Helrenovering och motorbyte till b230fk volvo 740gl

Helrenovering utav min volvo 740 gl från 1988 samt motorbyte till en b230fk (turbo) från en volvo 945 1995

poffek

  • 13 Följare
  • 1 452 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juli
22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #1

Helrenovering utav min volvo 740 gl från 1988 samt motorbyte till en b230fk (turbo) från en volvo 945 1995.

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #2

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-dfcee869826922294fe5ad0c25c14316.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-87c0ec37d083fd16dc401d350188330b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-8460b9c773c866c2f4e85a393ef4def9.jpg


Hej på er som vill ta en titt på mitt "lilla" projekt jag håller på med, tanken är att jag skall helrenovera min gamla skattebefriade volvo 740gl samt byta motor på den till en turbomotor (b230fk) från en volvo 945 från 95, jag börjar väl detta projekt med att göra ett inlägg där jag visar hur bilen såg ut innan jag monterade isär den som den är idag.
så här kommer lite bilder på det. smile

Bilderna visar hur den såg ut innan sommaren när den användes samt när den stog på vinterförvaring på en loge jag har tillgång till, samt när jag plockade fram den från logen och började montera isär den.

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #3

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-549efe7406aecbf09c42401129c8781d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-9456bd2935963ccfd6c4d170e1b50520.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-4ae29fabc6331fdb681dbdbe63a9daee.jpg


Började med att montera bort lyktorna bak och fram samt krockbalkarna fram och bak, jag monterade även bort dragkroken, sedan gick jag vidare med att montera bort allt som har med motorn att göra, kylare osv för att sedan tillslut lyfta ur gamla motorn från bilen, all el till motor rummet drogs tillbaka in i bilen för att bilen i framtiden skall kunna lackeras om, och då är tanken att börja med motor rummet så jag har rensat bort det mesta som kan vara ivägen för en lackering (moterat bort mer saker nu än vad som visas på bilderna).
smile

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #4

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-fca255378a91205a9fd9ef220db2813e.jpg


Hej, efter att jag monterat ur motorn från 740in så inhandlades en volvo 945 Ltt (b230fk) årsmodell 1995 utav en kompis till mig för 1000kr, det var dags för besiktning på den och balkar osv var väldigt rostiga samt att bilen hade stannat för honom helt plötsligt när han var ute och körde en dag och då ställdes bara bilen på en parkering utanför honom i några veckor tills jag köpte den i icke fungerande skick, jag felsökte och den fick ingen gnista så jag plockade över fördelarlock och rotor från 740in då det är samma grejjer på dessa motorer och det visade sig fungera så troligen överslag i fördelarlocket. jag provkörde bilen ett par dagar innan den ställdes av för att se hur motorn och växellådan (m90) fungerade och vad gäller motorn så fungerad den riktigt bra, den skall vara chippad med chip från bsr (205hk), vad gäller växellådan så fungerade den lite si och så, fungerade väldigt bra att växla upp med men när man skulle växla ned till 2an så fick man inte i växeln, kände då att det gick att lyfta hela växelspaken uppåt ur sitt läge så jag misstänker att bussningarna är slut som sitter till växelföraren, får bli att inhandla nya när jag skall renovera motorn innan montering.

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #5

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-b311d4ce8509c66f4e194cf49cf51388.jpg


Hej, motor och växellåda samt kylare och Ic samt boxar monterades ur bilen, även bromsvätskebehållaren och cylindern till kopplingspedalen och växellådan med alla rör monterades bort då min 740 (m47 låda) har vajjer till kopplingen och på 945an sitter det m90 låda med hydraulisk koppling. även kalekanisten eller vad den nu kallas monterades bort samt downpipe och katalysator, samt växellådsbalken och kardanaxeln.

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #6

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-3784dd93c505f1bdd3640dee82c1764b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-e67c1ad098acf4ab2f658a95b55e48f9.jpg


Fortsättning med nedmontering utav 945an, plockade bort bakaxeln då jag tänkt använda den på 740in, dels för att den var i bättre skick vad gäller oljeläckage osv då min som satt på 740in hade läckt ut mycket olja pga dåliga knutkors så hade packningen gått pajj på axeln där kardan går in och så var det slungdiff på den axeln med,  monterade även bort dragkroken då jag tyckte den såg finare ut än den på min 740.
när jag plockat bort det jag skulle ha från bilen monterades resterande ned från den och såldes.

Senast redigerat av poffek (16 juli )

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #7

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-2c174b6b7463588729326c91a3455247.jpg


b230fk motorn monterades i 740in för att se att allt passar, avgassystem och växellåda och kardan osv, när jag kontrollerat så allt ser någorlunda okej ut vad gäller det så lyftes motorn ur igen för att sedan köras iväg till mitt förvaringsställe i väntan på renovering i vinter är tanken.

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #8

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-750ea50da2eff3924954e9dd8e02d4a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-4a3d8278629234beccaaf07db8e12262.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-a863980e08b877ef2b75e065dc2350ee.jpg


Då jag skall skrapa av underredet så det blir plåtrent för att sedan laga den rost som finns under så tänkte jag att det vore smidigt med en ställning så jag kan vända upp bilen på sidan och stå i normal arbetsställning och jobba istället för att ligga under och hålls.
så jag och min kompis (han på bilden) plockade fram kapen samt svetsen och byggde en ställning till bilen.

Senast redigerat av poffek (15 juli )

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #9

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-c6322941785abc693c194b18185d0c38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-fad1cbdf1d8e440930febe637d5d17f6.jpg


Dörrarna plockade sedan av för att minska vikten på bilen när den skall upp i ställningen, resterande delar till ställningen monterades på bilen så nu är den redo att monteras upp i ställningen.

22 Inlägg
Skrivet 15 juli · Inlägg av trådskaparen #10

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-388888bca91a071cd5a0c9f37cba4db9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-86b877129739d65f67b8eef2fcc96d62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-dc128c70ac3bbd0eeb431d23af5fb1e7.jpg



Bilen monterades i ställningen och det fungerar kanonbra att vända bilen på sidan och det är väldigt mycket lättare att hålls med att skrapa underredsmassa som jag hålls med just nu.

22 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #11

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-938224799bd56ffaec1abc429a79c0e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-eb4b42e33712d82752ba49b7103bf5d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-cd38acf7f3fe6fc307430562f8013e68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-0b38cd27633de24b2b727257ef6802b5.jpg



när det är regniga dagar (vilket har vart väldigt få änsålänge denna sommar) så har jag hålls i garaget och kört rent bakaxeln och alla stag osv till bakaxeln och framvagnen, har även målat endel saker som bakaxeln,
bestämde mig för att köra alla lösa delar från bilen med hammarlack då hammarlack är siliconbaserad färg så håller den bra mot rost men annan färg fäster ej på denna färg så underredet som tillhör karossen kommer att lackeras med 2k färg och lackspruta. alla lösa delar körs av med roterande stålborste på vinkelslipen och jag tycker det blir riktigt bra änsålänge.

22 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #12

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-0ed97af69273e41da4fc9455d0cbb871.jpg

Nya bussningar till både framvagnen och bakvagnen inhandlat, har pressat i några utav dom änsålänge men det är sådant jag tar när det är för varmt eller regnar så man ej kan hålls ute med karossen och skrapa underredsmassa då det är prio 1 på att få underredet rent samt lagat och lackerat.

22 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #13

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-928e462f668e171665909ec94f6d9436.jpg


Epoxybaserad grundfärg inhandlat till underredet på bilen så när jag skrapat och rengjort samt lagat underredet så finns färgen hemma för att läggas på.

22 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #14

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-6dab0211c8abc2331046052c58234ebe.jpg


det var även erbjudande på fjädrar så jag inhandlade ett par sänkfjädrar 40/40.
skall beställas lite leder samt dämpare till framvagnen med någondag, tar dock allt jag skall beställa till bilen samtidigt så slipper jag massor med små paket och även frakt kostnader. skall beställas renoveringssatser till bromsok och lite sådant.

22 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #15

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-3c2f0a04addf671c7e67193c285948c8.jpg


Fick även tag i ett par spridare från en 850 T5 som skall användas i b230fk motorn då jag inte vill hålla på med att löda in spridarmotstånd i kabelhärvan på 740in som man måste göra eftersom att 945an har låg ohms spridare original och 740in har hög ohms spridare, så för att slippa krångel med detta så köpte jag 4st spridare som är hög ohms spridare som funkar till b230fk motorn.

354 Inlägg
Skrivet 16 juli #16

Hänger på och följt. 😄
Blir nog bra detta 😁 men det där med att sänka bilar är jag inte så förtjust i. Men det är ju en smaksak.kul projekt.

BASS GLAD · 1 184 Inlägg
Skrivet 16 juli #17

poffek skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-3c2f0a04addf671c7e67193c285948c8.jpg


Fick även tag i ett par spridare från en 850 T5 som skall användas i b230fk motorn då jag inte vill hålla på med att löda in spridarmotstånd i kabelhärvan på 740in som man måste göra eftersom att 945an har låg ohms spridare original och 740in har hög ohms spridare, så för att slippa krångel med detta så köpte jag 4st spridare som är hög ohms spridare som funkar till b230fk motorn.

men ska du använda orginal piskan till motor eller tar du allt från 945an ???

för de jävla simpelt att skarva in motståndet i orginal härvan smile men 740 har väll inte rätt tändsysstem har inte den 2.1 & 945an har 2.4

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom
22 Inlägg
Skrivet 16 juli · Inlägg av trådskaparen #18

birka76 skrev:

poffek skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-3c2f0a04addf671c7e67193c285948c8.jpg


Fick även tag i ett par spridare från en 850 T5 som skall användas i b230fk motorn då jag inte vill hålla på med att löda in spridarmotstånd i kabelhärvan på 740in som man måste göra eftersom att 945an har låg ohms spridare original och 740in har hög ohms spridare, så för att slippa krångel med detta så köpte jag 4st spridare som är hög ohms spridare som funkar till b230fk motorn.

men ska du använda orginal piskan till motor eller tar du allt från 945an ???

för de jävla simpelt att skarva in motståndet i orginal härvan smile men 740 har väll inte rätt tändsysstem har inte den 2.1 & 945an har 2.4

Hej, jag skall använda mig utav gamla kabelhärvan, skall flyttas övet tänd och bränsleboxar från 945an, volvo 740 har tändsystemet ih 2,2 fram till 88A och jag har en 88B så jag har ih 2,4 på min vilket är samma som på 945an, tanken är att slippa klabba med motstånd och sånt då det känns lite sådär att klippa i härvan, det sägs att kör man utan motstånd till spridarna så bränner man styrboxen och då tänker jag att tänk ifall motståndena går pajj,då borde det bli samma sak att man bränner boxen då med så jag valde andra spridare istället smile

116 Inlägg
Skrivet 16 juli #19

Följerrr smile

Gamle biler som inte alls går nå fort e inte alltid så intressant
BASS GLAD · 1 184 Inlägg
Skrivet 17 juli #20

poffek skrev:

birka76 skrev:

poffek skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185756/185756-3c2f0a04addf671c7e67193c285948c8.jpg


Fick även tag i ett par spridare från en 850 T5 som skall användas i b230fk motorn då jag inte vill hålla på med att löda in spridarmotstånd i kabelhärvan på 740in som man måste göra eftersom att 945an har låg ohms spridare original och 740in har hög ohms spridare, så för att slippa krångel med detta så köpte jag 4st spridare som är hög ohms spridare som funkar till b230fk motorn.

men ska du använda orginal piskan till motor eller tar du allt från 945an ???

för de jävla simpelt att skarva in motståndet i orginal härvan smile men 740 har väll inte rätt tändsysstem har inte den 2.1 & 945an har 2.4

Hej, jag skall använda mig utav gamla kabelhärvan, skall flyttas övet tänd och bränsleboxar från 945an, volvo 740 har tändsystemet ih 2,2 fram till 88A och jag har en 88B så jag har ih 2,4 på min vilket är samma som på 945an, tanken är att slippa klabba med motstånd och sånt då det känns lite sådär att klippa i härvan, det sägs att kör man utan motstånd till spridarna så bränner man styrboxen och då tänker jag att tänk ifall motståndena går pajj,då borde det bli samma sak att man bränner boxen då med så jag valde andra spridare istället smile

Ok ...
Då jag reggbes min 940 till turbo så använde jag orginal härvan med smile
men jag gick skarva in motståndet i härvan då jag använde en helt motor från en ana 940
samt byte från under reggbes smile
sen byte jag bara  bara bränsleboxen då täningen är samma som gl smile
Har ju dock en guldbox ligger smile
men ska ju köra eftermarknadsprut då bilen är färdig smile

Tack Till
Berget Allservic , Bergets custom

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang