V70N trasiga gängor i en bult till oljetråg

VanKarlsson
15 juli 2018 · 18 Inlägg

Hallå jag har haft ner mitt oljetråg och när jag satte tillbaka det så märkte jag att en bult inte vill ta gänga och inser att gängorna i blocket är helt kass någon som har något tips på hur jag ska göra ?

classexa
15 juli 2018 · 193 Inlägg

Gängtapp?

Utmarks-Loke
15 juli 2018 · 5 809 Inlägg

Helicoil?

Meaganeowner
15 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Helicoil blir bäst.

Visst kan man gänga upp till nästa skruvstorlek också.. och borra upp motsvarande hål i tråget, så den nya skruven går i. Det rör sig om några mm. Duger gott.

caromania Forummoderator
15 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Vad är det för gänga nu och hur mycket gods finns det?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
15 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Helicoil blir bäst.

Visst kan man gänga upp till nästa skruvstorlek också.. och borra upp motsvarande hål i tråget, så den nya skruven går i. Det rör sig om några mm. Duger gott.

VanKarlsson
16 juli 2018 · 18 Inlägg

Låter som helicoil är bäst då får se om det börjar läcka igen fyllde bulten med packningsmassa och skruvade i den så mycket det gick går ju skruva i men inte dra åt värkar som det håller tätt än så länge...

caromania Forummoderator
16 juli 2018 · 9 296 Inlägg

VanKarlsson skrev:
Låter som helicoil är bäst då får se om det börjar läcka igen fyllde bulten med packningsmassa och skruvade i den så mycket det gick går ju skruva i men inte dra åt värkar som det håller tätt än så länge...

Jag håller inte med. Om det finns gods så det räcker och det får plats en större skruv plus skalle (t ex en rund torx) så är det enklare att borra med 6,8mm borr och sedan tappa upp en m8 gänga. (Eller vad nu nästa storlek är...) Det är betydligt enklare, billigare och lika hållbart som helicoil. Om det får plats.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang