Hjälp vid köp av Peugeot 107, Citroen C1 eller Toyota Aygo

jaka54
9 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!V
Vilket märke som helst på oljefiltren funkar!

Flamslag
9 augusti 2018 · 147 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!V
Vilket märke som helst på oljefiltren funkar!

Ok, så det är inte så att det rekommenderas att man väljer Peugeots egna för att vara på den säkra sidan?  Jag hittar t.ex. tre oljefilter när jag söker registereingnumret på bilen på bildelaronline24.se, ett från "Ashika: 24kr " ett från "Kamoka: 25kr" och ett från "Japanparts: 27kr". Som sagt jag kan väldigt lite om bilar, är musiker och trumlärare och vet mer om hur man byter skinn, stämmer trummor och lagar spruckna cymbaler.

https://www.bildelaronline24.se/peugeot … oljefilter

-jimmy
9 augusti 2018 · 377 Inlägg

Jag har köper Magneti Marelli oljefilter till min Aygo när jag har servat den.
Alltså inte toyotas och än har den inte rasat.

Tjonge
28 juni 2019 · 3 Inlägg

Har inte följt tråden och misstänker att den är utdaterad men försöker ändå hjälpa till...

Jag har ägt 2st 107:or. Den första köpte jag ny 07 och den rullade 27k. Den bästa o billigaste jag haft, att byta 4 däck motsvarade 1service på vår andra bil i kostnad. Dom största posterna var hjullager där vi bytte första gången efter 10k och det fjärde sista vid 22k. Bilen gör vad den ska och billigt dessutom. Vi ställde av vår V70 när min fru började jobba natt och vi kunde dela på en bil...då med 4 i familjen varav ett av barnen var i spädbarnsstadie. När den inte gick igenom pgr av taskiga avgasvärden och lät risig i motorn så bytte jag den mot en 12 års modell, den sista tror jag innan det blev 108:a av den.

SAAB-Pilot
Bosse-buss
6 oktober 2019 · 210 Inlägg

Trillingbilarna svensksålda i Sverige är alla Toyota. Jo det är en Toyota i allt väsentligt. Det står Toyota på alla karosseridelar, databoxar och annat. Det är alltså Toyotatänk. Motorn på 1 liter kommer från Daihatsu som är ett dotterbolag till Toyota. Själv har jag en Peugeot 107 från 2010 med automat. Lådan har aldrig fallerat och jag har nu kört över 6 000 mil från när jag köpte den vid 7 200 mil, snart 14 000 mil. Lådan har som sagt aldrig krånglat överhuvudtaget. Fördelen med denna automatlåda är att förbrukningen är samma som med den manuella. Den gör vad den ska och växlar automatiskt. Själv bara vägrar jag manuella lådor. Kör 16 mil varje dag med en förbrukning på 0,52. Jag råkade ut för oljeläckage från växellådan till kopplingen men det betalde Folksam vid 10 800 mil (15 200 kr hos Peugeot). Ny packbox och ny koppling.

Detta var ganska unikt för de hade aldrig bytt denna packning innan på någon 107. Jag fick vänta 14 dagar för att packningen inte fanns i lager utan fick beställas från Peugeot i Frankrike. Ett hjullager också som även det betalades av Folksam. Det blir knappast billigare att äga en bil än en trillingbil. Fordonsskatten är på 360 kr och jag byter till helsyntetisk olja varje 1 000 mil. Helsyntet som råkar vara billigast. Oftast blir det Lidl:s som kostar 179 kr för 5 liter. Där går 3,2 liter vid byte med oljefilter.

Att välja Folksam är bra då de har maskin/elektronik garanti till 12 000 mil. Jo det blir väl en likadan nästa gång men då med namnet 108 då Peugeot bytt modellbeteckning för varför gå ifrån ett vinnande koncept?

Senast redigerat av Bosse-buss (6 oktober 2019)

torsen
7 oktober 2019 · 7 234 Inlägg

Bosse-buss skrev:
Trillingbilarna svensksålda i Sverige är alla Toyota. Jo det är en Toyota i allt väsentligt. Det står Toyota på alla karosseridelar, databoxar och annat. Det är alltså Toyotatänk. Motorn på 1 liter kommer från Daihatsu som är ett dotterbolag till Toyota. Själv har jag en Peugeot 107 från 2010 med automat. Lådan har aldrig fallerat och jag har nu kört över 6 000 mil från när jag köpte den vid 7 200 mil, snart 14 000 mil. Lådan har som sagt aldrig krånglat överhuvudtaget. Fördelen med denna automatlåda är att förbrukningen är samma som med den manuella. Den gör vad den ska och växlar automatiskt. Själv bara vägrar jag manuella lådor. Kör 16 mil varje dag med en förbrukning på 0,52. Jag råkade ut för oljeläckage från växellådan till kopplingen men det betalde Folksam vid 10 800 mil (15 200 kr hos Peugeot). Ny packbox och ny koppling.

Detta var ganska unikt för de hade aldrig bytt denna packning innan på någon 107. Jag fick vänta 14 dagar för att packningen inte fanns i lager utan fick beställas från Peugeot i Frankrike. Ett hjullager också som även det betalades av Folksam. Det blir knappast billigare att äga en bil än en trillingbil. Fordonsskatten är på 360 kr och jag byter till helsyntetisk olja varje 1 000 mil. Helsyntet som råkar vara billigast. Oftast blir det Lidl:s som kostar 179 kr för 5 liter. Där går 3,2 liter vid byte med oljefilter.

Att välja Folksam är bra då de har maskin/elektronik garanti till 12 000 mil. Jo det blir väl en likadan nästa gång men då med namnet 108 då Peugeot bytt modellbeteckning för varför gå ifrån ett vinnande koncept?

Appropå ingenting och ditt inlägg så tillställde en motortidning för några år sedan ett antal ägare av trilligarna en enkät.
Där visade det sig att Toyotaägarna öste mest beröm över sina bilar.
Framför allt höjdes komforten till skyarna.
Stolarna och den låga bullernivån ansåg Toyotaägarna skilde deras bilar från de andra trillingarna.
I verkligheten var stolarna identiska så när som på tyget.
Men Toyotaägarna ansåg merkostnaden för deras bil var en god investering.
Ju dyrare desto bättre - eller...……….
Tron kan försätta berg(sägs det!).

Bosse-buss
2 december 2020 · 210 Inlägg

torsen skrev:
Tron kan försätta berg(sägs det!).

Jo det stämmer.

17 700 mil nu med min 107 och hjullagren fram är bytta båda två och nu verkar ett där bak vara på bommen. Skruvat.se hade black friday så jag köpte två kompletta för 1 000 kr. Byta dem kan jag göra själv. Det är en hel enhet där bak utan något löst lager som ska pressas ut och in.

Reagerade igen på den som skrev att automatlådan inte skulle fungera och växla när den vill och ibland inte alls. Det är inte alls min erfarenhet efter 10 000 mil bakom ratten. Den gör precis vad den ska och det är skönt med denna lådan. I uppförsbackar där man med den manuella aktivt måste växla ner för att hålla farten så sköter min bil det automatiskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 december 2020 · 13 736 Inlägg

torsen skrev:

Bosse-buss skrev:
Trillingbilarna svensksålda i Sverige är alla Toyota. Jo det är en Toyota i allt väsentligt. Det står Toyota på alla karosseridelar, databoxar och annat. Det är alltså Toyotatänk. Motorn på 1 liter kommer från Daihatsu som är ett dotterbolag till Toyota. Själv har jag en Peugeot 107 från 2010 med automat. Lådan har aldrig fallerat och jag har nu kört över 6 000 mil från när jag köpte den vid 7 200 mil, snart 14 000 mil. Lådan har som sagt aldrig krånglat överhuvudtaget. Fördelen med denna automatlåda är att förbrukningen är samma som med den manuella. Den gör vad den ska och växlar automatiskt. Själv bara vägrar jag manuella lådor. Kör 16 mil varje dag med en förbrukning på 0,52. Jag råkade ut för oljeläckage från växellådan till kopplingen men det betalde Folksam vid 10 800 mil (15 200 kr hos Peugeot). Ny packbox och ny koppling.

Detta var ganska unikt för de hade aldrig bytt denna packning innan på någon 107. Jag fick vänta 14 dagar för att packningen inte fanns i lager utan fick beställas från Peugeot i Frankrike. Ett hjullager också som även det betalades av Folksam. Det blir knappast billigare att äga en bil än en trillingbil. Fordonsskatten är på 360 kr och jag byter till helsyntetisk olja varje 1 000 mil. Helsyntet som råkar vara billigast. Oftast blir det Lidl:s som kostar 179 kr för 5 liter. Där går 3,2 liter vid byte med oljefilter.

Att välja Folksam är bra då de har maskin/elektronik garanti till 12 000 mil. Jo det blir väl en likadan nästa gång men då med namnet 108 då Peugeot bytt modellbeteckning för varför gå ifrån ett vinnande koncept?

Appropå ingenting och ditt inlägg så tillställde en motortidning för några år sedan ett antal ägare av trilligarna en enkät.
Där visade det sig att Toyotaägarna öste mest beröm över sina bilar.
Framför allt höjdes komforten till skyarna.
Stolarna och den låga bullernivån ansåg Toyotaägarna skilde deras bilar från de andra trillingarna.
I verkligheten var stolarna identiska så när som på tyget.
Men Toyotaägarna ansåg merkostnaden för deras bil var en god investering.
Ju dyrare desto bättre - eller...……….
Tron kan försätta berg(sägs det!).

märkligt...   det var en av sakerna jag märkte när jag testade en c1 .. att bilen förde ett jävla liv och var äkligt rutten som bil.  och man satt inte bekvämt för 5öre.. då jämför jag med min Arosa som framförts med på tok för låga däck stora fälgar och stenhård fjädring endå reagerade jag direkt att komforten var usel och ljudnivån var mer än hög

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang