Hjälp vid köp av Peugeot 107, Citroen C1 eller Toyota Aygo

Flamslag
18 juli 2018 · 146 Inlägg

Jag och min sambo måste köpa bil och har kommit fram till att antingen Peugeot 107, Citroen C1 eller Toyota Aygo passar vår nuvarande ekonomi (så billigt som möjligt men ändå någon form av kvalité). Vi bor i centrala Göteborg och kommer en gång i månaden behöva åka fram och tillbaka till hennes föräldrar som bor 13 mil bort plus lite här i stan (ca 1000 mil/år tror vi). Jag har varit emot bil ganska länge då jag inte vet någonting och är rädd för alla dyra verkstäder med bilmekaniker som kan lukta sig till min okunskap och sedan saltar notan rejält och hittar på fel som inte finns osv. Vad gäller köpobjekt så finns det en del att välja mellan i prisklassen 20000-30000kr som är vad mäktar med ekonomiskt just nu. T.ex. har vi hittat en Peugeot 107 som jag länkar nedan. Jag har en hel del frågor och hoppas att någon vänlig själ har tid och ork att hjälpa mig.

https://www.blocket.se/Alvsborg/Peugeot … 356569.htm

1. Är bilen ovan värd 23000kr, ser nämligen en hel del 107, C1 eller Aygos som gått mellan 7000-10000 mil och som säljs för ca 27000 - 30000kr? Försäljaren verkar dock väldigt seriös och är villig att teckna Blocket försäkring.

2. Tydligen är det kamkedja på bilen, köparen säger att om man sköter bilen och byter olja regelbundet så kan en kamkedja (till skillnad från en kamrem) håll bilens livslängd ut, stämmer det?

3. Bilen är från 2007 och har gått strax över 10000mil. Får det anses som mycket/litet för en bil av den här modellen och tillverkningsår? Borde vi lägga på några tusen och leta efter ett exemplar som istället  gått 2000 - 3000mil mindre?

4. Har bara ägt en bil tidigare och det var en betydligt dyrare Opel som trots detta gick sönder en hel del och var en ganska stor belastning för vår dåvarande ekonomi. Vad jag förstår så är C1, 107 och Aygo i princip samma bil. Vad har de för rykte vad gäller hållbarhet och kvalité, är någon av dem bättre eller sämre?

5. Något viktigt man skall fråga angående bilen innan man åker och tittar på den för att spara tid?

All hjälp mottages tacksamt om någon har tid och ork att berätta mer än bara svara på frågorna / Tack på förhand Isak80

Senast redigerat av Flamslag (18 juli 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag känner ingen som klarat sig utan utgifter på en bil..
Så slå till  vetja om du känner att det verkar ärligt.
23k är inte så mycket..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
18 juli 2018 · 4 228 Inlägg

ja tror att dom alla 3 är nästan samma bil, samma delar osv om ja inte cyklar. men åka 13 mil i denna bullriga sak kanske inte är så bekvämt? ja skulle iaf valt toyotan. om ni är osäkra över bilval välj bara nått asiatiskt, helst toyota/lexus/honda osv. Dom brukar inte krångla så mke samt delar bör finnas billigt. Och som förra person sa så finns det ingen som kommer undan me noll reparationer. Frågan är bara om nått pajar att det inte ska borra hål i din ekonomi, så köp nått japanskt/asiatisk.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 juli 2018 · 17 380 Inlägg

Det är samma bil som byggs på samma lina i fabriken som ligger i Tjeckien. Aygo hade lite avvikande bakljus men i övrigt samma. Det är bra bilar som sällan orsakar några problem. Har förvisso bara haft en och den var fabriksny året 2005. Gick fint i 120 km/h på motorväg.

Kolla så bakrutetorkaren fungerar och även att den fram inte för oväsen då den är av modell "busstorkare" och kan ha slitna leder.

Den du länkade till såg ärlig och fin ut. Jag hade kollat på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-jimmy
18 juli 2018 · 377 Inlägg

Äger själv en långmilad Aygo.
Jag har kört ca 8.000mil med den på 3 år och jag har bara tankat den.
Blanka papper på besiktningen varje gång.

Har bara positivt att säga om den förutom att den går lite högt i kupén.

Flamslag
18 juli 2018 · 146 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är samma bil som byggs på samma lina i fabriken som ligger i Tjeckien. Aygo hade lite avvikande bakljus men i övrigt samma. Det är bra bilar som sällan orsakar några problem. Har förvisso bara haft en och den var fabriksny året 2005. Gick fint i 120 km/h på motorväg.

Kolla så bakrutetorkaren fungerar och även att den fram inte för oväsen då den är av modell "busstorkare" och kan ha slitna leder.

Den du länkade till såg ärlig och fin ut. Jag hade kollat på den.

Tack för ditt svar, det uppskattas. Är 10000-10500mil mycket på en bil av den här typen? Är det något mer  som är viktigt att jag är uppmärksam på när jag tittar på någon av dessa modeller, förutom fram - och bakruterorkaren (speciella illavarslande motorljud osv.)?   Läste på ett annat forum " /.../köp inte en äldre Peugeot 107 än från 2009, för då har man hunnit fixa vissa barnsjukdomar som läckande vattenpump, sämre koppling, vatten kan läcka in i bilen pga dåliga gummilister etc/.../", stämmer det?


-jimmy skrev:
Äger själv en långmilad Aygo.
Jag har kört ca 8.000mil med den på 3 år och jag har bara tankat den.
Blanka papper på besiktningen varje gång.

Har bara positivt att säga om den förutom att den går lite högt i kupén.

Hur många mil hade din gått när du köpte den?

Senast redigerat av Flamslag (18 juli 2018)

-jimmy
18 juli 2018 · 377 Inlägg

Min hade gått 13.000mil när jag köpte den.

Flamslag
18 juli 2018 · 146 Inlägg

-jimmy skrev:
Min hade gått 13.000mil när jag köpte den.

Ok tack.

torsen
19 juli 2018 · 7 198 Inlägg

Stämmer som redan skrivits ovan att det är samma bilar med kosmetiska avvikelser, kallas trillingarna.
Kolla prisbilden på Blocket samt på bilpriser.se.
Gå även in på citroenakuten och läs problemen under C1.

En son och en annan person har haft var sin trilling.

Har inte rosat marknaden kvalitets- och driftsmässigt.
Framför allt mycket elfel, som varit svåra att lokalisera(jag har felsökt och funnit flera olika jordfel).
Riktiga verkstadsälskare.

Och för allt smör i Småland - köp med manuell växellåda.
"Automatlådan", som är en robotiserad manuell låda, kan kräva otaliga uppdateringar av elektroniken, vilka inte är gratis när garantin gått ut.
PSA har slutat med denna låda och ersatt den med annan.
Härutöver växlar den robotiserade lådan som den vill, och ibland inte alls.
En dotter har en C4 Cactus med den lådan.
En annan son har haft en C4 Picasso GPE med den lådan.

Mitt råd är att inte köpa annat än en japansk bil.
Kolla in Suzuki t ex.
Kvalitetsbilar.
Tyvärr dyra begagnade, eftersom de har så bra andrahandsvärde.
Men det lönar sig på sikt.

Fredrik_M Freude am fahren
19 juli 2018 · 428 Inlägg

Har en -07a C1 som hade gått 29.000 mil när jag köpte den för 11.000 kr, vilket kanske var lite högt pris. Men bromsar och avgassystem var nytt på den, plus nybesiktigad. Pendlar hur som helst till och från jobbet med den, ca. 13 mil om dagen totalt och tycker det fungerar utmärkt. Tyvärr fungerar inte ACn längre men för 11.000 kr kan man kanske inte begära så mycket mer.

Lättmekad är den med, körde på ett vildsvin en natt. Lyckades fixa stötfångaren själv, läs. rallylagning. Men förutom detta så bytte jag spolarvätskebehållare, innerskärm och limmade ett fäste för strålkastaren. Kostade under tusenlappen att fixa, bara att gasa vidare.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Flamslag
20 juli 2018 · 146 Inlägg

Tack för all hjälp,. Ser samtidigt på Carfax-rapporten att bilen vi är intresserade av (den i Blocket-länken) haft 7 tidigare ägare varav 5 varit privata ägare. De som säljer den nu verkar ha ägt bilen i mindre än ett år. Bilen har för övrigt bytt ägare i princip varje år (2016, 2015, 2012 och 2011). Vet inte om det enbart baserat på detta är läge att dra öronen åt sig. Har fått för mig att en bil som bytt ägare flera gånger kanske gjort det av en orsak, eller har jag fel? Det står för övrigt i annonsen att bilen är nybesiktigad men senaste besiktningen (enligt Carfax) var 2017-10-09.

Senast redigerat av Flamslag (20 juli 2018)

Fredrik_M Freude am fahren
20 juli 2018 · 428 Inlägg

Jo många ägare får mig med att dra öronen åt mig, men måste ju inte betyda att det är en krångelbil. Är den inte alltför långt iväg så åk och kolla och provkör och bilda en egen uppfattning om bilen.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Flamslag
20 juli 2018 · 146 Inlägg

Fredrik_M skrev:
Jo många ägare får mig med att dra öronen åt mig, men måste ju inte betyda att det är en krångelbil. Är den inte alltför långt iväg så åk och kolla och provkör och bilda en egen uppfattning om bilen.

Såklart har du helt rätt, Ulricehamn är en bit från Göteborg dock så jag försöker avgöra om det är värt att sätta sig på tådet och åka 10000mil. Hittade för övrigt den här C1'an, vad säger du om den? Har gått lite mer men annars verkar det vara en bra och fräsch bil.

https://www.blocket.se/goteborg/Citroen … 15&w=1

jaka54
20 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle nog undvika små franska bilar och istället välja en japansk (Toyota eller Honda). Men som alltid,  provkör först och kolla att allt funkar. Kolla att olja, oljefilter, tändstift, rotor och luftfilter är bytta regebundet (olja varje år eller vart 1000-1500mil) samt bromsvätska vartannat år.
Kolla däckens skick (mönsterdjup) samt hur däcken är slitna. Kolla hur det ser ut i kupén och i motorrum. -Skitigt så undvik den bilen! Kolla skicket på bromsskivor fram och skicket på stötdämparna (studsa bilen).

Nackdelarna med "små" bilar är att de låter ganska mycket, ljuddämpningen i kupén inte är den bästa, ofta surriga då motorn  varvar mer än större motorer i landsvägsfart (högt motorvarv i motorvägsfart).

Fredrik_M Freude am fahren
20 juli 2018 · 428 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle nog undvika små franska bilar och istället välja en japansk (Toyota eller Honda). Men som alltid,  provkör först och kolla att allt funkar. Kolla att olja, oljefilter, tändstift, rotor och luftfilter är bytta regebundet (olja varje år eller vart 1000-1500mil) samt bromsvätska vartannat år.
Kolla däckens skick (mönsterdjup) samt hur däcken är slitna. Kolla hur det ser ut i kupén och i motorrum. -Skitigt så undvik den bilen! Kolla skicket på bromsskivor fram och skicket på stötdämparna (studsa bilen).

Nackdelarna med "små" bilar är att de låter ganska mycket, ljuddämpningen i kupén inte är den bästa, ofta surriga då motorn  varvar mer än större motorer i landsvägsfart (högt motorvarv i motorvägsfart).

Fast nu diskuterar vi ju Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo som är ett samarbete mellan dessa tre tillverkarna. Exempelvis så står det Toyota på motor och all elektronik till denna i min C1a, så det är mycket japanskt i just dessa bilarna. Men för övrigt är jag lite böjd att hålla med dig, japanerna brukar krångla mindre.

Vad gäller surrigheten så tycker jag som pendlar 13 mil på motorväg med en C1 varje dag att den klarar sig väldigt bra, vid 3.000 varv har jag 110 km/h på mätaren och det är inga som helst problem att föra en konversation i bilen.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Fredrik_M Freude am fahren
20 juli 2018 · 428 Inlägg

Flamslag skrev:

Fredrik_M skrev:
Jo många ägare får mig med att dra öronen åt mig, men måste ju inte betyda att det är en krångelbil. Är den inte alltför långt iväg så åk och kolla och provkör och bilda en egen uppfattning om bilen.

Såklart har du helt rätt, Ulricehamn är en bit från Göteborg dock så jag försöker avgöra om det är värt att sätta sig på tådet och åka 10000mil. Hittade för övrigt den här C1'an, vad säger du om den? Har gått lite mer men annars verkar det vara en bra och fräsch bil.

https://www.blocket.se/goteborg/Citroen … 15&w=1

Ser fräsch ut, jag hade lätt åkt kollat på den. Om den verkar ok, bjud 20.000 och se vad de säger. Med tanke på att jag gav 11.000 för min som är bra mycket slitnare i lacken och gått nästan tre gånger så långt så måste denna kunna vara värd det dubbla (22.000 kr).

Några 0.46 i förbrukning kommer inte jag ned till, men jag gasar kanske för hårt. Ligger dock utan problem på 0.52 blandad körning.

Ett plus är ju att den står hos handlare, de måste ju då ge dig lite garantier till skillnad mot om man köper privat.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Robb192 Tokig 08a
20 juli 2018 · 1 019 Inlägg

I den prisklassen titta på en Suzuki alto, jag hade en tidigare en väldigt kort period, liknande motor 3 cylindrig enliters maskin. den är lite mindre bullrig än Peugeot/citroën/toyota versionen. på mig halvförsäkrad (då 25 år boendes i sthlm) runt 250/månad. drog under 0.6  köer i Stockholm till o från jobbet.
går att hitta dessa under 10000 mil för under 30000kr om man står ut med lite kosmetiska småskador.

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
Flamslag
9 augusti 2018 · 146 Inlägg

Tidigare idag köpte vi en väldigt fin Peugeot 107 från 2010 (eller "PEUGEO 107" eftersom den saknar ett "T" på bakluckan). Vi behöver dock byta motoroja på den och tänkte passa på att byta oljefilter i samma veva. Vi har aldrig gjort detta, då vi bara ägt en bil tidigare, och tyckte det kunde vara en viktig grej att lära sig istället för att lämna in den för detta. Vad gäller oljefilter så kan man söka på bilens registreringsnummer på t.ex. "bildelaronline24.se" så får man upp en massa olika märken. Är det bara att välja något av dessa eller är det rekomenderat att Peugeots egna direkt från dem? Länken nedan visar de oljefiltren vi fick fram när vi sökte på reg. numret på bilen:

https://www.bildelaronline24.se/peug...359/oljefilter

Snartfarsa
9 augusti 2018 · 21 Inlägg

Hade en Aygo -13 i ca 3 år, som vi köpte 1 år gammal för ca 54 (och sålde för 50) det är är en smidig liten bil.
Vi kunde köra malmö-falun utan problem, man åkte inte bekvämt men det gick.

Kolla så det inte läcker eller har läckt in vatten vid/runt taklampan -  ett vanligt fel är att packningen runt antennen ibland blir dålig och släper in vatten. Där kan även vara samma problem med bakluckan.

Dessa fel är nog åtgärdade på nyare modeller, toyota tar och lagar dem gratis då det är ett känt problem.

Edit: Var aldrig något som kom upp på besiktningen, även de små toyotorna håller samma höga kvalite.

Senast redigerat av Snartfarsa (9 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 augusti 2018 · 13 673 Inlägg

läs vilkoren på blocket förskringen innan du hänger upp dig på den.. för den är inte super generös direkt..   väldigt mycket undantag måste jag säga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang