra till folkrace.

Bytte stödlagergummit idag, köpte ett nytt på Autoexperten. Har inte haft möjlighet att provköra förrän nu ikväll och nu lät det från stödlagret, ett sus/skrikande ljud. Antar att det är pga det nya gummit så förhoppningsvis försvinner det när det är inkört.

Ursprungliga ljudet är dock kvar...

jaka54
12 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bytte du inte lager samtidigt?

nkewk
12 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bytte du inte lager samtidigt?

Nepp, det såg väldigt friskt ut, ganska säker på att det byttes av förra ägaren några tusen mil innan jag tog över bilen.
Det är garanterat inte lagret som är ursprungsproblemet, vart väldigt hoppfull idag att det var just gummit som var felet men nej... Vad f*n kan det va??

Senast redigerat av nkewk (12 juli 2018)

zemet
13 juli 2018 · 4 030 Inlägg

Ditt problem beror troligen på att bakaxelbryggan vridit sig. När du gasar på trycks bakaxeln frammåt under bilen och du får massa missljud.

Denna bryggan är kass och brukar ofta ge sig om man burnar och har svetsdiff tex.

nkewk
13 juli 2018 · 47 Inlägg

zemet skrev:
Ditt problem beror troligen på att bakaxelbryggan vridit sig. När du gasar på trycks bakaxeln frammåt under bilen och du får massa missljud.

Denna bryggan är kass och brukar ofta ge sig om man burnar och har svetsdiff tex.

Okej! Ska kolla på den!
Har inte svetsat diffen, dock burnat litegrann på vänstra hjulet lol

EDIT: Inget fel på den heller.

Senast redigerat av nkewk (14 juli 2018)

nkewk
16 juli 2018 · 47 Inlägg

Har nu även bytt grenrörspackningar och packningen mellan grenrör och avgasrör utan resultat. Kommer att flytta över tändspole och tändkablar från en fullt fungerande 940 och se om det kan hjälpa. Annars får de fan va.

Xebers76
16 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Har varit med om att handbromsvajer tagit emot kardan, ljudet kommer då bara vid dem tillfällena du beskrivit

nkewk
17 juli 2018 · 47 Inlägg

Xebers76 skrev:
Har varit med om att handbromsvajer tagit emot kardan, ljudet kommer då bara vid dem tillfällena du beskrivit

Har legat under bilen i flera timmar och bara rättat till bränsleledningar och annat så ingenting ska slå i kardanen. Ska kolla upp detta men ljudet är kraftigare än en vajer som ligger emot.

Skulle det kunna vara stödlagret som dunkar så pass mycket? Eftersom det bara låter när motorn får jobba rätt hårt så borde det ju vara avgassystemet kan man tycka. Det är till 99% inte något med avgassystemet iallafall. Det som återstår då är ju att något i motorn orsakar ljudet, alternativt att bilen går helt fel och tändningen är boven..
Tack för tipset!

jaka54
17 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är inte så att det är katalysatorn eller annan del av avgassystemet som slår i durken när du axcelererar ?! Det var så på min Audi 100 Avant 2,0E -89:a när jag bytte till ny piratkat och samtidigt försåg min bil med förstärkningsplåten som sitter på 2,3lit och Turbomodellerna.Kat:n slog i förstärkningsplåten undertill när jag axcelererade för då vred sig motorn. Det fixades med annan kat som var identisk med original kat:n.

En fråga ? Har du bytt motorfästena i gummi ? Du har tre stycken en i bak vid växellådan och två på vardera sidan av motorn. Slitna gummifästen kan få motorn att vrida sig för mycket vid axceleration.

Senast redigerat av jaka54 (17 juli 2018)

nkewk
17 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är inte så att det är katalysatorn eller annan del av avgassystemet som slår i durken när du axcelererar ?! Det var så på min Audi 100 Avant 2,0E -89:a när jag bytte till ny piratkat och samtidigt försåg min bil med förstärkningsplåten som sitter på 2,3lit och Turbomodellerna.Kat:n slog i förstärkningsplåten undertill när jag axcelererade för då vred sig motorn. Det fixades med annan kat som var identisk med original kat:n.

En fråga ? Har du bytt motorfästena i gummi ? Du har tre stycken en i bak vid växellådan och två på vardera sidan av motorn. Slitna gummifästen kan få motorn att vrida sig för mycket vid axceleration.

Det låter som att det kan va avgassystemet men har kollat det flera gånger.. hmm Värmeplåtar, ljuddämpare, klämmorna är det garanterat inte och jag har även bytt fläns efter första ljuddämparen, bytt packning vid grenröret och under grenröret/första avgasrörsdelen... Har ingen kat på bilen.
Alla gummifästen är bara några år gamla och de ser och känns fortfarande bra ut.

Bilen gick tydligen bara på tre cyllar också... Prövade med en annan tändspole/tändkablar och det funkade inte då heller. Till sist så tog jag en av mina gamla tändstift och testade. Då fungerade den och går nu ordentligt.
Vid första åkturen efter dagens pillande så lät det mindre när motorn var kall. Det låter alltså mer när man har kört en liten bit. När man startar bilen med varm motor så smattrar det till, jag har laddat upp en film med ljudet här:

https://youtu.be/tWF-O8uH8t4

Senast redigerat av nkewk (18 juli 2018)

jaka54
18 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det finns ingen video! -Säger Youtube!

nkewk
18 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det finns ingen video! -Säger Youtube!

konstigt, testa den här istället: https://youtu.be/tWF-O8uH8t4

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang