Audi A4 V8 4.2 Turbo

A4 B5 med 4.2l V8 tvångsmatad med BW 9180 styrt med maxxecu Tanken är att ha en rolig quattro med mycket effekt och en konfiguration som ingen annan har! Hoppas på effekt runt 7-800whp vilket inte borde vore helt orealistiskt med tanke på komponenterna men man vet ju aldrig innan det är färdigt
  • 49 Följare
  • 52 255 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 februari 2022
MatsaBusen
9 juli 2018 · 515 Inlägg

A4 B5 som ska få ny drivlina i form av 4.2l 32V V8 med en Borg warner 9180.
Utgångsobjektet är en A4 1.8tsq -98 med facelift skärmar o dörrar o planen är någon form av S4 utseende.
Sitter rs4 rieger front på den nu och den kan ju vara bra om man vill rymma en skaplig IC.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-01b4a35e9c8356ade1b5d54549484a08.jpg

Denna bilen kommer ju aldrig kunna gå på gata så det läggs ner från början och ska rensas från de mesta som kan väga något

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e74caa859d35604175ba5c5a76bd69af.jpg


Fick tag i 2 diesellådor (01E) varav en med samma utväxling som org diffen och en med 4:11.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-4b0e1e88dc95f32318d47c3dbce518e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-94b122113dc89a1318ba6d943d75713c.jpg

Planen e att börja köra med org diffen bak och lådan som passar ihop med det så får man se hur den känns.
Redan hunnit byta drivaxlarna bak mot S4 varianten, verkar dock inte skilja så mycket mer än att det är 108mm inre knutar o medbringare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-214abebdd95d77da1b854cda782603cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2a924d1cdef14010c69e2cc03a2414ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6ce941db0424433a1856f3c29531acbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dcf94a40fdceeaf986e5185f83490853.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-3a6e78e400f8a29faa8dd80f4c737320.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-08883900036921ca20ef053accee09bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b3904cc96871b4ebb4e3190ac0c86fe1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f36f16ca00046faa3ee00664da34ccb9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-237df27faff49719d1820a0fc4b3731c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-05339a45411ac98f02cff30e5221b761.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-eca0fc0843b0d8abad8ca7afcd61011a.jpg

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
10 juli 2018 · 1 366 Inlägg

Fränt projekt, jag kommer att följa det :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
MatsaBusen
25 juli 2018 · 515 Inlägg

Blivit en hel del andra saker med tanke på vädret men lite hände de förra veckan.

Lackat lite delar
Tvättat o lackat om motorutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e74caa859d35604175ba5c5a76bd69af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-50190b44c20ca43a8eef250563a81d1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-28bcfd046a0a1f137bb9057189b64002.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-06c8051e4a06f51aba5ce6a04fc7288f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1c3279683764ef93a62c587748886087.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6d73c9bed371a8a8e5f9baecd7ae69c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-becbcf40c3ef1d9f653ba2cb3558fa99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-44c87b431499b3b40721d7e900c1fd79.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7055ca38556f896281741d46f14f9a88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-60f8df4513f81b25e98e933f06794910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a9ec5bc8ec421b24e6d583a41c0fab06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ccd4cb881898c516bd1b0a43cb0572b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e4fc64ddfa5cf838091d24f9573b6856.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b8c7083c6844808d1172f52c1e34b853.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cf77c696ab916ab7922454bcdb7cdc2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-5b635aa51a5c8277bc5488702a54ef1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d669de27c2abc3a04379a73788824f21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8c41fabbab7aef80778f517a4ef784d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ebf1a734418b39bd6948a4cdd4da4c61.jpg

Ska även lacka trösklarna när jag fått ihop framvagnen igen o den kan stå på marken, de Riegerkjolarna som satt på e mest i vägen tycker jag så de åkte bort.

fish Allfixare
26 juli 2018 · 1 475 Inlägg

Fan, du bygger bara balla bilar du! Lagt coupén på is?

MatsaBusen
26 juli 2018 · 515 Inlägg

Haha tack antar jag! lollol

Den ligger väl lite halvt på is. har tagit på mig lite väl mycket att göra just nu för att vara ärlig men de e väl ingen tidspress heller egentligen.

Coupen behöver mappas om bara så borde de väl gå o få till nån typ av reggning hoppas jag på.
Behöver väl få in lite cash bara så kan jag förhoppningsvis få till det i höst om det finns tid.
Den går ju bra nu också men som ni säkert förstått så hade jag lite högre förhoppningar på den än va de blev.
Skulle ju kunna byta turbos o göra om men begränsningarna finns ju där ändå där medans V8an inte har dom.
O så tycker jag om o bygga och komma på lösningar wink

MatsaBusen
9 september 2018 · 515 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-6328363f3c68f070fedddde35498cf1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-94b34449ec3bbc6b8bd489f4e54e5d73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1961d493ff613566f94d974f8a9eda50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ff0da8e59cb6ccb5dcd78ab12e3948f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a91c11af696b2d4b5cf9241d7814da64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-774789ff13907045ce8b21f3f00ee2a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-9fa7b0faaa66694633259dcc66b1df63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-575cf34eadbffb5cb4f9af3060bc16b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b47ed169fc1c802ed857ab0da6ecb242.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-30b82df2c76d3e28d945fe0b17e55d8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7167c7fe9157d16f5e16cfafb321cbf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cd974ecf953f22e86a558e59a75f8369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-a73e17515c4b021c8c9479bcf81287eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-24925a6dae906219515c769928e106fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e2a7055cafbc3f464882cdcd67a4abe7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-22b83e892f9778512530155bb58a72fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-885770bbaa8ddfd9d41e0da5bb1319b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2f567771b22fdffc8fdec352291f44a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d8a06b4a3067a8ab4efbbac2b5496f28.jpg

Ja vad ska man säga. att uppdatera här har ju inte riktigt varit prioriterat
Testmonterat lite fram o tillbaka, fixat passform för grenrören.
Lackat under list
Förberett motorutrymmet o frontkorgen
Planen var ju att köra kylare i skuffen men tänker att det får bero lite på hur mycket plats det finns fram när jag verkligen fått motorn på rätt plats.
Svänghjulet jag köpt vad ju till rs6 och passade ju motor o låda men har aningen större startkrans än de ska vara på dessa motorer. trodde de gick att lösa med startmotor från samma rs6 men då passar ju den självklart inte mot blocket så det är ett nytt specialbeställt svänghjul på ingång.
Det är väl stora anledningen till att det inte hänt något alls i stort sett sedan nån månad tillbaka.

Monterat ihop framvagnen och ställt ner bilen på marken, monterat A8 bromsarna tills vidare då jag inte hade några skivor som passade med inpressningen på porsche-oken jag hade liggande.

Varit o köpt på mig 1.5 extramotor också. en som ska va komplett o fungerande och en halvt nedplockad rasad.  bra o ha wink

MatsaBusen
7 oktober 2018 · 515 Inlägg

Nu händer de grejer smile
Efter 2 månaders väntan lr va de nu varit så har jag äntligen fått hem nytt svänghjul tillverkat enligt mina specifikationer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-20ec978b82f54dd9a4a45ff67c1110b1.jpg

Startmotorn verkar passa så då e de väl bara o försöka köra på så de blir nåt av de här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-2e1004b99153699e839755abe17f28c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-85089169f900031b1cc94ff7ce0bf34a.jpg
Tråkigt att man bytt till karossdelar med annan färg men ja får väl strunta i de alt försöka dölja det på något sätt antar jag...
Vilket fall så va de dags o dra in liket igen o försöka matcha

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1f0ad26824a61a67c68cad9ceab2105c.jpg

Matchades ihop med lådan och nu även en distans för att svänghjulet de ska bli rätt med kopplingen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b0777f10a96981473c1da42ed346bde6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-aaec478e403f60726aa057c51195fdba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-fd9c3b843f84872d64bd93bf981e2180.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-19a692ff20e0d37e58bf6b1ac28b5c1f.jpg

Tyvärr så blir de ju oftast nya problem om man tillför nya delar o så även här.
tråget på v8an som faktiskt passade väldigt bra tidigare mot subframe passade inte alls längre o fick "lättas" lite. har lite slipning kvar men annars e de nog lugnt. alternativt så kan man höja motorfästena några cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8d0f7968895523c7e6de3f8fd32ea3a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-99015cc4ca60cd541921b75c4584a4a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-58e28035647bc7de73447680f13c12ad.jpg

Nu behöver jag fixa fram en kardan så jag kan spika konstruktionen av motorfästen och infästning av växellådan.
Ska försöka skaka fram lite rör sen så jag kan börja kika på grenrören o få en plats för turbon smile

Cassius Hobbymekaniker
8 oktober 2018 · 470 Inlägg

Bror min hade en B5a med 30v 2.8an. Där var de rätt trångt redan original. Nu vet jag att detta inte är första gången detta görs i en B5a men... Ont om plats lär de bli gott om wink

Antar att det är en ABZ du bygger på? Dvs ~300 häst original. Dom är ju rätt mycke vanligare än AHK och AHC (S6+ samt S8). Dom motorerna har helt andra saker i topparna som tillåter lite mer varv, å andra sidan behöver man kanske inte varva en V8 turbo särskilt mycket smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
MatsaBusen
9 oktober 2018 · 515 Inlägg

hehe mm lite oklart än men tycker nog ändå de e rätt rymligt i denna mot tidigare byggen men det återstår väl o se. så har jag ju alltid alternativet att flytta kylaren till skuffen om det skulle bli riktigt kärvt, det alternativet har man ju inte riktigt på en vardagsbil smile

AKG e första faktiskt men de ska väl vara samma skrot o korn som ABZ.
sneglade lite på 340hk s8 motorn men tillgången e ju som sagt begränsad i jämförelse o denna blir nog en bra start om inte annat wink
Har tyvärr inte den blekaste om vart man vill lägga varvstoppet på dessa men det lär man väl bli varse misstänker jag!

Cassius Hobbymekaniker
10 oktober 2018 · 470 Inlägg

Av vad jag förstått är de rätt många som vrider upp det till 7500 utan bekymmer, en del har kört uppåt 8000 utan konstigheter men det är nog att tänja på gränserna. Sen kan man fråga sig om std kammarna ger nån mer effekt efter 7000 även med turbo.

S8 motorerna kommer upp på ebay då å då, för 10-15 000. Men dom är inte lika lämpade för överladdning. Vill man däremot ha mer flås och längre register är sånna toppar en bra uppgradering till en ABZ/AKG med överladdning. Kanske lite för mycke sugmotor karaktär på kammarna men mer lyft och klart mer duration!

De var främst längden jag tänkte på med plats, och där då också kylare och IC, brukar bli trångt redan i välpreppade 1.8T's och V8an är ju några cm längre. Fast går den mota bak en aning så kanske de går trolla till plats. Innerskärmarna tar ju inte upp så mycke utrymme för dig i alla fall så grenrör och turbo bör ju gå relativt bra att få dit. För bruksvärdet (och eventuellt saluvärde i framtiden) hade jag i ditt läge verligen ansträngt mig för att få in kylaren fram dock. Det går från ball gatbil till "ren" race bil i mångas huven när kylaren sitter bak smile

Håller själv på med en Kadett C som får en AEW (3.7 liters Audi åtta), där blir de dock snortrångt mellan innerskärm och toppar.. De blir en sugis så tanken var 4-1 grenrör.. Det blir en utmaning wink I längsled har jag dock oceaner av utrymme i jämförelse med dig! Typ 15cm från remhjul till kylaren, som sitter innanför övre kylarbalken.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
MatsaBusen
10 oktober 2018 · 515 Inlägg

oki bra o veta!
kan ju vara ett alternativ i framtiden om man känner att behovet finns
utrymmet brukar lösa sig som sagt så de e nog lugnt, visst e de prio att få plats fram till en början men får se hur det går. denna kommer ju aldrig kunna gå nåt på gatan ändå med tanke på effekten som är tänkt så gör inget att de e ren racebil wink

Cassius Hobbymekaniker
11 oktober 2018 · 470 Inlägg

Sånt går alltid komma runt, om man vill!

3.7 liters motor som bas (230hk) lågt ladd som ger ca 300hk. Då behöver du 1500kg tjänstevikt för att regga som ombyggt fordon med motorn etanolkonverterad.

Lågt ladd på en 4.2a som ger 300 från början.. Då landar du runt 370-400 häst kanske, då måste vikten upp till typ 1800-2000kg vilket är lite knepigare med en A4 B5 smile

Kan inte finnas många V8 turbo motoriserade B5or reggade i Sverige wink

Senast redigerat av Cassius (11 oktober 2018)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
MatsaBusen
11 oktober 2018 · 515 Inlägg

jo ingenting e ju omöjligt som Gunde säger o vem vet de kanske blir tal om det senare men till att börja med så lägger jag ingen energi på det smile

fish Allfixare
11 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

https://m.youtube.com/watch?v=i7GAVBUCLBc&t=1s fick han plats med sitt så får du det å smile

MatsaBusen
12 oktober 2018 · 515 Inlägg

Haha ja lite så va, jag har ju mer utrymme från början dessutom så
Den där e så sjukt fin, blir lika imponerad varje gång jag ser den av hur prydligt allt ser ut och vilken puts det verkar vara!

fish Allfixare
12 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

Ja, det är en otroligt smakfullt byggd bil. Jag skulle vilja bygga lika på min 80 i framtiden. Bara jag får garaget brukligt så ska jag bygga turbo på den på original 16V spisen tänkte jag smile

MatsaBusen
12 oktober 2018 · 515 Inlägg

jasså du jo de verkar ju gå o få liv i dom också så att säga!
Saknar inte s2an lr? wink

fish Allfixare
13 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

Vilken av dom? Jag har haft 5st S2, or smile Men jo, jag saknar dom allihopa haha. Men nu är det ju så sjuka priser på dom tyvärr.

MatsaBusen
14 oktober 2018 · 515 Inlägg

de hade du ju... va den med oranga fälgarna ja tänkte på wink

Hämtade hem kardan i fredags o gick dit den igår smile
Så nu kan jag göra färdigt motorfästena och börja pilla ihop nån variant av grenrörsadapter

fish Allfixare
14 oktober 2018 · 1 475 Inlägg

Ja, nog saknar man den allt. Lågmilad, svensksåld och bara en ägare innan mig. Men man va så rädd om den bilen så man vågade nästan inte åka i den. Hade den dock i 6 år smile Rekordet för mig innan den bilen va strax över 1 år. Haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang