BMW e39 får inte upp huv

Carlsson1994
16 juli 2018 · 55 Inlägg

Jag har lite problem att få upp huvven på min e39a.
Vajern har inte gått av, utan den sitter bara satan.

Jag har rivit njurarna och pillat där, jag får upp huvven på passagerarsidan men jag får fan inte upp den på förarsidan. Och hjälp råd skulle uppskattas

panda666
16 juli 2018 · 4 228 Inlägg

Carlsson1994 skrev:
Jag har lite problem att få upp huvven på min e39a.
Vajern har inte gått av, utan den sitter bara satan.

Jag har rivit njurarna och pillat där, jag får upp huvven på passagerarsidan men jag får fan inte upp den på förarsidan. Och hjälp råd skulle uppskattas

pröva dra vajern me tång? sitter den på spaken som vanligt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Om du tänker byta den p gr av att den kärvar, så klipp av vajern och dra ut omgivande plast och sen vajern.
Detta om det inte går att göra på annat vis enligt Panda ovan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
16 juli 2018 · 4 228 Inlägg

chanstagarn skrev:
Om du tänker byta den p gr av att den kärvar, så klipp av vajern och dra ut omgivande plast och sen vajern.
Detta om det inte går att göra på annat vis enligt Panda ovan..

inte ovanligt att vajern jävlas på gammel bimmers. mercedes brukar också ha problem^^

Carlsson1994
19 juli 2018 · 55 Inlägg

panda666 skrev:

Carlsson1994 skrev:
Jag har lite problem att få upp huvven på min e39a.
Vajern har inte gått av, utan den sitter bara satan.

Jag har rivit njurarna och pillat där, jag får upp huvven på passagerarsidan men jag får fan inte upp den på förarsidan. Och hjälp råd skulle uppskattas

pröva dra vajern me tång? sitter den på spaken som vanligt?

Den satt på spaken som vanligt, vajern hade lossnat från lås mekanismen. Men efter Lite våld fick jag upp den till slut, lås mekanismen kärvade så otroligt så blir att byta den.

torsen
19 juli 2018 · 7 202 Inlägg

Carlsson1994 skrev:

panda666 skrev:

Carlsson1994 skrev:
Jag har lite problem att få upp huvven på min e39a.
Vajern har inte gått av, utan den sitter bara satan.

Jag har rivit njurarna och pillat där, jag får upp huvven på passagerarsidan men jag får fan inte upp den på förarsidan. Och hjälp råd skulle uppskattas

pröva dra vajern me tång? sitter den på spaken som vanligt?

Den satt på spaken som vanligt, vajern hade lossnat från lås mekanismen. Men efter Lite våld fick jag upp den till slut, lås mekanismen kärvade så otroligt så blir att byta den.

Välkänt problem på många bilar, t ex Lada.
Vajerhöljet åldras och krymper eller rent av spricker.
Som skrivits redan ovan i tråden = en kraftig tång i vajern, förslagsvis en svetstång.
Har hjälpt mig.

jaka54
19 juli 2018 · 5 682 Inlägg

Hej!
I morse råkade jag ut för samma sak på min Audi 100 -89:a, vajern gick av när jag skulle öppna huven.F...
La mig under bilen och sträckte mig  upp och fick som tur i tag i högra  huvarmen så huven snäppte upp på höger sida.
Vänstra sidan var värre, där satt huvarmen döljd bakom plasthöljet till kylaren...
Tittade in framifrån och kunde med en böjd svetstråd få tag i låsarmen på  vänster sida.
Tre centimeter av huvvajern (1,4mm tjock ) hade gåt av! VAG skulle ha 568kr för en ny (med hölje) med två dagars leveranstid.

Löste det hela genom att svarva en förlängare av aluminium!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-99cf481dff664f6cf7f0ece224d486fd.jpg

Senast redigerat av jaka54 (19 juli 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang