Ang. min sålda bil

mvhds
11 juli 2018 · 5 Inlägg

Hej! Jag sålde idag min bil till ett par skumma typer. Dem försökte bl.a lura mig på pengar, men jag stod på mig. Efter en överenskommelse så fick jag pengarna samt gjorde ägarbytet via appen på min mobil, vilket gick igenom utan problem. Det jag dock nu kommer på är att mina registreringsbevis för bilen finns kvar i handsfacket vilket betyder att dem fått med sig dessa. Min fråga är då, gör detta något? Utsätts jag för några risker? Tänkte om dem ville göra nåt fiffel t.ex.

Tänker dock att eftersom ägarbytet redan skett via app, så är väl dessa papper i stort sätt inget att ha? Eller är det något jag missar? Och finns det isåfall något jag kan göra åt detta om det skulle vara ett problem?

mvh, en orolig säljare

marcus80 Sir
11 juli 2018 · 935 Inlägg

Det enda dom kan ha det till är ditt person nr står på reg beviset. Annars kan dom inte göra något ang bilen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
mvhds
11 juli 2018 · 5 Inlägg

Tack för svar!
Ja, det var det jag var orolig för också. Mitt personnr. Men när jag kollar på mina regbevis för min nya bil, så står det inget personnr alls. Endast namn. Varken på del 1, eller 2.

Så, inget fiffel går?

mvhds
11 juli 2018 · 5 Inlägg

Såg nu att det gör det visst. Helvete.... Har riktigt dåliga känslor ang. dessa människor.

CC72
11 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Ditt personnummer kan dom hitta ändå så det spelar väl egentligen ingen större roll.

frasse4
11 juli 2018 · 736 Inlägg

Har de ditt namn, ungefärliga ålder och adress kan de lätt få ut ditt personnummer från skatteverket i alla fall...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
zleepy Trucker
11 juli 2018 · 1 391 Inlägg

eller på några sekunder på merinfo.se, numera med nätet så är ingenting hemligt direkt

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Vi får väl se om dom återkommer med att det är nåt fel på bilen och vill ha lite i retur..
Så du kan nog inte sova riktigt lugnt förrän om några månader..smile

Senast redigerat av chanstagarn (12 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
12 juli 2018 · 2 250 Inlägg

I ungdomen sålde jag en Ford Taunus...
Pengar kontant och de skulle fixa papper på ägarbyte..

Så en dag ringde farbror blå och undrade vart jag varit vissa dagar o s v.

Bilen hade då varit med i samband med ett rån...

granadadr
12 juli 2018 · 7 268 Inlägg

jag sålde en scorpio,, som jag fick samtal från olika mackar där dem tjuvtankat,,  men hade ju rätt datum osv på regpapper så jag fick inget mer,,  allt gick till polisen som inte ens hörde av sig till mig,,

Senast redigerat av granadadr (12 juli 2018)

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Jokabsson
12 juli 2018 · 1 172 Inlägg

chanstagarn skrev:
Vi får väl se om dom återkommer med att det är nåt fel på bilen och vill ha lite i retur..
Så du kan nog inte sova riktigt lugnt förrän om några månader..smile

Därför ska man skriva blockets köpekontrakt smile
Det gör jag när jag säljer bilar och då har köparen inget alls att komma med.
Sålde min förra BMW till en halvskum typ (såna som dras till märket tyvärr) och fick nästan tvinga honom att skriva kontrakt om han nu ville ha bilen. Han ville ju kunna klaga i efterhand. Stackarn.

Tips till TS nästa gång han/hon säljer en bil! Skriv kontrakt!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
torsen
12 juli 2018 · 7 198 Inlägg

Kolla på Transportstyrelsen om ägarbytet är genomfört.
Är så fallet behöver du inte vara orolig för trängselskatt, böter eller annat.

mvhds
12 juli 2018 · 5 Inlägg

Tack för både seriösa och oseriösa svar wink Insåg själv att man egentligen inte kan göra så mkt mer med dessa papper. Men man kan inte låta bli att noja ibland.

spillolja
12 juli 2018 · 4 014 Inlägg

Jag har lagt ut detta tidigare, men här finns underlag för köpekontrakt:
https://minfil.com/qeu0V7ecb9/fordons_kontrakt.rar
se dock upp för skräpreklam

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bmsone Reservdelsnisse
12 juli 2018 · 182 Inlägg

Den gula lappen på ägarbevis ska ALDRIG ligga i bilen. Då kan man utföra ägarbyte utan problem om du får inbrott i bilen eller den stjäls. Endast den blåa måste/bör ligga i bilen.

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Slash Saabifierad
12 juli 2018 · 2 023 Inlägg

bmsone skrev:
Den gula lappen på ägarbevis ska ALDRIG ligga i bilen. Då kan man utföra ägarbyte utan problem om du får inbrott i bilen eller den stjäls. Endast den blåa måste/bör ligga i bilen.

Det är vanligt att folk placerar ägarbytespappret i handskfacket när bilen är till försäljning så jag tror inte trådskaparen glider runt med det jämt och ständigt just där men jag håller med dig till 100 procent att inte ens då är det egentligen så pass lämpligt, speciellt om man då redan skrivit under pappret för ens egen del för att "den ska ju ändå säljas så slipper jag göra det när jag säljer bilen".

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
mvhds
13 juli 2018 · 5 Inlägg

Slash skrev:

bmsone skrev:
Den gula lappen på ägarbevis ska ALDRIG ligga i bilen. Då kan man utföra ägarbyte utan problem om du får inbrott i bilen eller den stjäls. Endast den blåa måste/bör ligga i bilen.

Det är vanligt att folk placerar ägarbytespappret i handskfacket när bilen är till försäljning så jag tror inte trådskaparen glider runt med det jämt och ständigt just där men jag håller med dig till 100 procent att inte ens då är det egentligen så pass lämpligt, speciellt om man då redan skrivit under pappret för ens egen del för att "den ska ju ändå säljas så slipper jag göra det när jag säljer bilen".

Ja precis, har aldrig mina papper i bilen, har dem säkert hemma. Nu var det bara vid detta tillfälle. Eftersom vi gjorde ägarbytet via appen glömde jag bort dessa papper i stunden. Men, som sagt. Har inget att oroa mig över egentligen då ägarbytet i stort sätt skedde direkt.

spillolja
13 juli 2018 · 4 014 Inlägg

Den gula (samt även den blå) sitter i pärmen med dom viktiga papprena och tas fram först när affären görs och ägarbytet ska skrivas

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
13 juli 2018 · 7 268 Inlägg

spillolja skrev:
Den gula (samt även den blå) sitter i pärmen med dom viktiga papprena och tas fram först när affären görs och ägarbytet ska skrivas

smile

samma här,, ligger i en speciell låda  så ingen pillar på dem smile

Meaganeowner
13 juli 2018 · 2 250 Inlägg

.

Gömt för sambon, så hon inte säljer min bil...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang