Trillingbilarna svensksålda i Sverige är alla Toyota. Jo det är en Toyota i allt väsentligt. Det står Toyota på alla karosseridelar, databoxar och annat. Det är alltså Toyotatänk. Motorn på 1 liter kommer från Daihatsu som är ett dotterbolag till Toyota. Själv har jag en Peugeot 107 från 2010 med automat. Lådan har aldrig fallerat och jag har nu kört över 6 000 mil från när jag köpte den vid 7 200 mil, snart 14 000 mil. Lådan har som sagt aldrig krånglat överhuvudtaget. Fördelen med denna automatlåda är att förbrukningen är samma som med den manuella. Den gör vad den ska och växlar automatiskt. Själv bara vägrar jag manuella lådor. Kör 16 mil varje dag med en förbrukning på 0,52. Jag råkade ut för oljeläckage från växellådan till kopplingen men det betalde Folksam vid 10 800 mil (15 200 kr hos Peugeot). Ny packbox och ny koppling.
Detta var ganska unikt för de hade aldrig bytt denna packning innan på någon 107. Jag fick vänta 14 dagar för att packningen inte fanns i lager utan fick beställas från Peugeot i Frankrike. Ett hjullager också som även det betalades av Folksam. Det blir knappast billigare att äga en bil än en trillingbil. Fordonsskatten är på 360 kr och jag byter till helsyntetisk olja varje 1 000 mil. Helsyntet som råkar vara billigast. Oftast blir det Lidl:s som kostar 179 kr för 5 liter. Där går 3,2 liter vid byte med oljefilter.
Att välja Folksam är bra då de har maskin/elektronik garanti till 12 000 mil. Jo det blir väl en likadan nästa gång men då med namnet 108 då Peugeot bytt modellbeteckning för varför gå ifrån ett vinnande koncept?
Senast redigerat av Bosse-buss (6 oktober 2019)