Audi A4 V8 4.2 Turbo

A4 B5 med 4.2l V8 tvångsmatad med BW 9180 styrt med maxxecu Tanken är att ha en rolig quattro med mycket effekt och en konfiguration som ingen annan har! Hoppas på effekt runt 7-800whp vilket inte borde vore helt orealistiskt med tanke på komponenterna men man vet ju aldrig innan det är färdigt
  • 49 Följare
  • 52 261 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 februari 2022
Inken
1 december 2019 · 515 Inlägg

funkar de då,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MatsaBusen
1 december 2019 · 515 Inlägg

Inken skrev:
funkar de då,,

??

Berglund_89
1 december 2019 · 1 474 Inlägg

varför ska det vara så förbenat svårt att hitta en c4-kaross i vettigt skick? sad

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
2 december 2019 · 4 628 Inlägg

MatsaBusen skrev:
funderar även på om man borde snida ihop ett fjäderbensstag fram, A6 c5 har ju ett bakom främre torpeden och de fästena verkar ju passa även på denna så skulle väl i stort sett bara behöva korta av staget några cm (sånt stag som ic:n är monterad i)

Det lär ju inte skada! Du kommer ju ha rätt mycket vrid i en förhållandevis mjuk kaross så jag skulle iaf testa smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
MatsaBusen
2 december 2019 · 515 Inlägg

jo men precis, hoppas de går plats bara så kan de ju vara nice o få till

MatsaBusen
15 december 2019 · 515 Inlägg

Lär få försöka värmeisolera så bra som möjligt på alla ställen så började med grenrörsadaptern.
Sist jag höll på med värmebandage så stack det i händerna flera dagar trots gummihandskar, denna gången blötte jag bandaget och har klarat mig utan minst stick!
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-44705efbcc51e6895a01a951b87ba511.jpg

Moddat fuelrail så jag har en matning och en btr per bank
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-66cf725768af20575b34ac4477c79d2f.jpg

Äntligen kommit till skott att limma fronten på en balk så nu sitter den ju lite mer självmant på rätt ställe.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e65aecffa081eae7baeb42fd2b1c1b44.jpg

Testade även att slakta en framlykta för att se va jag har för olika möjligheter när det gäller luftintag
glömde ta bilder man har även monterat servopumpen och anslutet slangarna till styrservon så nu känns det ju att det går framåt smile
Vore ju trevligt med mappning till våren!

Cuefa Ain't no place like home...
16 december 2019 · 4 628 Inlägg

Sweet!
Kommer bli en tok-sleeper ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Inken
19 december 2019 · 515 Inlägg

jao man ska blöte ner bandaget,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MatsaBusen
21 december 2019 · 515 Inlägg

Fått hjälp av polaren att fixa ett fläns till gasspjället och bearbeta anslutningen till insuget smile
Har även fått hem lite 3" alu rör o slang så jag kan börja med tryckystemet, det ända jag vet jag saknar just nu till det är övergångsslang från spjället till 3" men tänkte beställa en rätt så omgående
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-7c57e0b10ae57c98600bb080f632cada.jpg

Började fixa till lite på passagerarsidan då de e kortaste/smidigaste biten
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-aeb71398965552eaae2cf8d9a74b5bb0.jpg


Blir en slang direkt på turbon bara i övrigt svetsade skarvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-87f7ad69ac088d3640054258edc9a925.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-97e4157aec5d485a833da0d692841f73.jpg

Hade ju tänkt att ha spjället direkt på insuget men lättare med plasten att ha det på vägen fram istället så det fick bli såhär!
Ska gå ner där framför servon tänkte jag men på denna sida, och här blir det 1 slang vid spjället och en nere under servon för att det ska gå att plocka isär hyfsat smidigt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-74e46df720e587cf1bd3d727f909f128.jpg

Inken
22 december 2019 · 515 Inlägg

de börjar ta form,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MatsaBusen
28 december 2019 · 515 Inlägg

väntar på att få hem slangarna med rät vinkel för att göra färdigt tryckrören så började kolla lite på kylsystemet
den tänkta kylaren får ju plats i reservhjulsbaljan typ så vore ju himla smutt om den kunde vara ungefär som på bilden.

Jag är lite oklar över vart jag ska ta in luften än men får forska vidare i den frågan, vill helst inte ha från taket lr sidorna utan helst under lr över bagagen men får se hur det blir.
Iallafall beställt hem rostfria rör och lite slang för att kunna komma till skuffen från motorrummet

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1ca633c3f9a8646e01b87ec5dfacd7f9.jpg

Inken
29 december 2019 · 515 Inlägg

ska den va liggande eller stående,,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MatsaBusen
29 december 2019 · 515 Inlägg

Inken skrev:
ska den va liggande eller stående,,

Föredrar väl att ha den stående, förstått det som att verkningsgraden ska bli snäppet bättre då

Just nu tänker jag att jag fläker upp bagageluckan i framkant och sedan släpper ut luften i bakkant  i/under kofångaren så man alltså nyttjar att det går att ha kylaren så lågt som möjligt.

fish Allfixare
29 december 2019 · 1 475 Inlägg

Jag byggde en kåpa åt en kompis Evo3 som hade ståendes i skuffen. Då gjorde vi som en skopa ner under bilen så den tog luft där och ut genom 4st 3" slangar mellan bakljusen vill jag minnas. Bra vart det, den är enbart byggd för bana, så den plågas rejält (när den är hel vill säga, det är ju en evo trots allt, haha) Sug lite på det, så slipper du kanske ha skuffluckan på lut och kan montera kylaren så lågt du vill.

znabb
30 december 2019 · 61 Inlägg

MatsaBusen skrev:

Inken skrev:
ska den va liggande eller stående,,

Föredrar väl att ha den stående, förstått det som att verkningsgraden ska bli snäppet bättre då

Just nu tänker jag att jag fläker upp bagageluckan i framkant och sedan släpper ut luften i bakkant  i/under kofångaren så man alltså nyttjar att det går att ha kylaren så lågt som möjligt.

Hur vet du att luften tar den vägen över taket och ner i din fläkning?

Hur ska du leda luften från fläkningen till att träffa kylaren?

MatsaBusen
30 december 2019 · 515 Inlägg

fish skrev:
Jag byggde en kåpa åt en kompis Evo3 som hade ståendes i skuffen. Då gjorde vi som en skopa ner under bilen så den tog luft där och ut genom 4st 3" slangar mellan bakljusen vill jag minnas. Bra vart det, den är enbart byggd för bana, så den plågas rejält (när den är hel vill säga, det är ju en evo trots allt, haha) Sug lite på det, så slipper du kanske ha skuffluckan på lut och kan montera kylaren så lågt du vill.

Ja de kanske e vägen att gå, varit inne på det också men fått till mig att de ska komma med så mycket skit om man tar luften under bilen men vore ju bra mycket enklare att få till, kortare väg för luften att gå och mer plast över till annat i skuffen så ja de låter ju väldigt bra må jag säga!
Sätter man något form av nät vid inlopp så kan man säkert bli av med de värsta också

znabb skrev:

MatsaBusen skrev:

Inken skrev:
ska den va liggande eller stående,,

Föredrar väl att ha den stående, förstått det som att verkningsgraden ska bli snäppet bättre då

Just nu tänker jag att jag fläker upp bagageluckan i framkant och sedan släpper ut luften i bakkant  i/under kofångaren så man alltså nyttjar att det går att ha kylaren så lågt som möjligt.

Hur vet du att luften tar den vägen över taket och ner i din fläkning?

Hur ska du leda luften från fläkningen till att träffa kylaren?

får ju självklart göra någon form av luftguide från insläpp till kylaren i så fall men ja de skulle säkert inte bli helt simpelt och dessutom kräva en hel del plats  smile

znabb
30 december 2019 · 61 Inlägg

Jag la en hel del tid på att googla + youtube innan jag väl hittade min lösning till att förse kylaren i bagaget med luft.

Nästan alla leder in luft från sidan av bilen (skärm,rutor etc) eller tak , alternativt under bilen, men nackdelen med det är mycket smuts/damm.

Det viktiga är att skapa ett riktat luftflöde och se till att leda ut luften kontrollerat, man vill ju även ha ett flöde när fläktarna suger luft.

Min lösning som sitter  bagaget är inte speciellt estetisk men fungerar bra vilket är det viktigaste för mig, mina slangar in är ungefär i storlek av halva kylarens yta men luften hinner färdas ca 50 cm från där slangarna slutar och därmed spridas innan den träffar kylaren.Dessutom syns inget av det när alla kåpor/luckor sitter på plats.

El pump är nog att föredra om man har kylaren bak då den hjälper till att flytta vattnet  så att du inte får några hot spots.

Och har du frågor eller vill ha tips kring detta är det bara att höra av dig Mats.

Senast redigerat av znabb (30 december 2019)

_Shadow_
30 december 2019 · 345 Inlägg

Jag antar att baksätet inte blir kvar i bilen?
Hur skulle det vara med "scoop" i sista rutorna med grövre slang därifrån till kylaren i skuffen? Alternativt från rutorna i bakdörrarna?

Typ något som denna bild jag googlade fram:

https://passionford.com/forum/attachmen … _1227w.jpg

Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell
Mitt projekt: Volvo 740 V8 Quattro "AWDsome" =)
Volvo 744 TIC "Mikaela" (1987)
Audi A6 "A till B" (2016)
MatsaBusen
30 december 2019 · 515 Inlägg

znabb skrev:
Jag la en hel del tid på att googla + youtube innan jag väl hittade min lösning till att förse kylaren i bagaget med luft.

Nästan alla leder in luft från sidan av bilen (skärm,rutor etc) eller tak , alternativt under bilen, men nackdelen med det är mycket smuts/damm.

Det viktiga är att skapa ett riktat luftflöde och se till att leda ut luften kontrollerat, man vill ju även ha ett flöde när fläktarna suger luft.

Min lösning som sitter  bagaget är inte speciellt estetisk men fungerar bra vilket är det viktigaste för mig, mina slangar in är ungefär i storlek av halva kylarens yta men luften hinner färdas ca 50 cm från där slangarna slutar och därmed spridas innan den träffar kylaren.Dessutom syns inget av det när alla kåpor/luckor sitter på plats.

El pump är nog att föredra om man har kylaren bak då den hjälper till att flytta vattnet  så att du inte får några hot spots.

Och har du frågor eller vill ha tips kring detta är det bara att höra av dig Mats.

har ju kollat en hel del jag också på bland annat din bil, precis som du säger så ser det ut att vara väldigt bra funktion på din setup men samtidigt så ser den väldigt utrymmeskrävande ut. de ju inte så lustigt om man vill ha något som funkar bra heller för den delen!

ang pump så ligger de ju en DC 150 i lådan o väntar så den lär ju få mata fram bakifrån som du säger smile



_Shadow_ skrev:
Jag antar att baksätet inte blir kvar i bilen?
Hur skulle det vara med "scoop" i sista rutorna med grövre slang därifrån till kylaren i skuffen? Alternativt från rutorna i bakdörrarna?

Typ något som denna bild jag googlade fram:

https://passionford.com/forum/attachmen … _1227w.jpg

Likt det Johan nämner o de lär säkert fungera bra men faller inte riktigt mig i smaken helt enkelt wink
Att ta underifrån är nog hetaste spåret just nu men de kan ju ändra sig. ser bara så många fördelar med det och bara en nackdel

fish Allfixare
31 december 2019 · 1 475 Inlägg

Jag misstog mig lite. Kåpan jag byggde var öppen underifrån skopan och öppen baktill, övre halvan av framsidan (samma sida som skopan) hade 4 inlopp, dit gick det slangar från bakrutorna för att få in ännu mer luft till överdelen av kylaren. Allt pressades då genom kylaren och ut mellan bakljusen. Ja, nån form av nät/galler är nog ett måste. Vet faktiskt inte om han monterade det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang